gototop
26.10.2006 Krásná epocha? (Tomáš Pohl )    Tisk
Názory

Přelomu devatenáctého a dvacátého století ve Francii se říká Krásná epocha. Zejména Paříž, její velkorysé bulváry, rozmach umění a technického pokroku dávají tomuto označení za pravdu. S odstupem času mají lidé tendenci idealizovat minulost, zejména v konfrontaci se smutnou či šedou přítomností. Krásná epocha ve Francii skončila v zákopech Verdunu a na Marně, skončila milióny mrtvých s jejichž jmény na pomníčcích se jsem se setkával při všech cestách po této nádherné a veliké zemi.

Epochy pokládané s odstupem času za krásné má i území objevené Praotcem Čechem. Mezi ně je řazeno panování císaře Františka Josefa I, doba tzv. První republiky či šedesátá léta minulého století.

Obě první epochy znám jen z četby, dějepisu či z vyprávění. Pokud by byly splnitelné sny, chtěl bych aspoň jednou na vlastní oči vidět představení v Divadle Vlasty Buriana, jakoukoli hru Osvobozeného divadla či vidět představení v Národním divadle ve slavné éře K.H. Hilara.

Šedesátá léta minulého století nejsou jen fenoménem našich dějin. Ale jako dospívající jsem je díky Železné oponě, kterou se mi v těchto létech nepodařilo projít, vnímal onu dobu především u nás.

Byla to doba plná paradoxů. Na Hradě, a především na ÚV KSČ, vládl nevzdělaný primitiv s odborností hráče mariáše, který ale byl kmotrem dceři spisovatele Jana Procházky, pozdější chartistce Lence Procházkové. Tento český primitiv si rozuměl s jiným vládcem jedné šestiny světa, který v roce 1956 poprvé nazval vzývaného boha vrahem.

Dodnes si pamatuji ten všeobecný optimismus, rozmáchlá gesta slibující dvěma rodinám bydlícím v jedné místnosti brzké vyřešení bytového problému, slibující nedělní lety do vesmíru místo výletů do Šárky a slibující mladé generaci žití v tom bájném komunismu.

V šedesátých letech tu byla generace, o níž zpívá Vladimír Mišík textem Václava Hraběte: "Já narozený za války, vychovaný v míru". Generace zastoupená desítkami jmen, ať jsou to herci a muzikanti divadel malých forem, režiséři Nové vlny, spisovatelé a básníci.

Vedle ranních front na zadní hovězí, vzácné pomeranče na Vánoce a občasný nedostatek čehokoli v obchodě, je pro mě symbolem oněch let mladý člověk představovaný Vladimírem Pucholtem ve filmu Starci na chmelu. Září z něj veliká touha být slušný a čistý člověk, když před šedesátými léty byla padesátá léta s plnými lágry a kriminály, kterým z veliké části tleskala generace otců a matek Starců na chmelu.

Když "zuřilo" Pražské jaro 1968, bylo mi 16 let. Mému tátovi bylo přibližně stejně, když v březnu 1939 do Prahy přijeli Němci. To jaro se mi se odstupem let zdá jako nepřetržitě krásné počasí plné krásných holek v začínajících minisukních, plné nádherné muziky psané u nás i v světě, jako každodenní čtení spousty novin a časopisů, náhle volně píšících. Snad největším paradoxem tohoto jara byl dobrovolný vstup tisíců lidí do řad strany, která přesně před dvaceti lety zničila demokracii. Lidé mají rádi iluze a rádi jim podléhají.

Zažil jsem několikrát nádherný pocit lidské sounáležitosti. Poprvé tomu bylo právě ke konci té krásné epochy šedesátých let, včetně těch pár dnů po 21.srpnu 1968. Bohužel radost vydržela jen pár týdnů a podruhé jsem ji zažíval až v listopadových dnech 1989, kdy se rovněž rozplynula v šedi denních starostí, byť již ve svobodné zemi.

Ale proč tady vlastně medituji, zda šedesátá léta byla či nebyla onou krásnou epochou? Snad proto, že věřím, že i dnes potkávám mezi lidmi na festivalech a koncertech muziky, kterou mám rád, alespoň vzdáleně ten odlesk lidské sounáležitosti, který mě potkával v oněch letech. Bez víry totiž není život životem, ale jen existencí.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Black Bart the P08  - Re: Krásná epocha?   |85.70.201.xxx |26.10.2006 22:16:00
Paradoxní taky je, že i ten náš rozjásaný pro-komunistický demokratizacní pokus z osmašedesátého skoncil stejne, jako ten nekompromisní antikomunistický v Madarsku v šestapadesátém - vpádem tanku.
A to pritom u nás - jak píšeš, Tomáši - lidé vstupovali do KSC a tato strana mela popularitu, jakou by ji mohla jen tiše závidet kterákoliv dnešní demokratická strana, tak v Madarsku se s komunisty nemazlili a leckterého aparátcíka i na lampe zhoupli.
Tapi  - Re: Krásná epocha?   |213.168.161.xxx |27.10.2006 15:29:00
Mne bylo v osmašedesátém 14 let a na všecko se moc dobre pamatuju.
Není divu, že lidé vstupovali do strany. Dubcek byl sympaták a "socialismus s lidskou tvárí" vynikající slogan. Navíc bylo od zacátku jasné, že se to Moskve nelíbí, tak možná i proto.
Muj táta, starý pétépák, se nalákat nenechal, ale maminka do strany vstoupila. V 69., když probíhaly proverky, ji samozrejme (jako všechny osmašedesátníky) vyloucili, ale s nabídkou, aby si podala novou prihlášku, že proti ní nikdo nemá námitky. Na to máma reagovala: "Tudle, dverma me vyhodíte a já za váma oknem polezu?" Od té doby mela zaražený postup v práci (bylo jí 42let) a veškeré odmeny.
Proc to píšu? Když se po revoluci vyzývalo k rehabilitacím, podala si maminka žádost. Byla už v duchodu a ten mela díky tomu velmi malý. Asi dva roky chodila po úradech, sepisovala další a další papíry a cekala.
A pak prišel dopis z ministerstva. Sláva, žádost byla uznána oprávnenou! Takže mela možnost (po vyplnení další žádosti) pobírat duchod vyšší o - 1 Kcs.
Nebyla to jen šed všedních dnu, v cem se rozplynuly nadeje ze sametového listopadu.
Šneček  - Re: Krásná epocha?   |62.240.182.xxx |27.10.2006 23:36:00
Nadeje sametového listopadu prece nespocívá ve výšce duchodu..
Lucy  - Re: Krásná epocha?   |217.196.214.xxx |27.10.2006 23:57:00
Nicméne je to opravdu dost smutné.
Tapi  - Re: Krásná epocha?   |213.168.161.xxx |28.10.2006 01:05:00
To prece není o výši duchodu. To je o spravedlnosti.
A smutné to je, ale soucasne jaksi tragicky srandovní. Tak to taky maminka bere. Napsala ministerstvu dopis, v nemž s veškerou dustojností a soucasne humorem to zvýšení odmítla
BB the P08  - Re: Krásná epocha?   |85.70.201.xxx |28.10.2006 10:14:00
A ješte smutnejší to mají lidé, kterí pobírají duchod ze Slovenska, kde predtím pracovali, ale který je vzhledem ke kurzové diferenci minimálne o tretinu nižší, než srovnatelný duchod u nás.
Nejak se rešilo, že se jim to bude dorovnávat, ale už nevím, jak dopadlo
Tomáš Pohl  - Re: Krásná epocha?   |85.70.37.xxx |28.10.2006 10:28:00
Vážení a milí,
priznám se, že byly doby, kdy jsem si myslel, že reál socialismus tu je naveky. Pokud by tu být nemel, vzpomnel jsem si nejen na Pražské jaro, ale i na Budapešt 1956. Jsem štastný, že jsem se dožil pádu uvedené utopie bez tisícu mrtvých na ulicích. Jsem štastný , že mohu svobodne psát, císt a cestovat. Bohužel následky 40 let se budou likvidovat hodne dlouho. Navíc mé predstavy o kapitalismu byly predstavami slepého, které po rade let prohlédne. Mamce Tapiny jiste nejde o stovku duchodu a právem se cítí nespravedlive poškozená. Já také nejásám, když clovek, který byl prokazatelne agentem delá místopredsedu snemovny, clovek, který mlátil J. Gruntoráda ( sedel i za poslech K. Kryla) je poslancem atd. Podobné ba stejné problémy mají lidé, o nichž zpíval Karel Kryl : Bratrícku v sousední zemi, taky te bijí ? Jak napsal Milan Kundera : Život je jinde. Ale presto : Zaplatpánbuh, že se to, ¨že to skoncilo a je na nás, aby se to nikdy nevrátilo
BB the P08  - Re: Krásná epocha?   |85.70.201.xxx |28.10.2006 11:27:00
Jsme jen figurkami na obrí šachovnici geopolitických zájmu, kterými velmoci pohybují podle svých vlastních uvážení a momentálních zájmu.
Nebýt anglo-francouzské invaze do Egypta (podporované Izraelci) kvuli znárodnenému Suezskému pruplavu, možná by nebylo ani krvavého potlacení madarského povstání - Chrušcov si nemohl dovolit po Egyptu prijít o dalšího spojence.
A nebýt války ve Vietnamu, nejspíš by USA nedaly tichý souhlas s invazí k nám v roce 1968
Tomáš Pohl  - Re: Krásná epocha?   |85.70.37.xxx |28.10.2006 12:40:00
Žádná kdyby v dejinách neplatí. Proste se tak stalo a nelze to vrátit. Nebýt USA, tak jsme 16.svazovou republikou a Folktime pišeme nekde na Kolyme
BB the P08  - Re: Krásná epocha?   |85.70.201.xxx |28.10.2006 13:54:00
To je docela možné. A vedli bychom diskuze, jestli je komercnejší Okudžava nebo Vysockij...
Na druhou stranu nebýt Rusu, tak je z nás hnojivo do zahrádky frau Evy H.
Nic není jenom cerné nebo bílé
Tomáš Pohl  - Re: Krásná epocha?   |85.70.37.xxx |28.10.2006 18:43:00
Jiste Rusu , kterí jezdili na americký benzin, americkými auty a jedli americké konzervy. Jen ti mrtví byli Rusové. V tom s tebou souhlasím, ale kvuli tomuhle jsem fejeton nepsal
Tapi  - Re: Krásná epocha?   |213.168.161.xxx |29.10.2006 22:41:00
Nevím, nakolik mela válka ve Vientamu vliv na tichý souhlas USA s okupací Ceskoslovenska, ale rozhodne menší než fakt, že jsme proste byli soucástí sovetské zóny, to se dohodlo prece už v Jalte
Jan Pásek  - Re: Krásná epocha?   |147.229.9.xxx |09.01.2007 13:26:00
Snad stojí za zmínku, 60. léta byla ve znamení obrovského uvolnení, mladí lidé už v sobe nenesou stigma války a chtejí žít a bavit se. V závesu za rokenrolem prichází bigbít. Myslím, že to byla práve díky této muzice skutecne "zlatá" šedesátá léta a nezastavila je ani železná opona. Poslouchalo se Radio Luxemburg, vznikaly naše bigbítové kapely jako Olympic (tenkrát v cele s Miki Volkem) a muzikální bítlmanii výborne doplnovala divadelní semaformanie. Kdo má zájem se dovedet, jak se naše mládež (vzniklá z poválecného babyboomu) na tomto podhoubí kultivovala, muže si prešíst román, který jsem napsal: Tancili jsme holandana aneb zlátnoucí šedesátá léta. Více na stránkách www.jpasek.estranky.cz

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib