gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

24.02.2004 Moje malé au... (Jaroos)    PDF Tisk Email
Fejetony
Pocítí-li dnes člověk potřebu vyjevit svůj zásadní postoj k ožehavým tématům globálního dosahu, uvědomí si, že domácnost je arénou značně omezenou. A to jak v otázce témat, tak i praktického dopadu. Existuje na to pěkné přísloví o nabízení jistých šperků domácím zvířatům. Muž s přetlakem vytříbených názorů se tudíž zvedá a vyráží směr restaurace.
 
Že to není o muzice? Ale je. Tedy, ponechme to oné pověstné "věci názoru" (cosi jako "neviditelná ruka trhu"). Náš "muž" vchází do přiměřeně ševelící hospůdky, zasedne ke stolu zpola zaplněnému potenciálními oponenty, respektive "přizvukovači", a nadechne se k zásadnímu prologu. V té chvíli periferním pohledem zaznamená, že obsluha odstraňuje sousední tři stoly a vytváří tak prostor pro "cosi".
 
Přichází dívka. V jedné ruce malý futrál, v druhé kazeťák. Pěkná. "Muž" se stává malým a ještě menším. Česká hospoda zažila již mnohé. A "on" si ještě živě vybavuje, jak do jedné z nich zavítalo děvče sice pohledné, avšak zřejmě dezorientované. Jak jinak si vysvětlit, že si tehdy lokál spletlo s šatnou a navíc vyžadovalo při svém počínání asistenci "dobrovolníka". A tím se tentokrát rozhodně stát nehodlá.
 
Naštěstí tentokrát následuje dívku hned dvojice pomocníků. Vlastně spoluhráčů. Na uvolněném prostoru hbitě rozestaví hudební aparaturu, krátce naladí nástroje (ponechme stranou, že smysl právě tohoto počínání se později ztrácí), rozhlédnou se po konsternovaném obecenstvu a vycení chrup různé jakosti. "AHOJ! My jsme --- cenzura --- !" Nevěřili byste, jak smrtelným koktejlem může být elektrická kytara, baskytara a elektrické housle ve stylu Vanessy Mae. Temelín, blízkovýchodní konflikt a pivní cenová politika jsou rázem odsunuty na vedlejší kolej.
 
Po hospodách si přivydělávající skupiny se nesnaží do štamgastů pumpovat vlastní tvorbu. Kdo ví, možná ani žádnou nemají. Snažím se (no jo, netřeba dále zapírat - onen "muž" jsem já)  rozpoznat jednotlivé kousky podle prvních tónů. Zhusta se nedaří. Ačkoliv se přece jen "chytám" o pikosekundu dříve než ostatní štamgasti. Že jsem nikdy nijak zvlášť nepřilnul ke stylu country mi nijak nebrání omluvně vzhlížet k Nebeským branám Michala Tučného. Při další písni roním imaginární slzu za Romana Horkého a dostávám chuť vraždit koně, ačkoliv jsem zpěvákem nabádán k opaku. Zároveň se nenápadně rozhlížím, zda do dveří podivnými stezkami osudu nevchází ozbrojen Miki Ryvola.
 
Já vám nevím. Vystupování těchto "hospodských", či chcete-li "zábavových" kapel, není ničím novým. Ba ani ojedinělým. Podniků, využívajících toto zpestření, je nepočítaně. Stejně jako kvalitativních stupínků, do nichž lze jednotlivá uskupení zařadit. Od popsaného případu, před nímž prchám, až po produkci, při které nezřídka ošoupu i dlaně při nesmělém potlesku. Mnozí podobné oživení dokonce vyhledávají; především v případech, kdy je možné potrápit i tělo při tanci. Lidé dostanou to, co očekávají (tedy především skladby, které najdete na nejrůznějších všeobjímajících teleshoppingových kompilacích), tu a tam si nechají zahrát "tu svoji" a odcházejí spokojeni.
 

Jde o obyčejné parazitování na cizí pověsti? Uspokojení čistého konzumu levnou formou? Prostředí, kterým by OSA mohla procházet s nataženým kloboukem? Nebo snad nikoho neurážející lidová zábava? Zábava pro nenáročné, nebo pro ty, kteří alespoň v dané chvíli nemají náladu rozlišovat přesnost , souhru a přesvědčivost?? Já nevím. Je to opravdu jen moje malé "au"? občasné? A vaše? 


