08.11.2012 Jen pro veselé optimisty (Miloš Keller)    PDF Tisk Email
Robina Krále znám jako veselého a vtipného člověka, píšícího verše a knihy pro děti. Mělo mě napadnout, že to musí být vyváženo nějakým protipólem. Ten se projevil na albu Blázinec.
Album je autorským dílem Jana Lstibůrka (hudba) a Robina Krále (texty) a ve zkratce řečeno vás přivádí do prostředí, jež je pojmenováno v titulu desky. Doporučuji ji tedy jen lidem, kteří ani nepomysleli na procházku okolo této instituce a veškerá trápení, která mají, se omezují na rýmu, chřipku, zlomené nohy, vyhřezlá žebra a upadnuté končetiny. Malárie, lepra, spavá nemoc a nadměrná kučeravost vlny jsou radostnými procházkami světem oproti stavům, které řeší postavy alba. Jen posuďte sami: Autistka, Klaustrofobik, Neurotik, Bulimička, Zaznamenávač, Multifobik a další. Na desce je taky Normální člověk, paradoxně právě on, tak jak je představený v písni, vám přijde jako největší blázen. Vůbec se s ním neztotožníte a ke svému zděšení zjistíte, že v sobě rozpoznáváte rysy všech těch ostatních postav na albu zmíněných. A začnete se ptát, na které straně zdi blázince vlastně všichni jsme?
Kromě textů k tomu vydatně přispívá i hudba – šitá na míru jednotlivým interpretům: A to je další zajímavost alba. Jednotlivé postavy ztvárnili umělci z celého našeho hudebního spektra: David Koller, Ewa Farna, Jiří Suchý, Ivan Hlas, Xindl X, Marek Eben, Wabi Daněk a řada dalších. Když na to pohlédnete takto, pak vás okamžitě napadne, že můžete hudbu rozdělovat do žánrů jak chcete, ale pak ji nakonec stejně spojí do jednoho cosi společného…. A jsme u poslední věty předchozího odstavce. Ale zpět k hudbě – Jan Lstibůrek se ukazuje jako zdatný a všestranný autor, který dokáže vytvořit jak melodii z ranku scénické hudby, tak střední proud, tak i muziku akustickou, navíc vždy korespondující s textem (nebo je to naopak – že by se verše Robina Krále inspirovaly v muzice?).
Deska je určitě zajímavým a neobvyklým projektem v oblasti nejen naší muziky, určitě žánrově nezařaditelným a naopak, žánry spojujícím, pokud bychom si odmysleli ambice naznačené na obalu – být uceleným představením, možná divadelním pásmem o našich životech. A tak vlastně musím opravit své doporučení ze začátku článku – poslechněte si ji v jakékoliv náladě. Pokud budete mít špatnou, tak vám ji možná vyléčí a ještě trochu otevře oči.

Různí - Blázinec
Různí: Blázinec
Vydavatel: Wiselimits
Vydáno: 2012
Hodnocení desky: 6,89/10
Seznam písní: Normální člověk - David Koller • Autistka I - Ewa Farna • Pedofilův rap - Tomáš Klus • Klaustrofobik - Jiří Suchý • Nymfomanka - Kristýna Kudrnáčová • Autistka II - Ewa Farna • Neurotik - Ivan Hlas • Bulimička - Iva Pazderková • Automutilant - Xindl X • Autistka III - Ewa Farna • Árie láskou posedlá - Vanda Šípová • Zaznamenávač - Marek Eben • Maniodeprese - Bára Basiková • Narcis - Tomáš Hanák • Autistka IV - Ewa Farna • Multifobik - Wabi Daněk • V noci se mi zdálo - Petra Páchová
Co o albu napsal Tomáš Doug Machalík: "Tématická deska postavená na výborném nápadu věnovat každou píseň jedné duševní poruše. Kvalitní texty se skvěle potkávají se styly jednotlivých interpretů, o to víc ale zamrzí pasáže, v nichž zpěvu či deklamaci není rozumět." (8 bodů)