05.12.2005 Staré televizní pořady s Rangers (Tomáš Hrubý)    Tisk

Rangers: ...to nejlepší z Rangers-Plavců 1967-1973, díl 1. BEST I.A., a.s., 2004, celkový čas 97'
Rangers: ...to nejlepší z Rangers-Plavců & Luděk Nekuda, díl 1. BEST I.A., a.s., 2004, celkový čas 114'.

Tuto recenzi jsem měl rozepsanou dost dlouho - což ovšem není u mně nic mimořádného. Navíc na shlédnutí dvou DVD, představujících prvních dvanáct let existence kapely, která stála u kolébky české country music, byl potřeba celý volný půlden. A když už jsem konečně zmákl svoji, řekněme, tvůrčí pozvolnost a chystal jsem se recenzi dokončit, přišla ta strašlivá zpráva o tragické smrti kapelníka Rangers Milana Dufka. Má cenu teď recenzi uveřejňovat? Nebudu úplně mimo, tupý a nepietní? Rozhodl jsem se, že článek dopíšu. Ještě nevíme, co bude s Rangers dál, ale minimálně je jasné, že smrtí posledního zakládajícího člena se kapela posunuje více směrem k legendám vystupujícím z mlhy. Obě dývídýčka, která představují Rangers v plné síle a obsahují i vzpomínání altvšech v době natáčení živých členů tehdejší sestavy, mohou stoupnout v ceně u pamětníků i nepamětníků. Jedná se zřejmě o poslední zvukový i obrazový záznam Milana Dufka a v nahrávkách ze 70. i 60. let před námi ožijí i ti, kteří ho předešli: první kapelník Rangers Antonín Hájek (Ĺ 1989) a konferenciér Luděk Nekuda (Ĺ 1988).

Základem první videoplacičky je televizní pořad Půlhodinka s Rangers (režie Miroslav Sobota; opravdu dlouhá "půlhodinka"), klasická televizní playbacková záležitost, kde se prezentovaly hlavně písničky z třetího alba (1972). Ještě spolu s lidovkovou předělávkou Teče voda (z pořadu Dobrý večer s Waldemarem, režie Ivo Paukert) je jich tu celkem deset. Čtyři písničky pocházejí z jiného televizního pořadu, Dvacet minut s písničkou (režie Alexej Nosek): jedná se o tři kousky z první desky Rangers (1969) a skladbu Král silnic, podle aranže v singlové verzi. Dvacet minut s písničkou pracuje občas (Malé baby a Král silnic) s nápady, které by se daly označit jako klipy: kapela tu odlehčeně skotačí v roztodivných kostýmech. Půlhodinka s Rangers je kašírovaný koncert s typickým hlubokým podceňováním publika. Nejen že je tu v studiových verzích řada nástrojů, které na obrazovce nevidíme, ale dokonce tam, kde např. Jiří Veisser hraje na perkuse (Ave Dies), nepokládal režisér za nutné je před něj aspoň postavit. Ne, nepobuřuje mě to nijak mimořádně, protože jsem to očekával a bavím se tím, že sleduji, jak Rangers vypadali začátkem 70. let i jak se vyrovnávali s playbackem. Za velmi cenné a zajímavé považuji vzpomínání mezi písničkami - monology Mildy Dufka, Jana Vančury, Jiřího Veissera, Radka Tomáška i Mirka Řihoška.

