27.09.2011 Uši v peří (Miloš Keller)    Tisk
Pokusit se zpochybnit kvality Devítky je ošidné nejen proto, že Devítka je už trochu i kultovní kapelou, ale i proto, že je de facto také Žalmanovou doprovodnou skupinou. Pokud ale na analýzu tvorby Devítky půjdeme právě z této strany, vyjde nám, že právě „žalmanství“ je nakažlivé. Pavel Žalman Lohonka působí na naší folkové scéně násobně déle než Devítka a jeho přínos ke kultivaci a rozvoji nejen folku původního, autorského, ale i folklórních prvků ve folku je neoddiskutovatelný a trvalý. Má (a jak je již jasné, po celou svou kariéru) svůj nezaměnitelný a charakteristický hudební textový i interpretační rukopis, naštěstí neoposlouchatelný (na rozdíl od podobně nezaměnitelného, leč už oposlouchaného kolegy z Kamelotu). No, a Devítka se od něj nakazila.
Dalo by se říci, zaplaťpámbu za to, že se Devítka nakazila právě od Žalmana a ne od někoho jiného. A tím se dá vysvětlit a zdůvodnit i sound zatím posledního CD Devítky s názvem Duše v peří. Kdo by neznal „žalmaní“ konsekvence Devítky, odbyl by desku mávnutím ruky a slovy nuda, nuda, šeď, šeď. Ale protože tohle nejde udělat u Žalmanovy tvorby (viz výše slova o rukopisu), nejde takto snadno odbýt ani Devítku, jakkoliv deska působí jako hudba na uspání uspavače hadů. Tak jako bychom u Žalmana mohli spočítat rychlé písničky na prstech jedné, maximálně dvou rukou, tak u Devítky můžeme být pro tento účel klidně bezrucí. Pokud je posluchač příznivě naladěn, přeloží výše uvedená slova „nuda, nuda, šeď, šeď“ jako „deska plná jednoduchých, melodických písní ve středním až pomalém tempu, které sluší naléhavosti poselství, které kapela přináší, jakkoliv je to poselství „jen“ o obyčejných mezilidských vztazích“. Někdy je poselství ale ukryto ve slovním výčtu ne nepodobnému telefonnímu seznamu (Bára, Sudička, Burčák, Devítka). Takový folkový pop, řekl by ten, kdo rád škatulkuje. Co byste čekali, když ze čtrnácti písní třináct napsal jeden autor, řekne ten, co si rád listuje v bookletu. Hloubavější posluchač si pak všimne, že v písních jde buď o dialog dvou osob opačného pohlaví, které přemýšlejí o svém vzájemném vztahu a o společném vztahu k okolnímu světu a snaží se nalézt a formulovat nějaké obecnější závěry, ne-li dokonce poselství, aby z toho i ostatní něco měli, nebo o tomtéž přemýšlí jen jeden z nich (častěji muž). Někdy se ta snaha ale zvrtne spíš jen jako v demonstraci jisté psí oddanosti jednoho druhému. Bývám v takovýchto případech docela nastražen, abych interprety nachytal při nějaké neupřímnosti, frázi či kalkulu, ale tady se mi to moc nedařilo. Určitě k tomu přispívají pěvecké výkony manželů Brožových, a to především pro vytvoření atmosféry. Posluchač s hudebním sluchem by jim asi leccos vytknul, posluchač průměrný bude zaujat tím, jak hlasy k sobě jdou a jak se v písních doplňují, jakkoliv působí kontrastně – Honza Brož zpívá trochu ležérně, někdy až moc a Jindřiška se naopak leckde do hlasu zbytečně moc opírá (Bára, Doriana, Devítka).
Když se to všechno sečte, tak z průměrných ingrediencí dokáže Devítka uvařit docela slušné, mírně nadprůměrné album. Jednotlivé aspekty písní (k nimž lze mít výhrady, jak napsáno výše) se v celkovém zvuku Devítky vzácně sčítají, jakkoliv by se velmi snadno mohly vzájemně vyrušit. Lze hovořit o velkém štěstí, které Devítka v tomto případě má. Na záměr bych to neviděl, prostě to tak vyšlo.
Ale abych byl zejména v kritice trochu konkrétnější: v některých písních se Devítka více než Žalmanovi podobá svým vrstevníkům, skupině Marien - pozor, ne ale tématem Oněgina z Nemanic v Taťáně Klukovi z Pardubic Marienu, to by bylo moc laciné. Spíš v písni Doriana. A ještě k Pod nebem plným hvězd – ta mi jediná přijde trošku neupřímná a hodně stylizovaná. Někdy Devítka opisuje sama od sebe: Holka hříchHolka od koní. Pochválit jmenovitě musím písničky Sudička s názvuky reggae, Živou mě nedostanou pro – na desce nebývalý – drive a orientální Betlém. Naopak kýčovité flétničky srážejí písně z tenké hrany vkusu v případě Míny a Duše v peří. Trošku moc je patrná (kdovíproč) fascinace Ruskem 19. století (že by Honza právě něco dočetl?) – v písních se vyskytují Oněgin, Dostojevskij, Taťána, ruská ves, saně se psy a pod. ...  Booklet je plný velkých a upřímných slov, jak Devítka nemůže být bez hudby a bez posluchačů a jak jim ta poselství musí předávat, ale texty písní chybí. Fotografie mohly být vybrány také s větší péčí. Ale to už jsou jen drobnosti. Přemýšlím, jak to celé shrnout – můj šálek čaje tahle muzika přímo není, ale nelze jí upřít, že posluchačům docela chutná. Už vím: Kdyby byla Devítka rádio, byl by to Blaník.

Devítka - Duše v peří
Devítka: Duše v peří
Vydavatel: Good Day Records
Hodnocení desky: 7,08/10
Seznam písní: Mína • Sudička • Bára • Živou mě nedostanou • Duše v peří • Taťána • Burčák • Holka hřích • Doriana • Pod nebem plným hvězd • Dlouhej den • Devítka • Milenka • Betlém
Co o albu napsal Lukáš Vořech Pokorný: "Jemné jako stará dobrá Devítka. Některými texty se opět prolíná nadhled odžitých let a dotýká se tak duše posluchače. Název desky i titulní píseň prostě perfektně vystihuje s básnickou noblesou obsah, který je spíš o drobných nuancích než o přímo vyřčené myšlence. A přitom i první poslech zaujme energií a melodiemi." (9 bodů)

» Díky za Folkovou růži (Tomáš Hrubý)

» Jak, kdy a proč na FolKaliště (Lucy)

» Počtvrté aneb FolKaliště 2014 (6. - 7. 6. 2014) (Pavel Novák)

» Dřevohostické Folkáč (FOLKtime.cz)

» Mraufestu je 10 let... (Petr Sejk)

Džejn   |90.179.24.xxx |27.09.2011 22:58:25
V Duši v peří je nějaká flétna?
Stráša   |89.235.16.xxx |28.09.2011 19:25:44
Taky bych řekla, že ne. Ale tomu se u pana K. není co divit.
Ondra   |93.95.35.xxx |28.09.2011 21:44:13
Já myslím, že nenápadná flétna je na začátku Míny.
Jinak Duše v peří je podle mého velmi vydařené cédéčko.
MK   |193.179.126.xxx |29.09.2011 14:01:55
Mohla byste být trochu méně osobní a více k věci , Strášo? Ono se ale u vás ničemu jinému ostatně nelze divit...
babka  - Honza je skvělej   |88.101.243.xxx |28.09.2011 09:07:33
Náhodný čtenář si nekoupí ani album ani recenzenta.
