gototop
30.10.2006 Ve stáde (Jakub Blesk Moravec)    Tisk
Názory

Naše doba je plná porovnávání, poměřování sil, úspěšnosti a popularity. O jednom takovém poměřování jsou následující řádky. V pondělí 9.10. vyvrcholila hitparáda 895 na 89,5, tedy na Country radiu.

Posluchači sestavený playlist stanice končil posledními desítkami právě zmíněný den a čím jsme se dostávali výš, tím více jsem chvílemi žasl.

Na svých stránkách nám stanice nabízí graf své popularity. U skupiny posluchačů ve věku 12-79 let je v regionu Praha mezi komerčními stanicemi na prvním místě. Předpokládejme tedy, že tento vzorek obyvatel hlasoval v hitparádě a zároveň tím zvolil nejpopulárnější písničku.

Bylo celkem jasné, že na předních pozicích uslyšíme několikrát Michala Tučného a celkem se i dalo odhadnout, s jakými skladbami. Nakonec favorizovaná Tam u nebeských bran skončila osmá (favorizovaná proto, že minulou hitparádu vyhrála). V první desítce se nakonec objevil také Poslední kovboj (2.místo). Na pomyslnou bednu vstoupil jako třetí i Jirka Schelinger s Holubím domem, který vždy uvádějí neodmyslitelní racci. Trochu mě udivilo, že až na vrcholky hor nedosáhla s žádnou písní Věra Martinová. Velkým překvapením se ale stal sám vítěz. Nemyslím si, že by v řadách našich trampských, folkových a countryových skladeb vládla taková bída, aby musela vítězit zrovna Bláznova ukolébavka. Trochu přemýšlím, jaké hnutí mysli muselo vést ruku posluchačovu, aby tuto skladbu zvolila. Po vyhlášení jsem měl dojem, že ve stádě všech těch Oveček jsem já ta černá. Ta, která nesedí u repráku, ale jezdí na koncerty a na festivaly. Prostě všude tam, kde se křiví pohled na naši hudební scénu a není potom divu, že pod stejným žánrem naskakují zcela odlišná jména, než vítězí v anketách.  

Naše doba je plná paradoxů. A tak se můžeme těšit, co ruka občanova, posluchačova či divákova zvolí při dalším porovnávání sil. Možná, že zvítězí zase nějaká ta ovečka, co nás bude chtít ukolébat?


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Tomáš Pohl  - Re: Ve stádě   |80.188.72.xxx |30.10.2006 09:19:00
Když jsem pasl svuj fejeton o rádiu, zavrhl jsem nakonec hodnocení konkrétních rádií, ac jsem to puvodne chtel. Kubova úvaha me vrátila k puvodnímu tématu. Country rádio celkem sleduji, hlavne jej mám zapnuté v aute, takže uvedenou soutež jsem zaznamenal vcetne výsledku. Vubec me neprekvapily.?Vždy me fascinují napríklad žebrícky nejpopulárnejších politiku. Krom toho, že jsem zatím nebyl v ankete osloven, výsledky vetšinou mluví pro ty, kterí nic nedelají a tedy nic nezkazí. U žebrícku písní záleží na nekolika faktorech. V první rade na tom, jaké písne urcité rádio vysílá. Tím si urcuje okruh posluchacu a poté dochází ke zpetné vazbe, protože takto vybraní posluchaci chtejí slyšet práve to, co je vybralo. U country rádia je tomu stejne jako u jiných stanic. Abych byl konkrétní, v ranním vysílání nikdy nechybí alespon jedna písen Pavla Bobka a Petra Spáleného. V prípade zavedených country legend nejsou moc slyšet, krom PR poradu, príliš novinky a rádio sází na staré a dobré a zavedené. V písních na prání, rozumejte v písních, kde pouze reknete komu, ale ne co, dostanete na výber mezi Matuškou a Frantou Nedvedem. Jiste, jsou výjimky, ale ty potvrzují pravidlo. O nejaké širší popularizaci vítezu festivalu, propagaci mladých interpretu ( napr. s výjimkou Hudebního kurýra M. Kellera) celkem ani vidu, ani slechu. Páter diváku tvorí dámy typu paní Maruš, která je patrne v duchodu, nemá tedy co delat a poslouchá. Vítezí tedy komerce nad názvem stanice.
Pro srovnání poslouchám rádio Beat. Uvedu jen jeden príklad: V poradu Rocková pípa Honza Hamerník splní v podstate okamžite jakékoli prání posluchacu a jen se obcas omluví,že ze trí nahrávek kapely má "jen" dve.
Dramaturgii rádia jiste neurcují moderátori ci urcuji ji jen do menší míry. Rozhodující je príjem z reklam a zde hraje roli co nejširší cílová skupina. Z tohoto duvodu holt my, co chodíme na koncerty a festivaly se v jakékoli Hitpárade dockáme nanejvýš Bláznovy ukolébavky od Pavla Dydovice a Františka Rebícka, jediného hitu pražské kapely B Side, která mi ji v roce 1970 hrála na maturitním plese
Vašýk  - Re: Ve stádě   |82.99.152.xxx |30.10.2006 10:00:00
Komerce vítezí nad názvem. Tím je vystiženo vše.
Poslouchám to radio pomerne casto, a tak už mám urcité písne notne ohrané. Ta sázka na jistotu
casem proverených písní je ocividná. Casto lze dokonce tutéž písen slyšet v jeden den opakovane. Když jsem slyšel Hejno vran ci Sedmnáct dnu kdesi v sedmé stovce oné hitparády, zacal jsem trnout, co bude na "bedne". Sochám brecí déšt na obocí jsem bud neslyšel, nebo opravdu nešla. A spousta dalších. Uprímne receno, ten seznam tech písní, co nešly by mel každý jiný a celkove by urcite presáhl císlo 859.
Country radio je proste KOMERCNÍ stanice, dle statistik nejúspešnejší v regionu. A protože takovou nejspíš být chce, její program se menit zcela jiste nebude. A vítezství Ovecky? I muj podpis. Nehlasoval jsem.
P.S. Marušku mám docela rád. Jaký budu já, až mi bude 60,70 (?), zapomenutý kdesi sám, bez parnerky? Ješte že to CR existuje..
Tomáš Pohl  - Re: Ve stádě   |80.188.72.xxx |30.10.2006 10:15:00
Já myslím, Vašýku, že Maruš už má svýho Bohouška
Vašýk  - Re: Ve stádě   |82.99.152.xxx |30.10.2006 11:10:00
Asi nebudu nejpozornejší posluchac =o)
Nic to ovšem nemení na tom, že práve takovéto rádio je pro podobné lidi neocenitelné. Tedy myslím
Tomáš Pohl  - Re: Ve stádě   |80.188.72.xxx |30.10.2006 11:26:00
Já s tebou souhlasím, ale otázkou je, zda musí hrát prevážne pro ne a pokud ano, zda je to dobre
Tapi  - Re: Ve stádě   |213.168.161.xxx |30.10.2006 11:37:00
Mohu se vmísit s dotazem? Rádia sice príliš neposlouchám, ale zajímalo by me, jestli existuje stanice, kde clovek uslyší nejen neco jiného než staré osvedcené pecky, ale predevším se dozví, kdo tu písen zpívá, prípadne dokonce, od koho je? Takovou stanici bych si rozhodne pouštela casteji
Lucy  - Re: Ve stádě   |62.209.196.xxx |30.10.2006 11:47:00
Obávám se, že rádio hraje pro ty, co ho poslouchají. A vetšina pracujících si nemuže dovolit ho pustit v práci, takže pro dopolední a brzo odpolední hodiny, kdy bežela i hitparáda, jsou k dispozici maminky na materské a duchodci. Podle toho to nutne musí dopadnout.
Ovecka je náhodou prima hit, tu jsme vždy zpívali po pulnoci na koleji. Dokonce bych ji možná zvládla i na kytaru - já totiž umím jen 3 akordy a valcíkový rytmus
Lucy  - Re: Ve stádě   |62.209.196.xxx |30.10.2006 11:50:00
No, zrovna u CR i radia Folk ocenuji, že alespon na netu to vetšinou napíšou.
