28.12.2005 Písničky které nerezaví (Ivan Kott)    PDF Tisk Email

Zpěvačku, ale i autorku Zuzanu Navarovou připomíná album Smutkům na kabát, které vydává Monitor EMI jako připomínku této výrazné umělecké osobnosti, která nás v závěru loňského roku opustila. Najdeme zde 20 titulů, z nichž více než polovina byla nahrána s kapelou Nerez, čtyři pocházejí z alba Caribe a čtyři z loňského alba Karla Plíhala Nebe počká.

Nejvíce tu je zastoupeno album Stará láska Nerez a vy nahrané v březnu 1993 při koncertu v Městské knihovně v Praze a vydané v témže roce, z nějž tu zaznívá šest písní. Hned ta úvodní Já s tebou žít nebudu od Zdeňka Vřešťála, v níž autor zpívá společně se Zuzanou, patří k trvalkám, kterou skupina Neřež nahrála také na své album v roce 1998 a na koncertech ji hraje dodnes. Písničky Kočky a Pozdě na večeři si napsala Zuzana sama a zpívá je s Vítem Sázavským, s nímž napsala další ze zařazených - Sambu v dešti. Zdeněk Vřešťál je spoluautorem písničky Naruby, v níž Zuzana vedle zpěvu má i kratičké sólo nafoto: Vítek Školník Urban © Panovu flétnu. Píseň Přivázali koně je z autorské dílny Nerezu jen z poloviny. Text napsala Zuzana na tesknou melodii maďarské lidové písně a s doprovodem violoncella hostujícího Jaroslava Nejezchleby ji skutečně krásně zpívá.

V roce 2001 vyšlo album Co se nevešlo sestavené z nahrávek uložených v archivu skupiny Nerez, a z něj bylo do výběru převzato pět titulů, jejichž autorkou je až na jednu výjimku Zuzana. Tou výjimkou je Kytička, kterou složil Zdeněk Vřešťál na Zuzanin text, a je to čardášová melodie inspirovaná maďarským folklórem. Somrkrálka blues je Zuzanou výtečně zazpívaná volná písnička se Zdeňkovou foukací harmonikou a kontrabasem Vladimíra Vytisky v doprovodu. Harmonika také zní ve svižné Asi se ti?, zatímco ve dvou dalších obohacuje doprovod tenorsaxofon Václava Bratrycha. Jsou to s Vítkem zpívaná Za poledne a latinskoamerickou hudbou inspirovaná Načerno.

Písně na albu Caribe jsou vesměs převzaté od autorů z této oblasti a Zuzana je zpívá za doprovodu velké kapely se smyčcovými i dechovými nástroji a spoustou nejrůznějších perkusí, které obsluhoval Pavel Plánka.

Z pěti písní, které Zuzana nazpívala na Plíhalovo album Kainarových textů Nebe počká tu slyšíme čtyři, a jsou to její poslední vydané a pravděpodobně i natočené snímky.

Jako bonus je připojena písnička Pláč Ježíškův pocházející z alba Nerez v Betlémě vydaného roku 1993, kde jsou české, moravské a slezské lidové koledy nahrané v aranžích Zuzany a Víti Sázavského. Kromě základního nerezovského tria tu účinkovala ještě řada instrumentálních i vokálních hostů, mezi nimi i Radůza.

Album není samozřejmě reprezentativním výběrem z tvorby Zuzany Navarové, protože čerpá pouze z materiálů firmy Monitor, takže tam nejsou nahrávky se skupinou KOA, ale i tak ukazuje široký rejstřík Zuzančina pěveckého i skladatelského talentu. Navíc je důkazem toho, že Zuzana Navarová se skupinou Nerez skládala a hrála hudbu označovanou jako ethno a world music dávno před tím, než se tato dnes módní slůvka začala u nás užívat, protože řada písní do výběru zařazených se hrála na koncertech už v 80. letech. Na obalu je zasvěcené průvodní slovo Josefa Vlčka, a snad jediná moje výhrada spočívá v tom, že posluchači mohlo být poskytnuto víc diskografických informací, aby se po nich nemusel pídit na původních albech, z nichž byly nahrávky převzaty.