gototop
14.01.2010 Na to není nikdo zvědavej? (davy)    Tisk
Názory

Název svého premiérového článku jsem si vypůjčil z někdejšího hitu skupiny Barel Rock. K tématu by se ale víc hodil úryvek z Cimrmanova Záskoku "to je veliká, veliká chyba", ovšem doplněný otazníkem. Když slavný herec Karel Infeld Prácheňský reagoval na zmínku o vlastní hře, otazník rozhodně nepoužil.

Už řadu let se aktivně věnuji country hudbě - zásadně na regionální úrovni, neboť jsem spíše patový muzikant (opak muzikanta špičkového). Před lety jsem ale pravidelně vypomáhal na vystoupeních jedné "tramp-countryové" kapely, jejíž význam přesáhl hranice regionu. Repertoár se skládal převážně z countrybálové klasiky a občas se to proložilo nějakou skladbou z vlastní tvorby.

Když jsme takhle na jednom countrybále dohráli sérii složenou z vlastních i převzatých skladeb a odebrali se do zákulisí na zaslouženou pauzu, jeden zpívající kytarista poznamenal, že diváci nejsou vůbec zvědaví na nějakou vlastní tvorbu a chtějí slyšet jen to, co znají. Zdánlivě to vypadalo jako stoprocentní pravda. Vlastní skladby rozhodně neměly příliš velký ohlas, přestože byly dostatečně kvalitní. Ale když jsem se na dalších akcích více zaměřil na pozorování ostatních členů a zejména tohoto kytaristy, uvědomil jsme si pozoruhodnou věc. On když zpíval např. Colorado od Kabátů, tak se do té písničky položil doslova celým srdcem a publikum ho celkem logicky žralo i s navijákem. Když naopak byl nucen zazpívat písničku z tvorby jedné své spoluhráčky, tak celým svým výrazem dával najevo, že vlastní tvorba ho nebaví a čím míň budou diváci tleskat, tím líp pro něj. Písnička se za čas vykopne z repertoáru a místo ní se bude hrát Jesse James nebo něco podobného.

S podobným přístupem se v oblasti country víceméně setkávám dodnes a zdaleka nejsem sám, kdo má podobné zkušenosti. Extrémním případem "Prácheňského syndromu" byl jeden basák v našem regionu, který dle vlastních slov považoval prosazování vlastní tvorby za návrat ke komunismu, "kdy se ta vlastní tvorba musela hrát povinně". K čemu tyto názory vedou, to je celkem patrné. Vytváří se bludný kruh, kdy regionální country kapely (až na pár čestných výjimek) hrají prakticky to samé a česká country scéna pak působí poněkud vymírajícím dojmem. Viz listopadová diskuse časopisu Folk a country. tj. ještě před "vymřením" druhé poloviny názvu.

Zatímco například folk má spoustu odnoží a nikoho to nějak nepřekvapuje, pohled na country bývá někdy dost zjednodušený (jako by existoval jen bluegrass, country-rock a hospodská country). To je daleko větší, větší chyba. Ta countryová větev je ve skutečnosti velmi bohatá a má spoustu dalších odnoží. Bohužel si ji pod sebou někdy podřezávají samotní muzikanti. Což je největší, největší chyba. Konec stupňování, čeština už naštěstí další stupeň nemá.

P. S. Pointa příběhu: Onen kytarista už dávno hraje v ještě slavnější nadžánrově orientované kapele a pravděpodobně změnil názor na autorskou tvorbu, neboť sám k ní přispívá vlastním dílem. Jak říkal MUDr. Cvach: Člověk je schopen se vyvíjet.

 

 

 


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Slávka-vy-   |62.209.192.xxx |15.01.2010 17:27:02
Vzpomněla jsem si na heslo z rádia, které cituje Mirek Černý: "Novinky nehrajeme, nikdo je nezná!" Ale je dobře, že končíš optimisticky. Člověk je asi opravdu schopen se vyvíjet
jakýsi ruch  - zajímavé písničky..?   |84.42.206.xxx |16.01.2010 15:31:19
běžný posluchač se není schopen vyvíjet, když veškerá česká rádia pouští do eteru vesměs samý sračky, dokola a neustále...
davy   |Registered |16.01.2010 18:09:51
V článku jsem psal o vývoji muzikanta, což je trochu něco jiného než vývoj posluchače. Co se týče českých rádií, tak naštěstí máme i světlé výjimky, ale jinak souhlasím. Hlavně vzpomínám na nečekanou "transformaci" Karolíny před třemi lety - to byl šok!
MK   |212.71.128.xxx |17.01.2010 09:28:23
Uvažujme, není-li to trochu také žánrem samotným. V tom zmiňovaném folku v podstatě nic jiného než vlastní tvorba neexistuje (krom pár zahraničních výjimek klasiků) a písně se nepřebírají (představa, že Jarek Nohavica hraje písně Pavla Dobeše ja absurdní). A jakápak vlastní česká tvorba odedávna v country vlastně byla? Vždyť popularita dodnes populárních a žádaných zakladatelů country u nás byla založena právě na přebírání amerických countryových hitů. A že bylo co přebírat a z čeho čerpat, když se mohlo jít až o dvacet let zpět a celá sedmdesátá léta ještě držet krok. Jenže pak, (od osmdesátek) americká country začala plnit úlohu amerického středního proudu a tím se odklonila od vnímání country u nás (u nás spojeného s vnímáním trampské písně, která country prošlápla cestu). Přebírat se tedy už nedá a vlastní tvorba je prostě česká.
pro jakýsi ruch: máte to přesně naopak - rádia hrají, co lidé chtějí. Nepleťte si rádia s kulturně osvětovými zařízeními (to jen kdybyste chtěl napsat že by měla vychovávat, taxi to ušetřete). Ale ona i ta samotná vaše představa , že rádia pouštějí stále to samý dokola zamrzla tak před 10 lety. Kolik rádií znáte a kolik jste jich slyšel? Jen v posledních 3 letech se spektrum muziky v rádiích nebývale rozšířilo (a to mluvím jen o terestrických)
Renata =o)   |Registered |17.01.2010 12:17:55
Tisíckrát obehraná písnička neobehraných písniček a co posluchač preferuje.
Po osobní prohře (účast na průzkumu vkusu posluchače), jsem přestala ono rádio poslouchat (začala jsem na něj být i alergická)a přesedlala na jiné. Tam mi skladba vyhovuje a nezdá se, že by bylo osvětové, prostě hraje od všeho trochu (možná je jeho programový ředitel tolerantnější ke všem odvětvím F+C),jak vykopávky, tak novinky.Na internetu mají, podle počítadla,podobné množství posluchačů.A že se to první rádio začíná podobat Blaníku, to už asi také zmiňovat nemusím.
MK   |212.71.128.xxx |17.01.2010 18:14:07
Zcela správně, Renata potvrzuje , že spektrum rádií se rozšiřuje (nejen na netu ale i v éteru) a že fráze o tom že všechna hrájí stále totéž a stále dokola je opravdu otřepanou frází. Existují rádia pro menšinového posluchače, s menšinovou poslechovostí a s menšinovými zisky i menšinovou délkou existence. Renata je moderní pružný posluchač, který každé dva roky bude hledat tu svou novou oblíbenou stanici a najde jí, protože každé dva roky se najde někdo, kdo půjde proti proudu a zkusí si jaké to je. ideální, má-li nějaký významný vedlejší příjem, např. tantiémy, pak by to mohl vydržet i dýl.
Lukáš Vořech Pokorný   |Registered |17.01.2010 18:25:28
K samotnému článku jen tolik, že s podobným názorem jsem se sešel před lety i ve folku. Jde o to, zda-li chce kapela dělat zábavu a nebo jít mj. do soutěží a dřít se s vlastní produkcí. Což je o stupínek těší, protože to neznamená být jen dobrý muzikant, ale také najít dobrého autora textů a hudby a umět to celé zaranžovat. Znamená to víc práce.

Co se radií týče tak, jsou tu stanice pro staromilce, kteří se zabrzdili ve vývoji a jsou bohužel hodně poslouchané. A radia progresivnější. A to i v žánru FC.

Obojí však dělá divák. Bude-li kapela vědět, že je o její hudbu divácký zájem, s největší pravděpodbností u toho zůstane. Pomíjím samozřejmě jiné vlivy na chod kapely.

Podobně je to i s radii. Bude-li progresechtivých diváků tolik, že bude pro komerční radio z toho plynout zisk z dobře zacílené reklamy, svůj obchodní záměr a zvukový profil jistě rádo upraví. Jenže tato skupina posluchačů od těchto stanic odchází. Nachází vyžití v nových stanicích na internetu a nově i v běžně vzduchem chytaných stanicích. Nemá smysl tedy halekat, že radia jsou na nic.
davy   |Registered |17.01.2010 19:13:57
Tahle kapela se běžně (a úspěšně) zúčastňovala soutěží a kromě toho dělala i countrybály. Proto jsem záměrně psal právě o tomto případu. Stalo se to už roku 1996. Podobné diskuse jsem později zažil mnohokrát ve vlastní kapele, ale bylo to na poněkud hospodštější úrovni.
K prvnímu odstavci bych ještě doplnil, že asi nejtěžší je najít to správné obsazení, kdy se všichni názorově shodnou a zároveň mají určitou toleranci vůči těm ostatním. Což trvá roky, pokud se to někdy vůbec povede. Když se nám to loni (snad) povedlo, tak jsme se rozhodli skloubit obojí: dřít se s vlastní produkcí tak, aby to bylo posluchačsky zábavné. Tak uvidíme.
Když si někdy poslechnu např. 2CD Rangers-Necenzurované nahrávky, tak si říkám, že se to skloubit dá (i když tam byly samozřejmě převzaté melodie).
Článek jsem psal ale především proto, že současná stagnace country zřejmě s "Prácheňského syndromem" souvisí. Kde jinde by se měly objevovat nové talenty než na regionální úrovni? A když ona je ta hospodská úroveň pohodlnější...
Lukáš Vořech Pokorný   |Registered |17.01.2010 20:03:45
Podobným způsobem mi skončila první kapela. Po mém odchodu vydržela ještě rok. Dnes se její členové schází pravidelně jednou za měsíc v jedné klubovně s dalšími svými kamarády a společně hrají táborákovou všehochuť. A ty autorské věci si občas zahraju s Jéňou na našich koncertech, kterých je ovšem pomálu. Spíš jsem chtěl říct, že je to trochu nepoměr... na jedné straně hordy candrbálových fandů za trochu technické dřiny (a co nejde do prstů, to zvládne alkohol v krvi tančících), na druhé straně pár fanoušku do začátku za hodiny uměleckých pokusů a také té technické dřiny.
Viktor Janeba   |90.179.58.xxx |19.01.2010 08:45:57
Obojí však dělá divák. Bude-li kapela vědět, že je o její hudbu divácký zájem, s největší pravděpodbností u toho zůstane. Pomíjím samozřejmě jiné vlivy na chod kapely.

No, tohle je začarovaný kruh. Nevím teda jak to chodí teď v country, protože tam jsem zamrzl u Willie Nelsona, Eagles a Lynyrd Skynyrd, ale lokální bigbíty to maj následovně: lidi přijdou, protože Karel dává fakt jako dobře Kabáty. Kapela natočí dvě CD, z jejichž obsahu se jedna píseň stane regionálním hitem díky masivní podpoře lokálního rádia. Lidi ji strašně moc chtěj, kapela ji hraje 3x za večer. Publikum si teda naživo poslechne i zbytek CD, ale sakra Máňo teď dem pařit všichni, konečně nám hrajou zase něco od Kabátů!

Naprosto, a záměrně! vynechávám syndrom 14letých fanynek, kterým je buřt "skyl end saund" a choděj kvůli jednomu hitu a kvůli tomu, že frontman má fakt krásný oči a děsně mu to sluší s Les paulem.

