22.09.2023 Prázdninové dluhy (Miloš Keller)    PDF Tisk Email
Přes prázdniny mi zůstalo v šuplíku několik CD, o kterých jsem se ještě nezmínil, tak to teď napravím.
Zbytečný luxus jsou písně Petra Mazúra v aranžích Martina Strakoše, píše se v bookletu tohoto CD. Písně to nejsou na poslech lehké, přišly mi spíše jakoby obrácené do sebe a je těžké je rozšifrovat a přijít jim na kloub. Pokud zvládnete několikanásobný poslech, objevíte rozmanitý vnitřní svět autora, aranžéra i hostujících interpretů. Aranžér si libuje v širokém rozpětí mezi až minimalistickými aranžemi až k sebestředným instrumentačním exhibicím. Pokud se smíříte s jedním pólem, druhý vás vyruší a naopak. Pokud vnímáte texty, vezměte si k ruce booklet. Za mě nejlepší jsou Racek a Havran, a Starý pes, jejichž poselství je poměrně snadno rozluštitelné a instrumentace střídmě provedené. Faktem ale také je, že u naživo provedených písní udržíte pozornost hodně těžko, z CD zní písně lépe.
Zbytečný luxus - Zbytečný luxus
Zbytečný luxus: Zbytečný luxus
Vydavatel: Zbytečný luxus a Polí5
Vydáno: 2022
Hodnocení desky: 7,00/10
Seznam písní: Quijotam! • Shiti • Skřítci • Udatný rytíř (na rotopedu) • Racek a Havran • Babí léto • Šedivý vlas • Zástupy tupých • Starý pes • Sychravo • Vločky
Co o albu napsal Miloš Keller: "Usnul jsem" (5 bodů)

Acustrio natočilo CD Hrdá Ostrava. Vybral jsem si z 12 písní tu titulní a pak Až vyhraju v loterii. CD je ryze autorské (Václav Fajfr) a většinou se to nezapře, nicméně právě ve zmiňovaných písních ukazuje, že když chce, umí být pestrý (zejména druhá jmenovaná a pak také Dělej co ti říkám). Dostanete porci spíše pomalejších skladeb s mírně rozvláčnými úvody a místy spíše s recitativy a deklamacemi, ale vždy mají atmosféru a vyvolají pocit upřímného prožitku. Najdete i blues (Sousedské blues). Ostrava je tedy spíš nostalgická, trochu i zamyšlená, ale hrdá moc ne, což ale nakonec nevadí, i když tedy název CD trochu s obsahem nekoresponduje. CD s atmosférou cca třetí hodiny ranní o samotě – i na takovou dobu potřebujete muziku a Acustrio vám ji dodá.
Acustrio Václava Fajfra - Hrdá Ostrava
Acustrio Václava Fajfra: Hrdá Ostrava
Vydáno: 2022
Hodnocení desky: 6,40/10
Seznam písní: Hrabovské rybníky • Hrdá Ostrava • Hodili mě přes palubu • Gigolova zpověď • Dělej co ti říkám • Až vyhraju v loterii • Sousedské blues • Malá mořská víla • Láska na druhou • Nádherná a krásná • Takhle ne! • Bonus: 52 týdnů
Co o albu napsal Miloš Keller: "Jeden autor je znát a přitom umí být pestrý (Až vyhraju v loterii)" (5 bodů)

Bonsai č. 3 vydala album Hořká letní noc. Hned úvodní a současně titulní skladba je asi nejsilnější z celého alba a jakoby předznamená atmosféru celé desky. Dalším silným rozpoznávacím a pojícím prvkem je výrazné využití violoncella. Milé je i střídání mužského a ženského vokálu v písních, resp. dvou mužských (Michal Štrobl, Václav Koblenc a Zuzana Králová). Autorský tým je velmi pestrý, ale je výrazně znát, že jsou naladěni na stejnou notu. Písničky jsou vesměs středního tempa, ale udržují pozornost hudební i textovou až do konce. Ve většině písní najdeme i výrazný, nosný refrén či melodický nápad. V dobrém slova smyslu vyčnívají (kromě zmiňované titulní) i Sochy, Běžecká, atmosféru vystihující Marseille i Mohelnická a překvapivě i trošku popisný Školní sraz – popisnost náhle nevadí. Jak jsem výše napsal o časovém určení hudby skupiny Acustrio, tak tohle je hudba na horkou (ne hořkou) letní půlnoc.
Bonsai č. 3 - Hořká letní noc
Bonsai č. 3: Hořká letní noc
Vydáno: 2023
Hodnocení desky: 7,64/10
Seznam písní: Hořká letní noc • Láry Fáry • Otázka do větru • Mramory • Vlasy • Sochy • Běžecká • Křížový cesty • Školní sraz • O pohádkách • Marseille • Tajná znamení • Mohelnická • Song lodního kuchaře • S mapou v zákazu stání
Co o albu napsal Tomáš Hrubý: "„Nejsme revival,“ bránil se vždycky kapelník Vašek Koblenc: vzhledem k názvu to byl těžký úkol. Teď už to ale musí být každému jasné: vlastní písničky početně převažují, jsou často skvělé (Hořká letní noc, Sochy…) a navíc se nadále výtečně pojí s bonsaím repertoárem včetně dvou zhudebnělých textů z pozůstalosti Františka Stralczynského. Chvílemi to možná nevypadalo, ale kříženec buldočí trpělivosti a čistého nadšení vystoupal vysoko." (7 bodů)