11.03.2003 Vltavín - Na moři aneb To nejlepší na začátek + MP3 (Mandelinka)    PDF Tisk Email

Vltavín je trampská kapela, která u tohoto žánrově zaměřeného publika bude slavit úspěch. Příjemné vokály, hudební projev, který se hlásí k odkazům starých trampských bardů a tulácká tématika převažující v jejich písních, jsou sázkou na jistotu, kterou má trampský posluchač rád. Za těmito hranicemi to však bude mít kapela těžké. Bude asi muset urazit dlouhou cestu "Na moři", aby chytila ten správný vítr do plachet. Před sebou mám jejich první titul vydaný zřejmě samopalem. Dlouho jsem tuto recenzi odkládal a bál jsem se jí. Tato deska mne v hrudní krajině nezasáhla a nerad bych ranil ty, kteří měli s touto deskou spoustu práce a natáčeli a vyráběli ji z láskou jim vlastní. Myslel jsem, že se na ni i na mne zapomene. Bohužel nezapomnělo. Byl jsem znovu šéfredaktorem Folktime opakovaně vyzván ať tak činím. Tak jo, jdu tedy činit a omlouvám se dopředu všem zainteresovaným.

Vltavín - Na moři

Tak vzhůru do recenze. Po prvních násleších jsem se v jejich hudbě pokusil vypátrat hudební vzory, které asi nejvíce ovlivnili pohled Vltavíňáků na hudbu. Nevím jak jiní, ale já tam slyším Hoptropáky, Máky, Žalmanovce a také např. Pacifik. Docela dobrý základ, který sice zaručuje jistotu klidných vod, kde se kapela rozhodla pohybovat, ale na druhou stranu Vás to naplňuje pocitem, že už to tady kdysi bylo. Někomu to vyhovuje a někomu (mně) ne. Již při prvním přehrávání jsem také nabyl pocitu, že to nejlepší se odehrává, jak praví podtitulek, již na začátku. První tři ­čtyři songy jsou opravdu dobré a mohly by klidně obstát jako samotný malý kotouček, který by se mohl i uplatnit na nějakém sampleru. Škoda, že písně Na moři a Nálada nemají rovnocenné partnery.

Pár slov, které jsem si k písním poznamenal: Na moři - Hezký song, který se rozjíždí zvuky moře a silným vokálem. Škoda, že píseň spadne po nástupu jednoduché trampské basy. Písničku to zbytečně ztuctovatí. Bohužel i kytary, které se zpočátku tak pěkně uvedou dohrávají skladbu bez nápadů.

Bare blues - Na této písni se ukazuje zejména v pasáži refrénu "Nejedli a nepili celej den a celou noc a přesto byli šťastni ?" odkud brali Vltavíni inspiraci - Máci jak vyšití, ale jo proč ne.

Nálada - Dle mého soudu nejlepší song skupiny Vltavín. Hezká melodie ve které se prosadila největší síla kapely - silný vokál. V této písni jsem opět zažil ten příjemný mrazivý pocit kdy podvědomě reagujeme na to když se nám něco líbí. Škoda že takové mrazení už do konce desky nenastalo.

Ve skladbě "O písničce" je nápad jakoby přes kopírák přepsaný od Karla Plíhala. Když tento fakt pominu, nepominu způsob provedení. Zdrobněliny v textu přespočet slabik nekorespondující s melodií, které se zpěvák snaží přesto do písně vtlačit mým uším při poslechu docela vadily. No a pak to jde z mým hodnocením tak hodně z kopce, že by nebylo dobré se do podrobnější kritiky pouštět. Jakoby zbytek desky nahrála zcela jiná kapela. Písně o hledání pravdy (Kdo z vás ví kam jednou půjde, Ondřej) o přátelích (když písnička má říz, Kámoš) o trampech ( Pád, Hrušky, Čekám,) jsou textově nezajímavé a hemží se to v nich nespisovnou češtinou (někdy to nevadí, ale proč se objevují už v prvních řádcích !!) náměty, které už jsem někde slyšel a bohužel v lepším provedení. Hudebním nápadům už také došel vítr a loď Vltavínu zůstala "Na moři" po čtvrté písni stát v naprostém bezvětří. K muzikantům nemám mnoho výhrad jen jednu poznámku ke zpěvu Romana Pirocha. Domnívám se, že některé polohy jeho hlasu mu prostě nesedí (např. Bare blues) a je třeba se jich buď vyvarovat nebo píseň přetransponovat či přenechat part někomu jinému.

Co říci závěrem: Touha natočit desku občas nutí muzikanty použít vše co složili, aby naplnili magickou hranici desky - 40 minut. Myslím, že se to stalo i tomuto albu. Nicméně je to od kapely Vltavín první ucelené dílko a to je spousta práce při které dochází k nalézání těch správných postupů a opuštění starých zlozvyků. Sám jsem se o této kruté pravdě přesvědčil a spoustu věcí naučil právě až při nahrávání. Věřím, že takové zkušenosti pochytali i Vltavíni a věřím, že příště se jejich polodrahokam rozzáří jasněji. Přeji jim k další plavbě po hudebním moři dobré větry?

MP3 skupiny Vltavín z tohoto CD najdete v rubrice MP3