Tahle kapela, protože na ni choděj fanoušci díky tomu jednomu hitu, který musí být hratelný v popovém rádiu, postupně s repertoárem sklouzává do mainstreamu a opouštějí ji staří fanoušci. Ti pak chodí na progresivní regionální kapely. Návštěvnost na těchle kapelách je ukrutná... 10-15 lidí.
Klára   |Manager |17.01.2010 18:17:28
Miloši, to si asi z lidí děláš srandu, ne? "Co lidi chtějí" - co to je? Většinový "pasivní" posluchač chce to, co zná, tj. to, co uslyší v rádiu. Takže když mu budeš dvacet let dokola cpát Báječnou ženskou, tak si ji zafixuje a bude si psát o ni - a ne třeba o Červenou řeku (mluvím samozřejmě o Greenhorns). Když jim tam stokrát pustíš hitovku kapely XY z Horní Dolní, tak si piš, že to pak budou po tobě lidi chtít
Lukáš Vořech Pokorný   |Registered |17.01.2010 21:16:19
Což je model popových rádií, které na neustálém omílání některých písní vytváří umělě hity.
davy   |Registered |17.01.2010 22:06:10
Jak to kdysi říkal Mládek ve svých lepších letech: Stokrát opakovaný špatný vtip se stává dobrým vtipem.
Takový umělý hit zní z rádia každou chvíli do té doby, než je nahrazen ještě blbějším hitem. To je koloběh života.
MK   |212.71.128.xxx |17.01.2010 19:25:52
Je to přesně podle všech teoretických příruček, Kláro,nastudovalas to dobře a mělo by to tak být, ale život je strom zelený a holt to tak jednoduše v praxi nefunguje. Progrese je na specializované pořady s pozorným poslechem (něco nového neznámého) a ne na dopolední bloky, které jsou kulisou a cokoliv nového a neznámého vyruší a rozptýlí.
Totéž platí pro Vořecha - ono jich prostě tolik není. A ti progresivní se ještě ke všemu po čase vracejí k hudbě svého mládí a progrese je v p.....
Lukáš Vořech Pokorný   |Registered |17.01.2010 19:57:38
Já se nehádám. Já jen konstatuji podmínky toho, jak ten stav změnit. Ne náhodou jsou rádia s progresivnějším modelem nazývána menšinová - za vše mluví průzkum veřejného mínění a poslechovosti. Stačí jen pravidelně sledovat server RadioTv.cz. Ale ten Tobě, Miloši, asi připomínat nemusím.
Klára   |Manager |17.01.2010 20:17:52
Miloši, já jsem v té "praxi", jak říkáš, fungovala s přestávkou cca 5 let, takže mám jakési povědomí o tom, jak to je. Že zrovna Ty máš progresivní pořad je sice hezké, ale je to jen kapka v moři
MK   |212.71.128.xxx |17.01.2010 20:40:05
Klára, Vořech: No my vepři nejsme v podstatě. jen se smířit s tím že progrese není hlavní proud.
PS: Ta kapka v moři odpovídá poptávce. To tak prostě je
Houbák  - Kapky v moři?   |SAdministrator |17.01.2010 21:04:57
Miloši, jestli to dobře chápu s tou poptávkou, tak to rádio, které nedávno začalo vysílat tady na západě, brzy skončí, protože o něj nebude zájem?
MK   |212.71.128.xxx |17.01.2010 23:21:29
Hovořím ve zcela obecné rovině kolego Houbáku a nepodsouvej mi jakékoliv náznaky. To co jsem napsal platí pro rádio hiphopové, trashmetalové i jazzové. Obecně se dá říci, že kdysi platívalo, že rádio musí mít kolem 40-60 tis. koupěschopných (pozor, to je taky důležitý - proč není dechovkové rádio, které by jistě dosáhlo na 500 tis.?) posluchačů, aby přitáhlo tolik inzerentů, aby se uživilo. V poslední době se objevil jiný model díky koncentraci kapitálu - provozovatel musí mít nejméně jedno rádio, které hodně vydělává (obvykle takové, které je ze všech stran kritizováno) a z jeho provozu se utáhne rádio menšinové pro fajnšmekry, kteří jsou sice malou, ale při těchto nákladech už taky zajímavou inzertní skupinou.
Houbák   |SAdministrator |18.01.2010 00:14:59
No, pokud mluvíš v obecné rovině, mě by to přece platit i pro to rádio, o kterém mluvím já, ne? Takhle mě to aspoň učili v matematice .
Jan-matěj Rak   |Registered |18.01.2010 10:24:24
Já to vezmu popořadě, jak mi to v článku a v diskusi uvízlo v hlavě. Tak nejdřív česká country. Kolik máme nádherných country písniček-jenže! Čím víc se mi nějaká líbívala, tím větší zklamáním pak pro mně bylo, když jsem zjistil, že není naše, ale americká. A že v drtivé většině případů se našinec neobtěžoval ani změnit aranž, jen se prostě zpívá česky. Snad jenom Michal Tučný se etabloval jako opravdu český kovboj a zní- ačkoli docela jinak než americké vzory - přesvědčivě a osobitě. Pro sebe si do country řadím ještě bluegrass a Matušku - to, abych to neviděl tak černě. A pozor - já mám country rád a hlásím se k tomu, na Hanka Williamse nedám dopustit! Pak tu máme ty rádia: myslím, že Miloš má celkem pravdu, stejně tak bych ale souhlasil s těmi umělými hity. Ovšem co by nám vadit mělo a co je vážně hrůza, je jaká muzika se hraje na ČR 1 a 2. To je bohužel na jinou debatu.
K Vořechově kapele: já jsem nakonec zůstal v muzice šťasten a sám. S nikým se nehádám, nemusím hrát srágory, které přinese kapelník nebo bubeník a nemusím své srágory nikomu v kapele vnucovat. A honorář mám pro sebe Jo a Kláře - mně se teda Červená řeka líbí tisíckrát víc ta od Vondráčkový. Nejen proto, že tam hraje můj táta nebo pro to, že to ta mladá holka nádherně zazpívala. Prostě je ta písnička i její úprava nádherná a nemá tak strašnej text jako ta od Greenhorns, brrr. A na závěr link, pro ty, kteří rádi srovnávají odvary s originálem: http://www.youtube.com/watch?v=cYD3pkbgnKA&feature =related
MK   |193.179.126.xxx |18.01.2010 13:19:46
JMR: S troškou cynismu se říká, že hudba v rádiu je pouze neprodanej reklamní čas ČRo1 ale tuším několikrát deklarovalo, že hudba je pouze oddělovadlem mezi informacemi a že hlavním cílem výběru hudby je neodehnat posluchače. Navíc cílovka ČRo1 snad bývala 35+ (ale nevím nemíří-li nyní níže) a tomu ta hudba odpovídá. Mě totiž vlastně vyhovuje na Čro2 je to složitější,ale jistou koncepci najít lze. Ty ale zřejmě Jane-Matěji neznáš ČRo5 (reginy) - to je teprve guláš.
jakýsi ruch   |84.42.206.xxx |18.01.2010 17:54:19
Country je přece americká píseň, co to je za blábol chtít echt českou country - i když třeba v Klementajn slyším výrazně "Ó řebíčku zahradnický"
Eštěže se slušné country texty zpívají aspoň na školních besídkách: http://www.youtube.com/watch?v=7Iz25mDNQjg
davy   |Registered |18.01.2010 19:36:33
Podobnost Clementine-Řebíček mě napadne vždycky. V každém případě se americká hudba vytvářela z kultur přistěhovalců a Češi určitě taky sehráli svou roli. I když Slováci jakožto vynálezci dobra se zviditelnili víc.
MK   |193.179.126.xxx |18.01.2010 13:12:38
Ne, Houbáku, konkrétní předpověď ode mne nedostaneš. V tom je rozdíl společenských , sociálních a ekonomických oborů od matematiky.
Víťa Troníček   |89.29.48.xxx |18.01.2010 15:52:43
Hezká diskuze....
MK má naprostou pravdu, co se týče soukromých stanic, je tu však široká nekomerční síť stanic Českého rozhlasu, které - jak opět MK dobře podotýká - většinou tápou. Na jednu stranu Čro nechce pouštět to, co proudová komerční rádia, ale v podstatě se redaktoři nemají čeho jiného chytit a pokusy zaměřit se třeba na regionální scénu dopadají katastrofálně. Jsem si jist, že tady by velká rezerva byla, ostatně naše žánry jim rozhodně mají co nabídnout, jako alternativu k popu. Ale když už se nějaká otevřenější redaktorská hlava rozhodne v našich vodách hledat, tak nejdostupnější informace jsou žánrové ceny Akademie hudby a v nich - promiňte - ale hratelnou FC muziku v posledních letech nenajdou, zdravím tímto opět všechny své oblíbené publicisty a kritiky. A to říkám jako hluboký fanoušek Xindla X, Žambochů, Steinovek, Trabandu, Hlase atd... To, že se v žánrové nominaci neobjevují věci jako Dylankovky, Daňkovy Skunkovky, Kocman, P.R.S.T., Reliéf, atd atd... je prostě trestuhodné a dokud se nenaučíme hledat výjimečnosti v rozmezí žánru, tak jak je vnímán širokou veřejností a budeme se na to dívat stále jako na pestrou, široce otevřenou náruč, která v praxi funguje spíš jako dramaturgie festivalů, myslím, že si zbytečně z mediálního hlediska sami komplikujeme cestu.
Ale samozřejmě do puntíku souhlasím třeba s Juppem, že druhou stranou téhle horké mince je vytrvalost, přesvědčivost a určitá vynalézavost country kapel, která je viditelně horší. Ovšem trendy jsou jednoznačně jiné, takže se vlastně ani nedivím.

Kdybych měl vyslovit, co si myslím, že by country pomohlo teď hned – tak myslím, že třeba rozdělení žánrových andělů na Folk a Country by byl fajn první krůček... A možná by se ulevilo i mnoha publicistům.
Pavel Rada   |Registered |19.01.2010 00:12:56
Víťo, musím Těn ejdřív opravit. Jsem přesvědčen, že Dylanovky v nominacích byly.

A pokud jde o poslední odstavec, za sebe říkám: Jenom to ne! Nenapadá mě ani jedno jméno, které bych v kategorii country s čistým svědomím navrhl. (tedy snad kromě Petra Kocmana, ale ten asi nebude vydávat CD každý rok...)
Víťa T.   |89.29.48.xxx |19.01.2010 02:43:05
No právě, já myslím, že bys nemusel alespoň srovnávat jablka a hrušky. Mohl by ses věnovat jen tomu, co citelně subjektivně preferuješ. Country prostě byla, je a bude tak trochu "selská muzika", fungují v ní vcelku jiné zákonitosti než ve folku a srovnávat to na jedné hromadě je absurdní a nemožné. Když vážíme umělecký přínos Honzy Žambocha a třeba Madalen, tak jak je v současné době zvykem na jedné váze, budeme uctívat samozřejmě Honzu jako génia a vyhraje pomyslný souboj v žánrovém žebříčku na celé čáře. Jenže sezpívat a zaranžovat šestihlas Madalen stálo mnohem větší úsilí a léta a když pustíš vedle sebe široké množině posluchačů napříč věkovým spektrem oba soubory zjistíš, že jim bude mnohem více příjemnější přímočará Madalen než sedmiosminový Žamboch. Omlouvám se oběma protagonistům, dalo by se použít spousta jiných, ale myslím, že zrovna oni to budou cítit stejně. Každý dělá muziku jakou chce a takhle to vypadá, jakoby se countrymani měli snad omlouvat.
To je prostě strašně špatně a není to o tom, že někdo dělá komerčnější muziku a že musíme chválit nekvalitní věci. Jde o to se country neštítit a brát ji takovou, jaká je.

Ale asi to nemusíme řešit, countrymani sem, až na vyjímky už stejně nechodí. věřím, že i odpoutání se zastřešujícího časopisu FC od C, tak jak na veřejnost dosud působil, přinutí country činovníky se trošku zpacifikovat a třeba se dočkáme zajímavé budoucnosti.
Luboš Stranďa Stráník   |Registered |19.01.2010 09:06:11
V duchu - jsem rád náčelníku, že ses mě zastal - se hlásím k Víťovu názoru, i když těm dalším taky nemám co vytknout, jen malinkou k Milošovi. Proč by nemohl Nohavica hrát Dobešovo píseň, vždyť CSN hrají Beatles, Dylana kdekdo, Denvera kdekdo atd... To si myslím, je zase ten zakonzervovaný typicky český problém. Autor přece nepíše písničky proto, aby si je hrál sám. Doufám, žes to myslel ironicky.
Milan   |62.245.81.xxx |19.01.2010 10:31:49
Mylsim, ze je tu dost zajim avejch kapel či interpretů, kteří maj něco společnýho s country, jen se kupodivu moc nepohybují v tom vašem takzvanym FC okruhu. Jako odrazovy mustek bohate staci Kojoti.
Podepsal bych příspěvek jakéhosi Bena Skály v jiné diskusi. Vážně nechápu co tu stále řešíte. Není se, čemu divit, že Vás pak tak rozseká někdo jako xindl x se svoji "generační výpovědí".
Jan-matěj Rak   |Registered |19.01.2010 11:15:07
Víťo, to myslíš vážně s Madalen a Žambochy? Myslíš, že se Honza naučil na kytaru přes noc (jiní podle výsledku nejspíš ano)? Že jseš si tak jistej, o kolik víc práce dalo sezpívat vícehlas! Aniž bych se tě chtěl dotknout, považuju tohle nejen za pitomost, ale za naprosto nesmyslný srovnání. Sdílím obecně tvůj názor, že písnička má mít hlavně hezkou muziku, myslím ale, že tvé hodnocení "uměleckého přínosu", jak ho tu uvádíš je prapodivné. Konečně bych si ani nebyl jistej tím, zda se lidem - a ty tu dokonce mlvíš o všemožných věkových a jiných skupinách lidí - o tolik víc bude líbit sezpívanej šestihlas než Honzova kytara a jeho !umělecky přínosné" písničky. Myslím, že v tomhle jseš na velmi tenkém ledě. Souhlasím s tebou, a vlastně i třeba s Milošem, v tom, že bychom neměli něčemu dávat body jen za formální dodržení momentální módy, ať už je jakákoli. Ty tady ale dopředu opatřuješ muziku nějakým přepočtovým koeficientem velmi zhruba nastaveným ve smyslu "tohle je pořádný a čistý folk" a "tohle je sice umělecky hodnotné, ale ten náš milovaný a u ohňů hnětený folk to už teda není". A takhle kritisuju tenhle přístup, ačkoli se počítám spíš ke konzervám!
Luboš Stranďa Stráník   |Registered |19.01.2010 11:52:47
Já bych ještě k té hezké muzice přidal i kvalitní text, co myslíš Matěji. Každopádně si nemyslím, že by Víťa nějak snižoval Honzovo uměleckou úroveň, ale myslel to ve všeobecné rovině.
Dušan Vainer   |Registered |19.01.2010 12:03:04
No právě. Víťo, já už jsem Ti jednou psal, že mám pocit, že občas uměle vytváříš hranice tam, kde nejsou. Já jsem přesvědčen, že velká většina lidí, která skousne Madalen, skousne i Žambochy. A taky si Ti dovolím oponovat v tom, že odtržení C od FC něco udělá s country muzikou. Já myslím, že se nestane nic.
A k těm coververzím - já to mám vlastně rád - pokud do toho druhý iterpret přinese něco osobitého, přednese tu píseň tak, jak by to původní iterpret nedal. Viz CSN a Beatles. Představa jak Jarek Nohavica zpívá Zpátky do trenek je nudná. Asi protože JN a PD jsou si stylově docela blízko. Jasně - je to jen představa, takže kdo ví... Ovšem Žambochova verze Trenek... ehm...Honzo? No nic ve zlým. Mě to baví, víte?
Luboš Stranďa Stráník   |Registered |19.01.2010 12:20:30
Ta představa je pro tebe nudná, protože si jí hned nudnou představíš, nepodceňuj našeho krále folku Dušane . A navíc to bylo použito jen jako příklad. Mě by to naopak docela bavilo, kdyby někdo z nich něco takového zkusil. Já osobně rád hraju písně jiných autorů, ale jen ty o kterých vím, že je nesprzním, což se zrovna v country docela dost děje. Myslím si, že v tomto směru jsme u nás ještě moc zaprděný, tolerance použití skladby oblíbeného autora a použití do svého repertoáru prostě neexistuje a bohužel nejvíc v řadách muzikantů, potažmo autorů. Je tu taky jeden dost velký problém, který sleduji už dost dlouho, většina autorů a zároveň interpretů je na svá dílka dost hrdá, zároveň ješitná a bohužel i netolerantní k tomu, že by jejich tvorbu taky někdo nemusel přijmout.
Jan-matěj Rak   |Registered |19.01.2010 12:40:21
Ačkoli je mi jasné, že ideálem je krásná muzika s neméně krásným textem, jsem přesvědčen o tom, že hlavní je muzika. Nádherná melodie bez potíží unese i pitomý, naivní nebo jakýmkoli jiným způsobem nepovedený text. Takových příkladů jsou mraky! Na druhé straně nádherný text s blbou muzikou zůstává blbou písničkou. I těch jsou bohužel spousty. Beatles určitě nebyli žádní šejkspýrové, ale melodie měli geniální. To samý třeba ABBA. Se třemi melodiemi a básnickými texty dokázal prorazit snad jen Cohen a Okudžava.
Luboš Stranďa Stráník   |Registered |19.01.2010 13:56:42
Na konci sedmdesátých let jsem hrál v country kapele, která měla dokonce i vlastní tvorbu. Autor byl celkem zručný melodik a texty byly takové ty o kovbojích, koních, rodeu ... Melodie se mi líbili a texty byly dost slabý, ale přiměřený k žánru. Tehdy mi to nevadilo, pak jsme poznal Verču a ta mě dovedla Burianovi s Dědečkem, bratrům Justům, k malým formám divadla a najednou jsem zjistil, jak je text důležitý a když je blbý tak mu žádná sebevíc kvalitně vymyšlená muzika nepomůže. Samozřejmě ocením, že je muzika kvalitní, ale text je důležitý především proto, že vychovává. Kvalitní melodie unese i pitomý text a dokonce unese být i sama bez textu, že. Zatím co text potřebuje kvalitní muziku proto, aby zaujal i ty, kterým stačí jen kvalitní muzika.
Luboš Stranďa Stráník   |Registered |19.01.2010 14:14:13
Samozřejmě tím textem myslím, text kvalitní.
Jan-matěj Rak   |Registered |19.01.2010 14:14:25
Problémem - lze-li takhle hovorit - nejsou ti, kteri si vystaci jen s kvalitni muzikou, nybrz ti, kterym staci muzika spatna. Lubosi, tys jen zjistil, ze dobre muzice dobry text prospeje, s cimz ovsem nijak nepolemisuju. Ja jen rikam, ze nemame-li nadhernou muziku s nadhernym textem, nybrz jen pary nesourode, tedy skvela muzika-blby text vs blby text-skvela muzika, pak ma vyrazne vetsi nadeji na uspech ten prvni par. Marna slava, pisnicka je predevsim forma hudebni.
Víťa T.   |89.29.48.xxx |19.01.2010 14:41:33
Matěji, to by mě přci ani ve snu nenapadlo snižovat Honzův umělecký přínos - prosím, opakovaně se ohrazuji, NEMÁM nic proti novátorství nebo alternativnějšímu přístupu, jak se mnozí domníváte, naopak. A na Žamboši versus Madalen ukazuji samozřejmě nesmyslnost našeho počínání - nevím proč se ti nezdá, že letité úsilí šesti lidí se nevyrovná úsilí jedno šíleného inovátora. Ovšem o počtu lidí -posluchačů, kteří upřednostňují libozvučnost před genialitou, notabene s ohledem na věk, nepochybujme. Jako rozhlasák asi vidím praxi jinak a myslím, že ze širšího pohledu. Jsem, Dušane, hluboce přesvědčen o existenci určitých hranic, představ si, že by Country rádio začalo valit Žambochy, Jablkoň nebo Steinovky v áčkové rotaci stejně jako Tučného, Greenhorny, nebo Kocmana... Miloš potvrdí, že by došlo ke katastrofě.
Myslím, že ta množina lidí, kteří to můžou oboje, je právě náš poměrně malý bublající FCT rybníček, věčně něco řešící, na fesťáku díky atmosféře fungující, ovšem hvězdy námi stvořené mají problém naplnit v průběhu roku klub.
A samozřejmě, že se nic moc dít nebude úpravou FC na FM a určitě ne hned, ale stejně jako BG scéna si vyhranila prostor, médium a začala si sama udělovat ceny, tak minimálně country kapely nebudou od Folku očekávat uznání a pozornost. To je podle mě zdravé...
Luboš Stranďa Stráník   |Registered |19.01.2010 14:46:40
V tomto s tebou souhlasím, vždycky se bohužel líp prosazuje špatný text s dobrou muzikou, než špatná muzika s dobrým textem. Setkávám se dost s nepochopením a je někdy i dost těžké některým autorům vysvětlit, že ten text, který k poměrně kvalitní muzice napsali není vlastně dost adekvátní a tím se vlastně znovu dostávám k té autorské ješitnosti.

Vrátil bych se trochu k těm Beatles, ze začátku psali jen texty povětšinou o lásce,což je právě ta druhá ukázka - zajímavá hudba, slabý text, ale jak jistě víš dospěli postupně ke kvalitě textů vlastním vývojem a především svými postoji k určitému dění v šedesátých letech a následně pak každý sám. Navíc měli užasné charizma a pole neorané.
Zatím co třeba B.Dylan psal hned od začátku kvalitní melodie i texty, nemluvě o interpretaci, ta byla samozřejmě velmi osobitá.

Závěr mi z toho plyne takový, že pokud budeme nahrazovat kvalitu experimenty a nebo budeme sledovat jen jednu stranu mince, tak se to opravdu nikam nepohne. Myslím, že by to mělo jít vše ruku v ruce, hudba, text, osobnost, projev, hráčská a pěvecká zdatnost.
davy   |Registered |19.01.2010 21:33:32
Jakožto člověk neovládající angličtinu si to taky uvědomuji, že originální text může obsahovat úplné pitomosti a mně to bude jedno, když se mi líbí melodie. A jakožto občasný autor-nezpěvák mám zkušenost, že zpěváci-neautoři neměli rádi promyšlenější texty, ale zato se jim od mě nesmírně líbil jeden takový průměrný sentimentální "textoslaďák" na skvělou převzatou hudbu. Asi jim vyhovovalo, že když spletou verš nebo přehodí sloku, tak tomu textu tolik neublíží.
Luboš Stranďa Stráník   |Registered |19.01.2010 22:48:06
No ano a to bys nevěřil, je dokonce spousta příkladů, že český text napsaný na převzatý originál, je daleko hodnotnější a tam nám nastává problém, který se už tady taky prodiskutovával. Dáš autorovi schválit svou verzi jeho textu a on to neschválí, páč jsi odběhl od toho slabšího tématu. Prostě melodie kvalitní, text originál nic moc a přepsaný text paráda. Včil mudruj že.
Vořech   |90.180.219.xxx |19.01.2010 14:56:51
Myslím, že patřím k těm, kteří mají rádi Madalen i Žambochy stejně. Deset bodů pro každou z posledních desek od obou interpretů na desky.ifolk.cz ode mne mluví za vše.
Jan-matěj Rak   |Registered |19.01.2010 15:57:00
Víťo, tak jsme si možná trochu špatně rozuměli: ty mně a já pk tobě. Tvů příklad jsem chápal tak, že vlastně říkáš, že jedno (řekněme novátorství) je A PRIORI horší než druhé. Je mi jasné, že nesnižuješ Žamboší umělecký přínos, jen mi prostě přišlo, že už tou volbou výrazů (umělecký přínos) snižuješ v měření dvou směrů právě význam toho uměleckého přínosu. Krom toho sis zrovna Žambochy nezvolil jako dobrej příklad, neboť ti jsou nejen novátorští, ale při tom nepřestávají být tradičně zpěvní a libozvuční. Nejsou to řekněme Pavel Žemla a Šárka Kytnerová, ať zůstaneme u jedné -kdysi tzv. kuřimské - party. A když jsme u toho "uměleckého přínosu" (fuj, to mi připadá jak Hradišťan přejmenovaný na "Hradišťan umělecký vedoucí Jiří Pavlica") je vůbec veliká otázka jak, čím a kdy(tedy s jakým odstupem v čase) jej hodnotit a jakou míru důležitosti mu tedy dávat. To je ovšem na jinou diskusi. A vrátím-li se k těm Žambochům a Madalen (vím, jen příklady), pak jsi vyloženě napsal, že secvičit šestihlas (šest zpěváků, nebo vážně šestihlas?) "stálo mnohem větší úsilí"... No a teď se divíš tomu, že já se divím, že se "že letité úsilí šesti lidí se nevyrovná úsilí jedno šíleného inovátora". Nejprve tedy jasně říkáš, co z těch dvou variant dá víc práce a teď už smířlivěji bereš obojí jakžtak nastejno - to je cesta správným směrem.
Víťa Troníček   |89.29.48.xxx |19.01.2010 17:45:24
To je na mě nějaké složité... a asi nevím jak to myslíš. Já jen lehce ironicky nastínil výsledek, jak dopadne v žánrovém hodnocení našich rybníkářů... v reakci na PR. Samozřejmě se rvu za to, že jednodušší muzika stojí na jiných hodnotách a nelze ji srovnávat. Myslel jsem, že ta ironie je dostatečně čitelná...
Víťa Troníček   |89.29.48.xxx |19.01.2010 17:50:27
Pro jistotu 2: Jistě, že je to blbost M a Ž srovnávat!!! Jenže to v našem FCT rybníčku při ignoraci žánrů děláme !!!!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib