26.01.2015 Půltucet sólistů – díl první (Miloš Keller)    PDF Tisk Email
Libor Žíla Tulák přichází s CD Otec country. Tím nemíní sebe, je to jen jedna z písní, ve kterých se vyznává z lásky ke kořenům country a potažmo příbuzných žánrů. Sám osobně je pojetím spíše trampský písničkář, a tomu odpovídá i celkový zvuk desky, jakkoliv aranžemi se hlásí k country. Trošku zbytečně zvolil na booklet poměrně nečitelný font písma, takže trošku otravuje se dozvědět celý příběh otce country - ale zase to vede k pozornějšímu poslechu. Texty vesměs obsahují upřímná, prostými a nehledanými slovy napsaná vyznání, velmi často se ale rým a formální stavba hodně podřizuje tématu a cíli (stal se ze mě kovboj/můj děda byl kovboj), někdy upřímnost přebíjí popisnost (Návrat ztraceného). Druhou polohou je pak vypravěčství příběhů z divokého západu. Hlasový projev Žíly se k tématům velmi hodí, někdy ale uškodí kolovrátkový hudební doprovod (titulní skladba), jindy je naopak instrumentace tím, co skladbu zachraňuje (Starý indián). Příjemná je decentní foukačka v mnohých skladbách. Nezbytná romantika kovbojů, indiánů, hor a lesů někdy až moc přebývá, naopak trošku chybí zemitá česká romantika, kterou Tulák jistě také prožívá a ze které pramení jeho texty a písně. Co zkusit opustit transformaci zkušeností a zážitků do divokého západu a popsat je tak, jak opravdu jsou v Čechách? Najdou se samozřejmě i věci, které už meze trochu překračují - Vlčí hody nebo Šibenice, zejména ta druhá spíš vyvolává nekontrolovatelný smích než hrůzu nebo posvátnou úctu. Naopak za silné lze považovat právě dvě úvodní skladby, Sedm skalpů se v mezích americkozápadní romantiky celkem vkusně udržela. Ale to tak bývá na každé desce.

Libor Žíla Tulák - Otec country
Libor Žíla Tulák: Otec country
Vydáno: 2014
Hodnocení desky: 2,90/10
Seznam písní: Návrat ztraceného • Otec country • Starý indián • Karolína • Vlčí hody • Šibenice • Sedm skalpů • Bude to zlý • Frajer John • Smutné vytí kojotů • Konec v pekle • Víra
Co o albu napsal Pavel Rada: "Špatný pokus o country." (2 body)

Martin Hejnák vydal album Ve víru. Jakkoliv se jako producent jiných desek vcelku osvědčil a je škoda že u toho nezůstal (proč si nezprodukovat vlastní tvorbu s jinými umělci?), jako autor CD zůstává na stálé a neměnné úrovni. Je to sice jakási jistota, otázka je, zdali to k něčemu je. Na desce se objevují ty samé chyby, co na všech autorových předchozích deskách jako přes kopírák, až na jednu, viz níže. Asi bych mohl opsat některé své předchozí recenze, ale nechce se mi to hledat. Tak tedy: tou odlišností je kytarová spolupráce Martina Rouse, takže hudební část písniček se dostala na standardní folkovou úroveň. Teď by ještě chtělo, aby s Martinem Hejnákem někdo spolupracoval pěvecky a textařsky(tj. převzal tyto jeho úlohy) a deska by byla supr. Kdybych Martina neznal tolik let (nebo neviděl fotku na bookletu), napsal bych, podle zpěvu - na dvanáctiletého dobrý debut, za dvacet let to bude ok. Úvodní Vím kde budeš žít dává jakés takés naděje, hned druhá Cesta ke královně (zpívaná ...ke kralóvně) všechny naděje zabije. Hudba spíše scénická a obsah? Cesta ke kralóvně nevede vůbec róvně. No, nevede. A tohle je navíc slepá ulice, což prokáže i následující Žaneta. Až na kooonci chooodby změní čas tvé stooopy.... tak začíná další skladba Jestliže chceš. Ne děkuji, nechci. Radši další Studnu.

Martin Hejnák - Ve víru
Martin Hejnák: Ve víru
Vydáno: 2014
Hodnocení desky: 2,86/10
Seznam písní: Vím, kde budeš žít • Cesta ke královně • Žaneta • Jestliže chceš • To, čemu uvěříš • V síni • Přijď ke mně blíž • Tato láska snad hořet nemusí • Zasnění • Příliv • Krvácení • Den pro světla • Televizní doba • Ve víru • Španělský býk
Co o albu napsal Pavel Rada: "Jako autor pro jiné by Martin byl možná dobrý, nápady má." (3 body)