04.07.2023 Co také zaznělo ve Folkmenu v průběhu jara (Miloš Keller)    PDF Tisk Email
Tentokrát se zastavím u trojice alb, které jsme v pořadu Folkmenu představovali, a které natočily skupiny. Začněme tím, kdy hlavní protagonista dorazil i do studia – Ivo Cicvárek jako reprezentant skupiny Živo, která natočila CD Morytáty a romance. Název mě zpočátku trošku zarazil, neb si pamatuji na jiné CD s názvem Morytáty a balady, ale poslech hned prvních písniček mě přesvědčil, že půjde o „jiné kafe“. Ostatně hned úvodní skladba se jmenuje Romance a morytát. Autorsky je celé album dílem Ivo Cicvárka, aranže, které hrají v celém díle významnou úlohu, jsou dílem kolektivním, jak se píše v bookletu. Právě aranže dávají desce pestrost ne jen v rámci jednoho žánru, ale umožňují se mezi žánry volně, a přitom kompaktně pohybovat. Už zmiňovaná úvodní skladba je romantickou, úsporně instrumentovanou baladou o vztahu a rozchodu dvou lidí, následující Balada z osmdesátek představuje z hlediska hudby spíše moderní elektro, z hlediska textu pak mírné zevšeobecnění vztahu člověka a společnosti, další skladby nepopisují či nehledají rozpory, ale jsou spíše zamyšleními např. Gangsterská romance. Hudební barvu pak změní i následující Róza, provedená jako kuplet z dvacátých let, včetně harmoniky. A že romance nebo balada nemusí být nutně pomalá, ukazuje i skladba Jak bys mě miloval – na napětí či naléhavosti nic neztrácí. Ostatně tyhle tři jsem si i nejvíc oblíbil. Nu, a když si myslíte, že jste již všechny polohy slyšeli, přijde vysloveně rockový Morytát o posledním dechu. Když nebudete mít po ruce přehrávač, pročítejte si aspoň texty, i samotné jsou zážitkem.
Živo - Morytáty a romance
Živo: Morytáty a romance
Vydavatel: Indies Scope
Vydáno: 2022
Hodnocení desky: 9,09/10
Seznam písní: Romance a morytát • Balada z osmdesátek • Prvněkrát • Gangsterská romance • Róza • Jak bys mě miloval • Ostrovní romance • Před koncem války • Morytát o posledním dechu • Balada o poslední bouři • Neber mi • Do tváří (CD bonus)
Co o albu napsal Tomáš Hrubý: "Ivo Cicvárek a jeho staré trio s novým jménem rozhodně nešetřili samply a barvičky jim míchala dlouhá řádka hostí (hammondky, cimbál, violoncello, akordeon, tin whistle…). Drsné morytáty, temné balady i něžné romance (a leccos dalšího), které se prý opírají o prožitky a vyprávění filtrované táborovými ohni, tak mají zvuk málem hledačský. Skvělá deska, i když minulé Padá se mi líbilo ještě víc." (9 bodů)

Další album, které jsme v pořadu Folkmenu představovali, je CD skupiny Isara Na vlně. Tady budu stručnější, neb Isara i z hlediska frekvence CD je na scéně slyšet častěji než Ivo Cicvárek a Živo a už má taky něco za sebou. Album bylo celkem s napětím očekáváno a mě osobně přijde, že se Isara, oproti předchozím písním, v písních na této desce poněkud zklidnila a ztišila, což se mi potvrdilo i na jejich koncertě na Portě. Nezměnila se stylově, to ne. Stylově vychází stále z pramenů irské, skotské a keltské muziky, najdete na CD i zajímavá zpracování doslova starodávných autorů hudby, oceňuji trojici instrumentálek (ale MG set to prostě není). Já jsem si z desky vybral Na sv. Martina, Libru tejdně a Loď jménem Diamond, ale zase – žádná z nich se nevyrovná např. Falešnici. Ale vlastně to nevadí, i tahle komornější poloha Isaře sedí.
Isara - Na vlně
Isara: Na vlně
Vydáno: 2022
Hodnocení desky: 7,70/10
Seznam písní: Newfoundland • Půl slánky • 7-8-9 (instr.) • Na sv. Martina • Libra tejdně • Tamlin • Nights in London (instr.) • Cadal Ciarach Mo Luran • Čí je ta krev • Sir Eglamore • Brockagh Braes • Loď jménem Diamond • Riding the Wave (instr.) • Zpátky do Derry
Co o albu napsal Tomáš Hrubý: "Jedna z nejzásadnějších kapel keltské odnože tuzemského folkrocku vydala desku, která odpovídá jejich kvalitám a posluchačskému očekávání, nic zásadního na ní nepokazila, ale ani se nepřehoupla směrem k mimořádnosti, takže ohodnocení je jednoduché. Mě od Isary vždy nejvíc bavily vypalovačky, kterých je tu pramálo (kromě prima instrumentálek), ale musím říct, že některé pomalé tracky se fakt povedly (Tamlin, Půl slánky…)." (7 bodů)