gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

25.10.2007 Petice, kultura a tyc (Tomáš Pohl)    PDF Tisk Email
Názory

Zvolený název patrně připomíná prastarou píseň, kde jsou vedle sebe kladena slova jako: mravenec, slon, papež a posléze jsou spojena vtipnými či méně vtipnými souvislostmi. Ale o nějaký plagiát zde nepůjde.

Není to tak dávno, co byla zveřejněna petice podepsaná těmi, kteří asi bez uzardění zaslouží název elita národa, či aspoň někteří z nich. Obsahem bylo žehrání na úroveň systému vzdělávání u nás, jehož produktem jsou naše děti.

Petice mají na našem území dlouhou tradici. Otázkou je, jaké mají pokračování ? V systému, který dovoluje pouze petičně jásat k výročím a jednou rakety (ty naše) adorovat a jednou rakety (ty jejich) zatratit, mají petice smysl. Vzpomeňme na Manifest českých spisovatelů nebo na Chartu 77. Dnes jsou jen určitým výkřikem bez koncovky. Není nic jednoduššího,  než na náměstí napsat, že XY je ve funkci dlouho a měl by jít od válu. Tím ale "kavárenská revolta" končí, protože pokračování znamená každodenní tvrdou práci v politice s využitím demokratických principů, které to umožňují.

Ale jak je to s tím vzděláním a s naší školou? A jak to vše souvisí s folkem a country hudbou?  Český učitel nikdy nebyl řazen mezi, s použitím dnešního newspeaku, celebrity. V minulosti se s houslemi brodil závějemi sněhu směrem k plné jednotřídce, o pár desítek let později vážil  papírový sběr a hubil mandelinku. Chybí-li kultura a vzdělání, začíná se u učitele. Dnes je učitel řazen zcela jistě mezi "socky", protože mu chybí dravost a hlavně peníze "těch nahoře" a je zde od toho, aby sloužil. Nad hlavou mu visí reformy měnící se spolu s ministry jako figurky na orloji.

Myslím, že děti se rodí stále stejné, jako se rodily vždy. Jsou stránkami nepopsaného papíru a těmi, kteří je popisují jako první nejsou učitelé, ale my, rodiče. Za dveřmi tedy nečeká jako první sudička učitel zmítaný školskými systémy, ale naše povídání, naše písničky a naše pohlazení.

Když vídám folkovou drobotinu na festivalech i koncertech, mám z ní radost. Mám radost  z rozesmátého děcka, které tančí před pódiem a zpívá si svůj vlastní text, až někdy překřičí účinkující. Mám radost z "porcelánů" uprostřed lodi, z malých zelených trampů chodících do přírody. Bohužel, víc asi bude těch dětí, které se ve značkových oblečcích, naplněné nudou,  nalévají Colou a cpou hranolky v pauze mezi třeštěním rodičů při nedělním odpoledni v nákupním středisku.

Není třeba petic, těmi výchovnými poradci jsme my sami. Špatně zasazený strom jen těžko vyléčí sebelepší pedagog - Mičurin.

Haluzna zvaná kulturní dům, kam jsem kdysi každý týden chodil na dobré koncerty, už v podstatě nikoho nezve. Zato v okolí jsou čtyři otevřené herny a v jedné dvakrát týdně tančí dívka kolem tyče. Znamení doby, Karle Kryle?


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Vašýk  - Re: Petice, kultura a tyč   |82.99.152.xxx |25.10.2007 09:04:00
Podepisuju!Porád mi v hlave zní,co pravila Adélka,když jsme na Berounce balili:tatínku pojedeme ešte!Pojedeme.Treba se sádrou na noze.
MK  - Re: Petice, kultura a tyč   |193.179.126.xxx |25.10.2007 10:55:00
Kde bereš jistotu, že jediní správní obcané vyrustají v lune prírody obklopeni folkem? Znám vetšinu tech ostatních a hranolky a multikina nemají až tak veliký vliv ani na jejich vzdelání ani na jejich názory. Vyvíjejí se a strukturují si své názory úplne stejne jako my. Je naším problémem (a problémem ucitelu) že to co se nedozvedí ve škole si snadno najdou jinde - což nám podkopává autoritu a proto si myslíme, že jsme byli "hodnejší". S platem ucitelu to moc nesouvisí, prinejmenším jej mají prumerný s podprumernou pracovní dobou. A to že dnešní mladí neumejí možná udelat odstavec v textu, jak píší autori té petice, je v dnešní dobe marginální. Autori petice zrejme zase netuší co je to HTML, Java-script a pod. Ale o tom petici nenapíší
Belmondo  - Re: Petice, kultura a tyč   |84.19.66.xxx |25.10.2007 12:05:00
Hodne a casto se mluví o hromadném úteku schopných a znechucených ucitelu z toho duvodu, že jsou bídne zaplaceni. Je to pravda jen cástecne. Daleko víc než peníze na platy chybí ve školství schopné vedení od reditelu pres inspektory až po ministerstvo. Pro ty neaktivní, málo schopné, ale zato poslušné a nevybocující ucitele je školství rájem. Stací si zjistit jaký je rozdíl mezi platem výborného ucitele a tech druhých. Rovnostárství ze starých casu. Jediným kritériem jsou oducené roky (cest výjimkám).
Black Bart the P08  - Re: Petice, kultura a tyč   |85.70.201.xxx |25.10.2007 12:41:00
MK: kdyby šlo jen o odstavce! Mladí casto vubec neumejí cesky. Delá jim potíže gramatika, interpunkci neuznávají a jak jsou navyklí z mobilu, tak kdy to jenom jde, tak hned zapomenou i na diakritiku. A ceština pláce..
Viktor Janeba  - Re: Petice, kultura a tyč   |82.113.47.xxx |25.10.2007 13:00:00
Berete mi slova primo z ust, pane Kellere. Fakt nevim, jestli agitka za mladez lepsi, uvedomelejsi (rozumej folkovou) je ta spravna cesta.

Ovsem to s kulturakem, to je presne. Jsem z Mlade Boleslavi a nemame tam ani rockovy klub nebo kulecnikovou hernu, zato heren pro lopaty vod lajny se opravdu urodilo :-/
Malej Honza  - Re: Petice, kultura a tyč   |82.100.58.xxx |25.10.2007 13:14:00
Klasický argument. Prinejmenším prumerný plat a podprumerná pracovní doba. Lidi totiž jaksi berou, že povolání ucitel = to co oducí v hodinách. Podle techto kritérií (cistý cas, který odmoderuješ v rádiu) bych mohl Miloši ríci, že máš hodne podprumernou pracovní dobu . Nebo se snad pletu ? Honza Komí
Viktor Janeba  - Re: Petice, kultura a tyč   |82.113.47.xxx |25.10.2007 13:15:00
wo cem to sakra mluvis jaka gramatyka carki cestina je dead woe pisu rychle zivot je rychlej tak o5 neprut prosymte jo!!!1

