gototop
12.04.2007 Konkurz za plotem, den tretí, pred koncem slunecný! (Cimbura)    Tisk
Reportáže

Přesto, že jsem věděl, že budu psát reportáž ze třetího dne českého kapelního Konkurzu Zahrady (31. března 2007), strávil jsem v hledišti Divadla Za plotem i předchozí dva večery. Pro přehled a ze zvědavosti. Pro radost, že se za celé tři dny aspoň jednou objevilo něco úplně nového, neotřelého a originálního. Dočtete se o tom v této reportáži, na které spolupracovala moje žena Kytka (děkuji), ale musíte být trpěliví.

"I když odhlédnu od toho, že už to nikdy nemůže být ta Bonsai, na kterou jsem chodila, tak špatnou intonaci nelze přeslechnout. A ten duch tam není..." poznamenala si Kytka k vystoupení českobudějovické Bonsaie č.3. Nejsem pamětníkem živých vystoupení starších sestav. Proto poznamenávám jen, že znám méně početné kapely, které nadělají mnohem víc muziky. Možná budou krásné písničky Bonsaie znít lépe, až se nový kytarista, který v kapele působí teprve krátce, sžije s jejím repertoárem.

Přišlo mi, že ambice početné Gala-tey ze Slatiňan jsou zatím (?) vyšší, než její umění.   Vícehlasý zpěv zněl trochu nejistě a nezdálo se mi, že by písničky přinášely mnoho nového.  Úvod písně Déšť navíc připomínal píseň Jedinou větou z repertoáru Šantré. Natolik, že nebyl problém zpívat na hranou melodii původní text: "Dřív než noc dokrvácí do svítání...."

Jako další předneslo svůj třípísničkový program trio Netřísk z Chodova u Karlových Varů, které v minimálním obsazení (kytara, housle, baskytara) produkuje spoustu muziky. Chvályhodná byla dramaturgie vystoupení, kdy se závěrečná písnička Puzzle stala dokonalou instrumentalistickou exhibicí. Jen ve výrazu zpěvu jsou si písně Netřísku velmi podobné. Zde je ještě co zlepšovat.

Další početné uskupení Apple - Plzeň (sextet?) dobře ovládající a střídající víc než půl druhé desítky nástrojů (z nichž některé ani neumím pojmenovat) mě zaujalo bohatstvím a plností zvuku a zpěvem Petry Kováčikové (doufám, že její zpěvácký podíl na

foto: Petr Jaroš ©

Úpické (nikoli úpící) Bossorky

foto: Petr Jaroš ©

repetoáru je podstatnější, než byl v konkurzu). Shodli jsme se  s Kytkou, že kompozice písní jsou někdy příliš obšírné. Přesto se mi muzika Apple s folkrockovými, keltskými a dalšími prvky, hraná většinou na countryové a irské nástroje, větším dílem líbila.

U libereckého Jen taku si Kytka poznamenala, že jim to šlape (obdivuhodně, znamenám já) a že je to klasika. Ano! Navíc se shoduji s tvrzením speakerů večera (Miloš Keller a Milan Plch - Belmondo), že kapela poněkud přitvrdila. Zajímalo by mě, zda programově, nebo prostě tím, že nový bubeník Fanda Poborský hraje jinak (a přesto velmi dobře), než jeho předchůdce Ondra Kout. Každopádně byli výborní!

Vyčítá-li někdo Bodlu z Chodova u Karlových Varů malou hlubokomyslnost textů, má nejspíš pravdu. Na druhé straně je třeba vzít v potaz jedinečný, bohatý zvuk kapely, úspěšně a originálně, v bluegrassovém obsazení, nacházející plnohodnotnou cestu k folkové muzice. O kvalitě produktů tohoto záslužného hledačství mj. svědčí i Kytčin stručný zápis pod názvem kapely: "Super!!! Rebelka - jóó..."  (Rebelka Manto Mavrojenisová se jmenuje největší současný hit kapely, který jejich vystoupení uzavíral).

