gototop
09.02.2010 Experimenty (Miloš Keller)    Tisk
Recenze

Čas od času se stane, že se mi některá díla našich umělců vysloveně asociují dohromady. Takto začínala jedna má recenze a tato věta se mi hodí znovu. V té recenzi to bylo o tom, jak dva interpreti nezávisle na sobě vyprodukují podobný výkon, v tomto povídání to bude spíše o srovnání.

Ta tři CD natočily Květy, Poslední výstřel a pak hned několik interpretů jako hold O. Janotovi. Účinkující se pouštějí na tenký led experimentů a provokující muziky, pokaždé však s jinými prostředky a s jiným výsledkem.

Květy na albu Myjau celkem nepřekvapují – pokračují ve své linii nudivých až prudivých a nenápaditých zvukových koláží s občasnými intelektuálními výkřiky. Je patrná snaha po výjimečnosti, dílo však nemá směr a není uspořádané – jedná se spíš o sérii „náhodných výstřelů“ – abych zůstal u terminologie. Rýmaltují: ty víš/jak moc mi chybíš/dívám se výš. Nakonec, u Květů nic nového. Nepopírám, že deska bude určitě zneužita k poukazu, že pokud jí nerozumíte, nejste intelektuál.

Poslední výstřel a album Rozhodně nečekejte sex je pravým opakem v provedení – vynikne to právě proto, že míří na přibližně stejné publikum. Deska hýří nápady, které jsou rychle rozvinuté a stejně rychle opuštěné – nestačí tak začít nudit, nejsou ždímané za každou cenu – pozná se to především na stopážích – většinou kolem 2 minut (Květy spíš k 5). Nápady jsou i v textech – dostatečně abstraktní, přitom ale vtipné a provokující – opět srovnám rýmy: Co dělá Ken/není myč oken/Mitch Buchanan, nebo zábavným opakováním koncovek, které dává náhle textu nový význam: Ležíš tu na gaučičiči, jako mrtvolalala. Květy provokují sice také, ale spíš tou šedí a nudou a neustálým opakováním. Kdyby se Kašpárek v rohlíku u Posledního výstřelu poučil, nemusela být Kašpárkova druhá deska propadákem. Doufám, že Poslední výstřel nebude posledním výstřelem a ani od jejich další desky rozhodně nečekám sex, ale dobrou, veselou, vypointovanou, hravou muziku.

Na CD Ztracený ve světě (a tribute to O.J.) se 17 interpretů pokouší zahrát Janotovu minimalisticky depresívní, do sebe obrácenou muziku. Oklamáni pocitem, že válení se v dlouhých tónech a mumlání svede každý, vstoupili interpreti jeden jak druhý na tenký led cover verzí a ten se s nimi, jak jinak, probořil až k samému dnu umění. Uvázli v bahnu na dně a marně se z něj snaží vyhrabat tzv. „osobními vklady“. Ani to však nemůže dopadnout dobře, protože Janotova muzika je snesitelná pouze v osobním podání interpreta a autora, jako osobní výpověď. Zejména jednotné netempo a z toho plynoucí nemelodie jsou smrtící pro jakýkoliv pokus o osobní vklad. Texty jsou spíše shluky slov, předstírající že jsou impresionistickými obrazy - tady interpreti nemohli dělat už naprosto nic, jen nesmyslně dávat důrazy na slova, o kterých si mysleli, že jsou důležitá. Prostě pokud vám pohádku vypráví někdo jiný a předstírá, jak to prožívá, a že je to i jeho osobní umělecký příběh, prostě lže.

Na první pohled překvapivě z tohoto souboje vychází asi jako nejmenší poražený (o jakémkoliv vítězství nebo aspoň remíze nelze naprosto mluvit) Tomáš Kočko, když se podíváme na jeho dosavadní tvorbu, zjistíme, že to vlastně překvapivé není – jen zúročil svůj despotický přísaltup k zdrojům své muziky. Ještě máme v čerstvé paměti, jak TK znásilnil koledy, o jeho ostatních poplórech ani nemluvě. Nu, a tady se mu to hodilo, dokázal Janotově hudbě vtisknout svůj výraz (ale dobře jí tak, říkám si, TK má u mě malý kladný bezvýznamný bod) i aranži. Nakonec, i titul si vybral příznačně: Fetišista. Pokusil se o Ty Koberský synky natočené na rychlost šelakových desek (78 otáček za minutu) a přehrávaných rychlostí desek mluveného slova (16 ot. min.). Ve skladbě nechybělo ani oslavné scénické sborové óóóóó – no prostě divadlo jak hrom. Ostatně, Kočko je jediný na desce dvakrát, i v tomto kvantitativním kriteriu se tedy jeho ego prosadilo. Ovšem Sedm havranů už bylo sousto nad jeho síly a Janota vítězí. No, a co zbývající: Jablkoň to pojala jako „Buď zase jednou mladá“, ovšem bez té autentičnosti. Žamboši zvolili model „Odkolébavka“ a zní to stejně neupřímně jako Jablkoň. Žamboši se navíc ztrácejí v rozlehlých Janotových plochách a bloudí a bloudí. Tara Fuki se pokusili Janotu pojmout jako world music, ale jakejpak world music, když autora známe, že jo. Tady jsem poprvé usnul. Ani Cimbálová muzika S. Gabriela se nedokázala oprostit od svých lidovkovitých klišé, jen prostě asi 10x zpomalila. Aspoň ale prudila jen 2,34 min., zdaleka nejméně. Jana Vébrová a Ivan Acher by měli nejprve být si jistí ve svém repertoáru, aby aspoň se měli o co opřít, než se pustí na zmiňovaný tenký led –s nimi to žbluňklo pořádně. Jako kdyby mateřská školka inscenovala Kytici. Traband se rozpomněl na Lano, co tě k nebi poutá, už je mi trapné psát, že 10x zpomalil a bylo vymalováno. Jarret a Hukl jsem fakt nerozlišil a v závěru Hukla usnul podruhé. O FruFru jsem se bál, že během skladby umře. Na Květy jsem byl docela zvědav, už vzhledem k výše uvedené desce Myau. Trošku jsem se jim musel omluvit, jejich jinak mdlá muzika byla v kontextu těch ostatních výrazným oživením. Ale pak to zase sklouzlo zpět do nudy: Minach si připrdával na jakousi trumpetu a já usnul potřetí. Slovenský ZVA 12-28 band si myslel, že si vybral nějakou legraci s názvem Balada o požárním hydrantu a nedal ani na v notovém zápisu jistě zapsané „extrasuperslowly“ (max10 b.p.m.) a rozjel to jak je jazzově zvyklý. Jazzová živelnost ovšem v Janotových skladbách není ani náhodou a tak to vypadá, jako kdybyste tancovali s jazzovou mrtvolou. Ale na třetí místo (po Kočkovi a Květech) to stačilo. Neusnul jsem v průběhu celé skladby. U Maracy by se dalo uvažovat dokonce o pokusu o ohrožení duševního vývoje nezletilého. Okrej se stylizoval do metalisty po dvacátém pivě. Aspoň něco, čtvrtá píseň, která stojí za poslech. Následující Čankišou pak znějí jako jeho slabý odvar.

Panychida za mrtvá jehňátka, by řekl můj kamarád Balík. Neuvěřitelné, jakou míru nesebekritičnosti CD snese, dodávám já.

 


Sdílet na...
Kam dál?

» Hradecký slunovrat ohlásil novinky pro rok 2016 (Vašek Müller)

» Album roku 2012: Soundtrack ke konci světa (Milan Tesař)

» Tak to je ta alternativa (Miloš Keller)

» Nové klipy Květů a Jamese Harriese (FOLKtime.cz)

» Když kvete plevel (Miloš Keller)

Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
josma  - uff   |81.19.5.xxx |09.02.2010 16:26:55
Po včerejším zveřejnění článku MK na FC jsem se domníval, že se MK zmýlil, změnil, .....Ne, mýlil jsem se já, už je to zase ten známý MK ve svý kůži
Lukáš Vořech Pokorný  - Vkus   |Registered |09.02.2010 17:23:36
Domnívám se, že při poslechu Janotových písní je potřeba mít určitou mírně či více melancholickou náladu. Po poslechu ukázek z Janotovy poslední desky Ora pro nobis (vlastním nákladem 2009), jsem si ověřil, že pestrost osobních vkladů na Tribute to O. Janota od všech zúčastněných těles, je ve skutečnosti jen vítaným plusem. Neboť písničkářskou osobní a metaforami překypující zpověď Janotovu vlastně přibližují současnému posluchači. Je to jiný rozměr. A doplním myšlenku, že o celou desku se postaraly kapely z jediné hudební stáje. Na Janotově místě bych hledal umělce napříč hudebním spektrem bez kritéria jediné hudební značky, kterou je zde Indies. Pro toto vydavatelství mluví naopak fakt, že vydává natolik kvalitní a různorodé projekty, že si mohou takový Tribute seskládat, aniž by to byl vyloženě hudební průšvih. Myslím, že obdobná pocta divadlu Semafor dopadla mnohem hůř!

Takže odpověď na Janotu ode mne je... melancholie! Pro tento stav je deska natočena a takového posluchače hledá.
Honza Gregora   |213.168.180.xxx |10.02.2010 02:11:36
Pro srovnání - recenze Ondřeje Bezra: http://kultura.idnes.cz/kolegove-skladaji-poctu-ut ajenemu-geniovi-oldrichu-janotovi-ptz-/hudba.asp?c =A090901_170608_hudba_ob a recenze Tomáše Hrubého: http://www.e15.cz/relax/kultura/alternativni-hvezd y-se-poklonily-oldrichu-janotovi
Honza R.   |Registered |10.02.2010 10:47:01
Porovnání tří recenzí alba Ztracený ve světě pro mě vychází asi tak, že na základě recenze MK bych se albu vyhnul velkým obloukem, po minirecenzi TH bych si ho běžel ihned koupit a po recenzi OB bych zapřemýšlel a po zralé úvaze bych si ho asi koupil. Recenze jsou mi tedy na prd, budu muset dát na svůj úsudek, který jsem si udělal poslechem ukázek na stránkách Indies. A musím říct, že to zní po čertech dobře. Použil bych asi dvě slova: rozmanité a kvalitní.
fo-ol  - zalezi na recenzentovi   |77.75.72.xxx |16.02.2010 17:07:12
hudbymilovny ctenar si zkratka musi ctenim vice recenzi ucinit nazor na autora a rozhodovat se podle toho. co se me tyce tak s Bezrem se shodnu prakticky vzdy, tomas hruby slysi obcas jinak nez ja (ma sklon precenovat - z meho uhlu pohledu), u kellera by me naopak odradi kdyz neco pochvali
Lukáš Nedoma   |94.112.231.xxx |22.02.2010 09:30:25
Miloš Keller je momentálně asi nejhloupější člověk píšící hudební recenze, a každou další prací to jen potvrzuje. Celé je to silně omezené, sebestředné a chlubící se vlastním vtipem (ten samosřejmě existuje pouze pro něj. Je to ostuda, ale bylo by fajn alespoň opravit amatérské chyby, co recenzent udělal. 1. Album Květů se nejmenuje Myau nýbrž Myjau
2. Citovaný verš "dívám se výš" se na albu nenachází ať hledáte jak hledáte
3. Na desce Janota tribute není sedmnáct interpretů, nýbrž šestnáct, ostatně Keller sám naráží na to, že T. Kočko je tam dvakrát..
4. Je naprostý nesmysl, že Janotova hudba nemá tempo. Stejně jako nepochopitelný názor, že Traband skladbu ve svém pojetí zpomalil. Originál není o nic rychlejší.
5. Ve skladbě "Čekání" není naprosto nic, co by se mohlo nazývat pokusem o World music. To píše pan Keller pouze proto, že je má takto zaškatulkované, a neví co jiného by napsal.
6. Skladbu od Minach hodnotil recenzent pouze tím, že "připrdlávali jakousi trumpetu". Není to trumpeta, ale pozoun. Zvukový rozdíl mezi těmito nástroji je značný a pokud jej hudební recenzent nepozná, mohl by si alespoň přečíst booklet.
7. "Texty jsou spíše shluky slov, předstírající že jsou impresionistickými obrazy - tady interpreti nemohli dělat už naprosto nic, jen nesmyslně dávat důrazy na slova, o kterých si mysleli, že jsou důležitá. Prostě pokud vám pohádku vypráví někdo jiný a předstírá, jak to prožívá, a že je to i jeho osobní umělecký příběh, prostě lže." - Lež je toto tvrzení. Janotovi texty jsou poezie, kterou může každý prožívat po svém. I kdyby to ale byly jen shluky slov, můžou je hudebníci prožít s vlastním dosazeným pocitem a nelze jim podsouvat, že něco předstírají.
MK   |193.179.126.xxx |03.03.2010 09:56:52
7 a 5) To je prostě váš subjektivní názor a máte na něj právo. Nic víc. Tak jako já na svůj.
6) napsal jsem a vy jste správně zopakoval "na jakousi trumpetu" - tak jak to tam zní je to "jakási trumpeta".
4) Napsal jsem že traband zpomalil svou skladbu a byla z toho Janotova. Čtěte pořádně.
3) Je tam 17 interpretů.
2) Hledejte dál
1) Ano, odhalovat překlepy by vám šlo. V tomto jediném bodě máte pravdu. Omlouvám se.
pan_V  - Pan MK   |194.228.236.xxx |24.02.2010 11:43:30
Doporučuji panu MK aby se vyspal, zašel k lékaři a zmizel v propadlišti dějin.
T.   |85.207.164.xxx |28.02.2010 15:56:44
Můj pohled je ten, že i nejhorší momenty všech tří desek (pro mě osobně Maraca a Okrej na janotovském Tributu) jsou tak o třídu lepší než ten text pana Kellera. Ať si má každý názor jaký chce, ale když někdo tvrdí, že tma je žlutá, uhlí zelené a sníh červený, pak se nemůže divit, když jeho názor působí poněkud nechytře.
Tomáš Tenkrát   |90.182.124.xxx |28.02.2010 21:19:47
Sorry, ale tohle se fakt nedá číst:))
Ondřej Bezr  - vyjádření údivu   |194.79.55.xxx |01.03.2010 10:07:25
Skutečně mě velmi překvapuje, že takovéhle slohové cvičení neváhá zveřejnit člověk, který jiným vytýká nekompetenci a neznalost souvislostí. Dost k smíchu.
MK   |193.179.126.xxx |03.03.2010 09:49:10
Áááá, pan kolega Bezr. No tak jste mi to vrátil. Já vím, neměl jsem si začínat.
Ondřej Bezr   |194.79.55.xxx |04.03.2010 18:06:22
Proč vrána krákorá do uší tomu, kdo přišel, aby se mstil a zabíjel?
Tuli   |194.228.49.xxx |01.03.2010 10:51:59
Tohle se tedy nedá číst...
Halvard   |62.245.77.xxx |02.03.2010 18:31:25
Co takhle založit rubriku Exkrementy Miloše Kellera,
aby bylo vše jasnější a předešlo se zbytečnému nepochopení, vzedmutým vášním a citovým újmám jedinců nenadaných tak vytříbeným smyslem pro huhuhumor, jaký zde pan Miloš až marnotratně trousí.
RadeK.K.  - RECENZE!!!!   |213.129.148.xxx |02.03.2010 23:26:01
Rád, ale opravdu nesmírně rád bych poslal panu Kellerovi naše CD aby jej poslechnul a zhodnotil.
http://www.bandzone.cz/napalmed
MK   |193.179.126.xxx |03.03.2010 09:50:01
Adresu znáte, ne?
Jola   |94.112.231.xxx |04.03.2010 00:49:26
Ha.. Ondřej Bezr napíše, že se mu to nelíbí a Miloš Keller hned utrousí "tak jste mi to vrátil".. to je přesně to nízký bahno, ve kterým on uvažuje. Ne objektivní psaní. Čili je Miloš Keller je prostě diletant a posera. Aby reagoval normálně na věci, co se mu tady věcně vyčítají nemá bohužel koule.
Slávka-vy-   |62.209.192.xxx |04.03.2010 11:27:03
Pro Jolu: nemáte pravdu, kdyby byl MK posera, tak nebude soustavně nosit svou kůži a trh pod vlastním jménem (a celým). Zřejmě jste si nepřečetl/a jeho reakci na výtky Lukáše Nedomy , za ten překlep se omluvil. A pokud jde o reakci O. Bezra, napadlo mě hned, že od profíka bych ji nečekala. Zdá se, že uražená ještitnost opravdu funguje
Pokud jde o poklonu O. Janotovi - nejdřív jsem slyšela ukázky, až pak četla recenze. Dopustím se zlehčení – stejně jako mi nechutnají ústřice a nikdy nepochopím Janáčka, nebudu vyhledávat písně Oldřicha Janoty (ani v předělávkách). Možná proto, že nemívám melancholickou náladu, a když už trpím splínem (chandrou, depkou) tak by se mojí duši (nitru, mozku) ještě přitížilo. Nikdy bych ale nenutila ty, kteří si na zmíněných delikatesách kulinářských či hudebních pošmáknou, aby se jich zřekli. Nezdá se mi, že by hold neznámému géniovi byl kasovním trhákem, a podle toho, jak O. Janotu chápu, soudím, že by o to ani nestál.
CD Posledního výstřelu (za které ještě jednou děkuju FT) mi dobře poslouží jako zvuková kulisa, když se zrovna nebudu muset tak moc soustřeďovat na práci. Myslím, že i to byl záměr.
Při vzpomínce na zglajchšaltovanou "socialistickou kritiku" jsem ráda za provokace, které tu trousí MK.
MK   |193.179.126.xxx |04.03.2010 12:34:59
O moje koule se nestarejte, Joule. Věcně jsem reagoval tam, kde připomínky byly, mrkněte se vejš v diskusi. Navíc neznáte historii mé konverzace s kolegou Bezrem (tady jen poznamenám, že předělávky Janoty dopadly stejně jako Nedvědovy coververze lidovek, pane kolego Bezře).
Pavel  - kde?   |94.112.231.xxx |14.03.2010 19:50:53
pro Miloš Keller: Kde je na Myjau verš: "dívám se víš" ???
MK   |212.71.128.xxx |14.03.2010 21:16:38
a měkkým "i" opravdu nikde.
Pavel   |94.112.231.xxx |15.03.2010 16:10:41
Aha.. dobře, tak s tvrdým, jsem disgrafik, takže tohle se mi prostě stává, pardon. Ale odpovíte mi, kde je tam verš: "Dívám se výš" ?
MK   |193.179.126.xxx |16.03.2010 10:08:46
Lukáš, Pavle a Joulo, vyste bráchové?
Lukáš Nedoma (94.112.231.xxx |
22.02.2010 08:30:25) píše ze stejného čísla jako Jola (94.112.231.xxx |
03.03.2010 23:49:26) i jako "disgrafik" Pavel (94.112.231.xxx |
15.03.2010 15:10:41)
(jen abych věděl s kolika lidma diskutuju)
Daniela Sedláčková   |212.47.6.xxx |16.03.2010 13:46:32
No co co co? Trojjedinost tady máme už pěkně dlouho a věří na ni fakt hodně lidí
davy   |Registered |16.03.2010 19:22:53
To je sice zajímavý postřeh, ale nedozvěděli jsme se odpověď na položenou otázku.
MK   |193.179.126.xxx |18.03.2010 11:54:44
Jakou jste kladl otázku, Davy?
davy   |Registered |18.03.2010 18:43:22
Otázku kladl výše uvedený Pavel, já jsem pouze sečetl odpovědi.
Milan B.  - IP adresy   |85.160.71.xxx |17.03.2010 23:44:20
Pane Kellere, IP adresy 94.112.231.0 - 94.112.231.255 jsou přidělena firmě UPC. Takže nejen, že uvedení nemusí být bráchové, ale dokonce ani z jednoho města.
Zdravím.
Milan B.  - IP adresy - oprava   |85.160.71.xxx |17.03.2010 23:47:02
...jsou přiděleny...
ewenica   |Registered |17.03.2010 23:47:58
No já mám v blahé paměti, jak jsem tu pod nějakým článkem diskutovala se třemi hvězdičkami, které měly u příspěvků porůznu 2 IP adresy používané panem MK :o)))) ...ale bylo to fajn.
MK   |193.179.126.xxx |18.03.2010 11:53:58
Ewenica: Jo to byly časy, co? Však také třem bratrům nic nevytýkám, diskusují k věci, na rozdíl od Kalába a Babky, jak si zase pamatuju já.
MK   |193.179.126.xxx |18.03.2010 11:51:40
Dík za objasnění, to víte detektivní pokušení je silný. No tak nic, no.
Houbák   |SAdministrator |18.03.2010 14:49:29
No, také jsem trochu zapátral a myslím si, že dotyčný/í je/jsou z jedné Brněnské části. Ovšam na 95% si myslím, že jde o jednu osobu, ale je to Miloši pouze má domněnka...
Anonymní   |88.103.1.xxx |18.03.2010 18:52:21
nic

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
Library zlib