Klíč se tímto dvojalbem k posluchačům vrací po téměř deseti letech od doby, kdy skupina přestala koncertovat. DvojCD je nazváno stejně, jako jedna ze starších písní skupiny – "" (tento název - podle slov Jardy Mariana - příznačně vystihuje skutečnost, že jak od roku 1982, kdy skupina Klíč poprvé veřejně vystoupila, tak i od 20. prosince roku 2002, kdy tradičním vánočním koncertem v pražském Divadle Za plotem definitivně ukončila svoji činnost, uplynula už opravdu velmi dlouhá doba).
Pavla a Jarda Marianovi
foto: Jiří Šámal st.
Ovšem Jarda Marian současně přiznává, že on i další bývalí muzikanti ze skupiny Klíč měli velkou radost, když jim letos vydavatelství Universal Music nabídlo možnost po letech znovu vydat jejich "staré" písničky – a navíc v rozsahu, který je značně velkorysý. A tak se na tomto novém dvojCD nachází celkem 50 převážně autorských písní skupiny Klíč – a kromě všech skladeb z prvních tří dnes už vlastně archivních alb z let 1993-1997 (, a ) je zde navíc zařazeno i pět bonusových písní, které na komerčních CD nebyly dosud nikdy uvedeny (např. tři písničky, které Klíč natočil už v roce 1986 pro firmu Supraphon a které pak následně vyšly na tehdy ještě vinylových SP deskách, ale například i zcela "neklíčovský" trampský evergreen Mikiho Ryvoly Země tří sluncí, který Klíč v jejich vlastním aranžmá nahrál v roce 1995, nebo nahrávka písně To není nikde psáno, která byla dlouhá léta závěrečným přídavkem na koncertech Klíče a pro vydání na CD vlastně ani nebyla určena).
A k novému dvojalbu ještě jedna "technická" poznámka - všechny skladby na dvojCD jsou sice původní (ještě "analogově" pořízené) nahrávky, ale všechny prošly před vydáním na tomto dvojalbu pečlivým a technicky velmi náročným "autorským" remasteringem, který ve svém nahrávacím studiu provedl jejich většinový autor, aranžér i interpret Jarda Marian.
Písně byly – díky dnes dostupným digitálním technologiím – zvukově výrazně pročištěny (především skladby z prvního alba z roku 1993) a upraveny tak, aby se co nejvíce přiblížily současným zvukovým standardům. A navíc - do původního záznamu některých písní bylo dodatečně i něco přidáno – tu a tam je dotočen zvuk hudebních nástrojů, které v době, kdy původní nahrávky vznikaly, ještě neměl Klíč k dispozici (krumhorn, šalmaj, kornamusa …), a v několika případech byly doplněny - a tím i zvukově obohaceny – i původni pěvecké výkony kapely. A sluší se dodat, že všechny provedené úpravy nahrávkám značně prospěly a výsledek zní až překvapivě dobře.
A ačkoli je mezi námi mnoho takových, kteří by s velkou radostí uvítali, kdyby Klíč začal znovu koncertovat, musíme, bohužel, citovat slova Jardy Mariana, který je pevně přesvědčen o tom, že k obnovení koncertní činnosti skupiny Klíč už opravdu nedojde. Ale možná mnohé potěší alespoň zpráva o tom, že - na základě opakujících se proseb ze strany pořadatelů i diváků - se Jarda s jeho ženou Pavlou Marianovou (tedy pouze ve velmi komorním obsazení) v poslední době na koncertní pódia s původními písničkami skupiny Klíč občas vracejí a tak máme možnost jejich "historizující" tvorbu si opět "živě" poslechnout.
Dubnové Notování
Ahoj Jano, jasna vec. Na FB jsme jako Kapela HRST ...
Dubnové Notování
Milá Hrsti, jste na FB? Nenašla jsem vás (na první...
Na Jihočeské Portě zvítězila dvo...
To je nádhera, Žíže gratuluji na dálku. Už jsem mě...
Dubnové Notování
Ahoj :) diky, ze jste byli tak vsimavy :) Nastesti...
Dubnové Notování
Každopádně souhlas. Ale nepodcenoval bych diváky, ...
Duben v táborské Univerzitě
Milý Spolektive, chválím tě, že své koncerty zapis...