gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

31.03.2014 Hurá aneb otevřte konzervu (Jaromír Urban - davy)    PDF Tisk Email
Názory
V časech tuhé normalizace se lidi báli otevírat konzervy, aspoň dle jednoho tehdejšího vtipu. Když totiž otevřeli cokoliv, například noviny, tak zde viděli tehdejšího generálního tajemníka KSČ a prezidenta Gustáva Husáka. Stejně si myslím, že tento vtip byl uměle šířen vládnoucí stranou, protože z něj vyplývalo, že konzerv máme dostatek.
Nejvíc podobných vtipů jsem se naučil během studií na VŠCHT v Praze. Poznal jsem zde i spoustu zajímavých lidí. Díky tomu, že jsem byl nucen opakovat druhý ročník a o rok níž přibyli další známí, tak těch lidí byl opravdu nadstandardní počet.
Například recenzent Folktime Tomáš Hrubý. Nebo Jarda Teska, dnešní basák Bluegroundu a tehdejší můj spoluhráč ve studentské kapele. Svým způsobem zajímavý byl i jeden velmi ambiciózní student s "podezřelými" iniciálami MK, který to později dotáhl hodně daleko nebo spíš hodně vysoko.
Tytéž iniciály má i Milan Krbec, tehdy kytarista Větrolamu, dnes frontman Zelenáčů. Osobně ho sice neznám, ale byl tehdy asistentem na katedře konzervárenství, tak se mi hodí k tématu.
Poslední dobou ale častěji vzpomínám na jiného zajímavého člověka. Sice jsme spolu podrobněji pokecali jen jednou na jaře 1982 a pak byl ze školy nemilosrdně vykopnut kvůli prospěchu, ale ten rozhovor byl opravdu velmi zajímavý.
Tím posléze vyhozeným studentem byl Petr Trpák alias Petříček. Jeden ze signatářů portovního časopisu Hurá, který roku 1981 tvořil jakýsi neoficiální protiklad k Portýrovi.
O existenci Hurá jsem toho věděl velmi málo. Vlastně jen to, že existuje a že pořadatelé Porty mají na něj kritický názor. Na jednu stranu nebylo divu, neboť dle časopisu Hurá nepatřila Porta ani divákům ani účinkujícím, nýbrž právě pořadatelům.
Pro mě byla Porta srdeční záležitostí, ale občas se do té idylky vloudil falešný tón. Například, když ortodoxní trampové pískali na kapelu hrající moderní country, na kterou jsem se těšil, a jaksi mi nebylo přáno si ji v klidu vychutnat. Prostě občas ta tolerance dostávala na frak, pokud mohu použít název ryze netrampského obleku.
I na tuto věc poukazoval časopis Hurá. Ve světě se samozřejmě už dávno hrála elektrifikovaná country, ale čeští kotlíkáři to prostě odmítali brát na vědomí.
Podobně existovaly např. kvalitní elektrifikované folkové kapely v Brně a na Portě pro ně nebylo místo. Tradiční trampská tématika se dostávala do určitého bludného kruhu, ale přesto měla na Portě pořád nejvíc prostoru. Prostě konzerva.
Po tomto rozhovoru jsem byl "sám rád nucen uznat", že na tom něco je. Mně se sice hodně líbily špičky trampského žánru z přelomu 70. a 80. let, například pardubický Topas se zajímavými harmonickými postupy, ale bylo jasné, že pokud již dosáhly svého maxima, tak nemohou vítězit napořád.
Výše uvedený rok 1981, premiérový plzeňský, byl pro Portu rokem revolučním - bez ohledu na časopis Hurá. Konzerva se tentokrát nekonala. Stojaté trampské vody byly náležitě rozčeřeny díky spontánnímu pojetí Hoptropáků. Karel Plíhal představil osobitou autorskou tvorbu (i když ještě jako člen kapely Plíharmonyje), bratři
Ebenové zaujali i odborníky mimoportovního charakteru a tak by se dalo pokračovat.
Právě o Ebenech a později i o Wabi Daňkovi se psaly ódy v hudebním časopise Melodie, který rozhodně neměl kotlíkářský charakter.
Jenže problémy popisované v časopise Hurá byly jaksi nadčasové. Ne všechny soutěžní ročníky byly tak přelomové a ne vždy byli oceňováni opravdu ti nejlepší, pokud se hodnotí nejen dokonalost provedení, ale i nápaditost. Vím o skvělé kapele s osobitým zvukem, která se dlouhá léta nemohla probojovat do finále a velmi výrazně se prosadila až poté, co ubrala právě na té osobitosti a uhladila svůj projev "až do úplného uhlazení".
Časem se na Portu dostal i výše uvedený elektrifikovaný folk, jenže na druhou stranu se díky některým ortodoxním kotlíkářům konaly podpisové akce proti tzv. supermodernizaci Porty. Viděl jsem na vlastní oči a nepodepsal. Ne, že by se mi veškeré elektrifikované kapely líbily. Ale taky se mi občas nelíbí kapely akustické.
Roku 1988 jsem sice na plzeňském finále nebyl, ale pečlivě jsem poslouchal rozhlasový pořad Radioporta, abych vstřebal co nejvíc informací. Poněkud mě šokovalo, když jedna folková kapela vyhrála hlavní cenu poté, co zapívala unisono bez jakéhokoliv tvůrčího nápadu známou českou lidovku "Sluníčko za hory zachází".
Nic proti této lidovce, ale o patnáct let dříve ji podstatně nápaditěji a barevněji nahráli Rangers-Plavci s vlastním textem pod názvem Klekání. Toho roku 1988 se porota dopustila i dalších problematických rozhodnutí a v pořadu se o tom i mluvilo, jenom si po letech nepamatuji další detaily.
Když z roku 1988 skočím do současnosti a nahlédnu do Folktime, tak mě napadá, že historie se opakuje. Proto píšu tento článek.
Občas tu probíhají boje na téma nastavení průtokové rychlosti vody v malém českém folkovém rybníčku. Nic nového pod sluncem, to asi u nás bylo vždycky. Nedávno jsem v diskusním fóru Country Radia zaznamenal dotaz týkající se maďarské legendy jménem Fonográf. Kapela podobného typu by se asi v Čechách nechytla. Žánrový záběr Fonográfu byl totiž široký až bystrozraký. Důležitá byla kvalita jednotlivých písniček včetně textu, ne jejich stylovost.
Myslím, že myšlenky z časopisu Hurá by neměly být ve výše uvedeném folkovém rybníčku utopeny. Naopak mají svou platnost i dnes, jak o tom svědčí některé zdejší diskuse.
A doufám, že někteří pamětníci toho vědí podstatně víc a napíšou o tom. Předem za to děkuji.

Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Tomáš Hrubý  - Vzpomeňte na osmdesátky!   |Manager |08.04.2014 20:18:14
Ahoj Davy,
nebo možná radši Kubo, jestli Ti smím říkat jako kdysi. To je hezké, že jsi se rozhodl zavzpomínat: rád jsem nasál tu atmosféru. Důležitější je, co tomu říkají čtenáři, kteří to nezažili - doufám, že si početli se zájmem.
Mám nějaké zvědavé otázky a nějakou polemiku.
Tak napřed: kdo byly ty kapely? Ta co vyhrála s jednohlasem a ta co se musela uhlazovat až se zcela vyhladila? (Někde tu visívali vítězové všemožných soutěží. Myslím, že bych to uhodl, ale nemohu je najít.) A jak to bylo s tím Hurá? Vůbec nic o tom nevím. Možná jsem v těch 80. letech něco zaslechl, ale nikdy se mi to nedostalo do ruky a všechno jsem zapomněl.
A teď ta polemika: rok 1981 mi připadal zlomový, ale muzikou ani moc ne, spíš tím okolo, že se Porta přestěhovala do Plzně a začala se vyvíjet v dost jiný fenomén, než byla předtím. Například Tebou zmíněný Wabi Daněk začal být slavný už na Portě 79, kde předvedl comeback, a Portě 80, kde dostal Autorskou Portu, tuším že za Ročník 47. V letech 79 a 80 (dřív jsem na Portu nejezdil) soutěžilo sice ještě dost trampských kapel, ale zdaleka už neměly "nejvíc prostoru" - myslím, že neměly už ani tu teoretickou třetinu. V těchto letech započal pomalý, ale jistý posun k tomu, co za pár let Kapitán Kid smutně vyhodnotil jako "folk Portu spolk".
Fonográf byla zajímavá kapela, přesně takovou jsme sice u nás neměli, ale nemyslím, že z důvodu nějaké neustále dohledávané české zaprděnosti. Pokud se nepletu, Fonográf byli původně rockeři, kteří se někdy kolem roku 1980 rozhodli hrát country. Byli to výborní muzikanti, což bylo slyšet, ale myslím, že to dělali - aspoň zezačátku - trochu naivně; u nás už byly kapely dál. Co se týče "tvrdosti" nebo "objevování pro nás nových obzorů", myslím, že rozhodně nepřečuhovali linii danou třeba Country beatem Jiřího Brabce nebo Tučňáky.
Možná ještě upřesnění: na Newyjou (protože pouze o ně šlo v té cause "moderní country na Portě) se pískalo i v tom "přelomovém" roce 1981. Protože v liché roky se pískalo a v sudé ne. Nevím proč, ale bylo to tak. Ze začátku mi to bylo asi jedno, protože jsem byl vyjukaný zelenáč, potom mi samozřejmě taky vadilo, že chyběla tolerance vůči jinému. (Myslím, že elektrika tolik ani nevadila, jako spíš bicí souprava. Tenkrát se bicí braly jako erbovní nástroj ideového nepřítele.) Nicméně často ti samí lidé, kteří trampům vyčítali netoleranci, tak se jim pochechtávali, jak jsou tupí a unoformní, že nadšeně tleskají všemu, co se jim podstrčí... No, tak tady prokázali názor, ne? Dnes to beru hlavně jako znamení doby. Je to už tak dávno...
Díky a měj se
Tomáš
davy   |Registered |08.04.2014 23:02:29
Díky za reakci. Moje studentská přezdívka by se zde pletla s Kubou Horákem a byl by v tom značný chaos.
Název kapely, která vyhrála tím jednohlasým zpěvem, si už po těch letech nepamatuju. Dle wikipedické nápovědy bych si tipnul Folk-lór nebo Damijan, obojí z Olomouce. Zato přesně vím, kdo uhladil svůj styl do úplného uhlazení. Tato kapela působí dodnes v karlovarském regionu a jeden můj momentální spoluhráč působí i zde, takže radši prozradím oklikou: zhruba roku 1979 se přejmenovali, roku 1992 vyhráli autorskou portu a v té době už běžně postupovali do finále interpretační soutěže, kam se na přelomu 70. a 80. let neměli šanci dostat.
Článek jsem psal především proto, že historie se opakuje, viz např. některé kellerofobní diskuse. A navíc jsem doufal, že se ozvou někteří pamětníci, kteří měli to štěstí a časopis Hurá přímo četli. Já jsem se o něm jenom dozvěděl (naštěstí z první ruky) a nečetl. A též jsem se dozvěděl o podrážděných reakcích tvůrců Portýra. Některé tyto reakce vyšly i v Táborovém ohni Mladého světa, aniž by si čtenář mohl udělat objektivní obrázek, zda byl ten časopis Hurá opravdu tak hrozný. Dle Melodie byl v lecčems podnětný.
Wabi Daněk skutečně zazářil s Ročníkem 47 v Sokolově 1980, ale autorskou portu za tuto písničku dostal o rok později a poté přišly i ódy v Melodii.
Co se týče toho pískání, tak jsem měl na mysli Newyjou v roce 1979. Tehdy se pískalo po celou dobu jejich vystoupení, zatímco roku 1981 jen při jedné písničce, pokud se správně pamatuji.
Na celostátní Portu jsem jezdil v letech 1977 až 1986 (kromě 1983) a většinou zde opravdu převažoval folk, výjimkou bylo zejména období kolem roku 1980. Spíš šlo o to, že trampské kapely se dle časopisu Hurá v té době moc nevyvíjely a porota nebrala ohled na jejich stagnaci.
Fonográf jsem zmiňoval kvůli tomu, že byl shodou okolností zmíněn v diskusním fóru Country Radia. Byli to rockeři, ale po celou dobu činnosti pendlovali mezi rockem a country, dokonce používali steelkytaru i v rockovějších skladbách.
Viktor Janeba   |88.101.154.xxx |09.04.2014 11:11:01
Fonográf si vygooglím, to zní zajímavě. Jinak jestli máš rád takovéhle věci, tak vřele doporučuji New Soul Cowboys:
https://www.youtube.com/watch?v=VeRi05qX1nM
davy   |Registered |09.04.2014 19:04:43
To je zajímavá nástrojová kombinace. Pokud by můj metalově orientovaný syn zakládal kapelu a chtěl mě angažovat, asi by to znělo velmi podobně.
Viktor Janeba   |88.101.154.xxx |09.04.2014 20:41:50
No, tohle fakt metal není... poctivá jižárna :D.
davy   |Registered |09.04.2014 21:00:49
Myslel jsem to jako aritmetický průměr určitých stylů, ne jako čistý metal.
Bemondo   |109.239.74.xxx |10.04.2014 12:10:27
Shorty tenkrát výstižně to podstatné kolem Porty shrnul do myšlenky: „Zápalka musí být zapálena pod dohledem požárníka“. Skutečně pro komunistický režim bylo přijatelnější Portu do přesně vymezené míry tolerovat a kontrolovat. Hrály se na ní písničky „proti nim“, jenže i to mělo své hranice. Když byl nepohodlný Jarek Nohavica, nehrál, i když do Plzně přijel. Nemluvě o dalších, kteří by vystoupit nesměli ani náhodou.
Kromě Hurá by se slušelo zmínit i Houlovy Poportýry. Tenhle samizdat po Portách osmdesátých let přinášel to, co se do oficiálních Portýrů „nevešlo“ nebo lépe nesmělo vejít. Včetně textů, které by zaznít nemohly ani náhodou. Poportýry psané na psacích strojích na průklepový papír se řetězově šířily. Po obdržení svého výtisku, jste ho opsali a vytvořili zhruba deset čitelných kopií, které běžely dál. Stejná cesta jako u jiných samizdatů.
Článek mě zaujal a inspiroval, napíšu jak jsme ujeli z té „nejskvělejší“ Porty v roce 1989.
A mimochodem, velmi zajímavý pohled na Portu osmdesátých let přináší trampský román Poslední recesista a tma Jana Akély Drnka. Knížka není primárně o muzice a Portě, ale velmi výstižně komentuje a popisuje toto období a za pozornost rozhodně stojí. Lze objednat u autora: http://www.jandrnek.cz.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
15161718192021
22
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib