12.11.2003 Jazdci - Hory v nás (Zuzka K.)    PDF Tisk Email
Jazdci - Hory v nás

Pohled na booklet nového alba slovenské skupiny Jazdci s grafickým zobrazením houslí, kytary a s klobouky na hlavě napoprvé vyvolá dojem, že se bude jednat o kapelu milující a hrající country. I fotografie vysokých hor, související s názvem alba - Hory v nás - vytvářejí představu, že muzikanti se nechávají inspirovat přírodou a místem, odkud počátky muziky, kterou hrají, pocházejí. Ale již při poslechu první písně uslyšíme typicky folkovou kytaru, a rovněž další písničky se nedají zařadit do žánru pravé country music. Díky banju, na které hrají kromě člena skupiny Michala Meleka i hosté Cyril Kováč a Simona Schmidtová, se styl hudby posouvá více směrem k žádanému country, ale zpěv a hlavně vokály zůstávají spíše folkové. Folkový posluchač by při poslechu mohl právem namítnout, že mezi folk se nahrávka rovněž zařadit nedá, takže bych to nazvala spíše jako směs na rozmezí těchto dvou žánrů.

Skupinu Jazdci tvoří bratři Melekové: baskytarista Josef Melek a houslista Stanislav Melek, dále Stanislavův syn Michal, který hraje na kytaru a zpívá většinu písní. Poměrně novou členkou je kytaristka Zuzana Zvonárová a bubeník Pavol Spišiak. Rovněž druhý Stanislavův syn, Matěj, se v kapele angažuje: má při vystoupení na starost ozvučení a po zvukové stránce se podílel i na tomto albu.

Album obsahuje celkem 16 písní (poslední je bonusová) z tvorby Stanislava Meleka, Michala Meleka a bývalého mandolínisty Richarda Bláhy. Richard ale již na albu neúčinkuje a na výpomoc si tedy kapela přizvala hostujícího Adriana Minaroviče. Podle mého názoru je škoda, že kytara je nahraná snímačem, protože Zuzana ovládá hru na kytaru velice dobře, ale oproti mandolínovým sólům, které k písním přesně sednou, a na poslech jsou velmi příjemné, tam ty kytarové spíše vyčnívají. Hlavní výhradu mám ale k bicím. Na taneční zábavě jsou bicí nepochybně vítáným nástrojem, ale na této nahrávce působí rušivě, obzvlášť při pomalých písních. Pavol Spišiak nehraje špatně, hraje nejspíš na bicí již mnoho let, ale prospělo by mu investovat nějakou korunu do pořízení nové soupravy. Možná se jen nepodařilo správně nazvučit bicí v nahrávacím studiu a ve skutečnosti třeba znějí lépe.

K cd patří i datový obsah, kde poslouchači mohou najít texty písní spolu s notovým záznamem. Po vložení do počítače se ale samovolně nespustí, je nutno si noty a texty písní otevřít jako jednotlivé soubory v adresáři. Mimo not je na cd i kompletní verze internetových stránek skupiny, tedy taková, v jakém stavu se nacházela v době vydání tohoto cd, zatím je ještě aktuální. Na těchto internetových stránkách, které bych charaktarizovala jako jednoduché, lze nalézt i texty z předešlých alb, ty nové tam ale ještě přidány nejsou.

Co říci závěrem? Na album Hory v nás by si měl každý posluchač udělat názor sám, protože třeba se najdou i tací, jejichž hudební vkus zapadne do stylu Jazdců a oblíbí si i romantické texty písniček související s horskou tématikou. Album ale nedoporučuji ke koupi těm, kteří skupinu Jazdci předem neslyšeli, protože jejich styl je svým způsobem osobitý, ať v kladném či v záporném smyslu.