16.02.2015 MaPoŽa (Miloš Keller)    Tisk
Tahle zkratka znamená jména tří kapel, jejichž CD mi ležela na stole dost dlouho (až samostatné recenze napsali kolegové) a také se úměrně tomu vracela do přehrávače. Jsou to skupiny, které už mají leccos za sebou, jak z hlediska délky působení, tak z hlediska zkušeností a ocenění, nejsou však ještě stále "ikonami". Aktuálně a bezprostředně formují současný český folk, každá svým způsobem. Troufám si tvrdit, že směr současného českého folku je výslednicí působení i (ale nejen) těchto tří kapel. Jsou dostatečně "in" a výrazově současné, přitom nezapomínají na posluchače a neutápějí se v (sebe)omračujících experimentech, z nichž někteří moji kolegové omdlívají, ale ani oni to do konce nedoposlouchají.
Protože budu srovnávat, budu asi i hodně přirovnávat. Marien je mezi folkovými interprety tím, čím Blaník mezi rozhlasy, Víťa Troníček mezi folkovými skladateli tím, čím Michal David mezi popovými. Na výsost populární, ví jak na posluchače, neklade si za cíl formovat a posunovat, přesto formuje a posunuje. Na desce Ze skla Marien přináší kolekci středně rychlých písní s naléhavými texty, které se v záplavě snahy po upřímnosti trochu začínají motat v kruhu. Nejvíc důvěryhodný je Víťa Troníček v mírně abstraktních, obecných a statických popisech (Láska z roku 68, Zpod větrných mlýnů), při zhudebňování cestovních vzpomínek připomíná zpívaný bedeker (Olešnická) a to, že se nevyvaroval fráze nejfrázovatější, léty tak devalvované, že jí nevěří snad ani on sám, je vysloveně na pranýř (láska a pravda zvítězí v písni Stopy z mysu Roca). Evidentně je tu znát v plné obnaženosti úskalí téměř dvorního autora textů i hudby (Vít Troníček mimo tří písní Radky Havelkové) a kapelníka v jedné osobě. Autorský rukopis Víti Troníčka je tak výrazný a osobitý, současně ale i schematický, že značně omezuje nejen zvuk kapely, ale i autorské ambice ostatních (bez bookletu nejsou skladby Radky Havelkové rozeznatelné). Pravda, ve většině případů nezapomíná jak na zapamatovatelný hudební refrén, tak i na výrazný slogan, takže publikum může zpívat s sebou, aranže zůstávají pestré, současně však úsporné a průzračné. Při pokusu dostat se mimo kruh svých skladatelských schémat se ale dostane do schémat kamelotích (Balada o dvou, Z pod větrných mlýnů), i když ne vždy - vysloveně překvapí Štvanice, příslib vyvolaný touto hned druhou písní na desce se ale dál už nenaplní. Deska mi splývá v jeden příjemný, čtyřicetiminutový blok písniček. Aby nebylo pochyb - deska je to silná, jak jsem psal v úvodu, folk opět o kousek více definující, ale byl problém z ní vybrat výraznou píseň - pozor, nebyl problém vybrat píseň, ale když jsem to konzultoval s několika svými rozhlasovými kolegy, každý jsme vybrali jinou skladbu a tak jsme měli najednou šest "hitů", což samozřejmě tak není (to by to bylo "The best of"), ani to není dobře.

Marien - Ze skla
Marien: Ze skla
Vydavatel: Folk žije!
Vydáno: 2014
Hodnocení desky: 7,20/10
Seznam písní: Láska z roku ´68 • Štvanice • Ze skla • Balada o dvou • Geometrie samoty • Zpod větrných mlýnů • Není sám • Prše v dudeli • Cestou za tebou • Olešnická • Stopy z Mysu Roca • Voda na schodech
Co o albu napsal Miloš Keller: "Folkový spotřební standard" (7 bodů)

S daleko většími obavami jsem čekal na album druhé pardubické skupiny, skupiny Pouta. Nakonec ale byl výsledek opačný, deska Mozaika mě nakonec potěšila víc, vytipoval jsem na ní několik přesných a trefných hitů, současně jsem ocenil i několik vzpomínkových pecek, o kterých jsem si myslel, že už je znám jenom já, protože vlastním kazety, na kterých ty písně tenkrát v osmdesátkách vyšly (a možná ještě na singlu edice Dostavník) - jedná se zejména o skladbu Léto G. Vavřiny, nad níž jsem zaryčel radostí. Této skladbě věnujte mimořádnou pozornost, ukazuje jak melodický, mírně naivní folk osmdesátek funguje i v novém tisíciletí, když se správně podá. Ostatně i Čtyřicetiletá je zjevně inspirována obdobnou skladbou Přes třicet ze stejného období (J. Skala, Ženáči). I na této desce se autorsky mimo jiné objevuje Radka Havelková, ale Pouta vsadila zejména na pestrý autorský výběr současný i minulý (Jíšová, Rohrich, Vavřina, Straka, Brož, Hrdlička, Haas a další), neváhali se (v dobrém) zmocnit i písní, které jsou známé v podání kolegů. Prostě deska je opravdu mozaikou, zatímco výše recenzovaný Marien vložíte do přehrávače od začátku do konce, v případě Pout a jejich Mozaiky máte chuť přeskakovat, vybírat a řadit si písně podle nálady - prostě s deskou pracovat. I u nich jsem měl trochu problém s výběrem "hitu" - a to ve smyslu, kterou tvář Pout představit. Folkově zadumanou (O nebi a peří, O tobě Jarreti říkali...), folkově až moderně trampsky melodickou (U nás se říká, Čtyřicetiletá), historicky reminiscenční (Léto, Pravda za korunu, Stále tě čekám). Deska moc nevypovídá o autorských ambicích členů kapely, spíše o tom, co rádi poslouchají (a hrají). Na skladbách jiných autorů je také evidentně méně prostoru na interpretační seberealizaci, ale i tak, při podřízení se vyznění písně je muzikantský um členů Pout znát. Ke cti budiž řečeno, že se nikde nepokusili převzaté skladby "znásilnit" k obrazu svému nebo šokovat neotřelou úpravou, takže mozaika spočívá opravdu ve výběru písní. Deska potěší pamětníky, potěší i příznivce současného melodického folku a potěší i ty, kteří se podle nálady vracejí rádi k různým částem desky, jak jsem popsal výše. Vytknul bych snad jen dramaturgii desky, kdy začínat dvěma pomalými skladbami je vysloveně chyba a kupujícím při náslechu by mohly zkreslit názor na desku i skupinu.

Pouta - Mozaika
Pouta: Mozaika
Vydavatel: Agentura Casey
Vydáno: 2014
Hodnocení desky: 7,11/10
Seznam písní: O nebi a peří • Jarreti o tobě říkali • U nás se říká • Pár Křídel • Čtyřicetiletá • Život • Hobit • Léto • Postav mi dům • Pravda za korunu • Stále tě čekám • To se poddá • Closer To Fine • Malá mořská
Co o albu napsal Pavel Rada: "Poctivá písničková deska. Potěšila mě zpívatelnost, potěšily mě dvě vzpomínky na Láďu Straku, potěšil mě zvuk." (8 bodů)