29.05.2012 Dvakrát do téže Studny neskočíš (Miloš Keller)    Tisk
Martin Hejnák vydává druhé kompilační album Studna neobjevená 1. Už toto konstatování je potěšující, protože jsem se bál, že zůstane u ojedinělého premiérového výkřiku. První Studna ovšem nasadila laťku hodně vysoko a tak jsem byl zvědav, co ze studny vytáhne Martin Hejnák nyní. Tady bych chtěl poznamenat, že Studna ani v prvním díle neměla být „The best of“ českého mladého folku (to by byl ostatně nesmysl), ale přehlídkou toho, co je ve folku nové, mladé a nadějné (včetně toho, co ty naděje pak třeba i nesplní) a deska by měla mapovat aktuální dění v žánru i s tím, co třeba není dokonalé či nemá perspektivu. Proto také i druhý díl hodnotím kromobyčej vysoko, jakkoliv jednotlivé nahrávky hodnoceny samostatně by dostaly vesměs sotva polovinu toho, co celek.  Proto také by obě Studny měl znát každý, kdo se opravdu o folk zajímá – nemusí si je pouštět denně, nemusí se stát jeho oblíbenými deskami, ale v případě Studny jde prostě o to, vědět, co se v žánru děje.
Tak co ve Studni č. 2 najdeme: Bejlí předvádí celkem standardní folkový výkon, v písni Morava téměř až reprezentativní, téměř jedna ze čtyř - pěti hvězd alba. Druga může dojem, který na desce dělá, svést na předchůdce – jít po Bejlí není lehké, ale přiznejme si, ona by to Druga neměla lehké ani na samostatném singlu. Zejména Přání tvých návratů je exemplární. Doménou Jana Mašína je blues, a to zvládá. Krystyna Skalická již jisté jméno ve folku má, po výkonu na této desce si však kladu otázku jaké a proč vlastně. Tamara Nathová je soudná a na desku umístila jen jednu nahrávku – Přístav Vlkodlak. Skladba je působivá, hrůza mě skutečně obcházela. Romana Sulčíková má jako vzor Radůzu a jde jí to velmi dobře. Honza Adamec, Ondřej Herzán, Petr Mašín a Vítek Eliáš se na desce představují jako slibní interpreti, zejména když třeba díky desce dostanou příležitosti hrát, hrát a hrát (to je ostatně i další účel desky - seznámit organizátory s tím, z čeho mohou vybírat). Martin Rous je už ostřílený interpret a je tak trochu hvězdou alba. Podobně i duo Quaoar. Své dva kousky na desce má i producent Martin Hejnák – zde platí to, co jsem napsal o jeho příspěvku ke Studni minule. A on to zřejmě taky tuší, protože jeho příspěvky jsou suverénně, co se týče stopáže, nejkratší. Desku skoro uzavírá Levoruký Eda s trochu podlézavou Studánkou neobjevenou – chtěl jsem zavtipkovat i na jeho umělecké jméno, ale nejde to – levoruký (soudě podle písničky) opravdu není. Příjemný skoro závěr. Úplný závěr totiž (asi jako bonus, resp. speciální host projektu, jak je uvedeno na obalu) tvoří sedmiminutová kompozice Jana Žambocha, se kterou ho pravděpodobně ze Žambochů i z vydavatelství vyhodili, a tak ji uplacíroval zde. Jinak si to vysvětlit nedovedu. Zní to jako záznam exhumace na hřbitově štěňátek, aligátorátek a znakoplavčátek.
Velikým kladem alba je booklet s fotkami a velmi užitečnými stručnými informacemi o interpretech – to svědčí o péči, kterou desce Martin Hejnák věnuje a už jen za ten booklet si zaslouží (další) velkou jedničku. Kéž by se tak starali všichni vydavatelé a producenti. I proto jsem z desky už pár ukázek čerpal do pořadu Folkmenu Country radia.
Suma sumárum – na desce najdeme z třetiny velmi slušné hotové výkony, z třetiny velmi slušné přísliby dalšího vývoje a z třetiny slepé uličky. Ale i ty jsou důležité. Takový je stav mladého českého folku, a vůbec není špatný. Stojí za to desku mít. A těšit se na pokračování.

Různí - Studna neobjevená 2
Různí: Studna neobjevená 2
Vydavatel: Martin Hejnák
Hodnocení desky: 6,33/10
Seznam písní: Morava (Petr Brousil) • Hůl (Petr Brousil) • Ovčák a panenka (Lukáš Pokorný) • Přání tvých návratů (Lukáš Pokorný) • Ptačí chřipka (Jan Mašín) • Dámy z temnot (Jan Mašín) • Kačena (Krystyna Skalická) • Zabíjeli (Krystyna Skalická) • Přístav Vlkodlak (Tamara Nathová) • Harmonikář (Romana Sulčíková) • Otazníky (Romana Sulčíková) • Kámen (Honza Adamec) • Svatební (Vítek Eliáš) • Plamen (Martin Rous) • Oči (Martin Rous) • Mým přáním bylo (Quaoar) • Jen pár kroků do schodů (Quaoar) • Na břehu jezera Sevan (Ondřej Herzán) • Všenory (Petr Mašín) • Kořen a voda (Martin Hejnák) • Žaneta (Martin Hejnák) • Studánka neobjevená (Levoruký Eda) • Vzpomínka na odkolébavku (Jan Žamboch)
Co o albu napsal Miloš Keller: "Stále záslužné, ale dvakrát do téže studny neskočíš. Přeci jen si někdo ještě nezaslouží tam být a je tam jen ze známosti....ale nakonec - i to je obraz českého folku" (9 bodů)