gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

18.06.2004 Byli jsme na jiné Porte než porota? (Belmondo)    PDF Tisk Email
Názory

Ústí nad Labem. Trampská Porta 2004. Velmi slušně provedená a připravená akce. Výhradu bych měl jen k moderátorovi hlavního sobotního večerního koncertu. Těžko se mi chce uvěřit, že tentýž tým lidí, který tuhle celoroční akci připravuje, si neuvědomuje jakým pádem úrovně kamsi do stoky pop zábavy je moderování podbízející se vtipností úrovně nádražních hospod či televize Nova. Snad mi nádražní restaurace odpustí. Argument se spřízněnou minulostí bavičovou (docela hezky odporné slovo, leč výstižné) bych se ani neodvažoval vyslovit. Argument o přitáhnutí lidí do hlediště je ještě otřesnější. Jestli existuje nějaký důvod proč bych váhal jako divák přijet do Ústí, patří letos tento mezi ty dva hlavní.

Tím druhým je rozhodnutí poroty při udělování interpretační Porty. V úvodu bych zmínil i tragikomickou roztržku v porotě ze slovenské strany po neudělení ceny slovenské kapele s rasovým podtextem. I ta o něčem vypovídá... Když už jsem ale toho

foto: Klára Pergelová©

Petr Novotný s držitelkou Autorské porty a Miss porta
Martinou Trchovou

foto: Klára Pergelová ©

dotkl, tak vystoupení loňského vítěze skupiny Hrdza, které se to týká, patřilo k tomu nejlepšímu, co bylo možno ve finále slyšet a Porta by jí slušela. Samozřejmě to s původem muzikantů nemá společného vůbec nic. K výborným vystoupením na hranici zisku Porty bych ještě zařadil Pětník, Tomana a lesní pannu a bluesové PMP. Úroveň vskutku velmi solidní a udělení jedné Porty určitě není na místě. Jedna jediná udělená skončila nakonec u kapely, u které bych to neočekával.

Tomuto kroku příliš nerozumím, argument, že jde o velmi zdatné muzikanty je sice nepochybně pravdivý, ale takových by se našlo ve finále jistě víc. V souvislosti s Přístavem si vždycky vzpomenu na to, proč se dodnes neprosadila jen a pouze hudba automatizovaná, syntetizátorová. Dobrá muzika se musí přelít z podia do hlediště, chytit diváka až někde uvnitř a pohltit ho. Posluchač rád odpustí i nějakou chybičku. Jinak mu stačí juke box a nemusí chodit na živou muziku. Navíc výkon skupiny, porovnáno s ostatními finalisty, nepovažuji za odpovídající danému ocenění.

Napadlo mne, zda to nesouvisí i s dlouhodobější neshodou o tom, co vše by se mělo či nemělo na pódiu Trampské Porty objevovat. S jakýmsi skrytým bojem mezi názorem tradicionalisticky-extrémistickým (Porta je Trampská a patří na ni hlavně trampské kapely a takové by měly vyhrávat) a názorem modernisticky-realistickým (otevření se veškeré dobré muzice spřízněných žánrů). Nechci obhajovat ani jeden, nicméně Trampská Porta by v tom měla mít zcela jasno. Aby kapely hrající muziku na okraji žánrů už do Ústí nepřijížděly s jakýmsi podvědomým provinilectvím (často zde slyšitelné "když my hrajeme něco jiného a nevíme jestli sem patříme"). Aby kapely trampské, úrovní dosud ne tak vysoké, nemusely kroutit hlavou jaký že big beat zní amfiteátrem. Aby nikdo ze soutěžících neměl pocit, že dělá jakési křoví (aby soutěž měla úroveň a dala se poslouchat) bez šancí prosadit se (vyhrát by měl zástupce "našeho" hudebního šuplíku).

A ještě mám jednu nejasnost. Přístav postoupil ze slovenského finále v Bratislavě. Přitom, když se dívám do článku o společné akci - konkursu Zahrady a předkole Trampské Porty jižní Moravy v Kuřimi, Přístav tam hrál taky. Asi to má nějaké vysvětlení. Protože jinak by postoupily z jihu Moravy čtyři skupiny oproti třem, které měly. Ale to už je jen detail.

Tak nevím jestli jsme neseděli v nějakém jiném hledišti nějaké úplně jiné soutěže než porota. Nebo je to všechno nějaká podivná hra. Dost hazardní. V banku totiž neleží nic míň než Trampská Porta.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Honza F  - Re: Byli jsme na jiné Portě než porota?   |195.113.59.xxx |18.06.2004 10:22:00
... "vyšší strategické zájmy", co dodat. Treba kdyby Prístav nebyl v nabídce agentury Poutníci, vyhrála by Hrdza. Možná takhle nabídne agentura na príští rok Žalmana&spol za nižší cenu.
Tak už to jezdívá, jak praví klasik
Martina  - Re: Byli jsme na jiné Portě než porota?   |212.67.73.xxx |18.06.2004 10:29:00
Zase jednou ta správná reakce na festival - tak lišící se od toho od Džexny a o tolik pravdivejší
MK  - Re: Re: Byli jsme na jiné Portě než porota?   |193.179.126.xxx |18.06.2004 10:49:00
Jen malickost: Proc by musela kritictejší reakce být pravdivejší?
Jinak ono je to v tom, co už se ventilovalo u elektronické konkurence: Problém je v rozdílnosti porot - zatímco v nižších kolech jsou lidé obycejní, tudíž prístupní novotám, ve finále zasedají celebrity a osobnosti léty a vekem vytesané do nemenné podoby, které by mely být spíš cestnými hosty a ozdobami festivalu a ne ukazovat smer vývoje. Na festivalu trošku mate (zrejme i porotce) jen ten název, jinak je to príjemný multižánrový festival a poradatelé to tak zrejme zamýšlejí.
Souhlas s hodnocením "bavice" - už minule a predminule to bylo strašný, je zcela mimo žánr, ale hlavne , nestydate používá provarené vtipy nejen z TV, ale i z dááávných estrád CST a doufá, že si je nikdo nepamatuje. Bohužel, ukazuje mi tím taky, jak jsem starý..
vojín XY  - Re: Byli jsme na jiné Portě než porota?   |62.84.157.xxx |18.06.2004 13:02:00
hezké píchnutí do vosího hnízd
Milan Tesař  - Přístav v jihomoravském kole   |62.209.204.xxx |18.06.2004 13:20:00
Ano, Prístav byl i v Kurimi na jihomoravském kole. Jenže tam hrál pouze jako zájemce o postup na Zahradu, zatímco v rámci Trampské Porty tam nesoutežil. Pri soubehu dvou akcí (tedy konkurz Zahrady a oblastní kolo Trampské Porty) si každá kapela mohla svobodne vybrat, zda souteží v jedné, nebo druhé. ­ Mimochodem podobne v Kurimi vystoupila i skupina Ukume, která by v hodnocení tamní poroty (byl jsem jejím clenem) asi do Ústí nepostoupila, zatímco z kola chribskokarpatského potom postoupila do semifinále jako jediná
Stráša  - Re: Byli jsme na jiné Portě než porota?   |82.202.12.xxx |18.06.2004 14:52:00
No,jestli si opravdu "nekdo" myslí, že P.Novotný pritáhne na Portu ty "správné" diváky, tak to je vážne omyl.Ale možná jde o to, cím víc návštevníku, tím lepší,že.I tak si myslím, že je víc tech, které spíš odradí.
Clánek Džexny je OK, nekdo prece musí taky napsat oficiální zprávu o veškerém dení, ne?
Složení porot bylo "podezrelé" již v semifinále, nebot v jedné byli všichni "služebne" starší v druhé zas prevládala mladší generace(M.Tesar,P.Rada). Nicméne myslím, že do finále vybraly dobre poroty obe.
Jelikož letos nebyl žádný predem jasný favorit, bylo asi rozhodování poroty ve finále dost težké, ale proc vyhrál Prístav, je záhadou i mne, nebot pamatuju tuhle kapely v mnohem lepších letech.A bývali rozhodne trampštejší!Podle mého jedinou opravdu trampskou kapelou ve finále byli Rybníkári,bohužel neodvedli tak "profesionální" výkon.
A co dívcí trio Na chvíli motýli? To byla fakt bomba,všechno i texty i zpev.Jaktože si jich nikdo nevšiml?
Nejlepším pocinem poroty byla autorská Porta pro M.Trchovou ,jen škoda, že Miss nezískala i Karolína Skalníková, která s Martinou hraje a zpívá.Urcite by si to zasloužily obe a mohly se aspon pro jednou porušit pravidla jinak "zkamenelé souteže.(stejne príští rok budeme volit Missáka!))
Tak snad bez diskuze pozitivní zážitek bylo obnovené letní kino.Fakt se povedlo,díky.
Jaroos  - Re: Re: Byli jsme na jiné Portě než porota?   |62.24.77.xxx |18.06.2004 15:00:00
Jsem rád, že existuje titul, kterej je letos jednoznacne nezpochybitelnej. A ten missák... to jako že miss nebude? No nic, no... tak tu ústeckou Portu zas neuvidim...))
Stráša  - Re: Re: Re: Byli jsme na jiné Portě než porota?   |82.202.12.xxx |18.06.2004 15:07:00
Uznej, že Missek je už ažaž a že Kapitánu Kidovi by ten stetson slušel taky! (chudák Martina, která letos místo klobouku dostala trpaslíka!
Belmondo  - Re: Byli jsme na jiné Portě než porota?   |83.148.19.xxx |18.06.2004 15:08:00
Ano, ano. Už v redakci Portýra jsme navrhovali revolucní rešení, zvolení Miss - Kapitána Kida, z cehož nás Kid zradil, prý by se mu ten stetson nevešel na hlavu...Jenže nakonec se dával trpaslík (sponzorem zrejme byl velký trpaslíkárský sraz v Ústí)...jen se desím dalšího vývoje až se sponzorem stane treba Vulkan.
Jaroos  - Re: Re: Re: Re: Byli jsme na jiné Portě než porota   |62.24.77.xxx |18.06.2004 15:08:00
Missek neni nikdy dost... bodka... :-
Mirek  - Re: Re: Byli jsme na jiné Portě než porota?   |217.112.168.xxx |21.06.2004 07:51:00
Proc ne Vulkan :-O?
Jsem nepochopil
No vlastne jsem to možná nepochopil, protože nejsem krestan ;-
M@rtina  - Re: Re: Re: Byli jsme na jiné Portě než porota?   |213.246.110.xxx |21.06.2004 11:03:00
To prece není o kritictejší reakci ale o pravdivejší - je jedno jestli je málo kritická ci hodne - podstatná je vnímaná pravdivost a tu já u Belmonda cítím 100x více a blíže pravde než u Džexn
Džexna  - Re: Re: Re: Re: Byli jsme na jiné Portě než porota   |194.228.173.xxx |21.06.2004 12:53:00
V cem konkrétne moji reportáž ze dne na TP vnímáš jako 100x méne pravdivou
belmondo  - Re: Byli jsme na jiné Portě než porota?   |83.148.16.xxx |21.06.2004 15:59:00
Než dojde k nejakým vzájemným tlakum bych možná mel vysvetlit to, že já skutecne nepsal reportáž z Trampské Porty, psal-li bych ji asi by se príliš nelišila od clánku Džexny. Jen jsem chtel upozornit na nekteré skutecnosti, které se mi nelíbí a které zbytecne degradují jinak velmi dobrou hudební akci.
Je-li volba miss na Porte brána smrtelne vážne, pak by tomu mela odpovídat i udelená cena za ni. V prípade, že pujde o hec, pak samozrejme proc ne treba obrí prezervativ na hlavu místo trpaslicí cepicky. Nicméne u Martiny Trchové si krome všech bežných predností miss lze pripsat ješte urcité kouzlo osobnosti, i to co už dokázala nejen s kytarou (každomesícní vlastní porady v pražském Akcentu ­ kdo z mladých našel k necemu podobnému odvahu?). Mladé dokáže být každé tele, že ano. Práve u Martiny mi prijde podivné udelení trpaslíka, o necem dalším ani nemluve.
Tomáš Pohl  - Re: Re: Byli jsme na jiné Portě než porota?   |80.188.224.xxx |21.06.2004 17:03:00
Na Porte jsem nebyl, jen jsem slyšel a o slyšení nemá cenu psát. Tak psali socialistictí realisté. Jen se potvrdila má obava, že se bojím otevrít konzervu, aby z ní nevykouknul Petr Bavic Novotný. Kdysi dokázal pretáhnout Michala Tucného Z Greenhornu , chvilku z nej delat tak trochu šaška a i po smrti se rozplývat nad jeho hrobem v Hošticích na festivalu, který by si Michal Tucný jiste neprál. Takže poradatelé se tak trochu netrefili a ostrým slovum autora repertáže se vubec nedivím
Džexna  - Re: Re: Re: Byli jsme na jiné Portě než porota?   |194.228.175.xxx |21.06.2004 17:39:00
A to se PN letos docela krotil! Zvukari pracovali rychle a nedali mu moc šancí k exhibicím.

Belmondo: Kdo dneska nemá na zahrádce trpajzlika, není IN )
Stráša  - Re: Byli jsme na jiné Portě než porota?   |213.235.68.xxx |22.06.2004 14:52:00
Nojo, ústecáci si jednou udelali recesistickou akci (náká rehabilitace zahradního trpaslíka nebo jak se to jmenuje) a hned do toho zatahují všechny kolem. Mimochodem prý už stojí u divadla v Ústí i socha trpaslíka!
Nekdo si zkrátka vzpomnel, že se kdysi kdesi v této oblasti trpaslíci vyrábely,no.
Nic proti recesi...ale proc to tahat všude?Aby ušetrili na stetsonu?
Taky jsem slyšela hruznou "fámu", že P.Novotnému se na Porte moc líbí, že byl u jejích zacátku, takže tam vlastne patrí a kdesi cosi a že tam hodlá strašit "do smrti". "Nekterí" jedinci mají opravdu silný žaludek.Možná, že by na príšte mohl vyjednat prímý prenos z Porty na Nove,ne
Tomáš Pohl  - Re: Re: Byli jsme na jiné Portě než porota?   |80.188.224.xxx |22.06.2004 15:34:00
Navrhuju vyrábet trpajzlíky v podobe Petra Novotného ve dvou podobách, pred zhubnutím a po nem. A na každém festivalu povinne predcítat z nejaké jeho kucharky, at je legrace
Stráša  - Re: Re: Re: Byli jsme na jiné Portě než porota?   |213.235.68.xxx |23.06.2004 15:59:00
Dobrej fór))

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
15161718192021
2223
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib