gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

09.07.2009 Mistře, blahopřeji! (Tomáš Pohl)    PDF Tisk Email
Zajímavosti

Přiznám se, že jsem nikdy doma neměl jedinou nahrávku Karla Gotta, což mě zdánlivě neopravňuje psát článek k oslavě jeho sedmdesátých narozenin, které bude slavit letos 14. července. Gott je ale v dějinách československé a české populární hudby dvacátého století podobným fenoménem, jako byl ve filmu a na divadle Vlasta Burian, či ve stejném hudebním žánru nedávno zesnulý Waldemar Matuška.

Vzpomínám si, kdy jsem poprvé Gotta jako nezletilý posluchač zaznamenal? Určitě to byla píseň Oči má sněhem zaváté, kterou mu na tělo napsala v Semaforu dvojice Suchý a Šlitr. Na jejím základě pak suverénně vyhrál druhý ročník soutěže Zlatý slavík v roce 1963.

Vše nedobré je k něčemu dobré. Gott chtěl být malířem, ale na studia se nedostal. Neumím posoudit kvalitu obrazů Karla Gotta, ale nelze ji posuzovat podle ceny, za kterou se kupují.
Zato tenor zaměstnance ČKD, který kmital mezi směnami v továrně a na pódiu kavárny Vltava, byl s rostoucí kvalitou pod vedením profesora Karenina stále výraznější. V té době vládl suverénně hlas Milana Chladila, či mužný nádherný baryton Rudolfa Cortéze. Ale ten velmi hubený mladík do toho šel s plným nasazením.
Ze širokého repertoáru Karla Gotta mi dodnes běhá blahem mráz po zádech ze dvou písní. První je duet s Evou Pilarovou o tom, jak je nebezpečné dotýkat se hvězd na zem spadlých, který zní ve filmu Kdyby tisíc klarinetů. Druhou je píseň převzatá od Charlese Aznavoura Když jsem já byl tenkrát kluk.
Šel čas, Gott opustil Semafor, s geniálním textařským samoukem Jiřím Štaidlem (dodnes jsem neslyšel podruhé slovo „zhůvěřile“ použité v písní Trezor) a jeho bratrem Ladislavem zakládá divadlo Apollo. Jako jeden z prvních Čechů legálně zpívá v Las Vegas.
Gottova popularita roste zejména v obou sousedních rozdělených německých státech. Po sovětské invazi by jistě nebylo pro Gotta problematické v tehdejší NSR zůstat. O okolnostech, proč se tak nestalo, nic nevím. Jen si pamatuji, jak Gustáv Husák v době svého řečnického vrcholu, vzal Gotta do úst a připomněl jeho píseň pro pány konšely.
V sedmdesátých letech minulého století i později bylo Karla Gotta všude plno, vydával desku za deskou. Po roce 1989 pokračuje ve své pěvecké dráze a kariéře. Je ale i terčem bulvárů i označování popovou normalizační hvězdou.
Pro mě je Karel Gott příkladem vynikající profesionality, důkazem toho, že „člověk z lidu“ se může vypracovat, ale není to žádným zázrakem, ani rychlokvašením. To platí zejména v dnešní době superstárů a jiných jepičích hvězd.
Vše ostatní, co se o Karlu Gottovi píše či mluví není podstatné. Řeči a novinové články mizí jako sníh na jaře, ale kvalitní profesionální tvorba, ta tu bude stále. Pane Gotte, přijmete gratulaci k vašim sedmdesátým narozeninám od člověka, který nemá doma jedinou Vaši desku, ale pro něhož jste byl, jste a budete skutečný bůh profesionalismu.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Janek  - Děkuji za velmi dobrý článek   |77.48.230.xxx |10.07.2009 13:52:32
A připojuji se ke gratulaci. Snad bych jel dodal méně zmiňovaný fakt, že Gottova profesionalita se projevovala a stále projevuje na jeho koncertech,kterých není málo a jsou velmi silným zážitkem.
Juicy Harks  - Cin cin Salute   |89.176.118.xxx |14.07.2009 14:00:37
http://www.youtube.com/watch?v=vrA9kvuAWTY
Bodlák  - To snad ne   |80.188.8.xxx |16.07.2009 14:05:38
To má být vtip? Blahopřání k narozeninám komunistickému přisluhovači, který se ihned adaptoval v novém režimu, člověku, který by měl chodit kanály a přesto se na nás neustále šklebí z televize v "prime timu"...? Také mi běhá mráz po zádech, ovšem nikoliv blahem.
Jirka   |82.208.57.xxx |16.07.2009 15:26:23
Hle, česká závist promluvila.
Michal Vomočil  - Bodlák má pravdu   |192.35.17.xxx |16.07.2009 16:28:12
Souhlasím s Bodlákem. A vůbec to nesouvisí se závistí. Znám jiné - skutečné - mistry, kteří své dílo strvzují i svým jednáním a životem. K. Gott není tento případ.
Tomáš Pohl   |94.113.160.xxx |16.07.2009 22:59:42
Příteli,
v šedesátých létech dvacátého století zde byly dva veliké tenory, Ivo Žídek a Karel Gott. Prosím, zkuste si přečíst rozhovor s Ivanem Magorem Jirousem v minulém Reflexu. Magor má plné právo na přisluhovače plivat, ale na rozdíl od Vás umí oddělit profesionalitu od ostatního. Na rozdíl od Vás tento statečný člověk dokáže rozlišovat a ne být slepě militantní.
Herbert von Karajan žil ve čtyřicátých létech minulého století v Římě a jaksi , slušně řečeno, protti nacismu nebojoval. Když se ptal Karla Ančerla, kde byl v té době on, odpověděl, že jako Žid v Terezíně. Myslíte že geniální Karajan byl tím pádem horší dïrigent než geniální Ančerl ? Nemám rád jednoduché soudy.
Belmondo   |212.24.142.xxx |16.07.2009 17:18:29
Letěl kdysi takový vtip vyprávěný hlasem Karla Gotta: „Potkal jsem ve stařičké Los Angeles Frenkího Sinátru a on mi říká Karle, jak to děláš, že po tobě ty ženský tak jdou? A já odpověděl: No, prostě zpívám… Tak víš co, Karle, raději zpívej!“
Jedné věci do svého konce Karel Kryl litoval, že v listopadu 89 kývnul na to, aby z balkónu Melantrichu mohl zpívat hymnu s ním i Karel Gott. Připomenout by se toho dalo, třeba nezapomenutelný projev na Antichartě… Nicméně na druhé straně je třeba taky říct, že jde o hudebního profesionála, stoprocentního poctivého dříče. Pokud Karel Gott jen zpívá…
Jirka   |82.208.57.xxx |16.07.2009 22:56:41
Belmondo, odkud máš informaci, že Kryl litoval, že zpíval s Gottem hymnu? Shodou okolností jsem o tom mluvil s Jiřím Černým (a myslím, že on znal Kryla velmi dobře) a říkal něco zcela jiného. Kryl Gotta uznával a do zpívání hymny s ním se hrnul velmi nadšeně, koneckonců Jiří Černý tomu byl tenkrát přítomen.
Džexna   |Manager |17.07.2009 00:12:23
Jiří Černý to potvrdil i v den Gottových narozenin v jako host v Událostech.
Belmondo, na ten potupný přenos z Anticharty tušim, že z Divadla hudby, si dobře pamatuju. Všichni se tam tvářili jak na vlastním funusu. A Gott nebyl sám, kdo tam mluvil, navíc ten projev četl z papíru. Soudruzi nebyli blbí. "Pane Gott, vy nám to přečtete a my vás budeme pouštět na Západ (, aby se nám sypaly devizy.")
Belmondo   |94.112.198.xxx |17.07.2009 21:40:53
Četl jsem to v nějakém rozhovoru (to už asi nedohledám), ale i v knížce Akorát, že mi zabili tátu Vojtěcha Klimta je k tomu něco málo:
S odstupem času je zřejmé, že toto společné vystoupení prospělo všem kromě Kryla. Bezprostředně po odzpívání, a dokonce i za měsíc nato, je Kryl jen lehce rozpačitý: „Snad jsem pochopil, proč nás tam Václav Havel postavil vedle sebe…“ … Po čase mu začne docházet, že v tu chvíli byl vlastně zneužit. „Karel Gott tam byl se mnou, prosím. Ale to je jedno, na tom už dneska nezáleží. Jen pro přesnost – já jsem byl požádán, jestli smí Karel Gott se mnou.“
A hned v dalším odstavci to velmi pěkně komentuje paní Vlasta Chramostová:
„Spojilo se nespojitelné. Dobrý politický tah skrýval předzvěst nové doby, která bude přát Gottům, ne Krylům.“
Antichartu bych dál nekomentoval, Karel Gott moc chtěl zpívat a moc chtěl vystupovat, proto se tak obludně ušpinil. Což se snad dá lidsky omluvit. Ale třeba zrovna v tomto případě panu Gottovi chybí pokora.
Jirka   |82.208.57.xxx |18.07.2009 21:52:54
No tak z výše uvedených přímých řečí Kryla, žádná velká lítost neplyne. Kdyby mohutně litoval, vyjádřil by se jistě hodně ostře, jak to dělal vždy.
Souhlasím s Tomášem Pohlem, taky nemám rád jednoduché soudy.
MK   |193.179.126.xxx |16.07.2009 17:34:26
Ty ses Bodláku dočista pomát. Co sem taháš politiku, prosimtě? To bylo o zpěvu, nikoliv o občanských postojích. Jinej Karel byl velmi nadán občanskými postoji, ale zpívat a hrát na kytaru neuměl ani zbla. A nadává mu za to někdo?
davy   |85.70.103.xxx |16.07.2009 22:07:18
Dnes v 16:34:26 mu za to trošku nadával MK.
Slávka-vy-  - Proti gustu...   |88.101.244.xxx |16.07.2009 23:01:43
Co naděláš, davy! Já mám třeba daleko radši právě toho "jinýho" Karla než Bendla
Bodlák   |80.188.8.xxx |16.07.2009 22:59:36
Mně spíš připadá, že ses pomát ty, MK, když to takhle otáčíš. Já osobně si ale víc vážím lidí s odvážnými občanskými postoji, co třeba nemají zrovna zlaté hrdlo, než talentovaných vychcánků typu Gotta, Michala Davida apod., co se prosadí v každém režimu.
Ano, článek Tomáše Pohla je hlavně o Gottových profesionálních kvalitách, ostatní prý "není podstatné". Dle mého názoru to je podstatné víc než dost. Kvůli takovým jako je "božský Kája" mnozí neméně talentovaní a profesionální nesměli vystupovat a/nebo natáčet desky. Nicméně, Gottovy pěvecké a profesionální kvality nezpochybňuji. Jeho bezpohlavní písničky ovšem považuju za naprostý kýč a uměleckou kvalitu v nich nespatřuji. Ani o velkém talentu nemůže být v tomto případě pochyb, škoda jen, že ho zcela promarnil.
Jirko   |82.208.57.xxx |16.07.2009 23:22:04
Bodláku a v čem spočívá Gottova vychcanost, že se ten hajzl prosadil i v tomto režimu?
Džexna   |Manager |17.07.2009 00:23:37
Bodláku, Gott nebyl v KSČ, nikoho neudával. A do Ruska jezdili koncertovat tehdy skoro všichni.
A že se prosadil i v novém režimu? Gott si ty hlasy do Slavíka neposílá, neskupuje lístky na své koncerty, pro televize a rádia je stále zárukou sledovanosti a poslechovosti.
A čím promarnil svůj talent? Že nezpíval protestsongy? Nebo že se nedal na operu?
Belmondo   |94.112.198.xxx |17.07.2009 22:00:55
Když ono je to Džexno trochu i tak, že kdybychom se všichni chovali, tak jako pan Gott v případě Anticharty, měli bychom tu bolševiky včele doteď (a ne už jen v parlamentu a v Bruselu…).
Ale všichni jsme pochopitelně neměli na to, abychom se stali disidenty, jen bychom za tu dobu a za to co jsme prováděli blbě, zbaběle a proti svému přesvědčení, si dnes měli říct, že se za to stydíme. A to je možná to, co nám nejvíc chybí a pokud se s minulostí nevyrovnáme bude zle. A to si myslím měl na mysli i Bodlák, byť to napsal zatraceně ostře.
janek   |89.24.6.xxx |17.07.2009 22:26:42
Ano, drtivá většina lidí mlčela a podřizovala se. A dnes ti co mlčeli a kolikrát i posluhovali chtějí omluvu od těch co tenkrát něco uměli a foukalo na ně. Nějakého Pepíka Bodláka jistě nikdo do anticharty nenutil, protože byl nula a nic neuměl. Dnes to, že byl tenkrát nula využívá k tomu, aby se dělal hrdinou ... to mi vadí. A samozřejmě, že nic není černobílé a i na tom co píše Belmondo je část pravdy.
MK   |193.179.126.xxx |17.07.2009 12:44:47
Bodláku, velmi se blížíme k diskusi o tom, že mnozí potenciálně nadaní a skvělí, navíc se supr statečnými postoji, kterým bylo komunisty zakazováno vystupovat měli už dvacet let na to, aby dokázali, jaxou skvělí ... - a zase nic. To už tu bylo i se jmény. Nerozviřuj tu tedy tu tezi o těch utlačených talentovaných. Skutečný talent se totiž prosadí - ne za každého režimu, jak bys mi asi rád vložil do úst, ale třeba po čase, po nějakém čekání. I takový příklad tu je a to dokonce ze stejného opovrhovaného popu. Z folku bohužel ne.
Bůžek   |94.113.160.xxx |17.07.2009 18:36:35
Na rozdíl od několika folkových bardů,bojujících statečně proti režimu, Karel¨Gott nedonášel STB na své kamarády.
janek   |89.24.6.xxx |17.07.2009 20:43:06
Vždycky mě pobaví jistota, kterou někdo má, když tvrdí, že někdo jiný na někoho donášel. Mám velkou zkušenost, že jsou to většinou lidi, kteří o té době vědí prd, a nebo mají sami máslo na hlavě. Takový je holt svět.
Tomáš Pohl   |94.113.160.xxx |17.07.2009 00:39:39
Přátelé,
tuhle jsem si "vyyoutuboval" píseň Hlinkovej Gardy s refrénem Na stráž. Zpíval ji miláček bratislavských paní a dívek a nejen jich, Krištof Veselý. Vlasta Burian za jeden gag Hvězdy nad Baltimore, silně antisemitský, dostal zaracha a nikdy už starou slávu neobnovil. Být Robespierem po bitvě je velmi jednöduché. Jen mě mrzí, že zuřiví diskutéři ani nezakyselili při nedávných nedožitých narozeninách nenahraditelné Zuzany Navarové.
Ale k Mistrovi: kouknul jsem jedním okem na sestřih koncertu. Tzv. celebrity se snažily zpívat jeho repertoár. Když si občas vzal s nimi do ruky mikrofon i sám oslavenec,bylo vidět, jak i teď na nimi ční. Já ho od šedesátých let neposlouchám, ale pokládal jsem za slušné mu několika slovy popřát, nic víc. Asi jsem blbě vychovaný, ale to se nedá nic dělat.
Marek Jonáš   |Registered |17.07.2009 12:25:52
Tomáši, jsem bezvěrec, ale pánbůch zaplať za vaši "nevychovanost ".
Jinak Bodláku, prosím jak se pozná kýč a promarnění talentu???
Proč je to že se dokáži prosadit známka toho že jsem falešný a komunistický prase a né toho že asi fakt něco umím. Nejsem žádný zarytý fanoušek p. Gotta ale vím že umí a nemám pocit že by se choval tak že bychom do něj měli kopat.
Slávka-vy-  - víc takových "nevychovanců"   |62.209.192.xxx |17.07.2009 13:18:47
Od Karla Gotta mám po jednom elpíčku a singlu (z dětství ), neposlouchám ho, ale určitě ho považuju za slušného člověka, který spíš pomohl než by některému kolegovi uškodil. Líbilo se mi, co o něm napsal Magor v Respektu.
Díky, Tomáši, že připomínáte výročí žijících (slavných i zapomenutých) i těch, co už odešli.
Anonymní   |85.70.103.xxx |17.07.2009 23:29:27
Připomenutí Gottova výročí je v každém případě záslužné. Navíc bych chtěl připomenout, že Gott během své kariéry sem tam zavadil i o country (se střídavými úspěchy) a dokonce snad vystoupil i v Nashvillu. Podotýkám, že taky nejsem jeho fanoušek.
Co se týče Gottových politických postojů, tak se nabízí otázka, jak by se tehdy na jeho místě zachoval kdokoliv z nás. Roku 1977 byl ten režimní proud už příliš silný a plout proti němu nebylo jednoduché...
Ještě mám pár poznámek k tomu druhému "Karlovi na čtyři", pokud MK ve svých narážkách myslel jeho:
1) jemu po revoluci rozhodně nebylo dopřáno dvacet let,
2) byl to v první řadě písničkář, tj. hrál a zpíval tak, jak jeho písničky vyžadovaly,
3) na rozdíl od Gotta nepotřeboval kolem sebe autorský tým ani početný orchestr, neboť si vystačil sám.
Nejsem ani skalním Krylovým fanouškem, ale jeho básnické obraty nelze jen tak pustit druhým uchem ven.
Sice jsem tady uhnul od tématu, ale MK předtím taky, čímž vytvořil precedens a mohl jsem si to tedy dovolit.
davy   |85.70.103.xxx |17.07.2009 23:30:32
Omlouvám se - ten ukecaný anonam jsem byl já.
davy   |85.70.103.xxx |17.07.2009 23:32:55
Samozřejmě anonym, uklepl jsem se.
Bodlák   |80.188.8.xxx |23.07.2009 15:57:04
Jak se pozná kýč? Slovník spisovné češtiny kýč definuje jako "líbivý rádoby umělecký výtvor". Vnímání toho, co je umění a co kýč, máme jistě každý trochu posunutou,proto jsem taky psal, že se jedná o můj názor. A pokud někdo využije svůj talent k vytváření kýče, pak si myslím, že ten talent promrhal. To je celé.
Džexna   |Manager |23.07.2009 17:47:41
Bodláku, zpívat belcantem písničky o lásce, navíc s melodií, nazýváš kýč, prosím, to ti neberu. Ano, Gott zpíval pop, v šedesátých letech, kdy se dostal na vrchol s přesahem od jazzu k bibgbítu a v sedmdesátých i ke country.
99% "dělníků, rolníků a pracující inteligence" podepsalo Antichartu a chodilo k volbám = 99% přisluhovačů komunismu. Důvod už tu byl několikrát popsán.
My se tu hádáme, a ti, kteří tehdy tahali za nitky a pohrávali si s osudy lidí, se tomu můžou jen uchechtávat.
Milouš Jakeš   |86.49.10.xxx |23.07.2009 18:22:37
Zagorová byla hodná holka, ale podepsala. A ty peníze, co měl Gott, to sme neměli žádnej z nás, soudruzi, ani soudruh Paroubek na RaJ Praha 5 včetně dýška. Já už to tady dlouho čtu a moc se mi nelíbíte, soudružky a soudruzi !
Jiří Nedavaška  - Kája...   |88.146.158.xxx |24.07.2009 00:47:41
Karel Gott mit uns...

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
15161718192021
222324
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib