gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

02.06.2006 Nenalézaci pokladu + Ontário (Mirek Valina + Joe Jégr)    PDF Tisk Email
Povídky

Nenalézači pokladů

"Zabiju tě, pišišvore!" křikla ježibaba neurčitýho věku a pohlaví, když ji Kyborg položil anketní otázku, zda pamatuje májový dny roku čtyřicátýho pátýho ve zdejším kraji. Sedla na koště a vyhnala ho ze vrat.
"Končíme!" haleká na nás prchající Kyborg. A když se vydejchá, tak dodá: "Sociologický metody zklamaly. Musíme do terénu."
"Moje řeč. Aspoň voceníte, jak jsem vybavenej." Bonbón hrdým gestem nejplatnějšího člena expedice potěžká v dlaních svůj detektor kovů.
Hledat štěchovickej poklad v prostoru mezi Teplicema a Cínovcem, to byl geniální tah, vydedukovanej Kyborgem. Von Kyborg zpravidla nevnímá nic kromě fyziky a počítačů, ale tentokrát, po jednom zvlášť nezdařeným pokusu vo průnik do čtvrtý dimenze, vodpočíval u bedny. Mrtvě čučel na Studio kontakt nebo na co - a tam zrovna nějakej chlápek fňukal, že furt nemůže najít štěchovickej poklad. Kyborga ty hlody katapultovaly z ušáku. "Bodeť bys ho našel! To dá rozum!"
"To by esesáci museli bejt úplný debilové," plašil druhej den ráno Kyborg před školou. "Uvažujte, sakra: chci schovat štěchovickej poklad - archív německý tajný služby, vobrazy, šperky, zlato a další cennosti za dvě stě miliónů dolarů - budu takový pako a zahrabu ho ve Štěchovicích?"
"Není to ňáký blbý?" mžikla Fišta nechápavě řasama. "Kde jinde by měl bejt štěchovickej poklad, když ne ve Štěchovicích?"
"V Sudetech přece!" vybafnul Kyborg. "Na posledním území Třetí říše, který tenkrát eště nebylo vobsazený. Na území, který by jednou, až přijde den... rozumíte?" Kyborg udělal dramatickou pauzu. "Náhodou to měli dobře vymyšlený. Do Štěchovic poslali pár blbečků jako zastírací manévr. Tam hráli divadýlko se štolama a minama a tak - a jinej oddíl zatím vodvez poklad sem do hor. Úplně nenápadně. Tady ho někde zakopali a potom kvůli utajení vodrovnali každýho, kdo na něj šáhnul. Dokonce i vlastní vojáky..."

Akorát s jedním chytráci nepočítali - že koncem jara tisícího devítistýho sedmdesátýho devátýho roku spatří v teplický porodnici žlutou mlhu drobný, rachitický, leč nadmíru inteligentní novorozeně, zvaný Kyborg.

"Vopravdu tam nic není?" ptá se Bonbón nevěřícně.
"Kristovy hnáty!" žahnu polní lopatkou vo hlínu. "Vím já, proč ten tvůj krám zas ječel?"
Bonbón zakroutí řepou, nechá mě bez pomoci na dně dvoumetrový jámy a dál se šťourá v jehličí rezavou šaltpákou, která by měla pocházet z výzbroje americký armády. Aspoň to tvrdil ten Vietnamec, když ji Bonbónovi prodával coby perfektní hledačku min, která během celý vietnamský války selhala jenom jednou...
"Přátelé, tudy cesta nevede," votírá si zapocený brejle Kyborg. "To chce nápad. Jinak to najdeme až v penzi."

Ilustrační foto: Víťa Obůrka ©

Trapsavecký "veletrh"

Ilustrační foto: Víťa Obůrka ©

"Hmmmm." Fišta si protáhne záda. "Aspoň z nás pak budou nejbohatší důchodci na světě."
Jak se tak šplhám k povrchu zemskýmu, praští mě do vočí šedej trabant s déčkem, zaparkovanej mezi stromama. "Já myslím, že bych nápad měl..."
"A jo. No vidíš." Kyborgovy brejle se rozzářily novou nadějí.

"Hej, kružítko!" zaklepu na vokno trabanta.
Bonbón vodloupne boční dveře.
Němec v trabantu nadskočí. Překotně vopouští složitej propletenec, kterej tam vytvořil se dvěma cikánkama.
"Parkuješ v lese, dů trotl," povytáhnu ho ven z auta. "Ničíš přírodu."
"A kde je štěchovickej poklad nevíš," propleskne mu Kyborg baculatý tváře.
"Was?!" mečí kružítko.
Cikánky naštěstí nejsou hysterický. Nedělaj problémy. Hezky věcně kružítkovi šacujou kapsy vodloženýho kabátu.
"Nebo víš?" přeměří si ho Fišta pátravě.
"Ich verstehe nicht."
"Kde je?! Ukaž!!"
Vynervovanej Němec píchne roztřeseným ukazovákem do mapy. Kyborg nahmátne tužku a vobkreslí kolem jeho prstu elegantní kolečko.

"Tady někde by to mělo bejt."
"Jo, přesně tohle místo nám ukazoval."
"Podle mě to zakopali támhle. Tam na tý stráni."
"Jestli nekecal," brzdí Fišta všeobecný nadšení.
"Každopádně k vyzvednutí pokladu potřebujeme souhlas majitele pozemku," váhá Kyborg. "Souhlas je..."
"V tom případě máme kliku," přeruším ho. "Majitel tam zrovna seká trávu."
Obstoupili jsme shrbenýho, prošedivělýho sekáče.
"Dobrý den."
"Tak co? Kde začneme kopat?" Bonbón se znalecky rozhlídnul po louce.
"Počkej," drcla do něj Fišta.
"Cože?" Chlápek zvednul kosu na úroveň očí a zaujal obrannej postoj.
"Pane, víte, že pod vaší loukou je štěchovickej poklad?" oslovil ho Kyborg medovým hláskem.
"Jakto?"
"Nebojte se. To je pro vás štěstí," snažím se uklidnit majitele pozemku.
"Já vám seru na váš poklad! Já tu mám trávu pro králíky! Tady se nic kopat nebude!"
"Vždyť ten poklad má obrovskou cenu!" zavyl Kyborg.
"Pane." Fišta nasadí svůj zkormoucenej pohled číslo čtrnáct, model svatá Anežka. "Prosím vás..."
"No... dobrý. Dobrý. Tak na podzim, až sklidím votavu, tak... Ale teď nezdržujte." Plivnul si do dlaní a začal kolem sebe zase švihat kosou.

Nalezli jsme do autobusu jako zpráskaný velbloudi. "To není možný! Copak neumí počítat? Za ty prachy by si koupil tisíc králíků! Milión králíků. Miliardu králíků! A do všech by moc cpát kokosový vořechy!" bědoval Kyborg.
"Proč kokosový vořechy?" zeptal se Bonbón.
"Aby je chránil před AIDS, ty makovče."
"Fakt, jo??"
"Teda, já věděl, že lidi na venkově moc inteligentní nejsou," pokračoval Kyborg v žalozpěvu, "ale takovýhle burani... teda..." Znehybněl. Promnul si bradu. "...vono by to taky mohlo bejt úplně jinak... hele... my tam půjdem eště jednou..."

"Halt!" zařízlo se do tmy hned, jak jsme se křišťálovou letní nocí připlížili k louce. Před námi stál náš známej chovatel králíků. Tentokrát nedržel kosu, ale německej samopal z druhý světový války. Hlaveň se leskla ve stříbrnejch paprscích měsíčního světla.
"Strážce pokladu." Kyborg hlasitě polknul slinu. "Tak jsem měl pravdu. Je to strážce pokladu."
"Ja, měl jsi pravdu," zaskřípaly zkažený zuby. "Ale to je všechno, co z toho budeš mít. Hände hoch!!"
Věděl jsem, že musím bejt rychlej.
Tak nás to učil divous Tony Vokurka.
Bleskově shodit luk z ramene.
Hrábnout do toulce pro šíp.
Natáhnout tětivu.
Sssssvist!
Šíp do něj zahučel dřív, než se prďola stačil nadechnout.
A nic.
Podíval se na mě s pohrdavým úšklebkem. Vytáhnul z břicha šíp a zamáznul si ránu kouskem jílu. "Klidně střílejte dál. Můžete i házet granáty. Ale nezkoušejte uprchnout! nebo vás pošlu do nejtemnějších pekel! Ostatně - já bych to udělal už dávno. Děkujte Bohu, že náš velitel, kapitán Kluge, má slabost pro mladé odvážné bojovníky. Na..." Vomrknul oblohu. "Je čas."
Úderem půlnoci se travnatej svah rozestoupil a z jeho vnitřku vyjel starej vojenskej náklaďák. Řídil ho kostlivec v uniformě důstojníka wehrmachtu. Náklaďák sjel po trávě dolů na silnici. Štola ve stráni se zbortila - vlastně ne - tak se jako divně scvrkla, že po ní nezbylo ani stopy.
"Sedej, Franz!" štěknul kostlivec u volantu. "Schnell! Musíme hledat novou skrýš! Gott mit Himmel! Tohle si Heinrich ještě vodnese! Ten děvkař! Ten užvaněnej zbabělec! Ten pes! Kdybych měl dost mužů, nechám ho za zradu rozpustit v kyselině. Der Teufel soll das sehen! Ale stejně mu to neprojde. Za tohle bude zavřenej sedm let ve svý rakvi! A bez polštáře..."
Auto zmizelo v zatáčce.

________________________________________
Mirek Valina
Zlatý trapsavec 1993

 

 

Ontário

Dostal jsem psaní z Ontária
z té dálky dejchne poezie
otvírám list, však mezi řádky
je skryta nostalgie.

Že prej má prachů jak nóbl pán
knihovnu plnou Hemingwaye
a novej vůz a taky nuda
klepe mu na veřeje.

Odešli mnozí a jejich smích
v campech už nezazní,
toulavej vítr v strunách jim hrál
možná song poslední.

Dostal jsem psaní z Ontária
píše mi přítel z emigrace:
pošli mi, prosím, vzpomínek pár
sem do mý nový štace.

Srdce prý nechal malinkej kus
ležet u cesty tu neděli
kde jsme se slečnou romantikou
na trávě dováděli.

A tak jsem poslal do zámoří
pár stručnejch vět a komplimentů
že srdce dávno v trávě není
jen trochu sentimentu.

Dostal jsem psaní z Ontária
z té dálky dejchne poezie
dopis malej, však mezi řádky,
VELKÁ NOSTALGIE...

_____________________________________
Joe Jégr
Zlatý trapsavec 1971


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Black Bart the P08  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |85.70.201.xxx |02.06.2006 13:23:00
Výborná povídka, precetl jsem to jedním dechem a jen litoval, že není delší.
Udeluji jednicku s hvezdickou
Johny  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |88.100.112.xxx |03.06.2006 13:06:00
Tak s tímhle Míra vyhrál zlatýho Trappsavce?
Což o to, povídka je slušná a dobre napsaná, ale nemíval náhodou Trapsavec kdysi dávno v propozicích, že práce do nej zaslané musí být o trampingu, prírode, kamarádství, a tak dále?
Že by se na to mezitím tiše zapomelo?
Musím souhlasit s nedávno prezentovaným názorem Hombrého, že zmínená literární soutež už dávno není co bývala
Tony  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |88.100.183.xxx |03.06.2006 13:31:00
Ahoj Johny.
Mám dotaz. Psal jsi nekdy - samozrejme v té zlaté dobe, kdy Trapsavec (píše se to takhle i minule jsi název souteže špatne napsal)byl ješte trampský:)- do této souteže?
Když s nekým mám diskutovat- rád vím s kým. Tolik casu zase nemám, abych ho plýtval na nekoho, kdo se tady nazve (treba)Johnym...
Ale férové diskuzi se nevyhýbám, pokud jsi mel s Trapsavcem v minulosti neco spolecného. Muže být prínosná nejen pro nás dva:
holka House  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |195.113.26.xxx |03.06.2006 15:36:00
jeee, trampové zase nemají v sobotu odpoledne co delat, tak sedí u pocítacu a diskutujou :o))
Tony  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |88.100.183.xxx |03.06.2006 21:32:00
House, ty máš na parezu notebook s pripojením:), nebo odkud že to píšeš?
Abys vedela, tak je to po mesíci muj první víkend, co musím tvrdnout v Praze. Víš? Odpocinout si od trampingu je taky duležitý!
Jo a ješte jsem stále nenašel to tvoje tricko:))), tak dotlac nový a já ti ho zaplatím
Tony  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |88.100.183.xxx |03.06.2006 22:06:00
Ahoj Johny.
Až ted jsem našel tvuj dotcený - tak trochu sebestredný - vzkaz Belmondovi. Jestli jsi ten Johny z Nového Jicína, tak te prekvapene zdravím, dlouho o tobe nebylo slyšet...
Jsi to ty?
House  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |195.113.26.xxx |03.06.2006 22:43:00
notebook na parezu nemám (i když mám Wifi, tak by to asi šlo)
víš já mám v pondelí to... no... státnice... a takový samý chytrý pánové se me budou ptát na spousty vecí, tak trénuju doma pred zrcadlem pohled "já to fakt vim, ale nemužu si vzpomenout"
triko koupím, doufám že si to minulý ta mladá nadejná autorka užívá :o))
Johny  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |88.100.112.xxx |04.06.2006 04:25:00
2 Tony: Nikolovek. Jsem puvodem ze severních cech, a do Trapsavce jsem nikdy nepsal. Jen svého casu do starého Trampa, a ruzných junáckých periodik. Ale na to si ty ani Belmondo nemužete pamatovat.
Tony  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |88.100.183.xxx |04.06.2006 11:22:00
Aha. Tak díky za vysvetlení. A co Bob Hurikán? To byl dobrej kámoš,co? Kolikrát jste spolu zatáborili?:)
Pamatuju si, že když jsem v Proudech v roce 1918 zakládal Osadu Ztracenka - tak jsem tam o Bobovi tehdy ješte nic neslyšel. Takovej to byl prtous!
A kde jsi byl tenkrát ty, Johny
Hombre  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |88.100.112.xxx |04.06.2006 13:56:00
Džóny, vykvajzni se na nej. Pro tyhle zelenáce zacíná historie nekdy v roce 1980, a reagujou precitlivele, když jim nekdo pripomene, že i predtím existoval jakejsi "tramping". ;o))))))
Pochop, je to generacní problém.
Oni si vytvárejí svuj vlastní svet, podle svých predstav. A ríkají tomu z nedostatku fantazie "tramping". ;o)
Co se pamatuji, tak jsem takovým ríkali "folkari", a chovali jsme se k nim zdvorile s chladnou prezíravostí. A predválecní kamarádi jim nadávali do "astrachánu". ;o))))))))
Tony  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |88.100.183.xxx |04.06.2006 18:08:00
Sakra. Já jsem se mel vsadit:)Ríkal jsem si Hombre, že na tu mojí odpoved Johnymu budeš tutove reagovat:)))
Príšte to už nenecháme náhode, ty trampe ze skla vyfouknutý:)) A já se s tebou potom vždy trampsky a kamarádsky (naucíš me to prosím, že jo?:))rozdelím.
Doufám, že ti chutná medovina - já se vetšinou o nic jiného nesázím!
Black Bart the P08  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |85.70.201.xxx |04.06.2006 20:04:00
Ehm...technický dotaz: Jak se liší tramp od folkare a astrachána? Nejak plavu v terminologii a rád bych mel jasno. Tak kdyby byl nekdo tak hodný a podal fundované vysvetlení...
Díky
BB the P08  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |85.70.201.xxx |04.06.2006 22:14:00
Ta už to nebude treba, našel jsem si to na Hombreho stránkách
Tony  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |88.100.183.xxx |04.06.2006 23:17:00
Pokud by jsi mel Bárte zájem a hodlal se v této veci i nadále vzdelávat:), tak bych ti mohl poslat Trampský slang od Kláry Pergelové. Jde o asi nejlepší zpracování tohoto tématu. Velikost 213KB
Belmondo  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |84.19.66.xxx |05.06.2006 09:57:00
Ahoj Hombre a Johny, prijde mi hodne hloupé se hádat o to, která generace je ta pravá trampská. Každá prece neco nového prinesla, co se tem predešlým treba príliš nelíbilo. Nakonec vetšinou to tramping obohatilo. Zrovna nedávno jsem si to naplno uvedomil pri debate s Kapitánem Kidem. A s tema mladýma jsem obcas v kontaktu a zdá se mi, že o historii trampingu vedí víc než vy o jeho soucasnosti. Škoda
Worvik  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |147.231.104.xxx |05.06.2006 12:02:00
Jen se tak zeptam...Jste snad zakladateli trampingu, ze si udelujete pravo posuzovat, co je trampske a co ne
Hombre  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |88.100.112.xxx |05.06.2006 12:41:00
na to, co je trampské, se neptej. Už tím, že se ptáš, dokazuješ, že nejsi štont to pochopit. ;o)
Worvik  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |147.231.104.xxx |05.06.2006 12:47:00
Mily Hombre, kdyby sis poradne precetl moji otazku, bylo by ti jasne, ze se neptam na to, co je trampske...mam pocit, ze s chapanim tu ma problem nekdo jinej
Hombre  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |88.100.112.xxx |05.06.2006 12:54:00
Belmondo, zde nejde o hádání typu "kdo je lepší tramp", ale o názory ve vztahu k tradicím.
Tramping býval vždycky desne vyhranený. Svuj. Vždy v opozici. Plyne to z tradic a názorových základu. Není nic jinýho, cím by se mohl odlišovat.
Jiste, vytvoril si vlastní jazyk, vlastní životní styl, ale to je jen bezvýznamný detail, bez obsahu.
Muže ho napodobit kdokoli.
Podstata toho, zda je clovek "tramp" není v tom, že se k trampum hlásí, a obcas vyrazí na Brdy ci na koncert skupiny Lístek nebo na Trapsavce. Není ani v tom, že zdraví "ahoj" a umí lámat palec.
Je v motivech a vztahu k tem dobovým tradicím
Hombre  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |88.100.112.xxx |05.06.2006 12:57:00
Kupodivu nechutná. Dávám prednost vermutu, ctný folkari. ;o))
Tony  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |88.100.183.xxx |05.06.2006 13:06:00
To je škoda. Nebot já si pres léto delám zásoby medoviny na zimu. A když potom mrzne a na vandru si jí ohreju v kochárne - to jsou pak ty trampohodiny!!
Ty se pocítají nejmín dvojnásobne:
Tony  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |88.100.183.xxx |05.06.2006 13:18:00
Tramping je predevším stav duše, Hombre. Tahle Mikiho moudrost je asi nejvýstižnejším vysvetlením toho - proc stále jezdíme "ohryzávat smrcky" do lesu.
Tramping je v opozici, to máš pravdu, ale obcas mi prijde, že je v iks opozicích vuci sobe. A to díky trampským verozvestum, co maj jasno v tom, co tramping je a co není a otravujou tím život ostatním už skoro 90 let - od první republiky.
Neházím je všechny do jednoho pytle - nekdy nezbývá nic jiného - než se oprít o tradice a zvyky spolecenství zalomeného palce:)a obrazne vstoupit do tvrdého jádra. To souhlasím. Bohužel vetšinou jde však o ty prípady, kdy se spolu hádají "žáby a myši"!
Víš, že me nikdy nenapadlo nekomu ríkat, jestli je tramp, nebo ne. Obcas si z nekterých jedincu, nebo ruzných trampských klubu - kde mají pocit trampské elity, ale z usárnou jsem je v lese nevidel - delám srandu, ale jejich právo na trampství, bych si jim nikdy nedovolil uprít.
Delej to taky tak:)))
Belmondo  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |84.19.66.xxx |05.06.2006 17:21:00
Máš pravdu Hombre. Já se jen nemužu dobrat toho, kde je muj špatný vztah k tradicím trampingu. A myslím, že i opozicní vztah trampingu prošel vývojem. Ani ten idylický prvorepublikový tramping prece nebyl jednotným proudem myšlenek - spory o apoliticnosti ci levicovosti, ale podstatné bylo to, že když došlo na Kubátuv zákon, táhlo se za jeden provaz. Ver, že v takový okamžik by tomu nebylo jinak ani dnes. Ono totiž v soucasnosti se proti necemu vymezit jednotne není tak jednoduché. A tak mi prijde, že se vy radeji vymezujete vuci lidem stejného založení jen s trochu odlišnými názory.Neprijde mi to príliš prozíravé. A to je muj názor
Black Bart the P08  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |85.70.201.xxx |05.06.2006 17:23:00
Budu rád, i když mne ani tak nešlo o definici folkare obecne, spíše o Hombreho definici folkare.
Nicméne mail mám bb08@seznam.c
Belmondo  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |84.19.66.xxx |05.06.2006 17:43:00
A vlastne to hlavní. Proc Nenalézaci pokladu nejsou trampskou povídkou? Mužete být prosím konkrétní
Hombre  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |88.100.112.xxx |06.06.2006 13:58:00
Nemá to smysl. ;o))
Predevším ta tvá reprodukovaná "moudrost" pochází nikoli od Mikyho Ryvoly, ale od Wabiho Danka. Což zase nikdá nebyl tramp, ale vždycky jen podradnej písnickár, vymetávac dobovejch folkovejch koncertu za totáce. ;o)))
Já to beru jako souhrnej životní styl. Vztah k životu. Tramp je pro me ten, kdo se jako tramp chová. Já už jím nejsem. Ale v dobách, kdy jsem jím byl, bylo tohle delení striktní a dusledné. A je dodnes. Pro ty, co jsou trampy. Proto vás radím mezi "folkare".
Dost o tom poslední dobou premejšlím. Máš pravdu, že i v 60. a 70. letech existovaly dve vrstvy. Ti co trampy byli, a ti, co se za ne považovali. Hranice mezi nimi nebyla nikdy ostrá, stejne jako není dneska. Ale rozlišitelné to bylo. Mám-li použít parafráze na tvou recenou "moudrost", svou duši nadlouho neukreješ.
Nejde o nejaké "hardcore" jádro, nejakou, jak tvrdíš, elitu. Když si na neco hrajem, protože tramping byl vždy svým zpusobem hra na neco, tak dusledne. Se vším všudy, vcetne motivací a názoru.
A tohle vy neberete. Proto jste pro skutecné trampy jen "folkari". Neco mimo jejich svet.
Máte výhodu: je vás hodne slyšet. Nejen na webu. Ale tramping není o popularite ani o poctu úspešných akcí. Je o necem jiném, a to "neco jiného" vám pri vašem životním stylu tak nejak uniká. ;o))))
Proto vás i vaše akce soudobí trampové hodnotí jako okrajovou cást kultury, která se jich netýká.
Vetšinou vás znají, málokdo vás nezná, "králicí telegraf" funguje, ale neztotožnují se s vámi. Dokážu pochopit, že tenhle poznatek je pro vás (kterí se nejspíše považujete za kulturní artefakty trampského hnutí) ponekud tristní, a z vašehom hlediska spadající do kategorie "bagatelizovatelných". Mužete se prece chlubit spoustou akcí vcetne treba toho soudobého Trapnopsavce.
Ovšem, lidé, kterí na vaše akce jezdí, nejsou už v podstate trampy v tom puvodním smyslu ani náhodou.
Vytvorili jste si vlastní kulturní platformu pro duchovne spríznené. Obecnejší, a nejspíš více odpovídající dobe. Ale už to NENÍ tramping. Chápete?
Pokud ne, diskutuji zbytecne. ;o)))))
Jaroos  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |62.245.91.xxx |06.06.2006 14:21:00
http://www.boko.cz/wabi/milejbratre.ht
Hombre  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |88.100.112.xxx |06.06.2006 14:27:00
Ano, máš pravdu. ;o)
Tramping nikdy nebyl, jako hnutí, jednolitý. Ani pred válkou, ani po ní. Vždy existovalo urcité ideové a názorové jádro, lidé kterí se mezi trampy radili z presvedcení. A kolem nich se nabaloval obrovský konglomerát okrajových kulturních trendu, casto i lokálních a tedencních. Je strašne težké to charakterizovat, protože zde se mluví o názorech, víre, presvedcení. Ale lze to "vycítit".
Tramping není ani o kulturních trendech, prestože je formoval a vytvárel. Proto to Miky, když citoval Danka, charakterizoval jako "stav duše". Vím, co pod tím myslel. Ale vy to chápete po svém. ;o)
Souhlasím, že i to kulturní a názorové souznení pro tramping jako hnutí existuje. Tramping, jako hnutí, pokrývá všechno, i veci a artefakty kulturne ci názorove príbuzné. Ale "tramping" je jen abstraktní zastrešující pojem, a nemá nic spolecného s konkrétním trampem. S jeho názory, predstavami a životním stylem.
Mužete tvrdit, že spadáte pod tramping. Okrajove je to pravda. Ale zda jste trampové, o tom nerozhoduje pocet zorganizovaných ci navštívených kulturních akcí, ani pocet zlatejch trapsavcu doma na polici. ;o)))
Rozhoduje názorové zaclenení, schopnost ztotožnit se s onou špatne definovatelnou podstatou, životní styl. Naprosto individuálne. ;o)))
Já jsem nakonec nemluvil o vás, jako jednotlivcích. Tak dobre vás individuálne neznám. Mluvil jsem o kulturním trendu, který reprezentujete, Belmondo. A ten není trampský. Nereprezentujete totiž skutecné trampy jako takové, ani dnešní, reprezentujete okrajove kulturní smer, nabalující se na tradice trampingu. ;o))
Belmondo  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |84.19.66.xxx |06.06.2006 14:31:00
I kdybys mel Hombre pravdu, tak prosím neurážej Trapsavce. Považuj si ho klidne za akci folkaru a trampskejch odpadlíku (je zbytecný o tom dál diskutovat), ale urážky si laskave strc za klobouk
Hombre  - Re: Nenalézači pokladů + Ontário   |88.100.112.xxx |06.06.2006 14:44:00
Jak chceš. ;o))
Odpovím otázkou: Co by na té povídce bylo "trampského", kdyby ji autor situoval do predmestské ulice místo do venkovské krajiny, a místo báglu vybavil hlavní postavy skejtáckým oblecením a prkýnky na koleckách?
Stacilo by na to pár drobných textových zmen, troška technovýplne a drobet specifického slangu, a máš z toho skejtáckou povídku jako vyšitou. ;o))))

Osobne si Míry považuju, píše slušne, obcas i skvele, ale jeho povídky jsou až na vzácné výjimky, vetšinou obecné, ne konkrétne o trampech a z trampingu jako takového používají jen bezvýznamné popisné atributy. Odstarníš-li je, zbude stále ješte dobrá povídka, ale co má ksakru pak ta povídka spolecnýho s trampy a trampingem?
Tech pár bezvýznamne popisných atributu?
Napíšu-li povídku, v níž bude mimo jiné figurovat kanoe a dve pádla, stane se tím ta povídka "vodáckou"?
Proto muj údiv nad tím, že Míra s ní vyhrál tu vaši soutež, a úvaha nad tím kam ta soutež speje.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
15161718192021
22
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib