30.06.2006 Zhudebněné obrazy z minulosti i současnosti (Ivan Kott)    Tisk

U Indies Records vychází Josefu Lábusovi nové album nazvané Pepa Lábus a Spol. - Vzlétají ptáci, a ten Spol. tvoří kytarista Jaromír Ticháček, baskytarista Tomáš Nýdrle, perkusista Michal Drašar a Daniel Kahuda, hráč na galicijské dudy, niněru a flétnu. Jednou se s perkusemi zapojí také Radek Götz, a v písni hrubínovsky nazvané Srpnová neděle si zahraje na sopránsaxofon Petr Kutáček, který je zároveň autorem obalu, bookletu a použitých fotografií. Texty všech jedenácti písní napsal Pepa, s melodiemi je to také tak s výjimkou písně Jen Měsíc, která vychází z populární lidové písně z Bretaně. Tato hudební oblast byla pro Pepu určitě jedním z inspiračních zdrojů, stejně jako jeho oblíbená lidová hudba ze Skandinávie, což ve výsledném zvuku navíc podtrhují zajímavé nástroje Dana Kahudy, především dudy a niněra. Z textů písní zaznívají ohlasy dávných bájí propojených s přírodou i vesmírem, ale i s lidskými osudy. Staré rituály se mohly odehrávat v Bludišti (Myšlenky tisíckrát nevyřčené/ dusí se nad námi v tuhnoucím tichu/ Veletok začíná u pramene/ zápasí s vlnami bez oddychu) nebo vealt Skalním chrámu (Vítr tančí skulinami/ s písní starší nežli skály/ Tma se svíjí mezi trámy/ světlo její ostny pálí) za přispění Tekutého ohně (V tekutém ohni nebe se taví/ veškeré děje se ve výhni slily/ Hlínou se proplétá tušení trávy/ s čekáním na dotek životní síly), který v Podzimní bouři (Ježí se kocouři v tichu se topí hlasy/ už je to zase tady/ Z lesů jde za bouří cosi co občas asi/ chodí až do zahrady) bojuje se Zatměním (Stíny jdou zpátky všechno se mění/ Vrácený kroků hlas a ticho se jím plní/ Rozkvetlá duše teď po zatmění/ vzbuzeným ptákům zas už v polích sype zrní), aby vše skončilo smířlivě Ve vánku (Potichu ve spánku ztrácí se brána/ na chvíli skončily vzpomínky let/ Zahalen do vánku s příchutí rána/ tančí čas kolem nás přes úsvit zpět). Album sice není komponováno jako sled písní dějově na sebe navazujících, ale určité souvislosti tu existují, tématické i hudební. Pepovo vyznání hudebním láskám se projevilo mimo jiné v tom, že album nazval úvodními slovy písně s bretaňskou melodií, i složením písně Vřeteno, což je český překlad jména populární finské kapely Värttinä, kterou jsme už měli možnost slyšet i v Praze.

Album bylo pokřtěno 8. června při koncertu kapely v klubu Vagon, zpívajícím kmotrem byl Jakub Noha a hostující "pokapelou" Původní Bureš.