gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

21.07.2014 Co se stalo s hudbou? (Michal Jupp Konečný)    PDF Tisk Email
Fejetony

Tedy za prvé: byl bych hrozně nerad, aby tuhle úvahu někdo považoval za nostalgickou nebo staromilskou. Zejména skuteční staromilci by zrovna mně tuhle nálepku určitě nepřišili.

Ale k věci. Bývaly doby, kdy hudba byla zážitkem. Tím „bývaly doby“ myslím jak časy, které si nemohu pamatovat, ale i ty, které si pamatuji docela zřetelně. Příklady. Šlechtic si zaplatí nějakého Mozarta nebo Vivaldiho a je z toho taková bomba, že všichni konkurenční šlechtici se na koncertu tetelí blahem a závistí. Mladá selka si zpívá na poli a je z toho radost pro ni i její okolí. Černoši v Novém Orleánsu udělají kapelu a všichni kolem jsou z toho na větvi tak, že to dojde až do Evropy. Jiří Suchý zpívá svoje písničky a divadlo je na sezónu naplněno až po strop. Partička v hospodě, co jí to z radosti zpívá, možná by uspěla i na nějakém malém festiválku. Bob Dylan a Simon a Garfunkel na koncertech… a tak dál. Hudba a její poslech je zážitek, který vás unáší na své vlně a který vám dává něco… no prostě mimořádného.

Nejen živou hudbou je ale živ člověk, a tak rádia, televize, kotouče, empétrojky a internet přicházejí s přidanou hodnou vašich zážitků.

Něco se ale děje, hudba se nenápadně, ale jistě – a už dlouho - stává obchodním artiklem. Hudbu v rádiích si už nevychutnáte jako bloky nebo pořady o muzice, ale jako vata, která vyplňuje prostor mezi zprávami a reklamami tak, aby moc nerušila. Televize hrnou klipy (a kapely se zadání přizpůsobují), kde písnička je upozaděná za girlandami výtvarných eskapád v rytmu, který vám nedovolí prožít ani to jedno okénko. A je tu internet, stahujte, empétrojkujte a perte to do sluchátek pod tlakem, abyste se oddělili od okolního světa.

Hudba už přestává být radostí, stává se šumem. Hlukem, drogou. Znám lidi, kteří nemohou u počítače pracovat, aniž by si do sluchátek pustili „nějakou“ hudbu. Reproduktorům neuniknete v hospodách, na letištích, v hypermarketech, v čekárnách lékařů, na nádražích i v masérských salonech.

Hudba je všude. V podstatě ji přestáváme vnímat a už se z ní vůbec neradujeme jako kdysi. Je to spotřební materiál.

A když už v dobrém, tak hudbu jen posloucháme. Ale zpíváme si ji? A zpíváme ji se svými dětmi?

Zvykli jsme se obklopovat hlukem, ať už je to muzika, kecy z rádia nebo auta na ulici. Hudba už je jen jeden druh hluku.

Z obchodního hlediska je to tak správně. Písnička zintenzivňuje pocit z reklamy, která zazní po ní, a půjdeme si to zboží koupit.

Sociální kutilové nám vnucují, co si máme koupit, kam máme jet na dovolenou a co máme dělat se svým zdravím. A taky jakou máme poslouchat hudbu. Zavání to nesvobodou. Být svobodný znamená taky moci poslouchat hudbu, jakou chci a kdy chci a neposlouchat tu, kterou slyšet nechci. Přemýšlejme, co by se s tím dalo dělat.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Jenda   |88.208.115.xxx |29.07.2014 15:33:09
Zákazníci by měli vědět co chtějí a nenechat si vnucovat co nechtějí. Začněte tím, že zajdete do své oblíbené hospody a požádejte hostinského ať vypne televizi. Dále na svém oblíbeném festivalu řekněte pořadateli, ať nepouští hudbu o přestávkávách. Posluchač si chce také odpočinout. Ten neustálý příval hudby vede k tomu, že už lidé ani nepoznají kdy mají poslouchat koncert a kdy je přestávka na pivo, párek a klábosení. Pak ještě napište do rádia, ať moderátoři nemluví do podkresu, ale normálně do ticha. Najděte si čas jen na poslech hudby. Jděte na pěkný koncert nebo si doma pusťte desku, ale nenechte se u toho rušit stresem dnešní doby. Pak možná bude svět o něco krásnější :)

A nebo se na to vykašlete a nadávejte v hospodě u piva a zapnuté televize.
MK   |213.195.200.xxx |29.07.2014 19:32:08
Tohle je ta typická rada bez zkušenosti. Udělejte to a bude mít rozbitou hubu z tý hospody a pokud to zkusíte jako moderátor v rádiu nebo pořadatel festivalu , budete bez posluchačů nebo bez práce.
Honza Komín   |94.230.150.xxx |30.07.2014 23:24:34
Mnoho let učím na základní škole hudební výchovu. Dětem pouštím různé kapely, různé styly. Půlku vyučovací hodiny zpíváme s kytarou písničky různých žánrů - trampské i rockové, ty, které letí v rádiích i ty, o kterých si myslím, že jsou kvalitní. Dojem z mého snažení mám rozporuplný. Když jim pustím Beach Boys a řeknu jim, aby si všimli jak zpívají ve vícehlasech, že tohle jen tak někdo neumí, řeknou mi, zda bych nemohl pustit něco lepšího. Děti mají o přestávkách neustále sluchátka z mobilů v uších a něco poslouchají. Když jim řeknu, že hudba kterou právě poslouchají, je jen smyčka, do které někdo něco vykřikuje, nezajímá je to. Tím chci říci, že na plné čáře u dětí vítězí masírka, reklama a další to poslouchají, protože to poslouchá kámoška. Chvíli je ta kapela boží a za pár dní už trapná. Bez názoru. Myslím, že chca nechca se bude muset více pod tlakem pouštět hudba naše, třebas i použít kvóty ve veřejnoprávních médiích. Vím, že to zní hrozně, ale je načase si začít chránit trh (je to tak i v jiných zemích - severských). Je to vlastně jako z jabkama - jíme španělská, i když v Chelčicích pěstují stejně dobrá naše. Měl jsem na toto téma dlouhý rozhovor s Jirkou Vondráčkem (SAI), který má snahu a snaží se činit kroky na posílení podpory české hudby. HK
Daniela Sedláčková (Raven Blue   |212.47.6.xxx |31.07.2014 12:43:40
Honzo, vydrž. Myslím, že tvé úsilí se vrátí, ale až časem. U nás doma taky v horním patře (moji synkové) duněl pár let drum&bass, jungle atd., zatímco v přízemí jsem duněla já s folk-rockem, rockem, soulem nebo i jazzem. Časem začali shora znít Floydi... momentálně se z horního patra line převážně Chopin. Ono jim to v těch hlavičkách zůstane a jednou se tvé "děti" vrátí i k té hudbě, kterou jim pouštíš ty. Důležité je, aby věděli, že to existuje.
MK   |213.195.200.xxx |31.07.2014 19:49:43
Daniela S: Přesně!!! Voni ty mladý nejsou blbý a stářím se naopak ještě ochytřují.
Pro Honzu K: Nemyslím si, že by jeden žánr byl méněcennější než druhý a navíc ještě rozhodně folk na špici umění není. Potřeba něco násilim chránit je velmi kontraproduktivní a škodlivá. Ne, španělská jabka nejsou stejná jako ta z Chelčic. Může mě vzít čert, když mě ekoteroristi nutěj kupovat český věci a současně lidskoprávaři věci z tzv "fair trade" aby kdesi v horoucích peklech měli co dělat a co jíst. Obojí je pochopitelně drahý (v česku proto že lacino vyrobit neumíme a "fair trade" protože se na tom nakapsuje desítka mezičlánků)
Honza Komín   |94.230.150.xxx |01.08.2014 00:15:26
Já si vůbec nemyslím, že by byl folk nadřazenější jiným žánrům. Hraju dětem třeba Šrouby a matice, páč to chtějí (pro mě melodie pěkná, text nedotažený, některé rýmy příšerné, vyznění písně pro mě elektrizující. Písně od Nohavici chytlavé, textové dokonalé a přitom pochopitelné i pro normální lid. Texty Mňágy a Ždorp stojí za vnímání. Aranžmá Chinaski (třeba Láskopad) něco opravdu podařeného. A pak třeba píseň Zejtra mám pro mě vyloženě blbá versus krásná Voda živá. A tak dál. Je to strašně subjektivní, ale snažím se ty děti upozornit na místa, která se mi zdají dobrá nebo zajímavá. Nevidím rozdíl mezi nasima a španělskýma jablkama. Mimochodem co se týče šlechtění nových odrůd jsme byli velmi schopní.
Honza Komín   |94.230.150.xxx |01.08.2014 00:19:57
Jo a český jablka nejsou tak levný, protože španělé ty své narozdíl od nás drsně dotují, aby je pak mohli prodat jinde.
MK   |213.195.200.xxx |01.08.2014 00:38:02
Ale to je naše chyba, ne Španělů.
Honza Komín   |94.230.150.xxx |02.08.2014 22:11:34
Ano, je to naše chyba, protoze si nechránime dostatečně náš trh. A tak to bude i s hudbou. Ted doslo k nejakému podpisu dodatku k uplatnovani prav za hraní cizích písní. O dost peněz více ted oproti minulosti odejde do ciziny. HK
MK   |213.195.200.xxx |03.08.2014 06:56:29
Ochrana trhu je přežitek studený války. Autorský práva neznaji hranice.
Honza Komín   |94.230.150.xxx |03.08.2014 21:39:24
Neviditelná ruka trhu a kapitalismus bez přívlastků, to už tady také bylo )). HK
kubricht   |90.179.188.xxx |06.08.2014 19:39:05
Miluji folkáče, jak pořád nadávají. Proti komunistům, proti liberálům, proti televizi, proti rozhlasu, proti internetům. Nadávají proti vypalování hudby a jejímu zveřejňování na netu a pak se diví, že si je nikdo nevypaluje, nepouští a že nikoho nezajímají. Nadávají na Zahradu, přitom jí a celém FC mohou děkovat za to, že folk přežil o 15 let svoji smrt. Tomu se říká vlastní gól. Zato když je někdo z folkových řad úspěšný i jinde (nedejbože se třeba objeví na Nově), hned ho folkáči vyloučí s tím, že "to už není ten pravý folk", místo aby se radovali, že konečně mají svoji hvězdu. Nohavica, Radůza, Zuzana Navarová, Klus, Bende.. Druhý vlastní gól, kamarádi, 0:2. Kdepak závist, to je sviňa. Ale což, jen se v tom rybníčku požerte, zvenku z vás má docela dost lidí docela prču. A až Honzo napíšeš nějakou písničku, kterou dokážeš prodat nějaké kapele z první ligy, dej vědět .
Rád si k tomu dám třeba meltu ... a nebo lák, vždyť víš, jak ho mám rád.
Viktor Janeba   |88.101.154.xxx |07.08.2014 10:52:17
Šrouby a matice v lepší verzi zde:
https://www.youtube.com/watch?v=Ict5JBMEF58
Jenda   |88.208.115.xxx |31.07.2014 13:21:49
Pravda, nejsem ani hostinský, ani moderátor, ani pořadatel festivalu. Ale i tak mám snad právo dostávat to co chci, nebo aspoň nepřijímat to co nechci, ne? Country rádio už dlouho neposlouchám a jedním z důvodů je právě ten podkres pod mluvené slovo, který mě štve. Jsou stanice kde to nedělají a nevypadá to, že by je nikdo neposouchal.
Jeden "hostinský" mi tvrdil, že do hospody kde nehraje rádio si žádný host nesedne. A přece jsou hospody, kde rádio nehraje a hosté tam jsou také. Tak já nevím. Není to jak s tím kouřením? Že prý kdyby se zakázalo, tak všechny hospody zkrachují? Já když zajdu do nekuřácké hospody, tak si většinou nemám kam sednout...
Ale máte rozhodně pravdu, že mnoho hostinských by mi za takový nápad chtělo nabančit, oni vůbec na takové nápady často reagují agresivně, místo aby se třeba zamysleli nad tím, co chtějí jejich zákazníci.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
1516171821
22
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib