25.02.2009 Strašlivá podívaná - Čokoláda (Lukáš Vořech Pokorný)    Tisk

V létě roku 2008 přišlo na svět čtvrté CD plzeňské kapely Strašlivá podívaná. Dostalo lahodný název Čokoláda a kapela se na ní drží v mantinelech vytyčených předchozími deskami i letitou zkušeností.

Za svou již přes dvacet let trvající historii kapela vydala čtyři řadová CD (Krajina mého srdce - 2000; Údolí včel - 2002; Čarovné bylinky - 2005; Čokoláda - 2008), spolupracovala na projektu Folkotoč a odvezla si sošku z Porty (2002) a Krtečka ze Zahrady (2005). Kapelu dnes tvoří trojice žen (Iva Valečková, Iva Nováková, Bětka Hladečková) a trojice mužů (Petr Merxbauer, Čenda Fiala a Tomáš Hlavsa).

Čokoláda je pro mne lahodná pochutina jedné typické chuti, která mění odstíny dle množství kandovaného ovoce, oříšků, či kakaa. A nezáleží na tom, zda-li je to hustý mok "šmrnclý" třeba kávou a šlehačkou, či tmavá tvrdá tabulka k nakousnutí.

Jako recenzent jsem si tak na desce malinko vylámal zuby. Strašlivce se podařilo věrně zachytit atmosféru novodobé bardské družiny se všemi těmi jarmarečními výbuchy vzteku a tvrďáctví, kterými podtrhují svá sdělení. Jinde písně osobitě obarvily šlechtickou noblesou i povýšeností. Vítr bušící do plachet stanů i pirátských lodí přináší fantazijní obrazy, skoro jako by člověk četl dobrý historický román. To vše pod zvukovou taktovkou Pavla Broma ze studia ExAvik. O mastering nahrávky se postarali bratři Kazečtí z firmy StudioBK. Jejich výborná práce je znát zejména při poslechu na sluchátkách, v kterých vyniknou zejména dialogy jednotlivých nástrojů. Prostě radost poslouchat.

Pusťte si Čokoládu k vyplnění ticha na svém pracovišti a nebudete litovat. Kapela na nahrávku zařadila jen písně ve středním a rychlém tempu, udržela si svůj styl a deska tak na mne působí zvukově velmi jednotně. Chybí mi tu výrazné písně, které se něčím odlišují. Nejlépe zapamatovatelnou je snad jen titulní Čokoláda. Tak mi nakonec v paměti utkvěly spíš momentky v podobě ďábelského výkřiku, nebo chytlavě melodického sóla.

Dramaturgický pokus o překonání jednotného ducha aranží různorodým výběrem témat písní, se dle mého názoru trochu míjí účinkem. Zejména proto, že hudba dominuje a myšlenky textů jsem tak vnímal jako druhořadé. Při podrobnějším poslechu se každá píseň jeví jako pointa nějakého příběhu, z kterého je vytržena. Cítím, že chybí širší souvislost, daná jistě znalostí historie a pověstí, neboť při pátrání po zdrojích se mi jednotlivé příběhy k písním postupně odhalovaly. Mnohdy jsem si připadal jako Robert Langdon z Šifry mistra Leonarda, když jsem se snažil pochopit "průvody velbloudů" a "chrtic", abych je pak našel ve znaku Plzně (Štědrý den v Plzni), užil si svatbu židovského mecenáše Maisla Mordechaje, po němž se v Praze jmenuje i jím vystavěná synagoga (Mordechaj), nebo originální přístup v oslavě hunského dobyvatele Attily, v které jsou jeho činy originálně posuzovány skrze očekávání již v den jeho narození.

V bonusové datové části desky naleznete jednoduchou internetovou stránku se stručným povídáním o muzikálech Golem a Radoušova ženitba, které společně napsali Petr Merxbauer se spisovatelem fantasy gamebooků Václavem Krocem pro soubor historického šermu Gotika. Díky čtyřem krátkým filmovým ukázkám vyšlo najevo, že některé písně z desky se v muzikálech objevují (například  Gabriel).

Vnímám tuto desku jako různorodý soubor příběhů, který je vyprávěn jedním hudebně aranžérským jazykem romantických inspirací minulých století. Bezesporu jsem tu hodnotil jednu z nejlepších folkových desek roku 2008, přesto se nemohu zbavit pocitu, že mi předchozí nahrávky Strašlivé podívané chutnaly o pár oříškových drobečků a dvě rozinky víc. Na desky.ifolk.cz tedy dávám 8 bodů.

Výpis písní: Na skleněné hoře, Attila, Gabriel, Neomylným, Přání, Kateřina, Krakow, Čokoláda, Komedianti, Zaklínačka, Osudová, Mordechaj, Štědrý den v Plzni, Zlato na Hispaniole.

Vydalo: Good Day records v roce 2008