MK   |193.179.126.xxx |29.09.2011 14:02:41
tento názor navrhuji smazat bez náhrady.
babka   |88.101.243.xxx |01.10.2011 10:05:16
Ptejte se neprodleně, odpovím rád.
Lucie   |193.86.30.xxx |29.09.2011 13:17:52
Kritika je až trochu moc kritická - to mu Honza šplápnul na kuří oko nebo přebral fanynku? CD je povedené a zatím se líbilo každému, kdo je ode mě slyšel... Nenechte si zkazit chuť
MK   |193.179.126.xxx |29.09.2011 14:00:38
Holky a kuří oka do toho netahám. Opravdu si myslíte že "docela slušné, mírně nadprůměrné album" jak tam píšu, je kritika až moc kritická?
Btw. mě zase zaujala vaše věta : ..."každému, kdo je ode mě slyšel"... - nechtěla jste napsat: Každému, komu jsem ho přepálila?
Stráša   |89.235.16.xxx |30.09.2011 22:50:17
U vás je těžké být neosobní, když vy se tak rád do každého trefujete, proč ne někdo do vás?
Trochu paranoidní dávat rovnítko mezi slyšet a vypálit, nezdá se vám?
A proč nebýt osobní, když v té písni opravdu flétnu neslyšíme? Nechtělo by to se spíš omluvit?
Tím ovšem neříkám, že s recenzí nesouhlasím.
Holt po těch letech je asi dost těžký nevykrádat sám sebe a nenechat se neovlivnit, když toho Žalmana má pořád v uších.
Karel Fred Vodňanský   |Registered |30.09.2011 23:11:24
Proto tam byl za přepálila otazník, to jistě není paranoia...
A kritik prostě kritizuje, od toho je kritik, povolání jako každé jiné
MK   |212.71.132.xxx |02.10.2011 07:27:58
Vy to Strášo prostě pořád pletete. Až tady bude diskuse pod článkem o MK, pište o MK, chápete? Toto byl článek o CD.
Omlouvat se budete zřejmě vy: Na bookletu je JASNĚ uvedeno: J.Brožová: zpěv, flétny....
Ale posledními dvěma odstavci jste si to u mě vyžehlila a omluvy netřeba.
PS: K paranoie: z mlčení Lucie soudím, že jsem uhodil hlavičkou o hřebíček.
Džejn   |188.95.124.xxx |03.10.2011 14:02:26
Mám pocit, že došlo k nějakému nedorozunění ohledně té flétny. Můj první příspěvek byl reakcí na větu "Naopak kýčovité flétničky srážejí písně z tenké hrany vkusu v případě Míny a Duše v peří." a měla jsem na mysli píseň Duše v peří, nikoliv celé CD. Na CD samozřejmě flétny jsou, ale v písni Duše v peří podle mě ne.
Stráša   |89.235.16.xxx |04.10.2011 14:08:15
Tak jsem to taky pochopila a v té písni flétny taky neslyším. ale booklet jsem neviděla, je možné, že je flétna uvedena konkrétně u této písně? Ovšem jestli ji tam pan Keller slyší, pak máme asi smůlu
Džejn   |188.95.124.xxx |04.10.2011 14:23:08
V bookletu právě nejsou uvedené nástroje u jednotlivých písní, hledala jsem to tam hned po přečtení tohoto článku
Karel Fred Vodňanský   |Registered |30.09.2011 23:08:02
Jestli ono to není spíš trochu naopak s tím žalmanováním.. Po několika málo letech, co se Honza s Jindřiškou u spolu usadili začal Honza výrazně Žalmanovi písničky upravovat, pokud bych měl využít nastaveného slovníku, začal je podevítkovávat. Myslím že to čemu ty původní, autorský a trvalý ( i když bych zejména s tím původním výrazně polemizoval ) se poslední léta proměňuje a dostává devítkovský punc, přestává být trvale žalmanován...
V tomto duchu může Ti v uších znít i nová deska, možná myslíš že slyšíš částečně žalmana, ale možná slyšíš jen devítku od žalmana ;-)
Stranďa   |109.183.205.xxx |01.10.2011 06:49:38
Nezlob se na mě Frede, ale já ať poslouchám, jak poslouchám, tak v Devítce slyším Honzovu tvorbu a ve Spolu zase Žalmanovua. Jiná je věc, že Honza s Jindřiškou ovlivňují zvuk Žalmana a spol, ale to je samozřejmost, páč s ním už 13let hrajou. S tvorbou obou autorů to nemá nic společného. Je rozdíl písničku napsat a písničku zaranžovat... Navíc nezapomínej na Petra Novotného, ten tam má taky svůj dost podtstatný podíl a déle než Honza ...
Stranďa   |109.183.205.xxx |01.10.2011 06:51:46
Omlouvám se za ty chyby, nějak mi blbne po ránu klávesnice, asi ještě spí ...
Karel Malý   |82.100.0.xxx |17.10.2011 18:30:09
V každé profesi se najdou lidé, kteří umějí a lidé typu doktor Cvach. Vypadá to, že pan kritik spadá do té druhé kategorie. Jeho článek nepůsobí jako objektivní znodnocení kladů a záporů uměleckého díla žánru, ke kterému má dotyčný autor blízký vztah, ale spíš jako imaginární snůška blábolů a nesmyslů. Počínaje neexistující infantilní flétnou v písni Duše v peří a konče neviditelnou, či neslyšitelnou podobností písně Taťána s Troníčkovým Klukem z Pardubic. Svědčí to o jisté absenci hudebního cítění, neschopnosti rozlišit rozdílnost melodie, rytmu, harmonie a tématu. Folkový žánr potřebuje určitě kvalitní muzikanty, producenty, organizátory festivalů, ale kritiky. Kdybych folk posuzoval podle kvality vaší práce, musel bych konstatovat: Folk je mrtev!
Stranďa   |109.183.68.xxx |18.10.2011 15:23:19
Je to tak, poslechl jsme si znovu a bedlivě píseň Duše v peří a flétna tam opravdu žádná není. Je tam Petrova vyhrávka na bezpražec.
Slávka-vy-  - Upřesnění   |62.209.192.xxx |18.10.2011 16:42:14
Pro Karla Malého: vaše věta, cit.: "Folkový žánr potřebuje určitě kvalitní muzikanty, producenty, organizátory festivalů, ale kritiky." mi nějak nedává smysl. Nevypadlo vám tam nějaké slovo? Mohlo tam být:"ale kritiky OBZVLÁŠŤ" "ale I kritiky", nebo třeba: "ale TAKOVÉ kritiky NE!"
Pokud jde o mě, já si ráda přečtu každou kritiku (včetně hvězdičkování desek), která na FT vyjde... Jinde aby je pohledal
davy   |Registered |18.10.2011 20:55:51
Možná chtěl Karel Malý zakončit tu větu otazníkem. Pak by to nějaký smysl dávalo. Jestli jsem to správně pochopil, tak KM by nejradši zlikvidoval MK.
Moje otázka na Karla Malého zní takto: Když ostatní žánry mají svoje kritiky, tak folk má být nějakou výjimkou? A jak by to bylo s žánrovými přesahy např. mezi rockem, který může mít kritiky, a folkem, který je nekritizovatelný?
Kritik je tvor možná kontroverzní, ale užitečný. Neboť informuje. Když někdo s jeho kritikou nesouhlasí, tak obvykle nepíše alternativní recenzi na totéž CD (což by bylo chvályhodné), nýbrž kritizuje kritika.
Flétnu nemůžu posoudit, neboť desku nemám.
Džejn   |90.179.24.xxx |18.10.2011 22:19:38
Píseň Duše v peří si lze poslechnout na www.devitka.cz, hned nahoře na úvodní stránce. Zjistíte, že tam opravdu žádná flétna není.
A pokud chcete ještě jinou recenzi na toto CD, najdete ji na stránkách Rádia Proglas: http://hudba.proglas.cz/detail-clanku/devitka-duse -v-peri-recenze-cd.html
davy   |Registered |18.10.2011 23:09:58
Díky, přečetl jsem si a konstatuji, že proglasovská recenze je sice příznivější, ale mezi oběma recenzemi není vysloveně příkrý rozpor. Že písničky "jsou možná na první poslech nenápadné a člověk si k nim musí hledat cestu" (Proglas), to jinými slovy naznačuje i MK. Svěží nápady v textech mívá ovšem i Samson, s nímž je v proglasovské recenzi tvorba Devítky porovnávána. A Devět šrámů byl pes Hochů od Bobří řeky, ale to jen tak nějak na okraj.
Co se týče zdejší recenze, tak flétny v Duši opravdu nejsou. Možná došlo k záměně s nějakou jinou písničkou.
Milan Tesař  - Díky za Devět šrámů   |78.157.140.xxx |30.10.2011 09:06:07
Davy, děkuji za upozornění za omyl se psem Devět šrámů v mé recenzi. Legrační je na tom to, že v době, kdy jsem článek psal, jsme doma s dětmi četli Hochy od Bobří řeky a Devět šrámů byl jejich oblíbená postava. * Jenže ono to funguje tak, že když se člověk přepíše, zpravidla po sobě kontroluje překlepy a faktický nesmysl (byť tak evidentní) přehlédne. * Je to podobné, jako když jsem jednou v recenzi na Marsyas na jednom místě naprosto nepochopitelně místo Zuzana Michnová napsal Zuzana Navarová... A také jsem to neodchytil. (Ostatním se omlouvám za příspěvek, který s tématem této diskuse souvisí velmi marginálně...)
Pokora kritika   |89.24.5.xxx |30.10.2011 10:13:17
Důležité je, si uvědomit, že nejsme nikdo neomylný a přiznat se k tomu, což se u mnohých nestává.
K.Malý   |82.100.0.xxx |25.10.2011 14:18:57
Tak nejprve pro Slávku. Velmi správně jsi pochopila, že mi vypadlo „i“. Za to se moc omlouvám… A pro davyho. Kritici jsou opravdu velmi potřební a důležití, bez ohledu na žánr, o tom bych nediskutoval. Nesouhlasím ale úplně s tím, že kritici by neměli být podrobováni kritice. Stejně tak, jako hudebníci, spisovatelé či novináři „ nesou svou kůži na trh“ a musí tedy počítat s tím, že jejich práce bude hodnocena. Práce kritika je službou pro nás laiky. To ale znamená i odpovědnost. Kritik by neměl jen tak něco plácnout… Jaký význam má napsat, že dvě písně jsou podobné, protože je v nich jedno stejné slovo. Pan kritik píše, že Brož kopíruje Žalmana. Poslechl jsem si tedy vedle sebe poslední Žalmanovo cd Budějky a Devítku. Desky vznikly přibližně ve stejném čase. Ať jsem hledal sebevíc, připadá mi každá deska úplně jiná. Od melodií, harmonií, barvy i stavby vokálů až po celkový zvuk. Zkrátka mám pocit, že odborná kritika by měla mít nějaký racionální podklad a neměla by působit až bulvárně osobně. Taky mě v první chvíli napadlo, jako Lucii, že pan Brož musí panu Kellerovi pěkně ležet v žaludku. A to i díky tomu, že z kritiky ani reakcí samotného kritika necítím patřičný nadhled. (Jak ostře reaguje na sebemenší kritiku své kritiky u prvních komentářů, jak je až dětsky vděčný za malou pochvalu). Snad to tak opravdu jen vypadá…Folk potřebuje dobrou muziku, plné sály a kvalitní kritiku. Snad se toho dočkáme….
davy   |Registered |25.10.2011 20:43:20
Dle mého názoru by stačilo, kdyby na FT bylo víc recenzí na jedno CD. Více úhlů pohledu rozhodně neškodí, viz porovnání s recenzí na Proglasu.
Kdysi to tak fungovalo na Internetfolku, ale byly s tím problémy, což mi MK velmi slušně a konstruktivně vysvětlil v diskusi na http://www.ifolk.cz/index.php?show=discussion-2614 .
Krritika neodborného kritika!?   |109.183.107.xxx |26.10.2011 05:44:04
Jistě, že nese kůži na trh a musí očekávat, že bude kritizován, jenže námi všemi obdivovaný MK je natolik ješitný, že ji prostě nepřipustí, ovšem bude argumentovat tím, že on je tady potřeba, kvůli tomu, aby přinášel světlo do temného tunelu. To je ale troufalost co?
MK   |193.179.126.xxx |26.10.2011 10:46:09
Kritici jsou potřeba velmi, jak je vidět i ze zdejší diskuse. Napsat písničku dovede kdekdo, napsat slova o písničce už zdaleka ne každý, jak dokazuje naprostá většina zdejších přispěvatelů, kteří soustavně píší o recenzentovi a myslí si že píší o albu.
Nebudu tu rozpitvávat, že K.Malý si po sobě ani text nepřečte a chybějící písmeno mu pak zcela změní smysl věty. Hlavně že mě neustále opatlává o hubu ty flétny. Taxtesi pane Malý zažil na své kůži, jak vzniká chyba, co?
Jediné co je z textů K.Malého použitelné je: CIT: " Poslechl jsem si tedy vedle sebe poslední Žalmanovo cd Budějky a Devítku. Desky vznikly přibližně ve stejném čase. Ať jsem hledal sebevíc, připadá mi každá deska úplně jiná. Od melodií, harmonií, barvy i stavby vokálů až po celkový zvuk. " KON.CIT.
Zaplaťpámbu, že moje recenze přivedla oběma deskám dalšího (a pozorného) posluchače. Za to by mi tvůrci měli být vděční a to je nakonec i jedno z poslání recenze. Je vidět, že moje recenze tedy zafungovala jak má. Co je lepší kriterium pro recenzi?
A ani ve snu by mě nenapadlo jen kvůli odlišnosti názoru K.Malého zpochybňovat kvalitu jeho názoru.
Kritika neodborného kritika   |109.183.102.xxx |27.10.2011 08:45:18
A je to potvrzeno, děkuji.
Aleš   |109.72.14.xxx |05.12.2011 20:18:44
http://ceskobudejovicky.denik.cz/kultura_region/re cenze-devitka-bilancuje-mozna-az-moc20111121.html
egon   |Registered |07.12.2011 03:05:09
Technická: do uvedeného odkazu nepatří mezera ve slově "recenze" - stránku pak nelze najít. Správně je:
(odkaz vede na obsáhlou recenzi Tomáše Hrubého)
Slávka-vy-  - technická02   |90.179.39.xxx |07.12.2011 08:59:52
Když se odkaz jenom zkopíruje, tak se tam ta mezera vždycky "vloudí" sama, je lepší rovnou použít nástroj pro vkládání odkazu (ikona "koule s řetězem")
Houbák  - Odkaz   |SAdministrator |07.12.2011 17:16:12
Jenom bych chtěl vysvětlit, že to vkládání mezery není chyba, ale vlastnost. Pokud se totiž odkaz nevloží jako link (pomocí té ikony koule s řetězem - moc pěkné, Slávko-vy ), tak se odkaz bere jako normální text a z důvodu zalamování se do něj každých, tuším 30 znaků, vloží mezera, aby se dal text zalomit. Mnohem lepší je tedy vložit link přes výše zmíněnou ikonku, nejenom, že se link aktivní, ale navíc se ztrátí, takže zbytečně neprodlužuje komentář.