17.09.2014 2x Best a pokaždé jinak (Miloš Keller)    PDF Tisk Email

Dvojice kompilací, které se dají označit i jako bilancování činnosti kapely, či hezky česky "the best of" se mi sešly na stole. Navíc se jedná o skupiny, které se výrazným písmem zapsaly do historie i současnosti českého folku či trampské písně.

Příležitost poměrně podcenila Chrpa - vydala v podstatě záznam z koncertu z chrudimského divadla k pětatřiceti letům existence, který se konal v roce 2008, a ze Svojšického Slunovratu 2007. Ne, že by to bylo špatně, ale živé autenticity je na desce možná až moc, dost je taky písní, které známe v lepším podání jiných interpretů (zejména trampská klasika) a na stěžejní věci, které činily chrpu Chrpou, došlo tak nějak mimochodem. Hudební, ale zejména pěvecký výkon je zřejmě poplatný tomu, že v době vystoupení se moc nepočítalo s tím, že se to vydá na CD. Podobné je to i s dramaturgií desky, i když pokud jsme příznivě naladěni fúzi moderní a klasické trampské muziky s trochou folku, pak by nám to mohlo sednout. Chrpa sice ukazuje, že má široký repertoárový záběr, že zahraje takřka všechno, ale bohužel nic na 100%. Obtížně se mi vybíralo něco pro rádio, kromě Diega se dostalo jen na Cindy. Vzhledem k tomu, že je na desce výslovně uvedeno: K 35 letům, Chrpa odbyla i booklet. Jeden list obsahuje fotografii a nezbytné údaje o písních (ne už třeba stopáže), což mi přijde vzhledem k jubileu škoda.

FT Prim vydal desku s názvem Střípky příběhů a podtitulem 1988-2013 a přináší sedmnáct písní, z toho čtyři na desce poprvé (Cestou od vinic, Oslavka, Bílej a Annanas reggae - shodou okolností, odhlédneme-li od Štoly č. 14, Rosy Coeli a Proudů světel, asi nejsilnější čísla desky). Jak tak koukám, tak jsem hned polovinu desky ohodnotil jako silnou. FT Prim zejména ukazuje, jak si po celé období udržel jednotný, silný a charakteristický zvuk, který se neztrácí ani v žertůvce Annanas Reggae. A nezáleží na tom, zda jde o nahrávky původní, nové z roku 2013, nebo dosud nevydané. Nahrávky FT Primu měly vždy osobitý náboj, ke kterému se některé jiné kapely jen blížily. Booklet přináší trochu více informací než u Chrpy, ale stejně - nějaký historický přehled by u desky taky mohl být. V této souvislosti, a v souvislosti s letním cyklem pořadu Zadáno pro legendy na Countryrádiu, který má podtitul Léto s českými legendami, jsem si uvědomil, jak obtížně se shánějí informace o tuzemských interpretech a když už nějaké jsou, jak se liší a jak jsou rozporuplné. Je málo platné, že už člověk začíná být pamětníkem a ještě méně platné je, že se lze českého interpreta snáze zeptat, než interpreta amerického (to už totiž přecházíme od neutrálního autorského profilového pořadu k rozhovoru, a to je rozdíl), ale o tom to není. Daleko snáze se mi hledají podklady o novinkách americké country, které jsou týden na hitparádě, než údaje o historii českých kapel. Snad jen diskografie kvůli OSE bývá jakž takž kompletní.

Suma sumárum - vyplatí se mít tyhle dvě desky doma, protože s nimi máte poměrně významný kus obrazu vývoje českého folku a trampské písně. Zvukový obraz. Po informacích moc nepátrejte.

F.T. Prim - Střípky příběhů
F.T. Prim: Střípky příběhů
Seznam písní: Cestou od vinic • Otrok • Proudy světel (2013) • Štola č. 14 • Sonáty citu • Možná • Oslavka • Opuštěná • Vlčí dráp • Pár přání (radio verze) • Ananas Reggae (Japan bonus) • Přísahám • Bílej • Woodcraft (radio verze) • Vzpomínky (2013) • Amerika • Rosa Coeli (2013)