gototop
22.09.2009 Trochu méně navostro (Miloš Keller)    Tisk
Recenze

Skupinu Navostro (s „v“ – pozor, existují ještě Nawostro) jsem podstatněji zaregistroval na letošní Zahradě – na jejích konkursech i ve finále. Zpočátku jsem si je zařadil do mírně pejorativní škatulky „rockoví folkloristé“, ale postupně, po dalších a dalších posleších jsem byl (rád) nucen zařazení zlepšit. Navostro jednak hrají skotskou, či lépe obecně řečeno ostrovní hudbu, která už z principu lépe snáší modernizaci a elektrifikaci, jednak k tomu přistupují se znalostmi souvislostí a vcelku decentně. Dokáží udržet původní náboj písní a přenést jej na publikum. K tomu určitě pomáhá i kostýmová show a jistá drsná bezprostřednost vystupování kapely na pódiu. Když tedy na Zahradě získali Krtka, dostal se do dobrých rukou.

Tento úvod píšu proto, že CD skupiny Navostro trošku nesplnilo ambice a nenaplnilo úplně naděje, které ve mě probouzelo živé vystoupení kapely. Klasicky se prostě ne úplně podařilo přenést atmosféru živého vystoupení skupiny na desku. Možná, že živý záznam koncertu by dopadl lépe, studiové natáčení CD přeci jen nese stopy chladného technického studia a precizní práce všech zúčastněných na projektu. Což je samozřejmě dobře, studio pomohlo zvýraznit všechny přednosti kapely a potlačit ev. nepřesnosti živého vystoupení, zejména ve zpěvu, ale také kapelu jaksi „zkáznilo“, deska je prostě krotká a ukázalo se tak, jak důležitá je u skupiny i vizuální prezentace a celková atmosféra živého kontaktu s publikem. Obávám se dokonce, že bez znalosti živého vystoupení by Navostro zůstali v té mé „pejorativní“ žánrové škatulce. Kdo uslyší jako první CD a pak půjde na koncert, bude nadšen, opačně se posluchač bude muset vyrovnat s tím, co píšu výše. Kupříkladu při poslechu CD jsem se nemohl zbavit pocitu „nespojení“ zpěvu s muzikou, jakkoliv oba faktory jsou na desce udělány s péčí a profesionálně. Fakt ale je, že to asi většině posluchačů problém dělat nebude.

Aranže jsou mnohovrstevné, pestré, dostatečně skotské, dravé i moderní. Prim hrají dudy, které si dokáží vydobýt své místo mezi ostatními nástroji a určují sound písní – dudák je zvládá a tak nemusí být nástroj odstrčen do zvukového kouta jako u některých jiných folklorizujících kapel, které mají dudy a dudáka jen jako dekoraci. Sólový zpěv mi přijde příliš předsazený před kapelu a tím jakoby osamělý, typické je to ve skladbě Mary, Prachy nebo v úvodní Whisky pít, naopak ve skladbě O Johny Australská nebo celá instrumentálka Highland Cathedral. Lepší je kapela i v písních neznámých či vlastních. Whisky pít nebo Whiskey in the jar či Amazing Grace příliš nutí ke srovnávání s už známými verzemi a tam Navostro trošku prohrávají, byť je to asi i proto, že jsou autentičtější, nebo přinejmenším syrovější. Trošku z jiného soudku, skoro bigbeatového, je skladba Je? Není! Ani tam dudy ale nechybí. to vůbec nevadí... Se sbory ten problém nemám: skladba Albion je v tomto směru jednoznačně výborná. Podobně si posluchač vychutná i instrumentální pasáže skladeb – tady budiž příkladem

Na desce Navostro přinášejí kolekci 11 písní v délce 41,5 minuty, z větší části tradicionály, otextované členem kapely F. H. Králem, několik písní je z autorské dílny textaře nebo dalšího člena kapely P. C. Nováka. Na http://desky.ifolk.cz/ se mrkněte, kolik jsem dal CD bodů. Kéž by tímto způsobem přistupovali i ostatní folkloristé k hudebnímu odkazu.


Navostro - Navostro
Navostro: Navostro
Vydavatel: Good Day Records
Vydáno: 2009
Hodnocení desky: 6,00/10
Seznam písní: Whisky • Albion • Australská • Mary • Je? Není! • Amazing Grace • O Johny • Prachy • Whiskey In The Jar & Scots On The Rocks • Highland Cathedral • Polabská
Co o albu napsal Pavel Rada: "Na pódiu šou a uragán, na desce nuda. Oni potřebují spíš diváka, než posluchače." (6 bodů)
Více komentářů v hodnocení desek
Hodnotit můžete i vy, stačí se pouze zaregistrovat
 


 

 


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Milan  - Navostro   |88.102.124.xxx |22.09.2009 17:56:01
Na pana Kellera neobyčejně vstřícná kritika. Desku jsem si poslechl a s něčím bohužel nesouhlasím. První věc, která mne doslova udeřila do uší, jsou falešné tóny a hudební nepřesnost skotských dud. Slyšel jsem již hodně skupin, a to jak našich (např. Czeltic, Dick O´Brass, Hradní duo) i zahraničních (Battlefield Band, Peatbog Feries, Red Hot Chilli Pipers a další), ale nikde jsem se nesetkal s tak rozladěným a nepřesným nástrojem jako na nahrávce skupiny Navostro. Pochopil bych to u živé nahrávky, ale u studiové, kde je dost času nástroj naladit, mi to přijde neuctivé vůči případnému posluchači, případně to svědčí o nevyspělosti a nekvalitách hudebníka. Kvalita ostatních hudebníků není špatná, ale i tak mi připomínají spíš zábavovou kapelu, která hraje Schelingera, po něm vypálí něco od Pearl Jamu a zakončí to Nirvanou a Kurtem Cobainem. Teď objevili Skotsko a Irsko, tak proč nerozšířit, při použití stejných aranžérských postupů, repertoár, což je vidět i na úpravě skladeb. Vždyť stačí porovnat předělávky např. skladby Whisky in the Jar od Metaliky a pokus od skupiny Navostro a je slyšet skutečný rozdíl. Souhlasím, že pódiové vystoupení je bombastické. Ale tam primární úkol plní, jak pan Keller napsal, kostýmová a divadelní show, kdy hudba je lehce upozaděna. Hudební úroveň o to více vynikne při poslechu CD, kdy je posluchač oproštěn od vizuálních efektů a může se soustředit pouze na hudbu. A zde se potýká skupina Navostro s mnoha problémy, ať již se týká úprav, které spíše připomínají "aranže" světových hitů od vesnických zábavových kapel, tak i úrovně hudebního výkonu, což je řadí kvalitativně až daleko za výše zmíněné skupiny. A to ať již české, tak i zahraniční. Vydání CD je dle mého názoru sympatický počin skupiny, která může návštěvníkovi své show nabídnout i hudební nosič, osobně si však myslím, že si jej málokdo z kupujících bude ve svém přehrávači pouštět víc jak jednou.
Viktor Janeba  - Whiskey in the jar   |88.101.190.xxx |23.09.2009 09:11:02
No, ona Metallica v podstatě předělávala už předělávku... od Thin Lizzy. A povedlo se jim to skvěle.
Jaroslav Vála  - Navostro   |93.99.128.xxx |23.09.2009 11:46:17
SIce patřím ke kapele Navostro ale píši především za sebe. V žádném případě nechci shazovat nebo zpochybňovat jakoukoliv recenzi. Je to přece názor a každý názor může (nebo nemusí) posunout kapelu dopředu. Samozřejmě je v obou recenzích velmi mnoho pravdy, avšak každá kapela, která představuje na pódiu své myšlenky a nápady musí najít správný směr. Samozřejmě že každé nové CD si najde své příznivce i odpůrce. Avšak v žádném případě nešlo o kopírování ale o zahrání skladby a to ani u Whisky in the Jar. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Whiskey_in_the_Jar ) Obě kapely mají jiné aranžmá, jiné nástroje a jiný způsob jak myšlenku přednést. Shodou je pouze to že jde o tradicionál.
A pouze poznámka na okraj, Irsko a Skotsko neobjevilo Navostro, ti na Zemi byli dřív než kapela
V každém případě ale díky za názory a každý z nich si rád přečtu
Jan   |90.179.51.xxx |23.09.2009 23:47:04
Pan Milan ačkoliv napsal působivý příspěvek zosobňuje problém se kterým se potýká většina Čechů - je to problém malého národa v srdci Evropy... typické pro nás je ono kádrování. Muzika se nerozděluje na vesnickou a městskou, ale na dobrou a špatnou. Dalším problémem je to, že se cítí samozvaní jakoby zasvěceně hovořit o věcech, kterým příliš nerozumí. O hudební úrovni může fundovaně hovořit jedině hudebník - nikoliv však posluchač. Posluchač může pouze zprostředkovat svůj osobní vjem, ale vždy je to subjektivní pocit, protože každý vnímá hudbu jinak. V žádném případě nelze souhlasit s podsunutým názorem, že se Navostro snaží svézt na módní vlně. A není to jenom o kostýmech (apropo Mňága a Ždorp hrála na počátku v pruhovanych tričkách), takže nesouhlas s tím, že NAVOSTRO = vesnická kapela + kilty... Hudba se vyvíjí nejenom na celém světe, ale i u nás v Čechách, na počátku byl experiment spojení různých žánrových stylů a myslím, že se podařil. Měl jsem příležitost slyšet působení muzikantů i v předchozích skupinách Postmen, Tuba, S.A.P. atd. proto je názor o použití stejných aranžérských postupů naprosto scestný a zavádějící. CD je výsledkem práce zkušených muzikantů. Původně bylo koncipováno jako DEMO, ale po prvním natáčecím bloku nabídlo studio vydání regulerního CD - studiová práce je však ošemetná a ne každá skupina dokáže hned napoprvé využít celý potenciál studia. Berte to tak, že je toto první vlaštovka - produkt skupiny, která se dokázala odlišit, což některé "hudební znalce" pobuřuje. Nezlobte se Milane, ale zčásti mi text připomíná starý socialistický příspěvek v hudebním časopise.... možná jste i trochu opisoval;) Jenže zde nemáme socialismus a posluchač se může rozhodnout jestli si CD pořídí či ne, jestli to pro něj je nebo není dobrá investice a je na posluchači kolikrát si CD pustí... CD si obyčejně nekupují Ti, kterým se muzika nelíbí. Hezký den.
Romča Fíňa   |213.195.194.xxx |24.09.2009 03:26:33
Ještě že máme hudební kritiku. Přiblíží kapelu Navostro, ať tak či onak, ale přeci o trochu více milovníkům hudby tohoto stylu, nežli pořad Čt Na moll vysílaný 22.9.09. Program MF Dnes sliboval záběry a reportáže ze zmíněné Zahrady. Z toho jsem nabyla dojmu, že pořad bude věnován celý tomuto festivalu, namísto panu Křesťanovi (a to proti jeho zpěvu a hudbě fakt nic nemám), nebo festivalu v Telči, kterýmu mohl být věnován další díl, protože si myslím, že by si pozornost zasloužila většina učínkujících, zrovna tak jako na Zahradě. To mohu posoudit, protože jsem tam byla a spoustu kapel měla možnost jak vidět, tak i slyšet. A festival mě fakt bavil natolik, že lituji toho, že mu bylo věnováno tak málo prostoru. Divák ani neměl možnost shlédnout ochutnávku alespoň prvních třech vítězných kapel. Dokonce ani nezmínili, kdo vyhráb "krtka". Čtenáři už vědí, že kluci z Navostra a podotýkám, že to byla cena hlasujících diváků. Na vystoupení zmíněné kapely jsem letos měla možnost být vícekrát. Ať to byly Pardubice, Hradec Králové, Budyně nad Ohří, Roudnice nad Labem, atd... Když se při vystoupení člověk rozhlédl kolem sebe, měl možnost spatřit mnoho nadšených lidiček v publiku, co si zpívají písničky spolu s kapelou. A tímto reaguji na pana Milana, protože kdyby si je posluchači pustili jen jednou, těžko by tak tomu mohlo byt. Například taková MARY, je fakt Woříšek... Ja osobně mám CD 2x.
Jára Kaláb  - Něco pro zpravení chuti   |Registered |23.09.2009 03:47:11
Kamarádi, synkopu aby člověk dneska pohledal.
http://music.myspace.com/Modules/MusicV2/Pages/Pop ...
Tomáš Pohl   |94.113.160.xxx |24.09.2009 09:01:09
To je všechno fajn, ale chybí mi reakce na Milanův poznatek o falešné hře skotských dud na studiové nahrávce. Desku jsem neslyšel, ale zajímalo by mě to, protože by to jaksi vrahalo divné světlo na nahrávací studio. Díky.
Ohař   |89.102.186.xxx |24.09.2009 12:52:39
Proč by to mělo vrhat divné světlo na nahrávací studio?

Doby, kdy u pultu seděl vedle zvukového technika i hudební režisér, jsou dávno pryč. Mít studio, to je dneska normální kšeft (na Bandzone je skoro 18.000 kapel, kolik z nich si asi bude chtít natočit aspoň demo?), na nahrávku dohlíží producent (kterého shání kapela, ne studio) nebo ten nejschopnější z kapely. Majiteli (a velmi často i jedinému zaměstnanci) studia je kvalita nahrávané hudby v podstatě ukradená, to na něj ale nevrhá divné světlo.
Jan   |90.179.51.xxx |24.09.2009 14:20:51
Je zajímavé, že se soustřeďujete na to či ono :) K tomu co napsal Ohař a Tomáš Pohl. Studio je propojené s vydavatelstvím - což už mnohé napovídá. Přesvědčte v dnešní době vydavatele... v době, kdy je obrovská konkurence kapel napříč různými žánry, aby Vám vydal desku, která je špatná, která obsahuje chyby, nabuzuje dojem falešných dud, nesynchronizace hudby se zpěvem. Také vnímáte jak si to odporuje? Vydavatel by pochopitelně takovou desku nevydal... možná by se to mohlo stát, kdyby nějaká kapela vydala celé CD vlastním nákladem, ale ne v případě dohledu zkušeného zvukového mistra a toho, že CD vyšlo u klasického labelu. Kdyby byly dudy falešné řekl by majitel studia a vydavatel: "Chlapi, tohle nemá cenu zabalte to" ale to se nestalo - rovněž, když se podíváme i z druhé stránky a tou je investice hudebního vydavatelství tak by vydavatel v dnešní době opravdu jen těžko investoval do nějakých "poloproduktů" Vemte si, že kapela vydala první CD, neměla za sebou žádné vítězství na festivalu a nikdo ji prakticky neznal. Za těchto okolností přišla do studia, majitel řekl po prvním natáčení: "Super to beru" přesto, že byla kapela nováčkem... ale měla co nabídnout. Jediný výtka, kterou lze akceptovat je ta, že to oproti živému hraní nemá takový drive... ale na obhajobu bych mohl tuto desku srovnávat s deskou Asia Phoenix - deska je na první poslech suchá, ale jak ji budete vícekrát poslouchat zaryje se Vám hluboko pod kůži... a podobné je to s Navostrem. Živé hraní je jiné - je obohacené o kontakt s publikem, publikum bezprostředně reaguje a nabíjí muzikanty a Ti energii přenášejí zase zpět do hudby. Proto bude vždy rozdíl mezi studiovými deskami a živým hraním.
Tomáš Pohl   |195.113.8.xxx |24.09.2009 14:25:29
Každopádně si tu desku koupím. V době, kdy vycházejí knihy s gramatickými chybami, články plné opsaných odstavců a překlady prznící češtinu, budou trochu falešné dudy- je -li tomu skutečně tak, kapkou v moři.
Mirek Pátek  - Dudy   |Registered |24.09.2009 15:35:08
Tak jsem si poslechl čtyři písničky na http://stage.t-music.cz/navostro/ a musím říct, že dudy mi vadí. Nikoli však jejich rozladění – to je do jisté míry dáno tím, že holt to není instrument v temperovaném ladění. Co mi vadí mnohem víc je způsob (ne)hry: schází mi tam ty ozdoby (nátryly atd.) typické pro skotské dudy – jejich účel u stáleznějícího nástroje je oddělovat jednotlivé tóny – viz např http://www.youtube.com/watch?v=vBKBI7DOLHA. Dudák (Filip Huml Král) nehraje "skotské dudy" – hraje sólo ze čtvrťových a osminových not, jaké by třeba zahrál na klávesový syntezátor, jen ho prostě hraje "na dudy". Ale to nestačí. Tedy – mým uším.

Proto musím zásadně nesouhlasit s Milošovým hodnocením Aranže jsou mnohovrstevné, pestré, dostatečně skotské, dravé i moderní. Prim hrají dudy, které si dokáží vydobýt své místo mezi ostatními nástroji a určují sound písní – dudák je zvládá a tak nemusí být nástroj odstrčen do zvukového kouta jako u některých jiných folklorizujících kapel, které mají dudy a dudáka jen jako dekoraci.

A jsem zklamán z toho, že Miloš tu nestylovost neodhalil.
MK   |193.179.126.xxx |24.09.2009 15:42:22
Konečně nějaký nesouhlas s pochvalnými slovy v recenzi. Navíc podložený konkrétním zdůvodněním. Beru to jako kvalitativní posun diskusí a znamení že přeci jen nějaké sémě na tomto úhoru občas vzejde. Nicméně i nadále nepovažuji "ozdoby" za podstatné pro určení, znějí-li dudy ( a celá muzika) skotsky či nikoliv. Napsal jsem své hodnocení se zřetelem na to že se to hraje v Česku a hraje to český muzikant. Státni opeře v Zambii taky nebudeme vyčítat, že Prodaná nevěsta je černá.
Jan   |90.179.51.xxx |24.09.2009 23:59:04
Mirku, zajímavý postřeh, ale... proč malíř namaloval tento obraz takto, když to mělo být jinak... proč použil instrumentu jinak než obvyklým způsobem... proč? Proč zkombinoval právě tyto barvy? Protože to tak cítil. Pokud to dokážete hudebně vyjádřit jinak udělejte to - nahrajte svojí verzi a předveďte ji posluchačům... předveďte svojí představu, svojí vizi jak měl hudebník přistupovat ke svému hudebnímu nástroji. Dokud to neuděláte budou Vaše slova o ničem. Jako z úst přehrávkové komise za dob totality, která určovala hudebníkům jak mají přistupovat k hudbě a vlastnímu vyjádření - přesně do přihrádek s nezávadnými texty.
JV  - RE: Dudy   |89.103.225.xxx |25.09.2009 19:16:19
Ač souhlas či nesouhlas s recenzemi, musím vnést do diskuze jeden poznatek. Když jsem se bavil s jedním z hudebních dramaturgů Českého rozhlasu ( představoval 4 skladby z CD ), jedny z jeho prvních slov byly "Musel jsem si chvíli zvykat na zvuk skotských dud". Není to tedy také o tom, že spojení skotských dud a jakéhokoliv žánru, který je uváděn v naší malé republice je netypické? Že na použití netypických nástrojů na české scéně je nahlíženo z patra a s nedůvěrou? Není to způsobeno jistým konzumním způsobem přijímání hudby? Vždyť i Zahrada, dříve výhradně folk a country zaměřená a její pořadatelé vybrali do finále soutěže kapelu hrající téměř výhradně na elektrické nástroje a bicí. Dokázali byste si toto představit před 10 lety? Pravdou je že v jednom z prvních ročníků hrála v plném nasazení na vedlejší scéně skupina Nadoraz hrající dixieland, což bylo kvitováno s uznáním kolem mě stojích posluchačů.
Ještě bych měl jeden dotaz. Příspěvek p. Milana znamená že všichni učastníci Zahrady kteří dali kapele hlas jsou lidé bez vlastního názoru? Tehdy jsem měl pocit, že se přišli bavit a kapela toto očekávání splnila. A jsou-li na nahrávce drobné chyby ... Ještě jste nikdy nereklamoval chybu na Vašem novém autě? Vždy jste byl spokojen s výsledkem Vaší práce? Myslím, že další CD bude propracovanější, už jen vzhledem k tomu že to nebude plánované Demo, které se změnilo na plnohodnotné CD.
Pavel Kratochvíl   |78.156.137.xxx |25.09.2009 15:41:55
Přečetl jsem si reakce na recenze a výtky a musím reagovat. Jan nezapře, že je zarputilým příznivcem skupiny Navostro. Na předložená fakta o falešně hrajících dudách případně o provinciálním způsobu aranží reaguje odkazem na totalitní přehrávací komise. Na argument, že pes je chromý, reaguje odsouzením evolučního vývoje. Reakce skutečně vhodná pro kulturního referenta. CD jsem si poslechl a nebudu tak "něžný" jako Milan. CD je špatné. A nic na tom nezmění fakt, že to vydalo vydavatelství. To spíš svědčí o nesoudnosti či neznalosti vydavatele. Kolik alb irské, skotské či podbné hudby vydalo? Dudy jsou skutečně rozladěné, nepřesné a hlavně neskotské. Pro porovnání doporučuji poslechnout si dudy u skupin jako jsou Red Hot Chilli Pipers (http://www.youtube.com/watch?v=e3b573x7iPw), Battlefield Band (http://www.youtube.com/watch?v=YFJuyYmSaS4), Skerryvore (http://www.youtube.com/watch?v=B3gntbzuL9Y&featur e=PlayList&p=07EEE45A8B748A04&playnext=1&playnext_ from=PL&index=38), kteří hrají rock s dudami. Tam snad nejvíce vynikne neumětelství dudáka skupiny Navostro. A jakékoliv omlouvání je pouze výmluvou, která má zakrýt tento základní nedostatek. Co se týká prodejnosti desky - produkty z dílny intepretů Evy a Vaška si také kupují tisíce nadšených důchodců a přesto nikoho nenapadne jejich hudební prostituci nazvat kvalitní hudbou. A na závěr - v příspěvku Milana nebylo napsáno, že se jedná o kopii skladby od skupiny Metallica, ale naopak na tomto příkladu zřejmě chtěl ukázat, jak dobře případně špatně lze pojmout rockové předělání irského tradicionálu. A tím, komu se to nepovedlo, není skupina Metallica. Pro mne je to skutečně provinční pokus o rádoby skotský rock, bez hlubších znalostí této hudební oblasti, který, ať si říkají druzí co chtějí, se skutečně snaží svézt na módní vlně zájmu o skotskou a irskou hudbu v České republice. A je prodejný jen díky neznalosti českého publika, které tuto hudbu v podání těch nejlepších interpretů prostě nezná, a tak se nechá opít rohlíkem kostkovaných kiltů a rádoby skotského pojetí.
Jan   |90.179.51.xxx |25.09.2009 17:55:25
Milý Pavle,
vůbec nejde o to jestli je někdo nebo není zarputilým příznivcem té či oné skupiny, ale o to, že se zaměřujete na nesmysly... vynášíte soudy jako u tribunálu. Ukažte a předveďte jak se to podle Vás má dělat - interpretujte písničky Navostra, aby jste neskončili jenom tím, že napíšete něco co má v sobě nádech zbabělosti. Jak píše Josef níže - na nástroje lze hrát různými způsoby a nelze muzikantům vytýkat, že zvolili právě tento způsob. Provinční kapely to je označení namyšlených a Pražáků či namyšlených lidí, kteří mají pocit nadřazenosti a nedokáží uznat, že se hraje i jinde kvalitní hudba (správná je ta co pochází z velkých měst a druhořadá je ta od venkovanů) - dokazuje to i to, že máte stále potřebu srovnávat Navostro s někým... např. s Red Hot Chilli Pipers a jinými kapelami... jako kdyby jste říkal: "Takhle máte hrát... chlapi... ten Váš způsob hry já neberu"... ono to bez srovnávání, které v sobě má berličku jakéhosi záchranného lana, asi nejde. Pokud Vám tato hudba vadí a tak Vás rozčiluje - neposlouchejte ji... rozhodně CD není promarněná šance. Dokud budou chodit na koncerty davy fanoušků a budou si zpívat písničky tak to bude známka toho, že se to lidem líbí a že se svým názorem prohráváte. A ty lidi si určitě koupí dle Vašeho soudu i druhé CD provinční kapely, která tím, že nehraje podle Vašich představ o hudbě hraje úplně špatně...
Josef Heršt  - fakta   |90.179.90.xxx |25.09.2009 17:13:41
Vážení a milí „odborníci“ na skotské dudy a především na hru na skotské dudy!

Hraje tu někdo z vás na skotské dudy? Zkusil to alespoň někdo z vás? Já se tomuto nádhernému instrumentu věnuji již řadu let, navštěvuji mezinárodní školu ve Skotsku a v Německu a jistou dobu jsem ve Skotsku i bydlel. A proto bych rád podotkl pár maličkostí. Existuje velké množství způsobů hraní na tento skvělý nástroj (skotský, irský, africký, pakistánský a spousta dalších). Některé způsoby jsou kvalitnější, jiné méně a mezi některými je opravdu značný rozdíl. Mohu to potvrdit, neboť se tomuto nástroji a této hudbě nějakých pár let věnuji a to nejen teoreticky. To že nejsou dudy v temperovaném ladění, jak poznamenal pan Pátek, je velice dobrá poznámka a hlavně to je pravda. Co se však týče poznámky o nátrylech a dalších ozdobách - gracenotes. Můžeme si klidně zde dát přednášku, co je to slur, strike, double, throw on D, bril, leumluath, taorluath, tachum a další ozdoby, ale to by asi málokomu něco řeklo. Proto si dejme kratičký exkurz do zápisu not pro skotské dudy. Například odkaz pana Pátka http://www.youtube.com/watch?v=vBKBI7DOLHA na záznam písně Scotland the Brave je krásný příklad. Zápis této skladby má dvě základní verze (vrchní a spodní) a každá z nich má spoustu dalších variant, které se liší především využitím, či nevyužitím různých ozdob. To že si dudák z české kapely vybral tu nejobyčejnější verzi svědčí o tom, že si na verze bohatší a tudíž těžší netroufl a já si myslím, že je to tak v pořádku. A proto srovnávat a hodnotit hru na dudy pana Krále s nahrávkou z youtube, která mimochodem také není úplně košer, zdá se mi přinejmenším scestné. Pakliže si poslechnu i další skladby v odkazu pana Pátka http://stage.t-music.cz/navostro/ , musím s ním znovu ne úplně souhlasit. Například píseň Albion a Prachy jsou hrány s ozdobami a ještě ke všemu irským způsobem hry na skotské dudy. A navíc i český překlad textu k písni Prachy je velice kvalitní a stojí za pozornost (k čemuž se bohužel nikdo z recenzentů vůbec nevyslovuje a to ani pan Pátek, přestože sám píše písňové texty).U irského tradicionálu Whisky in the Jar, použila kapela Navostro jako předehru skotský tradicionál Scotch on the Rocks a zde je hra pana Krále zdařilá a jeho hráčským zkušenostem zřejmě odpovídající. Když bych měl hodnotit stejným okem jako pan Pátek i další české kapely věnující se tvorbě s použitím skotských dud (Pipes and Pints, Dick O´Brass, Czeltic, …) , pravděpodobně bych našel několik much a mušek u každé z nich. Proto tak nečiním. A zdá se mi i velice neprofesionální srovnávat jakoukoli z českých kapel se skotskými Red Hot Chilli Pipers, Battlefield Band a jimi podobnými, jako to činí pan Kratochvíl a pan Milan. Pokud bych se k tomu snížil, musel bych všechny české kapely tohoto typu vytahat za uši. Ale proč?! Zachovejme si úctu a buďme soudní a tolerantní. Skotštější než Skoti asi nikdy nebudeme. Na to je česká duše málo hrdá a skotská duše zase moc.
Ještě bych velice rád podotkl, že díky mým zkušenostem (přímo ze Skotska a Irska) s různými podobami tradiční hudby v různých i moderních úpravách, se česká skotská a irská tvorba nemá za co stydět. Věřte, že na Ostrovech jsem potkal tolik špatných hudebních projektů, a slyšel takové množství nekvalitních a falešných hudebních nahrávek a CD nosičů, že dovedu být spravedlivý v hodnocení. Odpusťte, ale připadá mi, že se tu někdo snaží za každou cenu najít nějaké mušky (ze kterých dělá masařky) na projektu, který sice není úplně ojedinělý, ale dle mého názoru je odvážný, vkusný a zdařilý. Vážení „kritici“, ruku na srdce. Ke které konkurenční kapele patříte, nebo se kterou více sympatizujete! Zapřemýšlejte se mnou. Nebylo by lepší vytvořit přátelské prostředí, mezi českými umělci, kteří se věnují podobné tvorbě, a přitom jde každý vlastní originální cestou. Co uspořádat festival, či koncert zmíněných kapel. Nezní to dobře!

S úctou

MgA. Josef Heršt
Josef Heršt  - pokračování   |90.179.90.xxx |25.09.2009 17:17:24
Pakliže si poslechnu i další skladby v odkazu pana Pátka http://stage.t-music.cz/navostro/ , musím s ním znovu ne úplně souhlasit. Například píseň Albion a Prachy jsou hrány s ozdobami a ještě ke všemu irským způsobem hry na skotské dudy. A navíc i český překlad textu k písni Prachy je velice kvalitní a stojí za pozornost (k čemuž se bohužel nikdo z recenzentů vůbec nevyslovuje a to ani pan Pátek, přestože sám píše písňové texty).U irského tradicionálu Whisky in the Jar, použila kapela Navostro jako předehru skotský tradicionál Scotch on the Rocks a zde je hra pana Krále zdařilá a jeho hráčským zkušenostem zřejmě odpovídající. Když bych měl hodnotit stejným okem jako pan Pátek i další české kapely věnující se tvorbě s použitím skotských dud (Pipes and Pints, Dick O´Brass, Czeltic, …) , pravděpodobně bych našel několik much a mušek u každé z nich. Proto tak nečiním. A zdá se mi i velice neprofesionální srovnávat jakoukoli z českých kapel se skotskými Red Hot Chilli Pipers, Battlefield Band a jimi podobnými, jako to činí pan Kratochvíl a pan Milan. Pokud bych se k tomu snížil, musel bych všechny české kapely tohoto typu vytahat za uši. Ale proč?! Zachovejme si úctu a buďme soudní a tolerantní. Skotštější než Skoti asi nikdy nebudeme. Na to je česká duše málo hrdá a skotská duše zase moc.
Ještě bych velice rád podotkl, že díky mým zkušenostem (přímo ze Skotska a Irska) s různými podobami tradiční hudby v různých i moderních úpravách, se česká skotská a irská tvorba nemá za co stydět. Věřte, že na Ostrovech jsem potkal tolik špatných hudebních projektů, a slyšel takové množství nekvalitních a falešných hudebních nahrávek a CD nosičů, že dovedu být spravedlivý v hodnocení. Odpusťte, ale připadá mi, že se tu někdo snaží za každou cenu najít nějaké mušky (ze kterých dělá masařky) na projektu, který sice není úplně ojedinělý, ale dle mého názoru je odvážný, vkusný a zdařilý. Vážení „kritici“, ruku na srdce. Ke které konkurenční kapele patříte, nebo se kterou více sympatizujete! Zapřemýšlejte se mnou. Nebylo by lepší vytvořit přátelské prostředí, mezi českými umělci, kteří se věnují podobné tvorbě, a přitom jde každý vlastní originální cestou. Co uspořádat festival, či koncert zmíněných kapel. Nezní to dobře!

S úctou

MgA. Josef Heršt
Josef Heršt  - pokračování II.   |90.179.90.xxx |25.09.2009 17:19:07
Vážení „kritici“, ruku na srdce. Ke které konkurenční kapele patříte, nebo se kterou více sympatizujete! Zapřemýšlejte se mnou. Nebylo by lepší vytvořit přátelské prostředí, mezi českými umělci, kteří se věnují podobné tvorbě, a přitom jde každý vlastní originální cestou. Co uspořádat festival, či koncert zmíněných kapel. Nezní to dobře!

S úctou

MgA. Josef Heršt
Jan   |90.179.51.xxx |26.09.2009 11:32:24
Pane Josefe, dlouho jsem přemýšlel o Vašich slovech a je v nich plno pravdy. Opomenul jsem jednu zásadní věc, kterou jste zmínil. Nejprimitivnější způsob jak bojovat s konkurencí, která zavítala do stejných vod a tím zdánlivě ukrojila prostor pro projekty jejichž součástí mohou být oni kritici, je pomluva. Větší tragédií je však používat jako zbraň slova místo tónů... dnes se už nehraje na to, kdo je lepší a kdo horší - na legrační poměřování sil, ale kdo zaujme, kdo získá podporu čí písničky zlidoví, kdo má posluchače...
Mirek Pátek  - Stylová hra na dudy   |Registered |29.09.2009 11:08:08
Některé reakce, které následovaly po mém příspěvku z 24.09.2009 14:35:08, mi podsouvají jiné názory a postoje, takže dovolte rekapitulaci, s využitím několika citací.

Napsal jsem, že MNĚ OSOBNĚ (toto bylo zdůrazněno jak v první větě – „dudy mi vadí“, tak na konci odstavce – „tedy – mým uším“) se hra dudáka skupiny Navostro nelíbí, protože je nestylová – chybí tam dudácké ozdoby. Dále jsem napsal, že nesouhlasím s Milošovým hodnocením – kde bylo mj. napsáno: „Prim hrají dudy... dudák je zvládá“. MgA. Heršt ve své zajímavé reakci (mimo mnoho jiné) píše: „To že si dudák z české kapely vybral tu nejobyčejnější verzi svědčí o tom, že si na verze bohatší a tudíž těžší netroufl a já si myslím, že je to tak v pořádku.“

Na dudy (skotské, irské, ani české) nehraju, ale jakožto tenorový banjista je mám trochu naposlouchané – naposledy v sobotu naživo irské loketní v podání dudáka skupiny Lunasa na irském festivalu – a nějaké ozdoby mám teoreticky načtené (protože irští banjisté se je snaží imitovat trsátkem na banjo). Proto jsem byl schopen zhodnotit, zda je hra dudáka skupiny Navostro stylová či nikoli. Zde použiju paralelu s hrou na housle/fiddle. Synek hraje osmý rok na housle v ZUŠ, takže v rámci probíraného repertoáru housle zvládá. Kdyby však hrál v old-time kapele (nebo v hospodě), jeho lidušková smyčová technika by byla nestylová. Proto bylo skvělé, když mu v srpnu ve Zbraslavicích ukázal stylové prvky fiddler Lee Bidgood ze Severní Karolíny. Něco podobného by podle mého názoru potřeboval dudák skupiny Navostro (pane magistře Heršte…).

Dále jsem napsal, že jsem zklamán z toho, že Miloš tuto nestylovost dudákovy hry neodhalil. Zde mi dovolte citaci z jiného Milošova článku na http://www.folktime.cz/reportaze/fragmenty-z-porty ... „Shannon jsou jistě skvělí, ale Irové by je slyšet neměli a publikum by přeci jen mělo být v těchto hudebních okrajovostech více poučené. Což není chyba publika.“ Podobnou větu jsem postrádal v recenzi CD skupiny Navostro.

Mirek
(pane magistře, nabízím tykání)
Mirek Pátek  - Stylová hra na dudy - pokračování   |Registered |29.09.2009 11:08:59
Dále jsem napsal, že jsem zklamán z toho, že Miloš tuto nestylovost dudákovy hry neodhalil. Zde mi dovolte citaci z jiného Milošova článku na http://www.folktime.cz/reportaze/fragmenty-z-porty ... „Shannon jsou jistě skvělí, ale Irové by je slyšet neměli a publikum by přeci jen mělo být v těchto hudebních okrajovostech více poučené. Což není chyba publika.“ Podobnou větu jsem postrádal v recenzi CD skupiny Navostro.

Mirek
(pane magistře, nabízím tykání)
Jan   |90.179.51.xxx |29.09.2009 14:19:43
Pane Mirku Vám to opravdu nějak nedá spát :D Příspěvek ledacos vypovídá o Vás samotném - o nazírání na svět, způsobu uvažování a potřebu absolutní dokonalosti... určitě si zde nepřečtete reakce muzikantů, kteří CD nahráli, kteří se na CD autorsky podíleli - nemají potřebu se obhajovat, proč hráli na dudy tak a ne jinak, proč je muzika jaká je... Vsadím se s Váma, že Vaše starosti a připomínky jdou naprosto mimo ně. Svůj čas investují do hudby, do skládání a hraní a ne do mluvení a psaní o hudbě. Určitě je to posune mnohem dál a nebudou tam kde jsou, ale mnohem dál... a Ti co budou hudbě jenom "žvanit", plakat, že je Irská hudba málo Irská zůstanou tam kde jsou. Dost možná je jejich pravé místo zde - pod články, kde se vyjadřují, hodnotí - bez hodnocení, co je dobré a co špatné by nemohly existovat, protože jejich život je založený na hodnocení. Na hledání negativ místo pozitiv. Ať zde raději i zůstanou a nelezou na podium, protože se ty jejich názory a mysl transformuje i do hudby a ta hudba pak určitě postrádá lehkost - spíše je těžkopádná jako jejich slova. PS: A reagovat na to, co by kdo potřeboval nemá žádný význam - je to jen Váš subjektivní pohled, který pramení ze srovnávaní... možná sem ještě zavítám a dočtu se od Vás jak vyčítáte, že Sex Pistols nehrají stejnou muziku jako Queen - a v tom je asi celý Váš problém. RIP
MK   |193.179.126.xxx |29.09.2009 17:06:25
nebyla tam, protože prostě nebyla třeba. Nawostro interpretují JINOU irskou muziku než Shannon a s jiným cílem i přístupem.
MK   |193.179.126.xxx |29.09.2009 17:06:54
sorry, "V" jednoduché
Kachorita   |85.160.33.xxx |29.09.2009 15:47:28
Pan Mirek tady říká svůj názor (na to má samozřejmě každý právo), ale proč se v tom neustále pitvá? Řekla bych Vám asi jediné a to, když je Vám zvuk dud (konkrétně od muzikanta skupiny Navostro) tak nepříjemný, jak píšete, tak ho zkrátka neposlouchejte. Každý má rád jiný styl hudby a tento Vám přece nikdo nenutí. Mě osobně se jejich muzika a "skotačení" líbí a musím souhlasit s tím, že na živo jsou Navostro mnohem lepší, ale i přes to poslouchám jejich CD každý den. Měl byste se na jejich, koncertě rozhlédnout kolem sebe a viděl byste tolik nadšených lidiček, kterým tato hudba (celé kapely) dodává energii a radost stejně tak, jako i samotným muzikantům a o to přeci jde především. Kdyby byli tak špatní, tak nejsou tam, kde jsou. Nikdo z nás není dokonalý, kritirovat umí každý, ale něco dokázat, to už je horší...
Mirek Pátek  - www.skotsko.net   |Registered |30.09.2009 07:57:59
Zajímavé pojednání o skotských dudácích v Čechách:
http://www.skotsko.net/skola/historie.htm
Notový zápis Scotland the Brave a dalších písní (Killiecrankie a Bavorov) z téže stránky:
http://www.skotsko.net/skola/skladby/podklady/Scot ...

Těší mě, že Filipa Humla vidím v seznamu členů The 1st Czech Pipes and Drums:
http://www.skotsko.net/dudy/dudaci.htm
A až teď čtu rozhovor o Navostro v posledním čísle Folk&Country, kde Filip odpovídá, že je žákem Václava Rouse [edit: Routa, sorry] - to znamená, že na sobě pracuje. OK, beru to tak, že na CD Navostro hraje bez ozdob záměrně.
F.H.Král   |90.179.90.xxx |29.09.2009 22:55:34
Pánové, pánové a především pánové.
Nahrávka CD Navostro započala před rokem a to zrovna písní Whisky pít, jejíž součástí je zmiňovaný tradicionál Scotland the Brave. Je to už rok a sami víte jak moc se dá nebo nedá pokročit ve hře na nástroj. Scotland the Brave hrajeme s 1st Czech Pipes & Drums v podstatně pomalejším tempu, než s kapelou Navostro, takže tam je dost času na všechny ozdoby. Pokud by vás zajímala kvalita mé hry (především, co se týče ozdob) poslechněte si celé CD Navostro a pak hodnoťte. Jelikož jsem měl (a stále mám) velký respekt ke svému nynějšímu učiteli Václavu Routovi, mluvil jsem s ním před rokem o mé „drzosti“ hrát s rockovou kapelou. Mile mě překvapil, když mě podpořil a řekl, že někdy se začít musí a že je to tak dobře. Díky němu jsem dneska tam, kde jsem a moc mu za to děkuju. Dodal mi odvahu.
F.H.Král   |90.179.90.xxx |29.09.2009 22:57:01
Na dudy se člověk učí celý život, pořád je co vylepšovat a zdokonalovat. Dokonce díky Vaškovi vznikla velká řada českých kapel se skotskými dudami, neboť valná většina dudáků pochází z Vaškovi líhně. Jsem rád že Petr napsal odkaz na článek - Zajímavé pojednání o skotských dudácích v Čechách http://www.skotsko.net/skola/historie.htm , protože tam zmiňuje Williama Doehringa III. zvaného Chipa(historicky první učitel hry na skotské dudy v Čechách), který je můj velký vzor, můj první učitel hry na skotské dudy a hlavně také kmotr CD NAVOSTRO (dokonce s kapelou Navostro příležitostně vystupuje). A kupodivu, to co napsal pan Heršt, že by se mohl uspořádat společný koncert „dudáckých kapel“, navrhl na křtu CD Navostro i Chip.
Jak to všechno uzavřít. Pěkně tu hodnotíte nahrávky, které jsou pro mě a kapelu prvorozené. Můžete je klidně pohanět, zesměšnit a zostudit. Ale víte jak je to s potomky a to i s prvorozenými. Mě je nezošklivíte. Možná že druhé CD bude kvalitnější, ale já svý děti zavrhovat nebudu, s tím nikdo z vás nic neudělá
Václav Rout  - Pochvala   |90.177.114.xxx |30.09.2009 15:29:44
Jelikož se k internetu dostávám velmi málokdy, teprve nyní jsem si přečetl kritiku na CD skupiny Navostro. Netroufám si hodnotit kvalitu či nekvalitu, neboť každý umělecký počin je hlavně o vnímání autorů. Obecně se však buď jejich hudba líbí nebo ne. Ale k dudám. Jistě by se jim dalo vytknout hodně věcí. To ale není to nejdůležitější. Bezchybně zahrané sólo je samozřejmě základem, ale bude-li mu chybět život, je to pouze přehrané a nijak mne to neosloví. Naopak melodie, i když zahraná s chybami, která v sobě ten život mít bude, je mi podstatně bližší a myslím, že nejsem sám. A o to, myslím, Filipovi šlo zejména. Na skotské dudy už hraji nějaký ten pátek (mimochodem - skotské dudy JSOU v temperovaném ladění - to jen oprava k přispěvateli o nekolik příspěvků výše) a i s nějakými hmatatelnými výsledky (vítězství na mezinárodních soutěží, mezinárodní zkoušky a certifikáty, přednášky, a pod.), proto si dovolím jednoduchý závěr: Filip na sobě pracuje a snaží se. Tím, že ve spolupráci se skupinou Navostro tento pro mne královský nástroj propaguje, dělá prospěšnou práci. A pokud mu něco na CD nevyšlo - prosím, buďte shovívaví. Ruku na srdce, páni kritici - také se Vám vždy vše podařilo? A jen dovětek - již jsme hovořil s některými zástupci skupin, které mají v obsazení skotské dudy a snad bychom na jaře udělali v Praze společný koncert.
Mirek Pátek  - Ladění   |Registered |30.09.2009 16:02:22
Díky za velmi pozitivní zprávu - já jsem se prostě bál, že zde platí citace z http://www.skotsko.net/skola/historie.htm:
Z počátečních nadšenců zůstal po roce jediný skutečný zájemce o hru na skotské dudy. Někteří nestíhali časově, jiní měli velmi zkreslenou představu o hře na skotské dudy, zvláště pak o délce trvání výuky (někteří nevydrželi, koupili si skotské dudy, nejlépe pakistánské či jiné provenience, hlavně aby byly co nejlevnější, a dnes předvádějí to, čemu lze říkat "český styl hraní na skotské dudy" - prostě šmíra).

Proto jsem rád, že jsem se mýlil a že "Filip na sobě pracuje a snaží se". Můžete namítnout - a co je mi vlastně do toho? Právě proto, že skupina Navostro je po Zahradě známější, bude pro mnoho posluchačů její dudák tím prvním, koho uslyší a kdo bude formovat jejich názor a postoj k této hudbě.

Mohu se ještě přeptat na to ladění? Vycházel jsem mimo jiné z informace uvedené na http://www.skotsko.net/skola/teorie/ladeni.htm:
Druhým aspektem, který ovlivňuje zvuk skotských dud, je další zvláštnost ladění. Jedná se totiž o to, že D a G jsou ve skutečnosti o trochu níže, než by odpovídalo předznamenání, zatímco Es a As jsou o trochu výše. Z toho plyne, že dva intervaly, které jsou zaznamenány jako půltóny (D-Es a G-As) jsou ve skutečnosti větší a naopak intervaly následující po nich, jsou menší než celý tón. Takováto „stupnice“ je obsažena ve většině tradičních skladeb. Takovéto ladění je dáno pravděpodobně tím, že umožňuje každému tónu stupnice vytvořit přirozený akord se základním tónem B.

Když jsem psal, že dudy nejsou v temperovaném ladění, měl jsem na mysli rovnoměrně temperované ladění - omlouvám se za nepřesné vyjádření. Vím, že existují jiná temperovaná ladění - v jakém z nich tedy dudy jsou?
Mirek Pátek  - Ladění - pokračování   |Registered |06.10.2009 23:58:40
Když jsem psal, že dudy nejsou v temperovaném ladění, měl jsem na mysli rovnoměrně temperované ladění - omlouvám se za nepřesné vyjádření. Vím, že existují i jinak temperovaná ladění - v jakém z nich jsou tedy naladěny skotské dudy?

Děkuji
Mirek
Karel Dědek   |86.49.10.xxx |07.10.2009 12:03:53
Moje žena je Skotka a má dost dobře temperované dudy.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib