| 27.07.2009 Tři dny na Kapličce (Miloš Keller) |
|
| Reportáže | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Osud a Jupp tomu chtěli, že jsem se stal na tři dny pánem Zahradní Kapličky, jedné ze scén největšího, nejen folkového festivalu. Dva dny byly soutěžní – vystupovali interpreti soutěžící o Krtky, třetí den byl recitálový. Přispěji tedy i já svým kouskem do mozaiky popisu Zahrady, jak se na FT skládá. Nakonec, každá ze soutěžících skupin měla i svůj recitál, který zase viděli a slyšeli kolegové, a tak můžete porovnávat dojmy. Než přejdu k výkonům ještě technická poznámka: O zvuk se na Kapličce výborně a rychle staral Jan Friedl s týmem a šéfem scény byl Petr Sany Saňák a já snad poprvé při svém moderování zažíval nikoliv skluz, ale předstih v programu. Mírný, ale hodil se v závěru dne, kdy po soutěžních vystoupeních přišly na řadu hvězdy. Den první – pátek – byl ve folklorizujícím duchu. Skoro jsem Juppa podezříval, že to sestavil takto schválně. No, posuďte sami: Po úvodním nesoutěžním recitálu skupiny BlueGate (Cop v sukních) začínali folkoví Alibaba z Olomouce a I.C.Q. z Ostravy. Splynuli mi v jednotný, méně výrazný folk (u Alibaby s nádechem Sobota začínala recitály skupin Apple, hrající jazzík až swing, mírný a hravý, a Bezefšeho, kteří se k tomuto stylu také postupně vyvíjejí. Nějak ale ztrácejí jiskru, jako měli za „trabantí“ éry. A pak už přišla soutěžní vystoupení: Dojem se inspiruje Žalmanem v nejlepších letech, táhlé, leč příjemné melodie. Dobrá poloha měla výbornou pocitovou harmoniku, jinak hráli folkový střední proud. Jiří Míža je bluesový sólista se vším dobrým i špatným, co blues nese. Chodovské Bodlo předvedlo svůj klasický folkgrass a také následující Bossorky jsou svou inspirací podkrkonoším již charakteristické. Na rozdíl od jiných folkloristů ale aspoň čerpají z toho, v čem žijí a nedělají z toho vědu – jsou veselé, hravé a s nadhledem. Duo Sova+Slamák bylo mírně vtipné, spíše poetické, ale také (nebo právě proto) nevýrazné. Ještě introvertnější byli Zhasni, Neděle už byla na Kapličce jen ve znamení recitálů. Načas zahrál dynamický moderní folk (ne folk rock!, žánrově je Načas pevně zakotven), Oboroh byl k mému příjemnému překvapení hudebně svěží a aktuální, mile klenutý nad hudebními směry. Devítce ráno evidentně nesedne. Jarabáci byli jak z jiného světa – trošku kakofoničtí – ale v tom nejlepším slova smyslu, se dvěma violoncelly s lapidárním průvodním slovem Ondřeje Tichého. Lucie Redlová je romantická tichá písničkářka, ve svých sólových vystoupeních evidentně relaxující od mateřského Docuku. Trošku jsem měl strach ze Semtexu, ale chlapci nějak stárnou, moudřejí, rychleji se přidrátovávají a nehecují obecenstvo přes moc. Na ně už bylo zase na Kapličce nacpáno. Jen mi vadí to neustálé nepřiznávání autorů. A další „Irové“ – Happy to Meet dospěli k syntéze irské muziky s kdečím ze světa a vytvořili tak muziku s vlastním výrazným vkladem. Závěr recitálů obstaral Jarret – zpočátku jsem měl tendenci je srovnávat s Načasem, ale Jarret je trochu více komplikovanější a hudebně strukturovanější, v muzice je znát existence hudebního „druhého plánu“. No, byly to pestré tři dny na Kapličce, alespoň v rámci folku a folklóru. Přijďte příště také – výhodou je, že Zahrada bude ve stejném termínu jako letos, nemusíte si tedy nic nového pamatovat: 2-5/7. Sdílet na...
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||