Jinde to stejne nemám šanci poslouchat
Vašýk  - Re: Ve stádě   |82.99.152.xxx |30.10.2006 12:07:00
Já myslím, že to vyplývá ze samé podstaty radia jako takového. Z podstaty masového média. Pokud bychom CR chteli chápat jako rádio relativne úzké zájmové skupiny, pak je jeho program jiste bídný. Jenže rádio je brácha televize. Tam i tam jde o kšeft, o reklamu, o výdelek. Proto snaha o záber na co nejvetší skupinu, proto prošlapané chodnícky. Ono "stádo" o novinky príliš nestojí, chce slyšet ty "svoje" a kdyby tam nabyly, preladí. A je po kšeftu. Neríkám, že je to dobre, ale chápu, proc se tak deje.
Urcite se dá vést diskuze, nakolik se má rádio ( TV ) podbízet ci nakolik má "vychovávat" ke kvalite. Ale nakonec to zase budou peníze, o co tu pujde =o( Na Novu všichni nadávají - a všichni na ni koukají. Protože je to, cemu se ríká "úspešná" ( viz.nadpis clánku.. ). CT2 mívá krásné porady - kouká na ni menšina a stát na vlastních nohou, možná už tu není.
Svým zpusobem jsem i rád, že je CR takové, jaké je. Kdyby se na me od rána do vecera valily ty "moje" písnicky, bavily by me ješte? Kdepak. Ty se mají poslouchat nekde u ohne. Tam jim je
totiž nejlíp
MK  - Re: Ve stádě   |193.179.126.xxx |30.10.2006 12:19:00
Opravím pár omylu.
Soukromé rádio nemá za cíl vychovávat ale vydelávat. Jako každý soukromý podnik. Od výchovy je verejnoprávní rozhlas, placený námi všemi.
Mladí folkoví posluchaci jsou nejpasívnejší skupinou, co znám. Hned za nimi následují príznivci moderní americké country. Jakýkoliv folkový pokus ztroskotá na tom, že to nemá ohlas. Nemluvím o Folkmenu, ale treba o tom, že se do Bonanzy pravidelne nasazuje vec z Folkmenu a pravidelne má nejméne hlasu. Ani príznivci a fanoušci skupiny se nezmobilizují, protže netuší. Je chybou folkové komunity že se uzavírá do sebe. No a když to nedostane hlasy, tak to samozrejme nikdo nebude hrát. Je to videt nejen v poslechovosti, ale treba i na koncertech. I podprumerní rockeri nemají problém zaplnit velké sály,u folkare je poloprázdná Balbínka úspechem.
No a skoro nakonec - volání po informaci o tom, co se hraje je zastydlé. Jednak se to ríká, jednak je to videt na Internetu. Jenže vetšina posluchacu poslouchá kulisove, takže když udelám závažnou chybu ve folkové informaci, prijde mi JEDINÝ ohlas.
A úplne nakonec ješte další omyl: Naopak, spousta pracujících poslouchá v práci a v aute.
Danča  - Re: Ve stádě   |212.47.6.xxx |30.10.2006 12:29:00
Rozhodne na rádiu Folk. Já ho poslouchám denne v práci
Šneček  - Re: Ve stádě   |213.29.99.xxx |30.10.2006 12:54:00
Souhlasím, pridal bych zaražení nad "žlucovostí" kterou byl clánek napsán. Jestli to chápu dobre, autorovi vadí vítez ankety. Zajímalo by me, jak hlasoval on sám. Pokud hlasoval pro svého oblíbence z tech "méne ohraných", pak byl jeho hlas jiste regulérne zapocten, stejne jako hlasy ostatních posluchacu. Každý má právo hlasovat podle svého presvedcení. Nazývat ale "výherce" hlasování stádem mi pripadá dosti neuctivé. Po pravde - pripomíná mi to povolební projev páne Paroubkovo. Proc s pokorou neprijmout názor vetšiny
Vašýk  - Re: Ve stádě   |82.99.152.xxx |30.10.2006 13:03:00
A opacne: proc neríct nahlas svuj - byt odlišný -názor? Od toho úvahy jsou. Nebo se mýlím
Šneček  - Re: Ve stádě   |213.29.99.xxx |30.10.2006 13:28:00
Já nemám nic proti názoru, jen pohrdání jinými názory se mi prící. Pokud nemám rád Matušku, nemusím ho poslouchat, nebo se mohu snažit presvedcit ostatní o jeho zbytecné glorifikaci, ale urážet jeho fanoušky - to už nemá se svobodou názoru moc spolecného..
Lucy  - Re: Ve stádě   |62.209.196.xxx |30.10.2006 13:44:00
Já taky obcas poslouchám rádio v práci, ale jen to, co chytnu na tom mém prírucném "chrastítku", což bohužel není prípad CR ani radia Folk, tam to obcas risknu, když vím o nejakém poradu, který opravdu nechci zmeškat. Ale tahat netem rádio celý den, to by me asi brzy hnali... takže se k temto rádiím dostávám maximálne vecer ci v noci. Pražáci mají v tomto vetší šanci, ti opravdu mohou poslouchat v práci, pokud jim to zamestnavatel nebo spolupracovníci nezatrhnou. :-
Vašýk  - Re: Ve stádě   |82.99.152.xxx |30.10.2006 13:50:00
Šnecku, nevím, nejde-li trochu o nepochopení. v clánku samotném se o Matuškovi nemluví vubec. Jeho jméno figuruje v reakci Tomáše Pohla, ovšem marne tam hledám jakoukoli urážku jeho fanoušku.
Tomáš pouze konstatuje, že v písních na prání ( nazval bych je spíš "s práním", neb na prání hrány skutecne nejsou - nikdo si je predem nepreje ) se nabízí vesmes zavedení zpeváci typu Matušky ci Nedveda. Matušku mám rád a uražen se veru necítím
Tomáš Pohl  - Re: Ve stádě   |80.188.72.xxx |30.10.2006 13:50:00
Chtel bych se zastat Kuby. On sám se nazývá cernou ovcí ve stáde Ovecek, tedy nenazývá ctitele Bláznovy ukolébavky stádem a sebe necím uber alles.
Z odpovedi MK vyplývá, že rockeri budou aktivnejší posluchaci než minobec folkaru telelících se u internetového rádia. Takže my a vy všichni, chceme-li zmenit CR k obrazu svému , pišme mu, hlasujme, ukažme, že nejsme malí, ubozí, ublížení, tedy ti pomyslní chudí s cistou záplatou. Je to jako v politice, koho jsme zvolili, toho tam máme. Dobre nám tak
J. Blesk M.  - Re: Ve stádě   |80.188.69.xxx |30.10.2006 13:55:00
Pokud cítíš žlucovitost, tak je mi to opravdu líto, ta tam místo nemá. Mel jsem spíše v úmyslu povzdech. Povzdech, kterým nechci shazovat práci CR a ani opovrhovat posluchacema ( i já jsem jeden z nich, když jsem hitparádu poslouchal). Jde mi spíš o to, že tyto žánry mám opracdu rád a na základe takovéto hitparády se potom soudí co asi posluchac rád slyší. Já apriory neodsuzuji ovecku, ale dlouho již ocekávám i jiné skladby a interprety.Poslední dobou se, ale playlisty vrací spíš zpet. Podle výsledku usuzuji, že mladí CR neposlouchají a nebo jsou pasivní. Tím pádem CR hraje podle noty starší generace a tím mladé odradí. Je to takový kruh, který treba nejde pretnout a nebo se pretnout nemá. Potom mi tedy nezbývá, než stále preladovat a brouzdat v jiných vodách, abych se nakonec vrátil. I tato diskuze je bezesporu dobrá. Neocekával jsem pouze souhlasné reakce, dokonce jsem ocekával více tech negativních
J. Blesk M.  - Re: Ve stádě   |80.188.69.xxx |30.10.2006 13:58:00
Díky za zastání:)
Má Blesková reakce je u Šneck
Renata =o)  - Re: Ve stádě   |82.142.88.xxx |30.10.2006 14:15:00
Poslouchám hodne, ale útržkovite. Poslouchám v práci. Nejvetším neštestím hitparády je, dle mého mínení, zadání. Vybírá se z toho, co slyším a ne z toho, co poslouchám napr. z CD. Nikdy nikdo nerekl: A ted pište 1 písnicku, kterou máte rádi z vysílání , jednu, kterou neslýcháte a máte rádi a jednu, kterou rozhodne slyšet nechcete.
Pak by taková hitparáda urcite k necemu byla.
Renata =o)
P.S. Hlas jsem poslala Copu Pár minut (doufala jsem v umístení pro vetší pocet hlasu - marne
Tomáš Pohl  - Re: Ve stádě   |80.188.72.xxx |30.10.2006 14:20:00
Tak se dohodneme, pokud na to máme dost hlasu. Príšte to zkusíme a hlasujme. Jen me mrzí, že má milovaná Bílá Orchidej, typická trampská písen, opet nezvítezila
MK  - Re: Ve stádě   |193.179.126.xxx |30.10.2006 14:23:00
Ano, je to tak. Vzhledem k tomu, že jsme doslova na jedné chodbe i s druhým a tretím nejposlouchanejším rádiem v Praze, tak ty rockery pravidelne vidám.
Ostatne, znám i festival s 20 000 lidmi bez jakékoliv oficiální propagace v dobe , kdy 90% organizátoru festivalu pláce a své podniky ruší, takže ono to opravdu nebude jen o rockerech. Spíš práve jen o folkarích
Renata =o)  - Re: Ve stádě   |82.142.88.xxx |30.10.2006 14:24:00
Tomáši, koho bysme delegovali, když se potkáme témer na každém koncerte a jsme nadšenci jak mladochu tak "starochu" =o))))))))
R. =o
Šneček  - Re: Ve stádě   |213.29.99.xxx |30.10.2006 14:56:00
Matuška byl samozrejme pouze príklad. Mel jsem na mysli neúctu k fanouškum "ovecky". Je jich evidentne víc, než fanoušku soucasné folkové scény, což z nich ale nedelá automaticky nemyslící stádo
Klára  - Re: Ve stádě   |193.179.166.xxx |30.10.2006 15:29:00
Tomáši, zapomen na Bílou Orchidej - mým favoritem jsou Vzpomínky z Hospudky u Surfu, nejnovejší hit E+V :-
Vašýk  - Re: Ve stádě   |82.99.152.xxx |30.10.2006 15:42:00
Budiž, beru to jako ukázku toho,jak lze jeden clánek císt ruznýma ocima. Hezkej den
Tony  - Re: Ve stádě   |83.208.90.xxx |30.10.2006 17:52:00
No - pasivní folková obec chybela a svým nehlasováním nezajistila lepší výsledky pro jiné interprety, než je tech pár známých jmen z play listu Coutry rádia - to je hloupé.
Ale co si tak všímám, tak mnoho lidí kolem me Country rádio neposlouchá, protože svoji skladbou pouštených písnicek jim proste nemá co nabídnout...
Možná, až Country rádio bude casem schopno oslovit i tuhle stále ješte nezanedbatelnou cást posluchacu (navíc, díky jejich prumernému veku, tu perspektivní cást), treba se stane, že hlasování dopadnou trochu jinak a na vyslovené moderátorské kiksy u folkových vecí bude reagovat víc posluchacu, než jen jeden...
MK  - Re: Ve stádě   |212.71.128.xxx |30.10.2006 23:04:00
Ale Tony , to je zacarovaný kruh. Minimální nabídka je a když není ani na ní odezva, tak se nerozširuje. V jiných žánrech to proste funguje. Vím že na nejakou písen nezavolá nikdo a na jinou se sejde hlasu a ohlasu, že se tím lze chlubit. Kterou uvedu príšte
Katka  - Re: Ve stádě   |85.160.9.xxx |31.10.2006 02:22:00
Na internetu urcite :) Když si pustíc Rádio Folk v online prehrávaci, tak ti vyskocí okno prohlížece, kde máš jméno interpreta i název písnicky. Ale Ovecku jsem tam neslyšela :-
Vořech  - Re: Ve stádě   |83.208.37.xxx |31.10.2006 18:48:00
Já jsem jeden z tech, kterí jsou clenem klubu CR, do hitaparády 895 jsem hlasoval (Pro Tomáše Kocka, kterého asi stejne nemáte ani v archívech CR) a presto vím, že CR jsem pro sklabu písní ochoten poslouchat jen 3 dny v mesíci. To je totiž cas, kdy mne prestává bavit poslouchat jednu dokola se tocící sadu písní. To pak sahám k CD, která splnují mé požadavky i bez reklam. Nic proti vám MK a ani CR, jste jediné radio svého druhu ve stredních Cechách bežne širitelné vzduchem (a RFolk si v aute neposlechnu). A v tom je ten problém. Jste jediný. Dík alespon za tu znouzi. :-

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib