gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

04.05.2007 Sledovanost (Tomáš Pohl)    PDF Tisk Email
Názory

Falešný číšník Vrána říká ve filmu Vrchní prchni strýci z Moravy: "Lidi nepotřebujou žádný  umění, lidi se potřebujou bavit".

Nedávno jsem si povídal s jednou moderátorkou z jednoho rádia. Ptal jsem se, jak je možné, že hrají písně stále stejných interpretů, navíc ty, které se hrály před třiceti lety, když i tito stále stejní mezitím vydali nové desky. Odpověď byla jednoduchá - posluchači to chtějí.

Samozřejmě, ptát se moderátorky, které je asi jedno, zda je dnes na jedné a zítra na druhé stanici, je naivní.

Kouzelné slovo sledovanost jsme začali vnímat zejména v podobě modrých či jinak barevných koláčů, předváděných jedním televizním ředitelem k sobotnímu obědu.

Jenže co bylo dřív - divák, čtenář či posluchač, který žádá, nebo médium, které nabízí a diváka, čtenáře či posluchače vytváří?

Od rádia, televize či novin, které žijí z reklam pravděpodobně nemůžeme očekávat články a pořady o díle Marcela Prousta či skladatele Aloise Háby. Horší je to ovšem s médiem žijícím z poplatků daných zákonem. Pokud i zde se miska vah kloní na stranu hesla "lid tomu chce", ptám se, kdo je ten lid?

Kriminalitu mladistvých lze jistě řešit přeplněním speciálních věznic osobami mladšími patnácti let. Složitější je řešit problém výchovou. Je to bolestné, nepohodlné a zdlouhavé.

Jenže generace čtenářů bulvárních novin, diváků nekonečných stupidních seriálů a hudební produkce ne těmto seriálům nepodobné, nemůže svým dětem dát víc, než sama zná a cítí.

Modré koláče jsou dobrým znamením dobrého výdělku. Ztrátu kulturnosti národa bohužel finančně vyjádřit nelze. Taková ztráta se nahradit nedá.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Jakub Blesk M.  - Re: Sledovanost   |80.188.69.xxx |04.05.2007 14:00:00
Pravdu máš! Nejak mi ale mrazí v zádech z pocitu, že pokrivený vkus (tím pádem pokrivené požadavky a popularita) se velmi težce narovnává.
Ono je to totiž velmi podobné v mnoha "oborech" lidského bytí. A to není pesimismus, ale povzdech. Protože naštestí je stále (v každém oboru lidského bytí) zástup lidí, kterí jsou "trendovými vegetariány" (rozumej - nejdou v mase:). A každé takovéto zamyšlení má minimálne smysl v tom, že si uvedomí, že nejsou ješte sami. Ti ostatní se treba zamyslí..
Šao  - Re: A nejen sledovanost...   |82.113.44.xxx |04.05.2007 18:02:00
Doporucuji k prostudování zajímavý rozhovor s Vítem Olmerem v aktuálním Reflexu na str. 24
Kuba H.  - Re: Sledovanost   |84.244.121.xxx |04.05.2007 22:48:00
Obávám se, Tomáši, že máš dost velkou pravdu. Jeden z mých životních prátel ríká: "Oni si to ty lidi najdou"...Já se bojím, že ne každý se na cestu hledání "utajovaného a neznámého" vydá. Kdo by hledal kulturu, o které vlastne neví, že by jí mohl chtít? A jak ríká muj druhý kamarád: "Vkus je ovlivnitelný"..., což je v souvislosti s výše uvedeným pruser. Buh s námi
davy  - Re: Sledovanost   |193.179.248.xxx |05.05.2007 23:36:00
Naprostý souhlas. Clovek se musí rozhodovat mezi tím, co je moudré a co je snadné (což snad zaznelo v Harry Potterovi, takže telekonzumenti to museli slyšet taky) a bohužel radši zvolí tu snadnejší možnost.
Tento clánek bych rád doporucil napr. prznitelum rádia Karolína (ale nejen jim)
Black Bart the P08  - Re: Sledovanost   |85.70.201.xxx |07.05.2007 15:27:00
Ti, co hledat chtejí, ti si to najdou. A ti co hledat nechtejí - má cenu jim to vubec vnucovat
Kuba H.  - Re: Sledovanost   |82.150.164.xxx |07.05.2007 17:36:00
Obávám se, že to v tomto smeru není tak jednoduché. Žijeme-li obklopeni necím, co považujeme za jediné možné, nic nemožného nám snad ani chybet nemuže, ne? Nebo jinak - proc mám to dobré hledat a tu nic neríkající povrchní hudbu mám všude nadosah
Tapi  - Re: Sledovanost   |213.168.161.xxx |08.05.2007 00:37:00
Ovšemže má. Ostatne, jaképak vnucování? Jestli nekdo vnucuje, tak protistrana. Samozrejme že pocítá s pohodlností lidí. Je to vlastne jakási novodobá kulturní totalita. Bezostyšne staví na tom, že treba ne každý muže poslouchat internetové rádio, protože na to nemá pocítac. A treba i má, ale nemuže u nej napríklad žehlit.
Nebo podobná vec: když je v televizi zajímavý porad dopoledne nebo v noci, muže si ho bežný pracující nahrát (má-li na co) - jenže kdy si ho pustí, když zbytek rodiny chce videt fotbal nebo seriál?
A kolik casu asi muže strávit venkovan pracující ve meste hledáním zajímavých kniha a CD, když mu jede jeden autobus hodinu po práci a druhý v 10 vecer?
Za takové situace prece má cenu "vnucovat" lidem kulturu, stejne je ten operacní prostor porád menší..
Tony  - Re: Sledovanost   |83.208.90.xxx |08.05.2007 11:31:00
Televizi jsem dávno zrušil, bulvár se mi hnusí, ale presto mám pocit, že v téhle diskuzi je na "konzumenty" této televizní a bulvární kultury pohlíženo tak trochu s despektem - jako na nedorostlé zlobivé a možná i prihlouplé deti. Zbloudilé ovecky - kterým je potreba prinésti víru pravou - tu kulturní.
A co když i oni jsou hledaci - tak jako všichni-a svoji pravdu a kulturu si již našli - sice v oblasti nekonecných seriálu a nenárocné zábavy, ale našli ji a jsou s ní spokojení?
Souhlasím s tím, že na házení flinty do žita nad "intelektuálním propadem spolecnosti" je ješte casu dost, ale pokud se kulturní nebulvární (atd) verozvesti nezbaví pocitu jisté kulturní nadrazenosti - tak casem jiste kousky flint v žitné mouce budeme nacházet...
davy  - Re: Sledovanost   |193.179.248.xxx |08.05.2007 13:45:00
Myslím si, že ten despekt není urcen konzumentum, ale spíš ŠIRITELUM techto pochybných kultur, kterí navíc z toho mají penez jako želez(ný:), což vede k ješte intenzivnejšímu šírení téhož. Konkrétne Železnák je klasickou ukázkou cloveka, který se spíš považuje za intelektuála, telenovely by ai v živote nesledoval, ale behem svého nováckého reditelování jimi "nakazil" podstatnou cást ceské populace. Prumerný ceský clovek proste nemel (a asi stále nemá) tolik casu a penez na jiný druh zábavy, takže hledacství casto skoncilo práve na kanále "Nova vás zbaví casu a zdraví"
davy  - Re: Sledovanost   |193.179.248.xxx |08.05.2007 13:45:00
Myslím si, že ten despekt není urcen konzumentum, ale spíš ŠIRITELUM techto pochybných kultur, kterí navíc z toho mají penez jako želez(ný:), což vede k ješte intenzivnejšímu šírení téhož. Konkrétne Železnák je klasickou ukázkou cloveka, který se spíš považuje za intelektuála, telenovely by ai v živote nesledoval, ale behem svého nováckého reditelování jimi "nakazil" podstatnou cást ceské populace. Prumerný ceský clovek proste nemel (a asi stále nemá) tolik casu a penez na jiný druh zábavy, takže hledacství casto skoncilo práve na kanále "Nova vás zbaví casu a zdraví"
davy  - Re: Sledovanost   |193.179.248.xxx |08.05.2007 13:48:00
(omlouvám se, ale muj príspevek se i strízlivým lidem zobrazuje dvakrát
farář  - Re: Sledovanost   |62.240.165.xxx |08.05.2007 15:31:00
Na televizi obcas cucím, když si chci odpocinout od cetby Huma, Milla nebo Erasma Rotterdamskýho, od prispívání do ruznejch internetovejch fór nebo drnkání na kytaru. Necejtím se za to, že zmácknu inkriminovanej cervenej cudlík, o nic víc provinile než za kteroukoli jinou výšezmínenou cinnost.

Jsou lidi, kterí radši zeleninu než maso, a jiný by bez masa nedali ani ránu. Jsou lidi, kterí používají pri sexu roztodivný pomucky, jinejm stací mejdlo a šampón. Jsou lidi, kterejm stací quartzový hodinky, jiný by šli za tikotem a koleckama sveta kraj. Každej má to, co se mu líbí. Proc bych mel litovat nebo pohrdat tema, kterejm stací ke štestí Ošklivka Betty nebo Ordinace v ružový zahrade? Jim mužou mý kratochvíle pripadat úplne stejne srandovní... no a
Kuba H.  - Re: Sledovanost   |84.244.121.xxx |08.05.2007 16:13:00
Koukám, že se debata strhla kousek jinam. Já myslel, že tu jde o diskriminaci urcité kultury a protežování druhé
Jupp  - Re: Sledovanost   |80.188.215.xxx |08.05.2007 23:45:00
Jo. Za totáce taky stála televize za hovno, ale jezdili jsme na vandry, scházeli se na Lochotíne. Totalitní media nám zdrave poskytovala negativní reakci.
Dnes je to složitejší, vymývání mozku si tak intentívne neuvedomujeme a alternativní nabídky už není tak moc nebo není tak intenzívní, protože už není zacílená tak proti.
Nezlobme se na televize, nadávejme sami sobe, že proti tomu tak málo deláme
Tomáš Pohl  - Re: Sledovanost   |80.188.72.xxx |09.05.2007 09:18:00
Juppe a ostatní, kterí pochopili, že mi nešlo o povyšování se nad ctenáre Blesku a diváky TV seriálu, díky. Já to masírování mozku vidím opravdu jako prušvih. Tihle lidé pak velmi snadno prijímají velkohubé reci a jednoduchá rešení ruzných Krysaru. Co na to Hume a Mill
Tony  - Re: Sledovanost   |83.208.90.xxx |09.05.2007 11:07:00
Ano - o povýšování jsem tady Tomáši psal - ale nevšiml jsem si, že by se to týkalo tvého clánku. Naopak jsem s ním souhlasil - viz ty "flity v žite"
Jupp  - Re: Sledovanost   |80.188.215.xxx |12.05.2007 00:33:00
Víš, Tome, dokud budou existovat hospdynky, které budou ve velkém v Teleshopingu nakupovat krouhace na sádlo, tak budou existovat výrobci tech nesmyslu a mediální agentury, které to budou prodávat.
Až prestane lidi zajímat, která celebrita s kým spí a s kterým se rozešla, klesne náklad Blesku a lidi se zacnou víc zajímat o to, co se jich skutecne týká.
Je to beh na dlouhé trati. Až tahle spolecnost prestoupí na vyšší hladinu vzdelání, prijde na to, že je lepší pracovat, tvorit a podnikat, než se válet na podpore a císt Blesk, a muže se to zacít menit. Tipuju to tak na dve generace
MK  - Re: Sledovanost   |193.179.126.xxx |15.05.2007 12:50:00
Nutili byste nekdoc nejakého poradatele festivalu, aby pro nej nebyla kriteriem "návštevnost"
Kuba Horák  - Re: Sledovanost   |84.244.121.xxx |16.05.2007 09:07:00
I ta se ale prece dá spojit s prítomností kvality. Pro me je napr. lákadlem a zárukou dobré návštevnosti Redl nebo Plíhal a u tech se snad dá hovorit o urcitém stupni umení..
MK  - Re: Sledovanost   |193.179.126.xxx |16.05.2007 10:03:00
Redla nebo Plíhala lze bežne nejen z countryových rádií slyšet. To není ten správný príklad. To je spíš príklad toho, že zní stále totéž..
Jupp  - Re: Sledovanost   |80.188.215.xxx |31.05.2007 22:57:00
Ale i takové festivaly existují. Olepené vysokými granty, na programu tvoje oblíbené alternativní kapely a písnickári. Pak už není tolik duležité, jestli je v hledišti dvacet nebo ctyricet lidí
Láďa Zítka  - Re: Sledovanost   |86.61.132.xxx |05.06.2007 11:25:00
Myslím že tahle debata je brecení sami nad sebou.Všichni víme že v televizi není mnoho poradu venujícím se folku a když tak se opakují dokola.Proc když jsme ze zákona koncesionári nebombardujeme televizi žádostmi o porady jaké by jsme chteli videt?Nikdo sám není nic ovšem kdyby jsme se sjednotili jiste bychom nejaký porad vymrceli.Možná moderátori (kterí se mezi sebou casto znají)by mohli nejakou narážkou spustit lavinu požadavku.Možná je to naivní ale lepší než brece
Láďa Zítka  - Re: Sledovanost   |86.61.132.xxx |05.06.2007 12:35:00
Myslel jsem tím moderátori festivalu

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
15161718192021
2223
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib