26.10.2016 Šanson, folk a folklór (Miloš Keller)    PDF Tisk Email

Společným jmenovatelem následujících desek je to, že soutěžily společně v jiné hudební soutěži Countryradia než je Folkmenu, o kterém jsem již dvakrát psal, a to v Bonanze (neděle 18 - 19 hod.). A tak jsem se rozhodl, že je nechám pohromadě i pro článek. Ostatně, nejméně o dvou jste se již zde dočetli podrobněji, a tak budiž tento text spíše pro srovnání.

Radka Fišarová vydala album Rendez-vous, na kterém jasně potvrdila svou profilaci jako šansonová zpěvačka, se schopností přelétat k muzikálu a také s talentem povýšit střední proud na umění. Pro ty, kdož ji pamatují z portovních začátků jako sólistku, členku dua Fišle nebo skupiny Auris, však v sobě nezapře právě tyto folkové kořeny. Nejvíce se to projeví ve skladbě Divoká! Ale ve všech skladbách slyšíme stoprocentní pěveckou jistotu podpořenou osobitým výrazem pro každou píseň zvlášť a společným a charakteristickým pro zpěvačku. Radka Fišarová je již drahně let mimo „naše“ hudební vody, ale zůstává srozumitelná i pro posluchače, který muzikály nebo šansony neposlouchá denně.

Gailard - V tieni draka
Gailard: V tieni draka
Vydáno: 2014
Seznam písní: Trubadúr • Legenda bláznov • Lesná víla • Morský vlk • Inštrumentálka • Márnosť snov • Zakliaty • Dračia pieseň • Lovec • Duet • Malá čarodejnica • Básnik a pýcha • Pieseň o Cidovi • Loď nádeje

Slovenská skupina Gailard natočila už v roce 2014 album V tieni draka, obsahující 14 historizujících, či chcete-li středověkých písní (ovšem vlastní produkce). Je otázkou, zda lze v tomto oboru ještě něco nového objevit (=složit) a natočit, a tak se soutěž už odehrává spíše v preciznosti, pestrosti a nápaditosti interpretačního výkonu. A to si myslím, že Gailardu vyšlo – mezi tradičními „středověkými“ skladbami jsou zařazeny písničky, které zřetelně vycházejí ze slovenského folklóru (Lesná víla, Márnosť snov) či irské tradice (Morský vlk). Najdeme i Inštrumentálku (ano, tak se jmenuje). Zakliaty mi trošku evokuje jednu skladbu od Klíče (Hádě), v Piesni o Cidovi zase Asonanci, ale vůbec to nevadí. Jen někdy je už trošku přeromantizováno směrem k Blackmores Night, a to i v instrumentaci a tempu (Lovec, Duet). Silný ve výrazu je Trubadúr a také Malá čarodejnica. Deska tedy rozhodně neplyne od začátku do konce ve stejném duchu, nýbrž nabízí příjemnou a pestrou paletu výrazů.
Bujabéza - Před odletem
Bujabéza: Před odletem
Vydavatel: Folk žije!
Vydáno: 2016
Hodnocení desky: 7,20/10
Seznam písní: Co se to tam • Podzim s ní • Marinka • Dobrovolník • Nesvěcení neděle • Pivo • Kdo kořalku rád pijává • Šiditel • Dvou nemožno vzíti • Uprostřed prázdného letiště • Vyšehradská skála • Zpěv ponocného • Pověz mně synečku
Co o albu napsal Karel Fred Vodňanský: "Opravdu příjemný moderně laděný folk(lór) ..." (8 bodů)

Bujabézou a jejím přístupem k folklóru jsem míval v minulosti problém, přišlo mi to spíše jako parazitování na odkazu, než jeho rozvíjení. S deskou Před odletem tento můj problém zcela vymizel a přišlo konstatování, že výhradní autor melodií Jan Sítař vystihl podstatu lidového hudebního odkazu, který je ukryt v lidových textech, k nimž složil muziku a které tvoří základ desky. Nejsou tam ale jediné. Lidovým textům podřídil plně melodii, výstavbu skladby i instrumentaci, jakkoliv si uchoval moderní zvuk kapely. Tam, kde se nedrží folklórní instrumentace, protože nemusí, neb autorem je žijící osoba, je příjemně pop-rockový (Podzim s ní), nebo takřka folkový (Marinka), či s názvuky reggae (Pivo). Vznikla tak deska hudebně moderní, obsahově a poselstvím zakotvená v minulosti, mající i co říct k přítomnosti. Na desce najdeme písně rozverné (Kdo kořalku rád pijává), tak i kavárensky laděné (Šiditel). Najdeme ale i jisté bezradnosti – např. Dvou nemožno vzíti, jakási rezidua minulosti. Paradoxně nejpřirozenější je Uprostřed prázdného letiště, s textem Daniely Weber a lidový Zpěv ponocného. Výraznou a určující roli na desce hraje akordeon Víta Zaorala.
Spolektiv - Dej mi tvar
Spolektiv: Dej mi tvar
Vydáno: 2016
Hodnocení desky: 8,00/10
Seznam písní: Nalijme si vína • Jsem • Dej mi tvar • Raport • Plakala si do dlaní • Slzy • Panáček • Už zase můžu spát • Doteky • Pro hraběnku M.N. • Při tanci • Zloděj • Kufr • Neuvidím
Co o albu napsal Tomáš Hrubý: "Od židličkového folku až po komplikovaně proaranžovaný folkrock. Slušné texty na téma deziluze ze vztahů. Dvě „nylonové“ kytary, baskytara, perkuse a hlavně úžasné dechy. Dobré hlasy. A zejména: dohromady je to kapela, která je i ve svém „druhém životě“ špičková, deska, která je určitě událostí." (8 bodů)