29.07.2005 Hrozen o víně i o vine (Dušan Trličík)    PDF Tisk Email

K desetiletému výročí své existence a pilného koncertování vydala v těchto dnech frýdecko-místecká folková formace Hrozen své druhé oficiální CD. Nese název O vině a jeho vydání se stejně jako předchozího CD "V lisu" z roku 2001 ujalo ostravské vydavatelství Telepace. Tamtéž, tedy ve studiu ostravského Telepace, bylo také nahráno a smícháno celkem čtrnáct autorských písní.

Skupina Hrozen vznikla na jaře v roce 1995, kdy se kapelník a kytarista Miroslav Přikryl potkal s houslistou Liborem Janošcem a společně si plácli. Přestože další příchozí členové neměli mnoho zkušeností, pustili se hned do tvorby vlastních písní, které postupně vydávali také na svých demo nahrávkách (Ze tmy -1996 a Kdy už to začne -1997). Za deset let kontinuální existence kapely odehráli více než 250 koncertů a to buď samostatných nebo v rámci festivalů po celé České republice i v zahraničí (Slovensko, Francie). Vystoupili koncertně také v živém vysílání rádia Proglas. Ve svém domovském městěalt pořádají dvakrát do roka hudebně-divadelní festival "sv.Jan Session", na který si zvou pestrou paletu muzikantů a herců z blízka i z daleka.

V současné koncertní sestavě, která se také podílela na natočení CD O vině je kromě dvou zmíněných zakládajících členů, kapelníka Miroslava Přikryla a houslisty a perkusisty Libora Janošce dlouholetý člen, baskytarista Libor Zifčák, dále trumpetista a flétnista Marek Schneider, zpěvačka Ludmila Rozkopalová a nejnověji pak saxofonista a příčný flétnista Dušan Šurman. Na desku přispěl také jeden host; v poslední "Písni o nejbližší vině" uslyšíme klasickou kytaru Martina Pastrňáka. Materiál k drtivé většině repertoáru je z dílny kapelníka Mirka Přikryla a to jak po textové tak po hudební stránce. Výjimku tvoří pouze text k poslední písni, kde se jedná o báseň Jana Skácela. V jedné písni pomohl Mirkovi s hudbou Marek Schneider (Tvá je Bože země) a v druhé Ludmila Rozkopalová (Píseň o nejbližší vině).

Album začíná velmi dobře vybranou a optimisticky vyhlížející písní Je jasný, která po hudební stránce bude aspirovat na jeden z hitů na tomto CD. Tato píseň stejně jako i jiné písně tohoto alba, podpořená sólovými party dechových nástrojů a perkusemi, zaujme na první poslech. Zábavně na mě zapůsobily také další sólové party v písních Investice a U mého otce z čehož pro mě plyne, že rozšíření kapely o další dechové nástroje byl dobrý počin. Delší instrumentální pasáže, obsažené např. v písni Boží tělo 96 mající za úkol podpořit textovou část písně jsou zpracovány zajímavě a podporují zvídavot po textové části písně. Kapela používá ve svých písních množství vícehlasů a vokálů, které je dle mého soudu například v písni Kamarádka nebo Vesla použito velmi působivě, avšak místy v některých jednotlivostech mi zní trochu nejistě, což nemusí být chybou interpretů a očekával bych však, nepříliš přesně řečeno, větší razanci.

Myslím si, že nejdůležitějším posláním písní Hroznu je sdělení či interpretace myšlenek, obsažených v textech. Zpracovávají svébytným způsobem křesťanská témata, či témata ze života inspirovaná křesťanským pohledem na svět. Ze všech, na tomto albu uvedených písní bych vypíchl píseň Kamarádka, která mě zaujala nejvíc a která by, ač to nemá v úmyslu, jistě byla schopna rozdělit posluchače na dva nesmiřitelné tábory. Diskutované téma, tu a tam se objevující i v repertoáru jiných známých kapel, které ovšem není mnohým po chuti, je zde pojato přímočaře a bez agitace, tak, jak by mělo být globálně bráno mezi slušnými lidmi, kteří nejsou lhostejní a nenakládají s druhými jako s pouhou věcí. Celkově jsou písně na CD muzikantsky promyšlené, působí kompaktně, je cítit, že kapelu hraní baví a zahrány jsou tak, jak je v možnostech kapely a jejich jednotlivých interpretů, kteří nic nepředstírají. Pozitivní je pro mě také zjištění, že zvuk kapely na desce se příliš neliší od zvuku při živém vystoupení.

CD je uzavřeno v standardní celoprůhledné plastové krabičce, v němž je osmistránkový booklet, obsahující texty všech písní a fotografii členů kapely. Na zadní straně obalu je seznam písní i se stopáží a seznam jmen, podílejících se na realizaci desky. Obal je vyveden dvoubarevně v červené a odstínech šedé a vzbuzuje u mě důvěru a zvědavost po zvukovém obsahu.

Kdykoli jsem se v minulosti setkal se členy kapely Hrozen, rádi a s úsměvem mi sdělovali, že když jsou Hrozen, tak určitě hrají hrozně. To je ovšem věc názoru a vzhledem k tomu, že jak sami uvádějí, ještě nikdy na koncertě nebyli v přesile účinkujících vůči obecenstvu, je to skromnost zbytečná. V současnosti kapela přivedla na svět zdařilé CD, ve kterém se zpívá jak o vině tak i o víně a určitě potěší spoustu lidí. Já si na kapele cením především neotřesitelné houževnatosti s jakou se prokousává hudebním světem. Tato vlastnost jim přinesla již také mnohé větší či menší úspěchy v soutěžích, či formou koncertní účasti na prestižním music festivalu Colours of Ostrava v roce 2003. Objevují se však i kdekoli jinde, hrají všude kam je pozvete, evidenci svých vystoupení si vedou velmi poctivě a dnes už mají také nové internetové stránky, kde se můžete dozvědět více.

Resumé: Hrozen ­ O vině ­ Telepace Ostrava - 2005

1.      Je jasný
2.      Boží tělo 96