27.03.2002 Svítání - Ve dne v noci (Michal Pravec)    PDF Tisk Email

Je jen málo kapel na poli folkovém, které mě zaujmou. A když, tak je nacházím v mladých ansámblech, které bývají dle mého soudu, nezatížené stojatou tvorbou současných folkových velikánů. alt A ejhle heuréka ..opět se jedna taková zrodila? můžu směle prohlásit o skupině Svítání. Svítání mě loni zaujalo na Zahradě svým recitálem U kapličky. Celkový projev - instrumentální i vokální byl naprosto skvělý a profesionální. A po té co zahráli The Whistler od Jethro Tull, a tím zabrnkali na mou strunku, dostali mě úplně. Zvědavost a nedočkavost na jejich prvotinu byla tedy naprosto upřímná. Už při prvním poslechu jsem nabyl několika dojmů, které jsou asi nejvýstižnější pro tuto desku. Pohoda, špičkoví muzikanti, propracované aranže a nahrávka, která zaujme i nefolkové obecenstvo. Neznám v této branži kapelu, která by měla v poslední době tak kvalitní první desku. O výborném vokálním a instrumentálním projevu se už se napsalo docela hodně, a tak se tomu vědomě vyhnu. Chtěl bych postihnout spíš jiné aspekty této nahrávky. Jelikož nemám rád destruktivní způsob recenzí, budu se snažit mít pedagogicko ­didaktický přístup. Snad se mi to povede a nebudu moc otravný a jedovatý. První vychválím, pak vytknu a nakonec doporučím.

Jdeme chválit. První co mě napadá jsou aranže skladeb. Nezbývá mi než udělit známku 1. Ovládat hlas či nástroj nestačí, musí se to umět hezky skloubit dohromady. U Svítání je pořád co poslouchat a posluchač nemá pocit, že se skladby jedna druhé podobají. Výsledkem je právě ta již zmíněná pohoda. Na desce se potkáme s jazzovkou (Pláč, Chilli noc carne) s romantickými nápěvy ( Versailles, Dík, Est), melodikou křesťanských písní ( Diadém ) s náznakem spirituálu (Hradba) či s folkem nepodobným americkým interpretům jako např. PP&M, The Mamas And The Papas a já nevím kdo ještě? (Pevnost). Album je nejen rozmanité, ale drží i pohromadě. Po stránce aranžmá se mi líbili skladby Zběh, Pevnost, Svatojánská noc a Čaroděj . To jsou podle mého budoucí "hitovky" kapely. Interpretační projev také hodnotím známkou 1. Co se týká zpěvu líbí se především zpěvačka Terezie Pekárková svým poklidným výrazem a v písni Zběh mužský sólový part (zřejmě Jirka Fadrný, bohužel není to na obalu desky psáno). Vokály mají Svítaní dle mého soudu skvěle sezpívané a barevně hezky do sebe zapadají. Z instrumentů nelze někoho vyzdvihnout, abych na někoho nezapomněl, ale klávesy, flétny a saxofon jsou pro mé ucho asi nejvíce nahoře. Texty jsou vcelku dobré (lehce se o nich zmíním ještě níže), dal bych 2-3. Děje se tu nedočkáme, jsou spíše pocitové romantické často s křesťanskou tématikou. Ne každému budou vyhovovat, ale své posluchače si zajisté najdou. Asi nejlépe vyšly u písní Zběh a Čaroděj.

Pojďme hanit. :-) První poznámku bych měl k mixáži nahrávky. Co jsem zaznamenal jako sluchovou nesrovnalost v písních, je zakomponování bicích. Kapela dala jako prioritu pochopitelně vokální a akustický projev. Bohužel bicí jsou pak utopené a činely zní nepříjemně ostře, což mě při poslechu docela rušilo. Myslím, že do budoucna by se dala jejich hudba i lépe vyvážit a nebál bych se trochu toho "nářezu". Za mixáž bych dal 2. Hosté : I přes vcelku dobrý a citlivý výběr hostů se právě tito hosté podílí někdy až trochu na přeslazeném projevu např. hoboj v písni Est harfa a smyčce v písni Diadém až si člověk připadá jak v televizní pohádce Princezna ze mlejna. Prostě míň je dle mého někdy víc. I přesto dávám známku za zakomponování hostů 1-2. Za výraz ve zpěvu bych dal 1-2. Někdy mi připadá , že jsou všichni moc hodní a přitom v písni Hradba mám pocit, že by to chtělo chlapsky zdrsnit. Někdy se neúměrně zpěvem natahují krátké samohlásky např. Pevnost - Na západ teď větře duuuuj dobrého tam pozdravuuuuuj nebo v písni Est

kolik je na světě ceeest. Některé texty mi při čtení úplně nesednou, ale asi je to jen můj osobní problém, ovšem při poslechu s hudbou mi to nějak nevadí. Naopak se mi zdá že hudba se slovy jdou přirozeně dohromady a nenacházím tam moc třetích ploch. Snad jen píseň Soud mi nesedla úplně ..je moc kostrbatá - nepřijde mi jako výpověď spíš trochu jako výčet televizních zpráv. Pardon, tak to cítím.

Přes tyto všechny menší výhrady deska Ve dne v noci se mi líbí a mohu ji jen ostatním doporučit. Myslím, že další desky skupiny Svítání půjdou ještě nahoru, protože je v nich cítit obrovský tvůrčí i interpretační potenciál. Možná se pletu, ale právě kvůli tomu potenciálu se domnívám, že v jejich muzice může dojít brzy k větším či menším překvapením. Ovšem kam si to jejich muzika namíří, to ví jen bůh? slyšeli jste slovo ateisty :-).

Na závěr mi nezbývá než jen říct?milí kolegové jen tak dál.