Ale na hackicarki zapominam. Ne, ja na ne nezapominam, akorat jsem se nikdy neucil psat spravne deseti prsty a v dobach, kdy jsem zacinal s pocitaci, zadna diakritika opravdu nebyla. Napsat text s diakritikou je pro me neuveritelna bolest (ale jednou se to opravdu naucim, prisaham).
Pred chvili jsem si uvedomil, ze nam vlastne za tyden prijedou vychovavat mladez do kulturaku zfetovani skejtaci :). Uaa jak se na ne tesim (Wohnout)
Káem  - Re: Petice, kultura a tyč   |193.179.126.xxx |25.10.2007 13:29:00
)) Pleteš. On je to konícek. Proto nedele. A hodinovou mzdou je to hluboko pod temi uciteli, což je i tak pro me radost, protže komu konícek vydelává? )))
MK  - Re: Petice, kultura a tyč   |193.179.126.xxx |25.10.2007 13:30:00
Sorry, podpis mel být MK. jsem schizofrenní. To je z jiné diskuse, to Káem )))
Belmondo  - Re: Petice, kultura a tyč   |84.19.66.xxx |25.10.2007 13:55:00
Znovu se vrátím. Dobrí ucitelé jsou placeni špatne. Bohužel víc ucitelu je tech druhých.
A zeptejte se bývalých ucitelu, kterí dnes podnikají nebo pracují jinde, jak hodnotí svoje príjmy (ty soucasné s temi minulými) a svuj volný cas a jejich vzájemný pomer.
Neúcta k jazyku, k tradicím, k uznávaným hodnotám jsou záležitosti, které se reší stále dokola. Sáhnete v historii do které spolecnosti chcete. Tam vidím souvislost s celkovou duchovní prázdnotou soucasné západní civilizace, která se sice velkohube ohání krestanskými tradicemi, zato v každodenním praktickém živote pokud se rídí vubec nejakými normami, tak znacne odlišnými
MK  - Re: Petice, kultura a tyč   |193.179.126.xxx |25.10.2007 14:05:00
A já bych Belmondo moc neblbnul s neúctou k jazyku, protože to co provedl se sprežkami Komenský jiste bylo v jeho dobe takto vnímáno taky A krestanské hodnoty bych do toho taky radši moc netahal, považuji za moc dobre, když mládež vycte své rozumy z netu spíš než z bible
Pavel Pokorný  - Re: Petice, kultura a tyč   |194.213.39.xxx |25.10.2007 15:32:00
Ahoj Tomáši, mám trochu casu, tak jsem náhodou nakouknul a precetl si Tvuj clánecek. Hezké zamyšlení, myslím že jsi to vystihnul velmi trefne. Díky
Belmondo  - Re: Petice, kultura a tyč   |84.19.66.xxx |25.10.2007 15:58:00
Je tu Miloši jeden obrovský rozdíl, že ctení Bible muže težko nekomu ublížit (ale chápu, že asi osloví z mladých málokoho). A tvrdit, že naopak na netu si mužou vybrat za moc dobré nepovažuju. Deti si názory formují a chybí jim zkušenosti. A informacní dálnice je plná minimálne dost škodlivých myšlenek. Tím nejsem pro žádná omezení, ale kolik rodicu dnes venuje cas tomu, aby detem vysvetlovali souvislosti?
A vrátím se zpet. Pravdepodobnost, že k nejaké duševní újme detské duše dojde na vode je nesrovnatelne nižší než pri trávení casu jen v hypermarketech nebo na netu
Honza Komín  - Re: Petice, kultura a tyč   |82.100.58.xxx |25.10.2007 21:25:00
Když spolecnost ucitele dobre zaplatí, budou ucit dobrí ucitelé. Vznikne konkurence stejne jako jinde, vznikne nabídka a ti dobrí vytlací ty špatné. Je to stejné jako treba v hokeji. Proc ten Jágr hraje za New York a ne za Kladno, které tak casto v rozhovorech zminuje a které je jeho srdecní záležitostí ? . Dokud budou pro ucitele malé platy, bude tam i mnoho špatných ucitelu. Boužel i já jsem po nadšeneckých letech zacal ucit pouze do výše svého platu, aniž bych se musel bát o své místo. A tak mi zbývá spoustu casu na hudbu. H
Honza Komín  - Re: Petice, kultura a tyč   |82.100.58.xxx |25.10.2007 21:27:00
