06.12.2001 Hoochie Coochie Band: "Back to the roots !" (Honza Frühwirt)    Tisk

Zpátky ke kořenům! Asi nejsilněji znělo tohle heslo koncem šedesátých let ve Velké Británii. Jeho poselstvím byl návrat (tehdy vlastně jen o pár let zpátky) k muzice černých bluesmanů. Za všechny alespoň Big Bill Broonzy, Robert Johnson, Howlin Wolf, Little Walter nebo Elmore James. Návrat k muzice, z níž se zrodil nejen rock n roll a rock, ale třeba i soul a funk. K muzice, která zanechala nesmazatelné stopy v jazzu a country.

Zajímavé je, že ti, kteří všechny bluesové "otce zakladatele" ctili nejvíce nebyli rozhodně žádnými puristy. Naopak - blues a přilehlé žánry sami posunuli o hezký kus dopředu - Eric Clapton, Jeff Beck, John Mayall nebo Rolling Stones - to je jen pár těch nejznámějších jmen.

Muzikanti z Hoochie Coochie Bandu žádnou hudební revoluci dělat nechtějí. Milují období počátků městského blues a netrápí se tím, že od té doby uteklo už půl století a že blues dnes vypadá už trochu jinak.

Na svém cédéčku "I love my baby" však nezůstávají pouze u tradičního omílání bluesových standardů - na albu najdeme pouze pár těch opravdu "povinných" - Crazy Mixed Up World, I´m Ready nebo Can´t Be Satisfied. Od nich se Jan Švihálek - zpěvák a kytarista Hoochie Coochie Bandu - odpichuje k vlastní, stylově naprosto čisté tvorbě. Stylové jak po stránce hudební, tak textové (nemusím snad ani říkat, že všechny texty jsou v angličtině). Hledači jinotajů a obratných metafor si tu na své moc nepřijdou. Bluesmanovi totiž stačí bluesový groove, feeling a sdělení "I love my baby". Více slov není třeba.

I po interpretační stránce všichni muzikanti z Hoochie Coochie Bandu žánr perfektně cítí a ctí a hrají velmi stylově. Zpěvák Jan Švihálek pak dobře ví, že snažit se o přesné napodobování černých bluesových hlasů nemá příliš velký smysl. Místo toho si nachází vlastní způsob interpretace, aniž by tím ubral na feelingu, stylovosti a zároveň i určitém nadhledu.

O tom, že muzikanti z Hoochie Coochie Bandu vědí, že nežijí v Chicagu padesátých let, svědčí skvělý remix titulní skladby "I love my baby" na konci alba. Hoochie Coochie Band staví své milované muzice most do dalšího století. A to není málo.

Keep bluesin´!