Smutno mi bylo z vystoupení Pěti oříšků pro Popelku z Litvínova, které (aspoň mimo svůj region) působí už léta takřka ilegálně. Velmi dobrý vícehlasý ženský i smíšený sbor a   sólový zpěv dam i pánů, dobře hrající kapela. Ale ten repertoár! Apartní kamkoliv - na tancovačku, na estrádu i na schůzi jisté málo milované strany - jenom ne na folkovou scénu! Nezbývá než doufat, že se jedná pouze o nešťastný výběr. Obávám se, že si jím tato hudebně i zpěvácky dobrá kapela přibouchla dveře na scénu velkých letních festivalů. Škoda!

Rovněž ze Severních Čech, z autocampu u Oseka, přijela realizovat své druhé veřejné vystoupení (!) pokročile středogenerační parta kamarádů, která si říká Hadraplán. Kapela hrající z čisté radosti písničky svého kapelníka Petra Kavky (v pokročilém věku začínajícího autora) nepatřila k vrcholům programu. Na druhé straně nutno říci, že, přeze všechny začátečnické nedostatky, neudělal Hadraplán ostudu lidovému muzicírování.

Na startovní listině letošního českého Konkurzu Zahrady figurovala skupina Bossorky z Úpice v Podkrkonoší na třetím místě od konce. Tak dlouho jsme si počkali na zlatou, již neočekávanou pecku konkurzu! Dvě kytary, kontrabas, mandolína, housle, akordeon, flétny, grumle a rozličné drobné perkuse. To jsou nástroje, které jsem si stačil poznamenat, na které hrála umělé české lidovky dvougenerační pětice dílem spříbuzněných děvčat. Tvoří je s nadhledem a úsměvem a hrají a zpívají je s obrovským nasazením a viditelnou radostí. Velmi milé, neotřelé, originální! Bossorky byly největším zážitkem českého kapelního konkurzu. Myslím, že nejen pro mne... Pocit, že na scéně během jejich produkce vyšlo sluníčko, rozhodně nesouvisí s tím, že děvčata byla přioděna (prý náhodou) do barev FOLKtimu.

Vlastní tvář se snaží mít tradiční jihočeský trampfolk v podání skupiny 4 zdi z Pelhřimova. Vystoupení po Bossorkách se nečekaně stalo dost náročnou záležitostí, ale pelhřimovští ho zvládli se ctí. Hráli a zpívali bez nervozity a s jistotou mnohem ostřílenějších borců, než ve skutečnosti jsou. Dalo by se říci, že následující kapele pročistili vzduch po hudebním čarování Bossorek. Lepší to být nemohlo.

Program uzavíralo trio Zhasni z Nového Boru, spíše písničkářské sdružení, než kapela v plném smyslu slova. Sdružení, u kterého si vážím jeho jedinečného autorského přínosu. Žel, jako kapela nedokázali využít příležitost, pro kterou jim bylo vytvořeno prostředí.  Nejsem sluchař. Leccos mi unikne a něco jsem i ochoten neslyšet, pokud neladný zvuk písničky nepřipraví o náboj sdělení. Zde se to stalo. Smutek.

Dozněla hudba. Správce konkurzní podstaty, generální zahradník Michal Jupp Konečný si pozval kapely na kus řeči do zimní zahrady divadla. Ale svůj verdikt jim neprozradil. Ani nenaznačil! Verdikt bude, jako každoročně, postupně zveřejněn na www.folkcountry.cz. (Když jsem 4. dubna tuto reportáž dopisoval, moc tam toho ještě nebylo, ale koukněte se...) Odchodem posledních muzikantů a Juppa a Hanky Konečných a úklidem divadelního sálu Konkurz Zahrady skončil. Jeho k smrti unavený hlavní organizátor Pavel Rada, tři dny zvuku velmi dobře sloužící Pája Lišák Jindrák, třídenní pohotový speaker Miloš Keller a lidičky, kteří jim sem tam pomáhali, se mohli konečně jít, s pocitem dobře vykonané práce, pořádně vyspat...

Cimbura


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Jupp  - Re: Konkurz za plotem, den třetí, před koncem slun   |80.188.215.xxx |12.04.2007 22:57:00
Pripojuji se k podekování Pavlu Radovi, Pájovi Jindrákovi, Bubline a Belmondovi a všem dalším, kterí vytvorili tu úžasnou atmosféru. Usporádáat nejaký festival umí dnes každý blbec. Ale zorganizovat predkolo festivalu, který pomáhá mladým kapelám nahoru, to stojí za ocenení.
S názorem na Bossorky bezvýhradne souhlasím
Jupp  - Re: Konkurz za plotem, den třetí, před koncem slun   |80.188.215.xxx |12.04.2007 23:09:00
A ješte mne napdlo, Cimburo, když tak vykrádáš názory své partnerky, jestli by príšte nemohla ona na strídacku napsat svuj pohled s laskavým prispením pana Vidimského. Neber to, prosím, jako nejaký feministický pohled
Cimbura  - Re: Konkurz za plotem, den třetí, před koncem slun   |89.176.63.xxx |13.04.2007 09:45:00
Juppe, kamaráde, tys ješte neprišel na to, že naše ženy, címž nemyslím jen tvoji a mou, ale vetšinu publicistických partnerek podobných zájmu, své názory publikují vlastne stále, jen k tomu užívají našich jmen? Je pro ne jednodušší uplatnit názor a nechat psát, než psát. (A nekteré svým mužum potom dokonce i pochlebují, jak jsou dobrí!) Rozdíl je jen v tom, že nekdo z nás, mužu, to neví, nekdo se tvárí jakoby to nevedel a nekdo to obcas i prizná. To poslední se nesmí prehnat, nebo se do autora zacne nekdo trefovat. V této reportáži jsem to prehnal
Tapi  - Re: Konkurz za plotem, den třetí, před koncem slun   |213.168.161.xxx |13.04.2007 13:18:00
To je tak:
Hloupá žena mluví bez ohledu na to, zda ji nekdo slyší a poslouchá.
Chytrá žena mluví tak, aby ji bylo slyšet, a prosazuje své názory.
Rozumná žena mluví, když jí naslouchá muž, který její názory vezme za své a jako takové je prosadí.
A moudrá žena mlcí a ceká, až bude tázána. Na názor, prirozene. Ten je totiž pak vyslechnut v posvátné bázni a úcte a jako takový šíren nebo realizován.
Ach jo, teoreticky to mám zmáklý, ale koukám že ješte potrvá, než k tý moudrosti dorostu..
Danča  - Re: Konkurz za plotem, den třetí, před koncem slun   |212.47.6.xxx |13.04.2007 15:47:00
Jak na to tak koukám, tak si chlap moc nevybere, hahaha. Ve výsledku je úplne fuk, jakou babu má doma )
Jupp  - Re: Konkurz za plotem, den třetí, před koncem slun   |80.188.215.xxx |15.04.2007 01:41:00
Omlouvá te, že nejsi v tomhle ješte zkušený autoropartner. Já jsem v téhle oblasti dokonalý profik
Belmondo  - Re: Konkurz za plotem, den třetí, před koncem slun   |89.176.105.xxx |15.04.2007 18:19:00
Ano, ano, nekterý ženský jsou všechny stejný.... teda samozrejme s výjimkama (kdyby to náhodou cetla Bublina
Kuba H.  - Re: Konkurz za plotem, den třetí, před koncem slun   |84.244.121.xxx |16.04.2007 11:10:00
Já si naopak stojím za názorem, který jsem kdysi zaslechl v jednom (jinak tragickém) poradu v TV - za konflik mohou ve vztahu vždy obe strany: manželka i tchýne
Jupp  - Re: Konkurz za plotem, den třetí, před koncem slun   |80.188.215.xxx |17.04.2007 23:27:00
Víte, ono je to vždycky o tom, jestli ti dva fungují jako tým. On nabízí svoji jasnozrivost a ona ho korikuje a zmírnuje jeho agresi. Ale nevím, jestli to funguje naopak: asi žádný klidný rozumbrada svou hysterku zkorigivat nedokáže
Tapi  - Re: Konkurz za plotem, den třetí, před koncem slun   |213.168.161.xxx |18.04.2007 01:43:00
Rozumbrada hysterku neuklidní, jasnozrivec to nepotrebuje, nebot ji nevyprovokuje. Ale, mezi náma chlapama, jak velké je asi procento jasnozrivcu
Jana  - Re: Konkurz za plotem, den třetí, před koncem slun   |85.160.42.xxx |18.04.2007 20:26:00
Lidi a všimli jste si, co celý vecer (já vím o pátecním, ale prý i ty další) delal hlavní organizátor? Stál u dverí a hrál si na živou fotobunku. Prý aby mlácení dverma nerušilo produkci. Tomu ríkám obetavost - a myslím to vážne
Cimbura  - Re: Konkurz za plotem, den třetí, před koncem slun   |89.176.63.xxx |18.04.2007 22:58:00
Domnívám se, že mnohé z obetí hlavního organizátora konkurzu pro ceský folk jsou mnohem vetší než velmi záslužné zádverní fotobuncení. Jenom se neodehrávají pred ocima diváku a mnohdy si je neuvedomují ani muzikanti... Domnívá-li se nekdo ze ctenáru, že hlavním organizátorem konkurzu byl Jupp, mýlí se.
Nicméne si o nem, v tomto smeru, myslím zhruba totéž co o Pavlu Radovi, o kterém je tu rec. Rozdíl je jen v tom, že tajrlíkovat u dverí hudebního sálu jsem Juppa ješte nevidel..
Cimbura  - Re: Konkurz za plotem, den třetí, před koncem slun   |89.176.63.xxx |18.04.2007 22:58:00
Domnívám se, že mnohé z obetí hlavního organizátora konkurzu pro ceský folk jsou mnohem vetší než velmi záslužné zádverní fotobuncení. Jenom se neodehrávají pred ocima diváku a mnohdy si je neuvedomují ani muzikanti... Domnívá-li se nekdo ze ctenáru, že hlavním organizátorem konkurzu byl Jupp, mýlí se.
Nicméne si o nem, v tomto smeru, myslím zhruba totéž co o Pavlu Radovi, o kterém je tu rec. Rozdíl je jen v tom, že tajrlíkovat u dverí hudebního sálu jsem Juppa ješte nevidel..
Kuba h.  - Re: Konkurz za plotem, den třetí, před koncem slun   |84.244.121.xxx |18.04.2007 23:05:00
Pro me znamenalo zjištení, že mužem, který "hlídá dvere", je Pavel Rada, šok stredního až vysokého stupne. Když mi to kolega Vanek ríkal, šel jsem se dotycného radej optat...Krásná ukázka pokory a obetavosti
Cimbura  - Re: Konkurz za plotem, den třetí, před koncem slun   |89.176.63.xxx |18.04.2007 23:53:00
Pravdu díš, Kubasi! Nechtel jsem Pavlovo konání behem koncertu konkurzu nikterak zlehcovat. Poslední vetou predchozího (omylem zdublovaného) príspevku jsem chtel jen odlehcit zredchozí vety
Jupp  - Re: Konkurz za plotem, den třetí, před koncem slun   |80.188.215.xxx |19.04.2007 01:00:00
Na to, abys me videl zavírat dvere, jsi príliš mladý. Každý nejak zacínal a já si zavírání dverí, treba v Malostranské besede, docela užil. Fakt je, že jsem v té dobe nechodil zavírat dvere k vám do školky, takže jsi mohl tetám ucitelkám klidne utéct na ulici. Co by znamenalo pro vývoj ceského trampingu, kdyby zrovna kolem jeko auto, se neodvažuji ani domyslet.
A moc me nerozciluj, nebo ti tvuj plat v povídce, co vyhrála Trapsavce (a která brzy vyjde v mojí avalonské knížce), dramaticky snížím.
