gototop
21.01.2014 Jubilejní Open Mic POTRVÁ #70 aneb Večer samý superlativ (Slávka -vy-)    Tisk
Reportáže
Ve středu 8. ledna 2014 v sedm večer vypukl už 70. večer věnovaný muzice a poezii, i tentokrát, jako ostatně většinou za sedm uplynulých let, pod taktovkou Jana Řepky (kdo má rád přesná čísla, koukne na www.openmic.eu). Pořad je inspirovaný programy v newyorské bohémské čtvrti Greenwich Village, založenými na principu otevřené scény - při open micu se u mikrofonu střídá v podstatě kdokoli, kdo přijde a chce vystoupit, zahrát, zazpívat, zarecitovat. Velmi podobně vymysleli a uvedli do života svůj Open Mic otcové zakladatelé, již jmenovaný (nejen) písničkář Jan Řepka a (nejen) hudební publicista Michal Bystrov. Ti dva se teď po letech opět sešli na jedné scéně, už ne Pod Vesuvem v Karlíně, ale v dejvické Kavárně POTRVÁ - a ten večírek stál za to. Jak říká jedna moje kolegyně, byl luxusní!
Alasdair Bouch, pravidelný návštěvník Open Miců v Kavárně POTRVÁ, jednou taky na jevišti.
Alasdair Bouch, pravidelný návštěvník Open Miců v Kavárně POTRVÁ, jednou taky na jevišti.
foto: Slávka -vy-

Ještě krátce před sedmou bylo pořád dost volných míst, pak se ale dveře netrhly a Tereza, která příchozí vítá u stolku s cédéčky a knížkami na prodej a rozdává jim tištěný program, měla plné ruce práce. A najednou nebylo v kavárně k hnutí!
Program zahájil jako obvykle sám impresário Jan Řepka, tentokrát dokonce s kytarou na krku. Na stejný nápěv zazpíval svou verzi středověké Villonovy Balady o dámách doby minulé a Žížalu od Maniho Mattera, od téhož autora přidal ještě Eskyma a slib, že se dočkáme celého CD s jeho písničkami, a už vítal prvního hosta.
Nutno říct, že do jubilejního večera se nevešel blok pro "nenahlášené" vystupující, dramaturgie byla tentokrát opravdu výběrová. Povedlo se mi v ní vysledovat několik zajímavých souvislostí - třeba, že všichni vystupující se prezentovali cédéčkem nebo knížkou, že až na jediné číslo v programu, kdy zněla harmonika s cellem, byla v těch ostatních ke slyšení skvělá kytara, pokaždé v jiném stylu. Taky to, že hudebnice byly všechny štíhlé jako proutek, kdežto tři z pánů muzikantů patřili k těm prostorově výraznějším. A možná i to, že hodně účinkujících přišlo v tmavém, takže na černé scéně a bez blesku působí na fotkách trošičku jak z černého divadla.
První se objevil v Praze už nějaký rok žijící, ale po celé Evropě vystupující britský písničkář Alasdair Bouch. Představil čtyři kousky ze svého nového alba Third Time Lucky, kam přetavil i svůj zážitek z jedné studené,
Adam Pavlíček patří mezi spřátelené pořadatele otevřených scén.
Adam Pavlíček patří mezi spřátelené pořadatele otevřených scén.
foto: Slávka -vy-
propršené noci v Irsku, kdy musel zůstat celou noc na ulici jako bezdomovec. Zazpíval ale taky o lásce či hříchu. Strhující zážitek.
I Adam Pavlíček pořádá večery ve stylu open miců, jenže výlučně akustické, takže spíš asi closed mic. "Mé písně nejsou veselé, zato jsou dlouhé," uvedl se citátem a nabídl desku Můžem dál hledět. Nezapřel lásku ke klasické kytaře už tím, že zahrál i píseň věnovanou svému učiteli a jednu instrumentálku. Ochutnávka lákající k návštěvě čajovny U Božího mlýna v Salmovské ulici, kde se jeho open-mic.cz koná.
Čas před přestávkou patřil Elišce Sýkorové a ukázkám z její prvotiny Vlaštovky, při kterých její akordeon doprovázel violoncellista Vojtěch Nejedlý. Přivedla si taky hosta, sympatického Španěla Rubéna, který nejdřív četl anglicky ukázku ze své sbírky Llave maestra (Univerzální klíč) a pak zpíval v originále.
Po přestávce nastoupil Michal Němec bez Jablkoně, zato s éterickou zpěvačkou Maruškou Puttnerovou, a byl to mazec, Sentimentální Němec byl prostě vtipný, jedinečný a nepřekonatelný (k dostání bylo i novoučké stejnojmenné album).
Michal Bystrov složil na úvod poklonu svému kolegovi vzpomínkou, že když s večery začínali, měli oba až dost prostoru pro svoje vlastní vystoupení, zato zdaleka ne tolik slavných hostů: "To je všechno Honzova zásluha!" Zpíval i recitoval, do veršů se mu vplétal Nezvalův Edison (Vítězslav píše) a taky promo nové sbírky Sebevražda čápem.
Elišku Sýkorovou doprovázel na cello Vojta Nejedlý.
Elišku Sýkorovou doprovázel na cello Vojta Nejedlý.
foto: Slávka -vy-
I můj oblíbený písničkář Martin Rous přinesl sotva vylíhlé cédéčko, ještě nekřtěňátko Bylo nebylo a s optimistickým výrazem přednesl dvě katastrofické novinky o červených mravencích, kteří ovládnou zemi a o atomovce, která na nás zrovna padá. Naštěstí přidal i něco o lásce.
Úplný závěr večera patřil svižnému bluegrassu. Kapela Twisted Timber zpívá většinou anglicky, protože jeden jejich zpěvák Matt Whitten je Američan. Ale autorka většiny repertoáru a zároveň mandolinistka Kristýna Zuzana Lišková některý svůj text občas přeloží i do češtiny. Partička byla bez banjisty, na výrazu jí to neubralo, zopákli si i pár známých kousků a přivedli svými vypilovanými sóly publikum do varu. Kvůli policejní hodině se končilo jen maličko po desáté, když viditelně spokojený impresário Jan Řepka nejdřív poděkoval účinkujícím a sponzorům, pozval všechny na příští Open Mic POTRVÁ #71 - a pak už to naposled rozbalili Twisťáci (i ti s sebou měli štos cédéček Freeride of Our Lives).
Impresário Jan Řepka s cédéčky Jablkoně uvádí Sentimentálního Němce.
Impresário Jan Řepka s cédéčky Jablkoně uvádí Sentimentálního Němce.
foto: Slávka -vy-
Michal Němec a Maruška Puttnerová.
Michal Němec a Maruška Puttnerová.
Slávka -vy-
Michal Bystrov dostal před více než sedmi lety bezvadný nápad - a takhle to dopadlo.
Michal Bystrov dostal před více než sedmi lety bezvadný nápad - a takhle to dopadlo.
foto: Slávka -vy-
Martina Rouse chválím i za fotogenický ''kostým''
Martina Rouse chválím i za fotogenický ''kostým''
foto: Slávka -vy-
Pohled do publika, kde sedí několik redaktorů FOLKtimu.
Pohled do publika, kde sedí několik redaktorů FOLKtimu.
foto: Slávka -vy-
Bluegrassové kapele Twisted Timber patřil úplný závěr večera.
Bluegrassové kapele Twisted Timber patřil úplný závěr večera.
foto: Slávka -vy-

Sdílet na...
Kam dál?

» Týden do premiéry CD Rozjímání o sendviči (Jan Řepka)

» Čistý byl svět. Co se změnilo? (Miloš Keller)

» Jako doma (Tomáš Machalík - Doug)

» Open Mic #40 aneb Večer kouzelných překvapení (Slávka-vy-)

» Frýdecko-místecký písničkář René Souček zahraje ve středu v Praze (Jan Řepka a Kavárna POTRVÁ)

Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib