01.12.2003 Drive: anglicky pomalu, česky rychle (Tomáš Hrubý)    Tisk

Drive: 2003

Demonahrávky, 2003, celkový čas 18:10.

Drive - demoMyslel jsem si, že je nesmysl, aby etnický Čech zpíval lépe anglicky než česky, a jedinou výjimkou z tohoto pravidla je reliéfský Zbyněk Bureš se svým bizarním, ale účinným způsobem tvorby "rovnou amerických" tónů. Po poslechu dema brněnských bluegrassmanů bych možná měl mezi výjimky zařadit i Veroniku Němečkovou. Není to ale tak jednoduché: tři anglicky zpívané skladby mají kromě jazyka společné i volné tempo, zasněnou až smutnou náladu. Tu umí Veronika skvělým způsobem rozprostřít a předat, zejména se silnými melodiemi Tracy Chapmanové (For My Lover) a Amy Rayové (Welcome Me) si rozumí výtečně. U dvou svižných skladeb v češtině (jednou je Tossin' and Turnin' se značně profláklým Hromčíkovým textem jako Kroutím a házím) si možná víc neví rady se svižností než s češtinou: v každém případě slyšíme hyperkorektní strojovou výslovnost bez velkého prožitku.

Jedinou skladbou pocházející z bluegrassového prostředí je Přijď brzy ráno od kapelníka Davida Němečka (text Josef Prudil). Instrumentálním esem Drivu je Martin Stehlík (ex-Trní), banjista akustický i elektrický. Druhý zásadní nástroj, dobro Pavla Šatného, je v některých momentech podezřelý z nedodržení harmonie určené ostatními hráči (lapidárně řečeno, "neumí akordy"). Nahrávky mají pěkný zvuk studia Svati Kotase. Jako bonus je přiložena videonahrávka z Mládkovy estrády.

Drive se po pauze na sklonku minulého tisíciletí vrátil na bg scénu, která si právě trošku vybírá oddychový čas, a po právu na sebe obrátil pozornost. Pokud bude mít nadále při svém neortodoxním směřování tak šťastnou ruku při výběru, aranžování a provedení (hlavně vokálním) jako ve For My Lover, máme se na co těšit.