02.12.2008 Domů! Do jihu! Do lékárny! Do.......! (Miloš Keller)    PDF Tisk Email

Vlastně by sem tahle deska ani patřit neměla, ale udělejme si výlet jinam. Poznávání jiných žánrů je užitečné - v případě folkařů to ukázal Xindl X, tady by se mohli zastavit tvrdší countrymani. Snad.

Ani jsem netušil, že takový dřevní jižanský rock, navíc převážně s českými texty, se ještě někde hraje a dokonce nahrává. A ono ano. Budiž řečeno ke cti kapely, že pokud její muzika snese označení "jižanský rock", je to další, vyšší stupeň, než označení "tancovačkový" či "vesnický" rock. A to se o M.B.A bandu určitě dá prohlásit. Atributy svého žánru mají zvládnuty dobře - počínaje hrou kytar, přes mírně drsný zpěv a romanticky - dobrodružná témata, s mírně drsnými rekvizitami, které ale vždy končí v bezpečném náručí baru, auta (ev. motorky) nebo benzínové pumpy. Nechybí sóla ve většině písní, slušně a bezpečně, přitom efektně zahraná. Tempo vesměs střední, aby si publikum samo mohlo vybrat, bude-li to k tanci dupák nebo ploužák. Chlapci to mají hudebně srovnané a naposlouchané - vědí, co chtějí hrát, kde jsou mantinely žánru a vymezený prostor zcela a dobře vyplňují. Jen holt by to mohli hrát před 40 lety a bylo by to asi stejný. Na druhou stranu - dá se to poslouchat stále dokola - i díky klasickým rockovým aranžím se písničky neomrzí. Muzikanti mají prostě rádi svoje jistoty a nikam moc výlety podnikat nechtějí. Ale nakonec i to k žánru patří (oni dneska nakonec taky někteří folkaři stále skládají "brontosaurovky" a "hoptropárny"). Jen jednu radu bych asi na závěr měl: Nepouštějte se do angličtiny, v Can´t you see vám fakt nejde. Je pravda, že český posluchač s jedním ročníkem výuky jazyka porozumí v textu všemu. A právě proto. A tak dostala deska Southland na http://desky.ifolk.cz/ ****** za udržení kvality žánru.