Být já na míste Pavla Rady, asi bych tam nainstaloval Brano. Ale jinak Pavlovi obrovský dík za úplne jiné veci než za zavírání dverí: a) že delá dobre a vytrvale ten Konkurs, b)že delá dobre svoje rádio v dobe, kdy jiné stanice ovládli Blanictí rytíri
Pavel Rada  - Re: Konkurz za plotem, den třetí, před koncem slun   |85.160.8.xxx |19.04.2007 11:11:00
Juppe, to Brano tam je... Jenže dvere jsou proslené a ta skla se klepou... I pri mírném zavírání pomocí Brana. A opravit se to nesmí, nebot (ale to by bylo dlouhý a nudný povídání).
Díky všem, co si všimli Ale hlavní tam byla muzika. Doufám
Kuba H.  - Re: Konkurz za plotem, den třetí, před koncem slun   |84.244.121.xxx |20.04.2007 00:03:00
Cimbíku, já jsem to ani jako zlehcování nebral..
Jaroslav Popelka  - Re: Konkurz za plotem, den třetí, před koncem slun   |62.209.198.xxx |07.06.2007 09:46:00
Cimburo Cimburo,
puvodne jsem chtel nad tímto tvým výtvorem jen mávnout rukou ale fakt mi to nedá ver mi, abych nereagoval.
Doporucoval bych ti velice, aby sis príšte pred zverejnením svého názoru porádne precetl, co píšeš.
Kapela Pet oríšku pro Popelku, pravda, má rozsáhlý repertoár, který na rozdíl od tvého cítení, je její predností, o cemž svedcí pomerne vysoká návštevnost pravidelných koncertu v Litvínove a reakce naprosté vetšiny našich hostu, kterí od nás odjíždejí s pozitivními pocity. Myslím si, že by si kapela už jen pro to, co pro folk delá v Litvínove, zasloužila trochu víc respektu. Podobné clánky veci moc nepomohou, spíš naopak.
Pokud jde o samotný konkurs, první skladba byla ciste folková, druhá byla ruská lidovka, která se nehodí jen na schuze KSCM (mimochodem je nemám
vubec rád a nikdy ani nemel) jak píšeš, ale naopak pro svoji krásnou aranž kamkoli. Poslední byl starý swing, který se vždy Juppovi líbil.
Pokud jde o zavrená vrátka na festivaly pro 5opP, tak je zavírají predevším podobné literární výtvory a ne výkony ci repertoár skupiny.Pokud
jsem si stacil všimnout, tak muziky, která s folkem nemá nic spolecného se na Juppovo akcích vyskytuje cím dál tím víc a sám Jupp se tím ani nijak netají.
Tím, že nejsi sluchar bych se moc nechlubil, když se cítíš povolán psát kritiku na jakéhokoli muzikanta, který na rozdíl od tebe sluchar je.
Príšte si tam stoupni sám a predved, jak to má vypadat, aby postup na Zahradu byl stoprocentní. Možná, že práve to, že nejsi sluchar bude tím
pravým kvalifikacním parametrem. Kdo ví.
Jestli te tato má interpelace donutí k zamyšlení, tak ver, že je to práve to, co jsem sledoval.
Krásný den preje J
Cimbura  - Re: Konkurz za plotem, den třetí, před koncem slun   |89.176.63.xxx |08.06.2007 22:41:00
Jaroslave, nekolikrát jsem si precetl, co jsem o vaší kapele napsal a v nejmenším nemám dojem, že bych ji hanel. Vyslovil jsem toliko politování nad pro Konkurs Zanrady neštastne voleným repertoárem a jsem presvedcen, že jsem tím nezavinil to, že si vás Jupp pro žádnou svoji akci nevybral. Nebo se snad domníváš, že by se šéf Zahrady nechal ovlivnit názorem reportéra, který otevrene priznává, že není zrovna nejlepší sluchar

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."