Tak pokud je to konícek, tak je to neco jiného a nedá se to srovnávat. PS: Muj konícek je hudba a letos jsem dost v mínusu . A taky to delám rád. H
Jupp  - Re: Petice, kultura a tyč   |80.188.215.xxx |25.10.2007 22:30:00
Zpátky k clánku: Za režimu, který jsme tak nemeli rádi, se spousta lidí venovala dobrovolne a vesmes zadara tomu, aby do detí a mladých vlévala neco jiného, než ideologický balast rudých šátku. Byli to oddílové vedoucí trampských a tábornických oddílu i šéfové klubu; paradoxne se tato cinnost dala provozovat vetšinou i pod hlavickou SSM. Po Listopadu se vetšina techto lidí (Kellere promin) zacala venovat svobodne jiným aktivitám, svým zájmum, podnikání. Postupne se vytratilo i zázemí pro podobné aktivity. Že na ty dorustající zbyly jen pocítacové hry, diskotéky a podobné cinnosti, není jen vlivem technické doby, ale i nedostecnosti jak spolecnosti tak lidí.
Dnes už by mohla být situace trochu jiná, podnikatelé (ti drobní) už jsou jsou tak trochu vysmátí a mohli by se ve volném case vracet ke svým puvodním zájmum a úkolum. A všelijakých grantu je na to dnes hafo.
Kultivace mladé osobnosti probíhá v trojúhelníku rodina - škola - zájmová uskupení.
A soude podle sebe - vše co jsem se naucil - správný ceštin, zájem o literaturu, historii, umení,spolecenské vedomí a praktické veci, jsem se naucil vesmes nebo zcela mimo školu.
Bylo by neštastné, kdyby se tato diskuse zvrhla na odborárské debaty o tom jestli ucitelé mají malé platy nebo ne
Honza Komín  - Re: Petice, kultura a tyč   |82.100.58.xxx |26.10.2007 10:36:00
Je treba se spíš se zamyslet proc klesá úroven ucitelu (pokud se to dá zmerit jako že asi nedá a já si nemyslím, že by zas až tak moc klesala, spíš si myslím, že pro slabou konkurenci se tam udrží velké množství tech rekneme horších). Primárne platy rozebírat nechci. S pilíri: rodina - škola - zájmové kroužky souhlasím, pricemž rodice si nikdo nevybere a z výchovných komisí vím, že úroven nekterých rodicu s kterými musím kounikovat je tak zoufalá, že si ríkám, že ty jejich deti jsou ješte proti nim docela v pohode. A rozhodne s Tebou, Juppe, nesouhlasím v tom, že by se lidi ve vetší míre vraceli k svým puvodním zájmum, zadarmo vedli kroužky (pochopil-li jsem to správne). Ta doba je dle me nenávratne pryc. Kroužky povedou studenti, chtející si privydelat nejaké to kilo a s koncem studií prestanou vést kroužky. Cest výjimkám. Takže mi prijde, že lze zvencí ovlivnit jen pilír ucitel. Odbocím: Obdobu vidím v dynamice vývoje folkových kapel. Domnívám se, že do budoucna bude ubývat folkových kapel, které se budou hlásit do souteží, klesat jejich úroven a klesat jejich životnost, která se bude omezovat hlavne na studentská léta. Hypotéky vrátí lidi do reality . Honza Komí
MK  - Re: Petice, kultura a tyč   |193.179.126.xxx |26.10.2007 12:09:00
A to bych tak kategoricky nevidel. Ucitelé se jakoby zhoršují, protože stagnují, zatímco deti se vyvíjejí. Každý má možnost dneska si všechno overit a zjistit a díte to udelá , ucitel nikoliv a pak je za blba a nemá autoritu. Vidím to na sobe, i pouhé vedení oddílu ve volném case mi ukazuje, že proste nemužu konkurovat lidem kolem 20 let v komunikaci s detma kolem 10-12 let. Nemyslím, že by ubývalo lidí ochotných vést zadarmo nejruznejší oddíly, jakkoliv se komercionalizace i zde projevuje predevším vznikem spousty kroužku u nejruznejších Detských domu a pod. Ale mám zkušenost, že kroužky profesionálne vedené dají detem praktické znalosti , ovšem schopnost života v kolektivu (sociální znalosti) jim dají kolektivy vedené ze stejného zájmu, z jakého tam chodí i deti. Cili se mzdou kvalita v tomto prípade nesouvisí
Alena Mohylová  - Re: Petice, kultura a tyč   |85.207.74.xxx |26.10.2007 14:53:00
Ac se to zdá zcela neuveritelné, plne souhlasím s prvním príspevkem MK zde!
To, že nekdo umí zabrnkat Terezu, spí v lese a chodí v zeleném, nevypovídá vubec nic o jeho lidských hodnotách.
Honza Komín  - Re: Petice, kultura a tyč   |82.100.58.xxx |26.10.2007 16:01:00
Že ucitelé stagnují a naopak, že se deti vyvíjejí, vyhledávají, overují, to bych zase až tak jasne nevidel já. Možná na gymplech, kde je vetší procento studentu, kterí se víc o vše zajímají. Ale na základce se ucitel nemusí bát o svou autoritu z duvodu, že žák si neco vyhledá a overí. U nás na základce o takovém žákovi nevím. Ale meli jsme je tu. Jsem rád, že práve Ti se k nám casto vracejí, chodí se radit, ci si pujcují ode me knihy. Jsou už na tech gymplech nebo i na vysokých školách, ale je jich málo. Honza Komí
BB the P08  - Re: Petice, kultura a tyč   |85.70.201.xxx |26.10.2007 17:06:00
Je soucasná AM totožná s drívejší AK
Off shem  - Re: Petice, kultura a tyč   |89.176.116.xxx |26.10.2007 22:57:00
Ekvivalentní
Honza Komín  - Re: Petice, kultura a tyč   |82.100.58.xxx |27.10.2007 14:19:00
Nedávno jsme si ve škole poušteli zvukovou ukázku jazyka, kterým se v techto místech mluvilo v 9. století. Nerozumeli jsme tomu, co povidají. Jazyk se vyvíjí, nevidel bych to, jako že ceština pláce. Jen se vyvíjí, pricemž nekterým lidem nevoní jak se vyvíjí. Casem se nová slova, nové tvary dostanou do slovníku a budou prijaty at se to nekomu líbí nebo nelíbí. H
MK  - Re: Petice, kultura a tyč   |212.71.128.xxx |28.10.2007 11:37:00
Covece, když to díte hodiny a hodiny brouzdá po netu, tak i když hledá hry a tak, tak se proste nevyhne i nejakejm informacím. Ty je vidíš ve škole, já mimo školu. Možná že snáze hledají to co je zajmá a to nemusí být to, co se dozvídají ve škole...
Honza Komín  - Re: Petice, kultura a tyč   |82.100.58.xxx |28.10.2007 21:01:00
To zcela jiste snáze (nebo nakonec) vyhledají co je zajímá, jenže i když je znáš mimo školu a nepochybuji že se projevují jinak než ve škole (taky jezdím na tábory, na školní výlety, školy v prírode, lyžarské výcviky), tak faktem je, že i když se mimo školu setkají se spoustou informací, tak pokud jim dám v hodine informatiky neco cílene vyhledat, mnozí s tím mají znacné problémy, pak mají znacné problémy odlišit nesmyslné informace od dobrých, neumí pracovat s knihou, neumí delat výtah z ucebnice. A tohle se snažím žáky naucit - vyhledávat, stahovat texty, formátovat, dodržovat typografická pravidla, pohlížet na prírodu komplexne, nepít kyselinu sírovou, evidovat naší kapelu a u jednickáru pak ješte mít rád naší kapelu . Honza Komí
Šebestová, 3.B  - Re: Petice, kultura a tyč   |85.70.78.xxx |29.10.2007 00:25:00
Naši, pancteli :
HK  - Re: Petice, kultura a tyč   |82.100.58.xxx |29.10.2007 08:47:00
To je tecka, prirozene. Jen je trochu delší, abych ji videl . H
AM  - Re: Petice, kultura a tyč   |85.207.74.xxx |29.10.2007 11:32:00
Jsem to já

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Květen 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
   1 2 3 4 5
 6 7 8 9
131419
21
27  

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib