gototop
05.04.2004 Sestry Steinovy sklízí na album Můj tanec své ovoce (Lucie Endlicherová)    Tisk
Recenze

Znáte to - některé věci nechodí v životě tak, jak bychom si to představovali. Pamatuji si své nadšení z první desky Sester Steinových, které jsou opravdu sestrami (starší Karolina a mladší Lucie). Přesně si vybavuji svoji touhu - natočily skvělé cédéčko, už aby tu bylo druhé. A pak přicházely zprávy o tom, že Sestry končí, Karolina založila Vílí kvil a v době, kdy už se zdálo, že sesterské duo pomalu upadá v zapomnění, vracejí se Karolina s Lucií na scénu a navíc nedlouho poté točí desku. Jmenuje se Můj tanec a skvěle plní ony touhy po druhé desce, která přece musí překročit stín té první. A to většinou není vůbec jednoduché.

U Mého tance je nutné začít obalem, protože to je to první, co vás na desce rozhodně upoutá. Je velice barevný, v oranžovo-žluto-zelené a skrývá v sobě otazník pro majitele cédéčka, zda bude i hudba uvnitř taková. Mírně agresivní, jistě provokativní, taková, která vás nenechá spát. A já říkám - ano. Hudba Sester Steinových, a především jejich texty (výhradní autorkou obého je Karolina, až na lidovou píseň Když jsem byla panenků, na albu zařazenou) vám nedají spát. Nedoporučuji tuhle desku brát na cesty do auta. Věřte, že ji stejně vypnete - pokud chcete Sestrám porozumět, musíte především vnímat texty - a to se za volantem dost dobře dělat nedá. alt

Texty jsou nosným prvkem tvorby dua. Klidně by mohly fungovat samostatně, jako básnické promluvy. Na druhou stranu - podoba protestsongu, kterou na sebe přečasto v podání obou zpěvaček a kytaristek berou, jim velmi sluší. Nejde jen o boj "slabých žen proti silným mužům", s roubováním rádobyfeminismu si nepomůžete. Na paletě jsou výpovědi o bolestných věcech, které nefungují tak, jak mají, které mohou podrazit člověka samy o sobě, které vždycky vylezou ze zálohy, když je nejméně čekáte. Důkazem budiž píseň Lež má nohy dlouhý s úvodním textem: Když zabiješ pětadvacet lidí/A tváříš se jak poraněný ptáče/Možná ještě pánbu pravdu vidí/Celej svět však s tebou tiše pláče/Lež má totiž nohy sakra dlouhý? Na místě je sáhnout si do svědomí - a člověk musí přiznat, že přesně tak to je. Falešný soucit, řečičky, přetvářka - to všechno nám v textech defiluje s podivuhodnou jistotou popisu, jasně, přesně. V písni Vinná­nevinná zpívá žena svému skvělému muži A nikdy nebudu dost skvělá/ pro tebe/ Takže mě stejně necháš dole/ Až půjdeš do nebe; v protikladu pak stojí slova No tak se dívej jestli mám už oči dokořán/ Já ti moc věřim/ Ráno mě zasypeš svou láskou jak tim peřim ze skladby V závěji z peřin. Vztahy mohou být takové i onaké - vyberete si? Kdyby to neznělo nadneseně, prohlásila bych, že ty popěvky (protože právě takové písničky Sester Steinových jsou - obyčejné, jednoduché, zapamatovatelné) jsou vlastně sociologickou studií. V Adventu jde o přemýšlení o tom, co je vlastně před Vánocemi potřeba - uklízet, nebo se chystat v klidu na všechno velké, co má přijít? Volná jako pták přichází k závěru, že je sice krásné prožívat nezávislost, bez chlapa, co vás v noci hřeje a dítěte, co se směje do očí, ale stejně: svoboda je berla pro chudý. Jakoby závěr přináší jedna z nejvýraznějších písní celého alba - plná bolestného volání titulku Rybo! - Mlčet jako hrob je jediná rozumná řeč. Deska se naštěstí uzavírá písní Polední mír, ve které tiše vrčí ledničky a okamžik má štíhlost laní, den se láme vejpůl a chvíli ještě stojí/Dýmka míru chvíli v ruce mojí chvíli v tvojí. Sestry se s vámi rozloučí smířlivě, jak se ovšem s jejich slovy vypořádáte, to záleží na vás.

Velice zajímavá je hudba. Producentem alba se stal Michal Němec Jablkoň a na desce to poznáte hned v úvodní písni s fagotem Johnyho Jůdla. Ale nejde o další klony Malé lesní Jablkoně. Hudebnost, někdy možná ahudebnost, Karolininých písní si vyžadovala zvláštní přístup. A vydařil se. Plejáda hostů (Michal Gera - trubka, Karolina Vančurová (objevila se také ve Vílím kvilu) - housle, viola, Pavel Hloušek - bezpražcová kytara, Petr Vizina - bicí, Filip Spálený - tuba, Alexej Charvát - basa, Petr Chlouba - nejrůznější perkuse, syntezátor) pomohla na svět písničkách, které neztrácejí svoji palčivost, stále stejně lezou pod kůži a pokud se necháte, tak i burcují, ale mají uhlazenější košilku. K potěšení doporučuji třeba tubu Filipa Spáleného v písni Advent - přesně zapadá k tomu, co má být sděleno. Velmi zajímavá je Dcera moře, předposlední písnička na desce, se syntezátorem, elektrickými kytarami a zajímavě mnohem klidnějším zpěvem Sester než obvykle. Nebo Jsi tolik moudrá, co na sebe bere podobu jihoamerických songů s trubkou Michala Gery. Připravte se ovšem hlavně na to, že Karolina s Lucií řežou do kytar stejným, osobitým způsobem, jako obvykle.

Deska Můj tanec je v diskografii Sester Steinových druhá. Většinou se v takovém případě obě alba srovnávají, přemýšlí se, zda se umělec nějak posunul na své dráze, zda dostál tomu, co poprvé předvedl, zda i nadále stojí za pozornost. Úvahy se nevyhnou ani vývoji a dalšímu směřování. Podařilo se mi před časem dostat na koncert Sester. Na pódium nastoupily jako obyčejně, začaly a po pár tónech jsem slyšela, že je něco jinak. Obě zpívaly nějak nově, s větší jistotou v hlase, Karolinin hlas se občas pohyboval v barvách, hodně podobných zpěvu Jany Koubkové, taky ve hře na kytaru bylo něco jinak, přesněji. Nedalo mi to a šla jsem se po koncertě zeptat. Karolina se jenom usmála a řekla - No když my jsme se začaly učit. Už přišel čas.

Na úplnou sklizeň je rozhodně ještě brzo, ale ta letošní jarní se Sestrám vydařila. Doporučuji.

Sestry Steinovy - Můj tanec (Indies 2004); celkový čas 38:02; Sklidím svý ovoce; Vinná ­nevinná; Výčitka lípě; Ty jsi tak moudrá; V závěji z peřin; Lež má nohy dlouhý; Volná jako pták; Advent; Když jsem byla panenků; Rybo!; Paměť ztracená; Dcera moře; Polední mír

http://sweb.cz/sestry.steinovy

P. S.: Skoro se mi chtělo vypsat soutěž pro vás, kdo jste už desku Sester slyšeli. Přišli jste na to, jaké zvuky dokreslují lidovku Když jsem byla panenků? Mám své tipy, ale nejsem si vůbec jistá.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Tomáš Pohl  - Re: Sestry Steinovy sklízí na albu Můj tanec své o   |62.177.91.xxx |05.04.2004 10:50:00
Lucko, rád jsem Te poznal, desku jsem neslyšel, jen ukázky a už si pro ní bežím. jako vždy, hezky napsané
Džexna  - Re: Sestry Steinovy sklízí na albu Můj tanec své o   |194.228.175.xxx |05.04.2004 13:47:00
Mne se líbí se titulní písen Muj tanec a dve další (Vinná nevinná a Ty jsi tak moudrá), v dalších mi chybí výraznejší melodie a nezachranují to ani texty ci rada hostu. Zarazení lidovky (vržou tam dvere?) mi prijde dnes skoro jako povinnost
Honza Hučín  - Re: Sestry Steinovy sklízí na albu Můj tanec své o   |212.20.121.xxx |05.04.2004 23:33:00
Jsem na to zvedavý, ješte jsem to neslyšel, ale brzy budu. Soude podle názoru kolegu (desky.ifolk.cz) to žádná velká sláva není... treba budu mít jiný názor :-
Školník  - Re: Sestry Steinovy sklízí na albu Můj tanec své o   |194.235.127.xxx |08.04.2004 09:45:00
Vcera jsem v Country radiu slyšel jednu skladbu v clánku zminovaných sester, nepamatuji si název skladby ani z kterého CD skladba byla, a pouze jsem se utvrdil v tom, že tuto hudbu skutecne nechápu a nikdy asi nepochopím.
Co se dá delat, snad to nejak prežiju
Džexna  - Re: Re: Sestry Steinovy sklízí na albu Můj tanec s   |62.245.89.xxx |08.04.2004 11:09:00
Taky jsem to slyšela )) To byl Muj tanec (je ladnej jak nerízená strela, a vroucí jak dlaždice v metru u Andela, muj tanec je nežnej jak ctyri rány z dela...) Jinak, viz muj príspevek nahore
Školník  - Re: Re: Re: Sestry Steinovy sklízí na albu Můj tan   |194.235.127.xxx |08.04.2004 11:12:00
Jiné skladby jsem neslyšel, pokud nepocítáme vystoupení na Zahrade. Abych se priznal tak mne nezaujalo vubec nic. Texty, hudba nic
Václaf 1.  - Re: Re: Re: Re: Sestry Steinovy sklízí na albu Můj   |212.24.128.xxx |08.04.2004 11:22:00
To bude asi tím,že nemáš hudební vzdelání.Já to mužu poslouchat porád.A taky Ivu Bitovou a Pepu Nose.Muj tanec už mám ctyrikrát a dneska si to koupím ješte jednou.To proto,že brzy nebudou,když je nekdo tak mediálne tlací nahoru
Školník  - Re: Re: Re: Re: Re: Sestry Steinovy sklízí na albu   |194.235.127.xxx |08.04.2004 12:58:00
To máš pravdu, hudební vzdelání nemám, pokud za to nepovažuješ flétnu a kytaru na pedáku, ale na rovinu otázka jestli se mi neco líbí nebo není otázka vzdelání. Na to aby se mi líbil/a príslušník/ice opacného pohlaví také nutne nemusím být sexuolog ;-
Jaroos  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sestry Steinovy sklízí na   |213.220.209.xxx |08.04.2004 13:39:00
)))))) Ale to je neco jinýho... Hudba je výmyslem lidským, tedy umelým. To "druhý" spadá do kompetence prírodní, popr. Boží... A neptej se me himbajs co tim myslím...))
Tomáš Pohl  - Re: Sestry Steinovy sklízí na albu Můj tanec své o   |62.177.91.xxx |08.04.2004 13:44:00
Mne se ty drsný ségry docela líbeji. Jsou zase neco jiného. Treba se nekde oposlouchají, ale zatím to jde. Na Country rádiu opakují porád Muj tanec v poradu Bonanza. Uvidíme, ale každému si líbí neco jiného
Honza Žamboch  - Re: Sestry Steinovy sklízí na albu Můj tanec své o   |195.22.39.xxx |08.04.2004 17:31:00
Musím se priznat, že ke me zatím hudba carodejných sester Steinových nenašla cesticku. Slyšel jsem jednou první album. Byl jsem z toho takový nesvuj. Všichni významní kritikové se rozplývali a známí chválili. Tak jsem se tešil, album si sehnal a pustil. Nejhorší je, jak je clovek temi recenzemi a tím vším okolo ovlivnený a ceká NECO a ono je to pak úplne jiné NECO. Zatím jsem sestricky neslyšel žive (pomilu-li Vílí kvil, to byl prušvih) a verím, že to bude jiste jiné, než hudba z alba. Ta carodejná aura podle mne z nosice nesálá. Takže si je nenechám v léte ujít naživo, abych si to všechno mohl prebrat... Uvidíme, jestli me taky uhranou...:-
václaf 1.  - Re: Re: Sestry Steinovy sklízí na albu Můj tanec s   |212.158.129.xxx |08.04.2004 18:49:00
Pro školníka:Ocividne jsi me nepochopil.Jsem rád,že na neco hraješ a umíš to posoudit z pohledu muzikanta.Teší me,že je nás víc ruzných se stejným názorem
Ivo Cicvárek  - Re: Sestry Steinovy sklízí na albu Můj tanec své o   |193.179.161.xxx |09.04.2004 10:50:00
Mohu pridat jedine svuj dojem - CD Muj tanec se mi líbí. A to hodne:) Všechny složky - texty, hudba, aranž i interpretace mi pripadají výtecne vyvážené. Na mém žebrícku 8-9 bodu z deseti.
Šaolín  - Re: Re: Sestry Steinovy sklízí na albu Můj tanec s   |213.246.108.xxx |09.04.2004 14:16:00
To milé Sestry jiste muže tešit, Ivoši, zvlášt když jsi mimo jiné zároven obdivovatelem výborných textu Gabriely Osvaldové, jak ses vyjádril pred casem o nekolik diskuzí níže...
Tomáš Pohl  - Re: Re: Re: Sestry Steinovy sklízí na albu Můj tan   |62.177.91.xxx |09.04.2004 15:22:00
Vkusje ruzný, Šaolíne. Jedine by Gábina dala pár textu ségrám místo své Lucii Bílé. Hezká Velikonoc
Školník  - Re: Re: Re: Re: Sestry Steinovy sklízí na albu Můj   |194.235.127.xxx |09.04.2004 15:25:00
a nekdy i hruzný )
Džexna  - Re: Re: Re: Sestry Steinovy sklízí na albu Můj tan   |62.245.89.xxx |09.04.2004 16:18:00
Deska, která vzbudí pozornost a ohlasy treba protichudné nemuže být úplne špatná a naopak. Texty, mají -li jedno téma se omrzí, navíc, když ješte chybí slušná melodie...Ke zpevu Sester mám výhrady, presto mi v nekterých vecech sedne jindy ne.Znovu opakuji, že tri veci se mi líbí komplet.Jen, když chtely na CD zaradit neco lidového, mely tam dát: "Podivéj's me milácku k srdci neprirost, já te vidim pul a mám te víc než dost!" Myslím, že tématicky by se to hodilo ne? Zpevem urcite ))

Hezké Velikonoce ))
Tomáš Pohl  - Re: Sestry Steinovy sklízí na albu Můj tanec své o   |62.177.90.xxx |09.04.2004 16:22:00
Málo platný, dík vašim názorum, si bežím ty nový Ségry koupit. Jampadampam bohužel nemám a asi mít nebudu, takže srovnání není možné. Preju Všem krásnou pomlázku
Jarda Síbrt  - Re: Sestry Steinovy sklízí na albu Můj tanec své o   |62.24.73.xxx |09.04.2004 17:07:00
První album mám, druhé jsem ješte neslyšel, ale to NECO, ke kterému nekdo nemuže najít cesticku a druhého to zasahuje, je pro me u Sester Steinových predevším v živém vystoupení.
Dodnes si presne vybavuji, jak jsem je videl a slyšel poprvé v Trojické. Bylo to 11. zárí, v USA padaly mrakodrapy, nikdo ješte porádne nevedel, co se vlastne deje, no a tady vylezly dve holky na pódium, v tom svetle vypadaly jako když jim je patnáct a spustily naprosto prímocare a syrove: "jdi k certu, nech me žít v radách redkvicek, hlídat rajcata zda rostou správne u tycek..."
Jen jsme se na sebe s kamarádkou v publiku podívali a víc jmse si ríkat nemuseli. Já si ješte v duchu rekl: "tý vole" a ona zas po chvíli: "to jsou normální bigbítacky, který jen zrovna hrajou na akustický kytary". A když pak Steinovky zazpívaly dvojhlasne "trrrrralala", behal mne mráz po zádech. A behá dosud, i když si desku moc casto nepouštím, ale jsem rád, že jí mám, prestože nejradeji je vždy slyším (a vidím) "naživo"
václaf 1.  - Re: Re: Sestry Steinovy sklízí na albu Můj tanec s   |212.158.129.xxx |09.04.2004 18:52:00
A to je práve to.Nekdo napíše clánek jak o by šlo onejaký zázrak a to samozrejme nedá pokoj ostatním,co to vidí jinak,na to musí reagovat prívrženci a už tu máme umele vyvolanou širokou diskusi o nicem.Pardon "o nicem",když se tak zurive diskutuje tak v tom asi neco bude - jak už tady "zaznelo".A to si jeden musí hned ze zvedavosti koupit CD.Prijde mi to jako blbá reklama na prací prášek.
Koupit si desku a pak ji moc neposlouchat - já to nedelám.
Je s podivem,že toho holky za tak krátký život tolik špatného zažili.Nebo spíš ne a proto je to takové umelé.Kouzlo Nohavici a Plíhala je vtom ,že to opravdu zažili a je to z textu cítit.Jim verím.Hezký pátek,do Velikonoc se ješte ozvu,zdá se
Tomáš Pohl  - Re: Re: Re: Sestry Steinovy sklízí na albu Můj tan   |212.20.104.xxx |09.04.2004 19:19:00
Pro Václafa 1 :
Vážený príteli, já myslím, že to není vubec diskuse " o nicem". Holt nekomu se nekterá kapela líbí, jinému se nelíbí.Jde o toleranci a snahu vyslechnout ci precíst si názor druhého. To snad je lepší, než do toho dávat vztek. Proc taky ? Co ty holky zažily ( ty píšeš zažili, ale i mistr kritik se utne ve shode podmetu s prísudkem)nevím, snad nebyly v pastáku , na ulici ci v base. Ale jejich styl má své kouzlo. Od dvacetiletého cloveka nemužeš chtít zážitky neúmerné veku, pokud treba nesedí v Thajsku za drogy . Jirí Wolker psal o proletárích, prestože pocházel z jedné z nejbohatších rodin v Prostejove, ale jeho verše si dodnes rád prectu, protože nejsou umelé. Martina Trchová, Žofka Kabelková a jiná " mládata" toho taky moc nezažily (a) , ale jejich tvorba má sílu. Sestrám se zkrátka neco povedlo a neco ne. Asi jako každému vcetne Nohavici nebo jiných stálic. Od toho je Folktime, abych si menili názory. Já pro CD pobežím ne jako pro prášek na praní. Já Sestry znám dost dlouho a rád si je pustím. Tak , príteli, pekné svátky
václaf 1.  - Re: Re: Re: Re: Sestry Steinovy sklízí na albu Můj   |212.158.129.xxx |09.04.2004 20:10:00
Máš pravdu,chybicka se vloudila,ale vztek v tom není.Jestlipak si nekdo dukladne probral výsledky všech dostupných festivalu a souteží za poslední roky?Víceméne se tam objevují stejné jména a tolik je do nebes nikdo nevynáší jako ségry,které se tam mihlY jen ve dvou Zahradách.MUJ NÁZOR - jdou po ceste dláždené a proto mi k tem uspechum jejich výkony nesedí.Taky hezké svátky všem - i ségrám
Jan-Matěj Rak  - Re: Re: Re: Re: Re: Sestry Steinovy sklízí na albu   |212.20.104.xxx |11.04.2004 14:59:00
Pratele, Muj tanec - tedy desku - jsem jeste neslysel, ale uz se na ni tesim. Mam doma predesle dve desky (pocitam i demo) SS a obe je velmi rad posloucham, nejradeji pak ono demo. Dokonce je to jedna z mala folkovych desek, ke kterym se vubec vracim. Zarazi me tu ale jedna vec, ktera se zde, stejne jako v jakychkoli jinych diskusich a clancich o SS, neustale opakuje a prekvapuje me pak obzvlaste od zen. Mne totiz texty Karoliny Kamberske neprijdou ani trochu feministicke, jakkoli namirene proti muzum a vlastne se mi vubec nezdaji drsne. Jsou naopak nesmirne citlive a citove a hlavne uprimne a primocare, zadne hledani marmeladovych metafor a relativisujicich pojmenovani. Mozna se nekdo ve sve analyticke podstate citi byt ohrozovan uprimnosti a otevrenou citovosti, ale to je uplne neco jineho; v tomhle mi jejich pisne pripadaji velmi blizke lidove tvorbe a proto sestry dokazi tak uhrancive prednest i susilovske pisne. Zkratka se mi hudba SS libi od prvni chvile, kdy jsem je slysel a myslim si, ze citova uprimnost a naprosta vnitrni otevrenost v pisnickach je tim jedinym zpusobem, jak OPRAVDU nekoho oslovit.
M
Honza Hučín  - Re: Re: Sestry Steinovy sklízí na albu Můj tanec s   |213.102.36.xxx |12.04.2004 23:27:00
Nejsem tudíž významý kritik... ale jsem rád, Honzo, že na neco máme (asi) podobný názor: http://beta.internetfolk.cz/recenze/rec_stein01101 6.html (má recenze na první desku
Honza Ž.  - Re: Re: Re: Sestry Steinovy sklízí na albu Můj tan   |195.39.70.xxx |13.04.2004 00:19:00
Ale no tak... Jsi významný. Byl jsi preci první, který poukázal na samoúcelnost jistých hrícek... Musím se priznat, že jsem se s tím již skoro vyrovnal. A zvu te tímto na sklenku. Címž sice riskuji, že nekteré konspiracní mozky oznací tento cin jako Hlavnesinikohonerozházet, ale ver, že je zcela prost necistých úmylu. Musíme jen naši shodu ( a tím i smírení...) nejak zapít. Jan k Janovi sedá..
Ivo Cicvárek  - Re: Re: Re: Sestry Steinovy sklízí na albu Můj tan   |193.179.161.xxx |13.04.2004 12:43:00
Na tuto formulaci si nejak nevzpomínám:)))
Honza Hučín  - Re: Re: Re: Re: Sestry Steinovy sklízí na albu Můj   |195.113.83.xxx |13.04.2004 18:06:00
Díky za velkorysost. Budu se tešit. Snad se uvidíme na Valašském nákypu. Prípadne v léte, až pojedeme s rodinou k príbuzných do Klobouk a Brumova - jen jestli zrovna budeš doma a ne v Praze
Ostatním se omlouvám za off-topic ;-
Koblev  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sestry Steinovy sklízí na   |195.113.58.xxx |14.04.2004 11:27:00
Jo popsal jsi to presne, Mateji. Mne se od první chvíle nelíbí, protože mi to pripadá jako diletantství vyonanované do fáze "kdy je to prece umelecký zámer". Folk hledá superstar, a to za každou cenu.
Prominte, ale takovouhle hudbu nehledám a jejich CD si ani nevypálím, natož abych si ho kupoval
Václav Koblenc  - Pro přesnost   |193.165.72.xxx |14.04.2004 12:56:00
Ahoj, aby nevznikl omyl:príspevek podepsaný nickem , jsem nepsal já, ackoli podobný nick tvorí login jednoho mého emailu
Václav K.  - Pro přesnost2   |193.165.72.xxx |14.04.2004 13:02:00
nickem koble

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib