19.11.2018 Folková minihitparáda Countryradia v posledním čtvrtletí 2018 (Miloš Keller)    PDF Tisk Email
Folková minihitparáda Countryradia Folkové stupně má v neděli večer po jedenadvacáté hodině tradici více jak desetiletou a rozhodně neztrácí na aktuálnosti, a to ani ve světle toho, že některé jiné stanice, snažící se dohnat dluh, který vůči folkové muzice mají, spustily náhle podobnou hitparádu ve stejný den jen o hodinu dříve. Pokud chcete slyšet, co bude na oné hitparádě za rok – dva, poslouchejte Folkmenu a v něm Folkové stupně.
Aktuálně v listopadu soutěží postupující z říjnového kola. Duo matka a syn ze Slovenska, které si říká Hmlisto, s písničkou Rieka z alba Na druhom brehu. Hmlisto, jakkoliv jsou jen dvojice, hrají plnokrevnou a autentickou muziku slovenských hor, v textech vyprávějí příběhy o přírodě nebo v přírodě vzniklé. Skrývá se v nich vždy jisté celoživotní zobecněné moudro zralého věku, spojené s intenzivním prožitkem mládí. Muzika vás nenechá v klidu a místy odvádí od textu, takže se často musíte vracet k již naposlouchaným pasážím. Měl jsem tu čest vidět je i na živo na pražském Notování a konstatoval jsem, že se jim dramatiku vystoupení, prostého a silného, povedlo přenést i na desku.
Dalším postupujícím je Alexandr Petržela s dynamickou skladbou Cukr a sůl, převzatou z nového pořadu Countryradia Karavana, který svou formou mapuje také novou muziku v Česku a je vysílán každé druhé pondělí ve 21 hodin.
Hmlisto - Na druhom brehu
Hmlisto: Na druhom brehu
Vydáno: 2018
Hodnocení desky: 7,20/10
Seznam písní: Rieka • Sen • Odkial sem prichádzaš • Karpatské nebo • Zrelá žena • Vlčie oči • Jarmok spomienok • Korene • Na druhom brehu • Dolina
Co o albu napsal Karel Fred Vodňanský: "Takhle nějak si představuji volk folklór... -;)" (8 bodů)

Novinkami jsou skladba Tuláku vstávej skupiny Hop a Šavani z alba Sedmikrásky. Příjemná, ze 70% trampská a z 30% folková muzika, bez problémů plynoucí v rychlejších skladbách, které přinášejí i zpěvné a méně komplikované texty. Trošku to drhne ve skladbách volnějších, a to jak z hlediska hudby, tak i textů. Ale to je asi i o čase zrání. Také jsme je viděl naživo na jednom z krajských kol Porty a působili mile a uvolněně – stejně jako na desce. Je znát, že jsou soudní – na album dali pouze 10 písní, evidentně to nejlepší ze svého repertoáru.
Skupina Podobni zvěři je skupinou ryze trampskou, natočila eponymní album s patnácti písněmi a z něj soutěží skladba Až ti zas život. Když píšu „ryze trampskou“, tak je to vlastně i charakteristika. K mnoha skladbám musíte nutně slyšet i praskání ohně, šumění lesa a pak budou mít tu správnou atmosféru a vy tu správnou náladu. A to se týká i vnímání a porozumění textům. Kdybych byl v nějaké porotě v sále, byl bych na vážkách, v porotě u ohně bych hlasoval pro.
Dalším soutěžícím je Crossband se skladbou Přání z alba Normální deska. Crossband na desce předvádí poslechově náročnější muziku na pomezí country a folku, instrumentálně perfektně zvládnutou, místy se trochu exhibuje, ale není to na škodu, protože skupina umí. Naživo to musí být ještě silnější zážitek (ale tak jako Hmlisto ne).
Hitem léta a začátku podzimu byly dvě skladby: Mapa slov skupiny Careta a Záhir souboru Lee banda. Lee banda je spíše rocková kapela, ale v této skladbě upřednostnila čistý kytarový zvuk, a tak ji posluchači Countryradia přijali jako countryrockovou záležitost. Našly by se některé prohřešky proti češtině (obracení přízvuků a podobně), ale tohle asi rockeři moc neřeší. Sympatická je poctivost muziky, která zůstala i v té jediné „mírnější“ skladbě, která nakonec soutěžila.
Skupina Careta se skladbou Mapa slov soutěžila v i soutěži o titul Talent Countryradia a nevedla si špatně. Deska skupiny přináší melodický, středně rychlý folk s texty mírně abstraktními, ale příjemně poslouchatelnými, které evokují zajímavé slovní obrazy. Příjemně se poslouchá.
Petra Šany Šanclová - Rafičky z hodinek
Petra Šany Šanclová: Rafičky z hodinek
Vydáno: 2018
Hodnocení desky: 6,73/10
Seznam písní: Hrací strojek • Rafičky z hodinek • Lyžař • Člověče, nezlob se • Na vlnách • Snová • Můj milý Ježíšku • Okénko • ZOO • Vodácké blues • Tri sokole • Letí divá hus • Pokora
Co o albu napsal Karel Fred Vodňanský: "Přemýšlivá, hravá, občas hudebně jednolitá a chraplání mi osobně také občas chybí. Jen ty lidovkové zatáčky jsou takové až nepatřičné..." (8 bodů)

A ještě se podívejme trochu do minulosti poprázdninového dění ve Folkových stupních. Soutěžila i roztomilá skladba Vláček motoráček z alba Culinka a písničky – album je určeno dětem, ale soutěžní skladba svým provedením přesahuje i do světa dospělých. Ostatní skladby patří k tomu lepšímu, co v programové tvorbě pro děti vzniká. Děti by mnohé písničky mohly vzít za své a zpívat si je spolu s deskou, což je asi nejvyšší vyznamenání v tomto oboru. Tématicky se drží dětského světa, ale ne tak jak si je představují dospělí.
Eliška Sýkorová natočila sympatické album Stínohra, na kterém se představuje jako písničkářka. Najdeme i zcela hotové a dospělé skladby (Stín, Možná jsem jiná), ale i osobní, trochu nevyzrálé, leč zřejmě důležité výpovědi. Příjemně se poslouchá, protože nedělá chyby a skladbám se věnuje.
Samostatnou recenzi by si určitě zasloužila Petra Šany Šanclová a její album Rafičky z hodinek. Když si vzpomenu, co jsem psal o její první desce, jsem rád, že jsem se v odhadu mýlil – tato deska přináší osobitou kolekci skladeb, které vyzvou posluchače k zamyšlení, nebo prostě jen pozvou k poslechu a užívání si atmosféry. Petra má co sdělit, ví jak a zabývá se sice detailními tématy, ale s obecnými přesahy a místy i s mírným nadhledem. Já si vybral kromě titulní skladby ještě ZOO a Okénko.
Miňo Antol s albem Nevěřte básníkům tak trochu předběhl své kolegy, protože celou jednu várku folkových sólistů mám připravenou k pojednání, jen se k tomu dostat. Ze zMIŇOvaného alba mě paradoxně zaujal bonus – Kántry is det. Jasně úlet pro zpestření a zřejmě nezáměrně nejsilnější, protože nejnapadnutější skladba desky. Jinak na albu najdeme jedenáct výpovědí folkového interpreta, který se nemůže rozhodnout, jestli má spíš bavit nebo poučovat, nebo dumat či moralizovat, a tak směs působí jako… jako směs. Pěkný je ještě Uprchlík z kosmu.
A ještě se folkovými stupni před létem mihla trojice skupin: Nejsilnější byl bezesporu Nevermore & Kosmonaut s albem Bleděmodré město – samostatnou recenzi již FOLKtime přinesl a já k ní nemám co dodat. Zase, když si vzpomenu na to, co jsem psal o první desce uskupení, je dobře, že se nedal Kosmonaut odradit (což není nikdy cílem recenze!) a vydržel až do dneška. Kromě toho, že mě album zaujalo celkovou atmosférou laděnou folk - popově od začátku do konce jako celek, oslovily mě skladby Hlas (ta asi nejvíc, tu nejspíš ve Folkmenu uslyšíte nejčastěji), Bufet Vesmír a skladba titulní.
Miňo Antol, Zdeněk Hájek, Branislav Lukáč - Nevěřte básníkům
Miňo Antol, Zdeněk Hájek, Branislav Lukáč: Nevěřte básníkům
Vydáno: 2018
Hodnocení desky: 4,56/10
Seznam písní: Tak ahoj • Já miluju svýho šéfa • Nevěřte básníkům • Uprchlík z kosmu • Ořech • Transvestita • Čudno • Kdyby si má milá • Pár slov o uhlí (Long song) • Blues nadějného povaleče • Ukolébavka • Bonus Za trest - Kantry (is det)
Co o albu napsal Miloš Keller: "Nevěřím ani folkařům v tomto případě" (5 bodů)