Z hudebního hlediska je ale určitě významnější rozsáhlý desetipísňový bonus z roku 1967 nazvaný Pozvánka do klubu X (režie Miroslav Lang). Nevím, proč se jmenuje tak tajuplně: "klub X" je ve skutečnosti legendární SAKS - klub Strojní fakulty na Karlově náměstí (první stálá scéna Rangers) a Pozvánka... (rovněž TV pořad) je záznamem z koncertu, včetně průvodního slova a dotočených komentářů Mirka Černého. Zvuk není kdovíjaký, ale to přece vůbec nevadí: jedná se o nefalšovaný záznam toho, jak se před 38 lety hrála "naše muzika". Nutno říct, že instrumentální část produkce je z dnešního hlediska trochu úsměvná, částečně kvůli kvalitě nástrojů, částečně se muzikanti ještě asi hledali (z tohoto hlediska pobaví zejména dřevorubecký doprovod Radka Tomáška). Shovívavý úsměv však tuhne při kterémkoli sboru: všechny znějí v podstatě jak ze studia; barva, dynamika, všechno, co tvořilo nejcennější devízy klasických Rangers, už v nich je. Objevíme tu jednu píseň nikdy na desce nevyšlou (Oslí blues = Rodgersovo Muleskinner Blues), Ta zem je tvá zem má zcela jiná slova, než ta všeobecně známá, Mirek Černý recituje svůj Balíček karet, zatímco kapela k tomu hraje Blizzard a Cottonfields mají aspoň dost jiné aranžmá než LP verze. Naproti tomu Sing Sing nebo Plavci znějí hodně stejně jako na desce. Protože se jedná o záznam z roku 1967, na pódiu stojí vedle šesti pánů i Jarka Hadrabová. Říkal jsem si, že je škoda, že v době globální vesnice se ji nepokusil nikdo v její domovské Kalifornii také vyzpovídat; určitě musela být větší dřina získat pár slov od Radka Tomáška, který se jinak od Rangers programově distancuje. Pak jsem ale podle obalu DVD zjistil, že vydavatel v rozporu se skutečností považuje Hadrabovou za hosta...

Pro přesnost třeba říct, že zmíněný záznam koncertu z roku 1967 je uveden až jako "3. bonus". Předcházejí mu Nádraží Těšnov 16:32 - silvestrovská šou z roku 1971 (Petr Nárožný zpívá žertovné tango složené Antonínem Hájkem a Rangers ho doprovázejí) a mluvená část pořadu Půlhodinka s Rangers, kde tehdejší konferenciér Nárožný představuje kapelu.

Druhé DVD postihuje časový úsek, kde už bych se víceméně mohl prohlásit za pamětníka: obrazový záznam je skvělý v tom, že ukáže, jak paměť klame nebo aspoň pracuje výběrově. "Drtivá většina našich pořadů byla točena live," říká třeba Milda Dufek v jednom střihu, zatímco já si pamatuji Plavce v televizi jako playbackové hraní a zpívání. Už si nikdy neřekneme přesná čísla, ale fakt je že ze čtyř použitých televizních pořadů je playbackový pouze ten první (taky poslední černobílý). Jmenuje se Báječný bál (1973), další pak Zadáno pro Plavce (1975), Zelená pro Plavce (1976) a Plavci na Poříčí (1977).

Panuje obecné přesvědčení, že Rangers byli nejlepší na začátku a pak už se pořád jen zhoršovali. Jistě to v prvním přiblížení platí (Mirek Řihošek to taky v jednom z monologů v podstatě připouští); uvedená řa

da TV pořadů se ale s časem zlepšovala! Hlavní zásluhu má na tom zřejmě Luděk Nekuda, kterého si pamatuji jako velkého sympaťáka, v čemž mě paměť nezklamala. Charizmatický spíkr, který si rád a pěkně hrál s češtinou a který se také v průběhu zaznamenaných let zlepšoval. V pořadu Plavci na Poříčí má jednoznačně hlavní roli, přitom neřekne slovo navíc. Je opravdu dobrý, nejlepší za všech představených konferenciérů Rangers - Plavců. (Zde je kvůli spravedlnosti třeba podotknout, že má také největší prostor a že záznam s Petrem Nárožným pochází z úplných počátků jeho pódiové činnosti.) Jeho role se v průběhu DVD mění: v prvním pořadu je pouze externím uvaděčem, pak se přidává jako multiinstrumentalista, sborový i sólový zpěvák a stává se právoplatným členem kapely.

V pořadu Báječný bál (natočen ve vinárně Zlatá konvice) znějí písničky ze 4. LP Rangers (1973). Playback je zde doveden k dokonalosti: zatímco slyšíme Radka Tomáška, který skupinu po natočení zmíněné desky opustil, pusu za něj otvírá Jan Vančura. Další dva live pořady odpovídají deskám Plavci 1974 (5. LP) a Chvála písní (1976, 7. LP) a s nimi korespondujícím "zájezdním pořadům". První byl natočen v neznámém - zřejmě restauračním - zařízení, druhý v posluchárně Elektrotechnické fakulty. Poslední použitý materiál je výsekem z koncertu k 10. výročí Rangers (přestože ti - podle dnešního datování - existovali již 12 let) v tehdejším Divadle E. F. Buriana (dnes Archa). Jako bonus je tu (kromě kompletní písně 6 svíček) opět vzpomínání pánů Dufka, Vančury, Řihoška a Veissera, znovu podtrhuji, že jde o část velmi zajímavou a přínosnou. Všechny tři live pořady mají samozřejmě mnohem větší šmrnc, lepší atmosféru, což se projevuje i v mluvených pasážích; posluchač rád promine drobné kiksy v hraní (Řihošek) i zpívání (Vančura). A ještě jeden postřeh, dokumentující vzestupnou úroveň použitých pořadů: v Báječném bálu navlékl Rangers kdosi do naprosto příšerných kostkovaných obleků, ve kterých se toporně pohybovali po vinárně. V Zadáno pro Plavce měli rovněž v podstatě kostýmy, cosi zběsile červeného, ale přece jen už vypadali přirozeněji. V Zelené pro Plavce mě udeřily do očí jejich křiklavě barevné košile, ale to už byla možná spíš dobová móda než kostým. A v posledním pořadu se jim podařilo proniknout na obrazovky (připomínám, že byl rok Charty a přituhovalo) v naprosto civilním oblečení.

"V 70. letech jsme byli na obrazovce opravdu pořád," připouští Milan Dufek v jednom vstupu, "a někteří kolegové nás za to neměli rádi. Ale ono se nám to vrátilo: po roce 1986 jsme se už do televize nedostali." Vím, že to Milda cítil jako křivdu nebo aspoň nenaplněnou touhu. Možná je ale důležitější, že je k dispozici materiál z doby, kdy byli Rangers v nejlepších letech - zejména muzikantsky. Kouká se na to hezky.

Tomáš Pohl  - Re: Staré televizní pořady s Rangers   |80.188.224.xxx |05.12.2005 08:55:00
Je smutné, že recenze byla dopsána až po smrti Milana Dufka, ale to není vina autora recenze. Recenze me predevším naladila na to, abych se na DVD podíval. Ten koncert ze SAKS jsem asi videl už tehdy, kdy byl vysílán a pak jiste v reprízách. Ty ostatní jiste taky. Donutilo me to zamyslet se nad tím, co v žánru FC ceskoslovenská i ceská TV udelaly? Výsledek je dost smutný, když uvážím kolik let už uplynulo. Pamatuji bájecné cernobílé ( ??? asi jo, barevnou TV jsem dlouho nemel) filmy Víta Hrubína s Minesengry nebo s Greenhorny, ty bych rád zas nekdy uvidel. Koukal jsem po smrti MD pred pulnocí na zkrácený záznam koncertu Plavcu z E.F. Buriana. Pro me je kruté videt, jak byli tenkrát mladí a na druhé strane, jaký byl ten Nekuda mnohostranný gejzír nápadu. Rangers byli jiste slabší v pocátcích, a to hudebne, ale pri pozdejším pokroku lidi stále cekali na ten starý reperoár. Ten nový me nebral, zejména deska k 30. výrocí osvobození vlasti. Ale bez ní by si kluci zase v TV tolik nezahráli a P. Janda má taky príbeh barikád a Traxleri Pozdrav sjezdu. Jenže to všechno nekam zapadne a asi už zapadlo, kdyby tady neotravovali pametníci, ale ti taky odejdou. Ale Zvednete kotvy nebo Pole s bavlnou atd. se budou zpívat porád, aspon doufám, díky tem pár klukám strojarum,co se dali pred léty dohromady. Budoucnost Rangers moc ružove nevidím, ale tak už to chodí
Malej Honza  - Re: Re: Staré televizní pořady s Rangers   |213.246.65.xxx |05.12.2005 13:01:00
Ta dve DVD jsem dostal k lonským Vánocum a musím ríci, že jsem si je pustil nekolikrát. Bavilo me videt jak se kapela vyvíjí, všímal jsem si jak se kapela pohybuje na jevišti a podobne. Poutavé jsou i vzpomínky z nichž vyplývá, že to, že se takto sešli je velká náhoda.

Díky skupine Rangers jsem zacal poslouchat folk. a vubec me nezajímají reci mnoha lidí o politickém pozadí kolem kapely. Mel jsem vždy rád jejich písnicky, pred mnoha lety i dvakrát zavítali do našeho mestecka a já je tedy mohl videt a slyšet v jejich nejsilnejší sestave.

V ten osudný ctvrtek jsem šel na kapelu Abraxas a ríkal si, že hned další koncert, na který zajdu budou po velmi dlouhé dobe Rangers, nebude to už ono. Stejne tak jsem se velmi dlouho odhodlával napsat MD, jehož emailovou adresu jsem našel na jejich www stránkách s tím, že se zeptám jakým zpusobem probíhaly jejich zkoušky, jak a kdo vymýšlel vokály ... Clovek má nekteré veci udelat hned.
Tomáš Pohl  - Re: Re: Re: Staré televizní pořady s Rangers   |85.70.70.xxx |06.12.2005 22:26:00
Taky ríkám, že jsem mel spoustu vecí udelat. Tak dlouho jsem váhal, jak oslovit Zuzanu Navarovou k rozhovoru, až... je to presne rok, co jsem stál vedle Žalmana ve Strašnicích. Rangers jsem videl cca pred peti léta v KD Krakov, Milan Dufek celý vecer táhnul. Jen si ríkám, kolik zbytecných a nekdy zlých lidí behá po svete do vysokého stárí a kolik lidí, co dávají svetlo odchází moc brzy. Nekdy zlá vterina, nekdy nemoc, na níž není lék, nekdy úplne nesmyslná smrt
Jana M. F-M  - Re: Re: Re: Staré televizní pořady s Rangers   |194.228.247.xxx |15.12.2005 09:50:00
Dekuji Vám za príspevek,mluvil jste mi prímo z duše. Plavcema jsem žila od svého ranného detství a ted je mi z toho krute pretnutého konce hodne úzko. Taky jsem se nekolikrát odhodlávala "hodit rec" s Mildou Dufkem a krome pár zaslaných prání k narozeninám a nekolika vet po koncertech jsem k tomu nenašla odvahu protože to pro me vždycky byl Pan Plavec Dufek a pripadalo mi nevhodné jej obtežovat priliš dlouho. Ted toho moc lituju protože dobre vím že by me pan Dufek neodbyl-naopak-byl to moc hodný clovek. Ale to jsem mu mela ríct osobne-myslela jsem si že na to mám ješte spoustu casu-bohužel už to nedoženu.
Ta 2DVD jsem si koupila práve od Mildy Dufka letos 30.dubna když byli na hutnických dnech v Trinci což jsem z F-M nemela tak daleko a využila toho že je zase mužu videt naživo-tam jsem taky Mildu videla a slyšela naživo naposledy. Tenkrát jsem nemela ješte prehrávac DVD ten mi do mesíce koupila má zlatá rodina k svátku a já si ta DVD prehrávám porád dokola i když ted u nich jen brecím, protože vím že Mildu Dufka už jinak než z DVD VHS a CD neuvidím a neuslyším. Pro me jsou ta DVD skvelá protože me vracejí do mých detských let a do doby kdy byli Plavci navrcholu-mladí krásní ...ale já je mela ráda i ted jako stárnoucí zralé muže a jejich živé koncerty byly vždycky pohlazením na duši. Je hrozné že Milda navždy odešel je to velká ztráta pro Rangers a pro nás kterí máme rádi country a folk
Pavel P., Praha  - Re: Staré televizní pořady s Rangers   |62.209.192.xxx |19.12.2005 11:17:00
Taky vlastním DVD To nejlepší z Rangers, i když jen první díl, a po prectení Vaší recenze i diskuse k ní jsem si ho znovu pustil. Na Rangers jsem zamlada chodil do Elektrických podniku a do Buriana (se svou slecnou, takže k té dobe mám zvláštní vztah) a samozrejme jsem se ponoril do nostalgie... Ale mel bych jeden dotaz ohledne Vaší poznámky k Pozvánce do klubu X. Nejsem odborník, ale pod pojmem"drevorubecký styl" si predstavím Honzu Vancuru, který mydlil do strun trsátkem doprovod. Nepletete si ty dva náhodou? Možná jsem Vás špatne pochopil a jde o nejaký "odborný" hudbení termín, ale dost pochybuju, že by drevorubci bežne zvládali dvanáctistrunku jako Radek Tomášek, který navíc mel v té dobe za sebou léta driny na klasickou kytaru v hudebce?? - že by šlo spíš styl " akademický"?? To by mi k Radkovi sedlo líp. Mimochodem, byl jsem nedávno na jeho vystoupení v Balbínce - na roky s Rangers vzpomíná hezky a taky zpívá nejaké písnicky z té doby, škoda, že jich není víc.
-toh-  - Re: Re: Staré televizní pořady s Rangers   |193.85.147.xxx |05.01.2006 17:37:00
Ne, ne, nepletu si ty dva, ani náhodou. Teoreticky si to zduvodnovat neumím - a priznám se, že jsem puvodne ani netušil, že se Radek Tomášek nejak príliš venoval doprovodu - ale když si pustíte zmínené DVD, tak v Pozvánce do klubu X to urcite uvidíte taky. (Písnicku si bohužel nepamatuji a DVD je ted dost daleko ode mne. Taky bych takhle z hlavy rekl, že na mnou popisovaných záberech hraje na šestku, ale jak jsem již rekl, DVD je daleko a jistý si nejsem, takže se nepru.) V jednom momente tam RT bicuje kytaru pravou rukou opravdu dost zacátecnicky. (Možná bychom se mohli shodnout na stylu "akademik se chce stát drevorubcem").
Ted me prece jen napadá: možná jste mne navedl na stopu. Muj kamarád, který se prevážne venoval klasické kytare (a hrál dost dobre; hlavne ho to drží dodnes, prestože se živí jako lékar), mel velký problém s pravou rukou - když se chtel prece jen obcas doprovodit beglajtem v nejaké písnicce. Tak nejak mimorytmicky a podivne dynamicky mu nestíhala. Proste byla trénovaná na jiné veci. Ale treba to bylo úplne jinak, treba kamera zrovna zabrala jediných slabších nekolik vterin z celého vecera... kdo ví, po 39 letech. Rozhodne jsem tím nechtel nijak snižovat tehdejší (a už vubec to není o dnešní) instrumentální úroven Radka Tomáška, na to je pár záberu kamery opravdu málo.
Mimochodem, pamatujete na Kytarovou školu Radka Tomáška? Vycházela v 70. letech, tuším že v Sedmicce pionýru a byl to jeden z mála zdroju "jak na to" v té dobe..
Rasťo  - Re: Re: Re: Staré televizní pořady s Rangers   |213.151.217.xxx |06.01.2006 20:33:00
Nechce sa mi verit, že by to Rangers po tých rokoch úplne zabalili, aj ked bez Milana Dufka je tažké predstavit si ich.Netušíte niekto ci neuvažujú o jeho nahradení niektorým z bývalých clenov kapely(Vancura, Veisser, Tomášek..) a ako sa títo bývalí clenovia stavajú k takejto možnosti? Myslím že by to bola jediná možnost,ktorú by verní fanúšikovia prijal
Eva z Náchoda  - Re: Re: Re: Re: Návrat starých Rangers?   |194.228.162.xxx |08.01.2006 13:03:00
Patrím taky k letitým fandum puvodních Rangers a tak jsem se trochu pídila. A našla jsem! Na Vaši otázku odpovídá na svých webových stránkách Radek Tomášek (www.radektomasek.cz). V diskuzi v pošte se ho pan Stanislav ptá na možnost návratu Rangers a pan Tomášek na to ríká svuj názor. Docela me prekvapil, ale nerada bych ho citovala špatne, tak si ho najdete sám. A na stránkách Rangers-Plavcu (www.rangers-plavci.hyperlink.cz) se zase píše o "návratu ke korenum" pánu Rihoška a Vancury
Pavel P., Praha  - Re: Re: Re: Staré televizní pořady s Rangers   |62.209.192.xxx |16.01.2006 12:57:00
To jsem si oddechl! Musím ríci, že me Vaše odpoved pobavila a primela pustit si DVD znovu - a díky za to. Víte, já svého casu balil holky na motorky, ne na kytaru, a na Sedmicku jsem byl v 70. letech už prestárlý - ale Rangers jsem mel rád, práve pro to, co je videt a slyšet z toho poškrábaného záznamu. Ono je to bavilo všechny, na jevišti i v hledišti - a ten dojem ve mne zustal, i když jsem ted dal na Vaši radu a hledal zábery, o kterých píšete. Mne jako laikovi pripadá, že R. Tomášek ví, co a jak zahrát a jeho hraní mi zacátecnické neprijde. Dám to DVD posoudit ješte jedné známé, která má dokonalý hudební sluch, sama dobre hraje na kytaru a je velmi kritická k chybám druhých - její názor pro me bude rozhodující. Priznám se totiž, že me docela prekvapilo, že klidne priznáte "puvodne jsem ani netušil, že se Radek Tomášek nejak príliš venoval doprovodu", protože to mne tedy neuniklo, ac jsem pouze hudební konzument, nikoli recenzent. Všiml jsem si toho už proto, že když já na Rangers o neco pozdeji chodil, už meli každý mikrofon svuj a všichni zpívali. V každém prípade ješte jednou díky za to, že jsem se znovu vrátil skoro o ctyricet let zpátky. Priznám se, že jsem zamáckl slzu, když Dufek v jednom vstupu vzpomíná práve na koncert v SAKSu a ríká: "Pustím si ho rád, až jednou budu rozklepaný starecek..."
Jaro  - Re: Re: Re: Re: Re: Návrat starých Rangers?   |194.213.192.xxx |27.01.2006 13:31:00
Ahoj,

jen malé upresnení: stránka Rangers má novou adresu www.rangers-plavci.cz. To je ta cást Vancura+Rihošek+Presser+??, vracící se ke korenum. Mám ke korenum velkou úctu, i když bude strašne težké to predsevzetí naplnit - aby to znelo aspon zpoloviny tak dobre jako tenkrát...nicméne teším se na dubnové vystoupení v Praze - a horím zvedavostí.

Na puvodní adrese rangers-plavci.hyperlink.cz jsou stránky nove vzniklého Rangers Bandu. To jsou ti, kterí se pro "návrat ke korenum" nehodili, protože rytmika a elektrika v nové sestave nejsou treba. Potešilo me, že se na to pánové nevybodli a že pravidelné country saloony budou pokracovat, byt pod hlavickou jiné kapely. Je jasné, že to bude trochu o necem jiném, ale o necem jiném to bylo už dávno...

Každopádne obema satelitum preju GOOD LUCK