20.01.2011 Hořkosladká Karolína (Ivan Kott)    Tisk
Dívčí duo Sestry Steinovy se odmlčelo, ale jen částečně. Starší ze sester, Karolína Kamberská se vydala na sólovou dráhu a své nové písně už stačila nahrát a u Indies MG vydat na albu HOŘKOSLADCE. Pokud se někdo obává, že poloviční obsazení bude znamenat také poloviční hudební zážitek, bojí se zbytečně. Při koncertech dokáže Karolína svým šarmem i tanečním pohybem zcela uhranout publikum, a pro zvukové album, kde zrakový vjem chybí, si opatřila kvalitní hosty. Její hlas a kytaru tak doplňují vedle dalších kytar i baskytara, klavír, violoncello, perkuse a ve dvou případech i vokály – jednou Doroty Barové a jednou Honzy Ponocného. Je tedy zvuk doprovodu příjemně pestrý – od jednoduchého kytarového v Dalším dílu, přes razantní kytary a baskytaru v titulní písni až ke třem písním s violoncellem Dorky Barové, mezi něž patří i Kafe, kde důležitou roli také hraje klavír Honzy Horáčka. Je zajímavé, že nejúderněji zní – díky baskytaře a perkusím – Píseň o beznaději, a to asi proto, že se z ní chce autorka nekompromisně a rychle vymanit. Jako protiklad k tomu zní křehká, krátká Čokoláda, zpívaná bez doprovodu, ovšem s využitím efektu zdvojení hlasu, což je možno postřehnout ještě na několika dalších místech alba.
Pokud posloucháme nebo v bookletu čteme texty patnácti zařazených písní, musíme konstatovat, že oproti textům psaným Karolínou pro sesterské duo, je v těchto nových více klidu, vyrovnanosti, smířlivosti. Někdy až překvapivě, když hned v úvodní Ve tvým stínu se v refrénu zpívá "Chci žít ve tvým stínu/ Líně proplouvat jako hejno línů". Ale to je samozřejmě jen jedna poloha, úplně jinak působí verše "Uprostřed usínání/ Když všechny kočky vrněj/ mám plnou hlavu přání/ A hrůzu že se splněj" znějící hned v písni následující. Trochu mladicky nerozvážně působí text písně Až skončí čas, ve kterém si autorka idealizuje důchodový věk – "Těším se miláčku/ až budem šedivý/ Na dlouhý večery/ a rána lenivý". Doufám, že píseň Naděje, popisující Josefa a Marii marně hledající místo v porodnici, kde by přišel na svět Ježíšek, není inspirována zkušeností při autorčině ne tak dávné radostné události. Smíření s tím, že všechno na světě má své klady i zápory, přináší píseň titulní, kde se v závěru zpívá: "Ale já se nezlobím/ že všechno nejde hladce/ Ty nejlepší věci chutnaj/ hořkosladce". Závěr alba by si měli poslechnout všichni, kdo se chystají do postů vyšších až nejvyšších, protože píseň Nic nechci velmi přesně formuluje myšlenku, kterou by měli mít na paměti: "A tomu kdo chce řídit svět/ Popřeju ať se mu daří/ A ať neztratí cestu zpět/ Voda na čaj už se vaří".
Na závěr jen jednu drobnou poznámku technickou. Na několika místech se mi zdá, že krásný, průzračný hlas Karoliny Kamberské je zbytečně "rozostřen" neúměrným halem.

Karolína Kamberská - Hořkosladce
Karolína Kamberská: Hořkosladce