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Belmondo  - Re: Moje malé au...   |212.20.102.xxx |24.02.2004 10:33:00
Tak, tak, moc pekne jsi to Jaroosi, poskládal.
Moje osobní ješte vetši "au" nastane v okamžiku, kdy u takového telesa zjistím, jak vysoké mínení o své produkci má. Lec host - divák, chce se prímo zvolat Novák, nikoliv príjmením, chce být baven. Taky si obcas ríkám jakou zbran by asi volil Skunk, když v "Montgoméry bijou zvóóny"...
MK  - Re: Re: Moje malé au...   |193.179.126.xxx |24.02.2004 11:59:00
Jakkoliv muže být umelecká kvalita takového projevu zcela v duchu popisu Jaroose, poznamenal bych jen pro doplnení , že jde, podle me, o velmi potrebný "výcvik bojem", tedy praxi. Když totiž všechno v clánku uvedené predvede tato skupina zcela vážne napoprvé a naostro na soutežním pódiu, ci pred diváky platícími, už to taková legrace není, ani pro ne, ani pro publikum. A oni se pak diví, že je nikdo nedocení, když prece do všech svých trí vystoupení za rok dali úúúplne všechno a ríkají veci o tom, že mladí nemají kde hrát. Ostatne, jak byli objeveni Beatles..
Jaroos  - Re: Re: Re: Moje malé au...   |213.220.209.xxx |24.02.2004 12:40:00
Ahoj Miloši... Víš, já myslim, že tyhle kapely podobný ambice nemají. Nejde jim o zaplnené sály nebo souteže. Je to privýdelek (pro nekteré zrejme i hlavní zdroj príjmu - tudíž paradoxne by meli bejt vyhranejší než kdokoliv jinej, protože prumerne hrajou rekneme každej druhej den). Na druhou stranu si dovedu predstavit i variantu, o který mluvíš ty. V tom prípade by ovšem mely sem tam podsunout "hospodskýmu publiku" i nejakej ten svuj kousek. Vyzkoušet si svoje veci naživo a testnout reakci
Honza Žamboch  - Re: Moje malé au...   |195.22.39.xxx |24.02.2004 13:23:00
Opet pochvalne mrucím nad tvým clánkem Jarooši. A za sebe si musím prisadit, že je mi v hospudce milejší témer jakákoli hudební produkce žívá, pred reprodukovanou. Už jen proto, že si lidé pekne porvou spousty písní. A jsou hospody, kde je živé hraní zakázáno. Sám jsem byl nekolikrát zaplašen do ústraní ke svému vínu. Tam jsem ovšem trávil své chvíle samosebou naposledy. A v nekterých saloonech rve rádio natolik hlasite, že je vypínám brokovnicí s upilovanou hlavní..ehm... svého odchodu jinam. Takže radši živou než mrtvou muziku. Jeden harmonikár zvládne klidne celou hospodu. A tam bych zustal. A dal bych si za revu písní Jana Nedveda v úprave pro jeden akordeon a 50 hrdelních chrapláku ješte další dve deci
MK  - Re: Re: Re: Re: Moje malé au...   |193.179.126.xxx |24.02.2004 14:28:00
Vlastne si uvedomuji, že znám nejméne dva lidi, starší pány, kterí si takto chodí zahrát kamkoliv. Tu hrají na Staromáku, tu na Karlove moste, tu v restauraci. Hrají spíše jazz, ale zrejme se , dle prostredí, nevyhnou ani písnickám na prání. Udržují si kondici a když jednou za mesíc má jejich nezávazné sdružení opravdový koncert pred sedícím publikem, neberou to tak vážne. A taky treba umí hrát s kýmkoliv cokoliv a nepredvádejí na jevišti takové to: Co to tam hraješ, ty to hraješ pokaždý jinak a rozhodil jsi me. I když pravda, jazz není folkové umení
kapelník  - Re: Moje malé au...   |212.67.71.xxx |24.02.2004 19:44:00
Mám tušení, že se Vam skupina "Svatbapohreborchestra" nelíbí. Co se dá delat
Jaroos  - Re: Re: Moje malé au...   |213.220.209.xxx |25.02.2004 09:19:00
A safra... tak ted nevim na cem jsem. V každým prípade, pokud je "Svatbapohreborchestra" opravdu jméno nejaké kapely, pak ta v clánku popisovaná to není... Že by to byl "rozšírenejší fenomén"...? :-
Petr Sedláček  - Re: Moje malé au...   |217.194.34.xxx |25.02.2004 10:00:00
Jaroosi, gratuluju - moc pekne napsáno, vážne. Jen houšt
Jan-Matej Rak  - Re: Re: Moje malé au...   |62.177.74.xxx |25.02.2004 12:28:00
Ja nevim, at si Milos rika co chce, ale uz Cimrman dokazal, ze vyfukovanim cigaretoveho dymu do umyvadla zlato nevznika. Rovnez nepochybuji, ze takto nevzniknou ani zadni Beatles.
Jinak ovsem pri podobnych produkcich povazuji primo za zlocin pouzivani amplifikovanych nastroju, myslim, ze i ty akusticke jsou mnohdy az az. Neni nic horsiho nez poslouchat Mongomery (coz je pro me desivy zazitek sam o sobe), kde duni baskytara, ze nadskakuji sklenicky, ackoli clovek sedi na opacnem konci hospody. Kdo chce, at si sedne bliz a ma to z prvni ruky. Podobne je to i u vetsiny koncertu komorniho charakteru(ktere si pamatuju), kdy se v akusticky hezkem malem sale, ktery by v pohode uzpival i astmaticky deda, natahaji draty,mixpult, bedny a odposlechy a veskerou naladu zlikviduji decibely a la Rolling Stones.
M
MK  - Re: Re: Re: Moje malé au...   |193.179.126.xxx |25.02.2004 12:52:00
No hlavne Mateji, že jseš presvedcen. Podle toho se svet tocí. ))
Cava  - Re: Re: Re: Moje malé au...   |195.113.158.xxx |26.02.2004 10:22:00
Já jen k té písni Mongomery (desivý zážitek). Vždycky jsem si myslela, že není nic horšího než Niagara. A pak jsem jednou "jela vodu" pres Ceský Krumlov, šla se projít a najednou tu písen slyším, jen tak na ulici, brnkat na kytaru. Zvuk me prilákal blíž a uvidela jsem takového nenápadného clovícka, jak si sám pro sebe hraje - naprosto úžasne - tuto, pro me do té doby, naprostou odrhovacku. (Poté pro své jediné posluchace, tj. pro me a mého manžela, možná ješte pro nejakého náhodného chodce pridal Smetanovu Vltavu.) Ten clovek se jmenoval Štepán Rak a já už od té doby nezavrhuji žádnou písen (maximálne jejího interpreta)
Tomáš Pohl  - Re: Re: Re: Re: Moje malé au...   |62.177.91.xxx |27.02.2004 17:46:00
Omlouvám se , Jaroosi, už ti rozumím, jen me chvilku trvalo, než jsem prišel na chut tvému stylu psaní. Není vubec špatný. Problém ve Tvém Au bych nazval šmíra. Šmíra muže být v hospode, v televizi, v rádiu, kdekoli. Me popuzovaly a pupuzují napríklad upoutávky na sadu CD na téma country ( kupte si jich deset a navíc dostanete boty.. ) . Zpívají to asi podobní interpreti jako v té hospode a každej pes jiná ves. Já myslím, že nezáleží na Niagare nebo Montgomery. I pekná vec se dokáže zprotivit neustálým omíláním a na druhé strane i cajdák v jistou chvíli a v jisté dobe dojme k slzám. Tak co nejmín šmíry v hudbe i v živote a ahoj nekdy na koncerte. Rád te poznám
Jan-Matej Rak  - Re: Re: Re: Re: Re: Moje malé au...   |62.141.25.xxx |28.02.2004 01:29:00
Tak s tim souhlasim, s tou smirou.
Milosovi - chapu, ze praxe na podiich vseho druhu a urovne je jiste uzitecna a vetsinou prospesna, avsak nazor, ze je to jedina cesta a navic jeste nezbytna podminka povazuju za nesmysl. Prome se v tom schovava spousta zarodku dalsich pochybnych argumentu. Kazdy muzikant vam rekne, ze neustale omilani pred hospodskym publikem zpusobuje predevsim nasledujici:
-ztratu kvality tonu, citu pro dynamiku apod.
-ztratu puvodnich cilu a motivaci
-ztratu techniky a jeji nahrazovani smirou, machou a klise.
K nejakemu kladnemu posunu, krome obecnosti typu "vyhranost",dochazi pouze jako k vedlejsimu efektu. Postup vpred v kvalite, v nasazeni, v sebevedomi a ve skutecnem pochopeni vlastnich chyb, kvalit a moznosti nastane az tehdy, kdy clovek dostane prilezitost vystupovat tam, kde tyhle veci nekoho zajimaji. Jeden koncert na kvalitnim podiu, pred pozornym a vnimavym publikem a v dobre organisaci da muzikantovi mnohem vic, nez dvacet let hrani po hospodach. Tuhle kravinu donekonecna omilaji jen organisatori, kterym vyhovuji skvele amaterske kapely profesionalni urovne, ktere prijedou z Ase do Olomouce zadarmo a jeste si nechaji namluvit, ze maji byt vdecne a ze jim to pomuze.
I to samozrejme muze byt nekdy pravda, nekdy i nadmerne sebevedomi nedovoli cloveku byt soudny, ale je nebezpecne delat z toho pravidlo a jeste (tohle ani tak neni na tebe, Milosi, myslim to obecneji)se dozadovat vseobecneho souhlasu.To se totiz velmi rado vydava za nutnost prave ve folku, zatimco napriklad v klasicke muzice by takova hovadina nikoho nenapadla.
Ostatnim se omlouvam za tuhle vsuvku, ale tyhle kecy me vzdycky nastvou, pardon.
M
Tomáš Pohl  - Re: Moje malé au...   |212.20.121.xxx |28.02.2004 11:58:00
Matejovi:
Nejsem muzikant, ale vždy mi bylo líto lidí, kterí v kouri, žraní a mlaskání museli cosi hrát parte lehce ci více ožralých lidí. Je pravda, že bigbítáci z šedesátých let zacínali všichni v zadním sále hospody, ale to bylo z nouze a pred znalým publikem. Lokajské hraní pred v podstate lhostejným publikem je k nicemu, protože muzikant a zpevák roste taky úmerne tomu, jaký má k nemu publikum vztah. A je jedno, jestli nekdo drnká Niagaru nebo Rovnou tady rovnou v hospode nebo zda se "celebrita" na halfplayback pitvorí na soukromém vecírku zbohatlíku, kterí na to mají. Zažil jsem párkrát nádherný dialog nekolika v publiku s clovekem na jevišti, který zpíval jako pred plnou Lucernou. Jinak se teším ve stredu na "predskokanské" písnicky pred Devítkou v Besede. Ted to snad už doopravdy Honza Brož nespletl
jan-matej rak  - Re: Re: Moje malé au...   |62.177.76.xxx |28.02.2004 15:16:00
Naprosto souhlasim.
Ted uz to vazne nespletli - ovsem nebyl to Honza, ale nejaky meziclanek, kdo to splet, Honza o tom ani nevedel, kdyz jsem mu (pro jistotu) volal...
Doufam, ze te nezklamu Budu se aspon snazit..
)M
Tomáš Pohl  - Re: Re: Re: Moje malé au...   |212.20.105.xxx |28.02.2004 19:34:00
Mateji, ty nemužeš zklamat. Vždy se na Tebe teším
sun  - Re: Re: Re: Re: Moje malé au...   |62.177.69.xxx |29.02.2004 03:39:00
Jen bacha na vášnivé fanynky Mateji, tak po dvaceti letech by ti mohli fanoušci nadávat do hlupáku... jak je zde zvykem..
MK  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Moje malé au...   |81.31.16.xxx |29.02.2004 07:27:00
Takhle formulováno, Jane-Mateji, pak souhlasím. I když si stále myslím, že ta praxe... Poznal jsem to i sám na sobe, nevycucal jsem si to z prstu, sice v oblasti, která je sice úúúplne na chvostu interpretacního umení, ale v mém pripade to fungovalo. Proste abych pred tím vnímavým publikem nemusel myslet na základnosti, musel jsem si je zautomatizovat pred publikem méne vnímavým. Ale jinak jo
Jan-M. Rak  - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Moje malé au...   |212.20.121.xxx |29.02.2004 15:44:00
Jsem moc rad, ze jsme nasli - jak se dnes rika - konsensus. Praxe samozrejme dulezita je, to je nesporne. Koneckoncu krejcovskeho ucne, ktery nema praxi na ubrusech a kalhotech na saka taky nepusti..
M
Jarda  - Re: Re: Moje malé au...   |217.194.34.xxx |28.04.2004 08:37:00
Ahoj tak tos trefil, po ránu mne to docela dobre naladilo príma název !Chechtám se po celou dobu co to píšu
Jarda  - Re: Moje malé au...   |217.194.34.xxx |28.04.2004 10:07:00
Ahoj Jaroosi dobre napsáno vcetne záverecných otázek k zamyšlení. A tak se tedy o to tedy pokouším.
Parazitování na dobré povesti, to snad ne, protože originál mne znovu presvedcí o svých kvalitách, ale zcela jiste jde o jakousi obdobu výroby tricek z Asie pod hlavickou uznávané znacky. Bud si je koupíme a ( zaplatíme vstupné ) nebo jsou nám nuceny, jako vázané zboží spolu s pivem v hospode. Uspokojení konzumu levnou formou, nevím jak je to levné a pro koho, moc se mi do lokálu kde hraje muzika typu "Svatbapohreborchestra" ( moc se mi ten výraz líbí ) nechce. A tak nekdo prichází o zisk a z mého pohledu jsou na tom špatne jak muzika tak hospoda. OSA, o tom už bylo mnoho napsáno a tak ?.! Lidová zábava, ano už kdysi byly dechovky které hrály starým i mladým a byli to páni muzikanti a nechteli mezi sebe neumetele. Nálada k rozlišování a nenárocní, když kapela šlape je to super a nejednou jsou mimo rytmus, Ty na parketu a je tu rozlišování, proste te to zasáhne. Nekoho možná ne ?! Moje au tady taky je muzikant saxofon, jeho živý zpev a jako podklad minidisk s hrozným MIDI zpracováním jakékoli hudby, netahající prachy z kapes konzumentu piva prímo ( vstupné ) nýbrž pres cenu piva, viz vázané zboží. Bídné Coutry s kombinující pet muzikantu ve ctyrech kapelách tak aby si zahráli a vydelali, ti co hrají nejvíce mají také nejvíce a není vubec složité najít za tím snahu vydelat si tak peníze u tech neúnavných organizátoru všech akcí kterí se snaží ve všech seskupeních. Ale zde je treba poznamenat, že znám i živou kapelu a ted mám na mysli zcela konkrétní která mne nezklamala a jejich projev dokáže publikum zvednou a dát jim co si žádá i vlastní tvorbu , a troufám si ríci tedy napsat , že pokaždé. Proste profesionální prístup od amatéru, tedy pracují a živí se necím jiným tohle je jaksi navíc. Nakonec tedy shrnuto když se nelíbí je treba odmítat a to dost tvrde jako špatný a drahý výrobek neb suchý rohlík vzhledem k láci jaksi prejdeme, pokud ano tleskat a podle mne ( u nekteré muziky) i hvízdat je povoleno což se nekterým konferenciérum na festivalech nelíbí všeobecne
petr  - Re: Re: Moje malé au...   |212.24.128.xxx |28.04.2004 11:19:00
Nikomu nechci oponovat, je tady spousta pravdy.Ale kolikrát ty rádoby umelce do lokálu zve prímo majitel,protože to pritáhne lidi.A ti si chtejí zazpívat to,co znají a ne poslouchat neco nového a premýšlet nad texty.Težko jim kulisu bude delat originál za 20-40 vstupného.Mimochodem v podání Tyrkysu zní spousta vecí lépe,než originál.Mají taky své veci,ale z duvodu již zminovaných je do lidí zbytecne neperou.
Na záver - radši si poslechnu dobre udelané Nedvedy v hospode,než Tuki - tuki na Coutryrádiu

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
151617181921
22
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib