28.08.2003 Magda Brožková: Smutná písničkářka mezi slunečnicemi (Tomáš Hrubý)    PDF Tisk Email

altMagdaléna Brožková: V kraji slunečnic
Vydala agentura Ing. Václav Brožek - ORGANON, 2003, celkový čas 36:22.

Hle, překvapení: místo osamocené turnovské písničkářky na mne spustil nadýchlý zvuk z pomezí folku, popu a rocku (úvodní Stálo to za to?). Ani tak ne pro to, že písničkář obohacuje studiové verze písniček dalšími nástroji - to je normální, ale jak samozřejmě Magda Brožková vklouzla do role sólistky studiové kapely a jak pěkně se tato formace strefila do nálady písniček a Magdina hlasu ("aranžmá: všichni zúčastnění" stojí na bookletu). Sestavu tvoří převážně rodinní příslušníci (bratr na bicí a tatínek na klávesy) a lidé kolem studia Good Day Records, kde deska vznikla (největší parádu udělal kontrabas Davida Hofrichtera, jména Jan Brož a Miloš Dvořáček jr. zajistila kvalitní kytary a perkuse). Všech osm hostů nehraje pořád: "nejžidličkovější" kus Noc v Plzni je pouze s jednou kytarou, následují skladby dokreslené jen perkusemi nebo kontrabasem, několik písniček s komorním folkovým zvukem a čtyři, pět věcí s mírně folkrockovým soundem. Spojujícím elementem je Magdin alt, poměrně jistý (až na několik dlouhých tónů v titulní skladbě) a velice zajímavě mísící vnitřní jas a latentní smutek čouhající z každé slabiky. Převážně smutné je také vyznění textů (hodně partnerských problémů, snění, bilancování?) i samotných melodií: nedokážu posoudit, jestli proto, aby se vyhovělo hlasovým dispozicím, nebo jestli to tak písničkářka ve svém věku (čerstvá maturantka) cítí. "Asi tu svoji boží duhu ještě hledám" zpívá v nejdelší, nejzásadnější a závěrečné skladbě Poděkování a recenzentovi nezbývá, než horlivě zakývat. Ale od toho přece první alba jsou. Důležité je, co slibují. Toto při pečlivém poslechu odhaluje silné melodické motivky i textové obraty, které zazáří, jak slunečnice na bookletu alba.