Stiskem zapínám Jarret, abych snad alespoň na krátkou chvíli mohl vytvořit vztah s jejich novým albem, jejich dalším životním tancem. Přes rychlý začátek je trochu utahanější, ale zato oproti poslednímu albu bez mnoha sociálně spasitelských narážek a především - pomalý vyprávěcí tón k ní patří. Skupina Jarret se nám totiž rozhodla vyprávět lidský příběh, starý jak příroda sama. Příběh dvou milujících se bytostí. Příběh naděje, vzplanutí, lásek, milování, zrad, odpouštění, rozchodů a znovunalézání. Zkusme tedy empaticky i s odstupem diváka nahlédnout ten příběh, jeho zpracování i podání.
Příběh začíná sněním, až přehnaně rychlým vzhledem k tomu, že se jedná "pouze" o touhu. Je to touha uspěchaná a divá, ale je v ní síla, jež jí dává a zároveň opravňuje k potřebě spěchu moci a mít. Pokračuje realitou (ne)všedního dne, ale vysoký tón hoboje jakoby naznačoval, že je teď děj určován vyššími sférami. Možná až příliš popisně přiznávají se k lásce, jakoby
 |
Takhle se toto CD křtilo v domácím Liberci
|
foto: Tomáš Pohl ©
|
odněkud z útrob Červeného trpaslíka opravdu uteklo imaginární stvoření vysávající však v tomto případě rozum, nikoli emoce. S trochou rozumu a plné emocí přichází vyznání. V protikladu k linii příběhu textově snad trochu obecnější, ale v náhledu vyznávání znovu tak chytře poetické, jak jsme na to od Bohouše Vašáka zvyklí. Notně následující první milování je pak přímo manou pro takto vytříbený hudební, respektive textový přístup. A tak jsme skrz zřejmě bouřkou zchraptělý hlas Hany Skřivánkové přenášeni kamsi do Jeseníků na tajné místo prvních nekončících objetí. S velkým štěstím přichází ruku v ruce i první strach o ně. Bohouš Vašák se sám a osamocen, jen za drobné přísluhy Martina Ledviny, jehož hostování a především hudební produkování a zvuková režie albu slyšitelně prospívají, ujímá jako první role tiskového mluvčího nového strachu, již strachu o My. Svého dílu odpovědnosti za nový strach o My se ujímá v další písni Hajej něžnější polovina. Za zvuku fléten a píšťal však vyznívá přejímání více mateřsky než milenecky. Následně přechází příběh až přespříliš do vyprávějícího tónu. Skladbě nechybí hudební preciznost i nápad, ale celkově působí jako by byla do příběhu zpětně uměle vsazena, aby celý příběh dával smysl. Tak významná zápletka v příběhu by si jistě zasloužila trochu méně podělat. Píseň Zrána pak jen ubezpečuje v podstatě i o nadbytečnosti předcházející skladby. Copak například tak krásný básnický obrat jako "v kalhotách pohozených číhala včerejší tma" nedokáže sám o sobě precizně a zároveň poeticky říci, že konflikt nastal?! S prvními těžkými vztahovými krizemi zesiluje nejenom příběh, ale především pak hudba, texty a jakoby i nasazení samotných interpretů. Rozdělení a samota osazenstva spojuje a sbližuje vypravěče. A tak ať již ve výpovědi náhledu milené Sto kroků samoty či výpovědi náhledu mileného Nedivím se příběh graduje spolu se samotným vyprávěním. V bolesti je nejsilnější stesk, nejbezmocnější naděje, ale především největší síla. Další písní tak jakoby Spustil se předčasně vrchol příběhu, umu vypravěčů. Bolest z nutného a rozhodování dodává písni potřebnou výsostnost, jež předurčuje skladbu i její příběh k trvalému vrytí do srdcí milujících, kteří tak snad mohou odpustit či přijmout od koncertního rozdílné komorní pojetí skladby. Vzájemné libé vzpomínky, ale i výčitky či lítost zakončují příběh. Znovu však v tak chytře a laskavě poetickém a hudebně čistém Jarretovském stylu. Závěrečný epilog Bicyklus, snad až přespříliš nadějný, kazící "špatně" končící příběh pak nechává pootevřená vrátka do dalších - budoucích příběhů.
Skupina sestavila ze svých starých i několika nových písní příběh známý, silný, každodenní. Autor většiny skladeb Bohumil Vašák stejně jako spoluautoři Pavel Havlík, Martin Kadlec, Jakub Noha a Marek Štulír, nevyjímaje samozřejmě všechny členy skupiny Jarret i přispění hostů, nám svou hudbou a specificky poetickými texty přednesli osobitý náhled, jak pojímat a přijímat každodenní příběhy. Nemohu na závěr nepřipomenout hudební i zvukovou preciznost alba, stejně jako zajímavě zpracovaný buklet. Byla by škoda neslyšet ten příběh. A ač drtivá většina skladeb může stát i sama o sobě, byla by škoda, kdybyste nevyslechli příběh tak, jak Vám jej autoři a interpreti předkládají. A mně už nezbývá víc, než nechávat se unášet na jeho vlnách a těšit se na ten další.
Jarret ● ● Indies Records 2006 ● 41:21
Vidět Everest. ● Emocuc. ● Zvěrokruh. ● Co se děje v seně. ● K svátku. ● Hajej. ● Vypočítaná. ● Zrána. ● Sto kroků samoty. ● Nedivím se. ● Spustil se. ● Nedávno. ● Bicyklus.
Sdílet na...
Kam dál? » Střelické strunobraní pojedenácté a zase jinak! (FOLKtime.cz)» Bobování pro Kačenku a plný sál (Klokan)» My3.avi se vyhoupli k vítězství (Školník)» 32. Jizerská nota v obrazech (Školník)» Jarret pulsující (Karel Vodňanský)
|
Ceny Anděl 2024 - výsledky 1. ko...
Nezávidím. Slyšel jsem Třešňáka a je to mimo kateg...
Lampa odešel
Mnohokrát jsme na vandru zpívali byl to skvělý kam...
Dost pozdní návrat banjisty Miro...
Spektrum pravidelně slýchám na regionálních akcích...
Dost pozdní návrat banjisty Miro...
Ahoj.kdysi jsem hrval ve skupine Spektrum Horni sl...
Hvězdy jihu 65 - Folk & Country ...
Pro úplnost: První album kapely Spolektiv ...a t...
Zahrada písničkářů 2024 představ...
Moc děkuji za možnost vystoupit na tomhle skvělém ...