Před nedávnem vyšlo CD folkového rappera Ondřeje Ládka. Jmenuje se a v celkem čtrnácti písních nám jako Xindl X nabízí moře sexu, jinakosti a morální kritiky.
Už na Portě svými prvními tóny písně Dysgrafik zapůsobil a o jeho vítězství se nedalo pochybovat. Kluk se schopností zaujmout textem, jeho interpretací i nábojem ohromil celou scénu. I přesto se díky modernímu teenagerovskému slovníku stal pro konservativní část folkového publika i kritiky jemně nestravitelným. Kluk s kytarou, co rapuje, do všech a všeho se naváží! Kombinace stylu amerických černošských komunit nižší vrstvy a akustického vyjádření ve stylu písničkářů tu v takové míře ještě nebyla. Připomeňme si jen, že mnohem dříve se rapu a folku zároveň na své desce Nebezpečné síly věnovala kapela Neřež.
Hip hop (a to zejména ten současný) je značně egoistickým a často vulgárním způsobem vyjádření myšlenek a názorů určité komunity. V 90. letech byl zesměšněn řadou DJ´s a mainstreamových projektů, z nichž jen několik málo si udrželo nálepku buřičství jako například nejznámější bílý rapper Eminem. V době hudebních fúzí prostupuje hip hop naskrz dalšími méně elektronickými žánry. Vstoupil do umělotiny zvané worldmusic společně s Gipsy.cz a nyní s Ládkem i do českého folku.
Xindl X neremcá proti společenskému útlaku komunity, za níž stojí (tedy folkovou komunitou). Zesměšňuje základní lidské vlastnosti, které z morálního hlediska považujeme za zápory, tím, že je tvrďácky vyzdvihuje. Tím jaksi stojí nad folkovou scénou. Hned v první písni se nebojí použít jako metaforu křesťanské nebe i s jeho andělským obyvatelstvem. Sex jako fyzickou potřebu nadřazuje lásce a schopnosti si pomáhat. Peníze a prospěchářství staví nad lidskou solidaritu. Milostné písně v klasickém romantickém schématu tu chybí.
Po aranžérské stránce díky dechovým nástrojům vzpomínám na první desky Kryštofů, byť Krajčova surrealistická poetika působí proti Xindlovi spíše jako patetická romance. A to mám první dvě desky Kryštofa doopravdy rád. Z otěží folku se svými pompézními bluesrockovými aranžemi poněkud vymyká. Písničkářský základ se ztrácí a najednou je tu celý kapelní projekt. Hodnotného duetu s hostující frontmankou Jananasu Janou Infeldovou se tu dočkáte jen v písni Čert nás vem. Jinak dobarvuje svojí hlasovou osobitostí - ženskostí.
Jedinou skutečnou obavou, která u Xindla X vytane, je budoucnost. Je mi vskutku jedno v jakém rybníčku bude dál zkoušet dělat tempa a držet hlavu nad hladinou. Spíš mne zajímá, jaký plavecký styl si zvolí. Jestli se po druhé desce začne znovu hledat jako Radůza, nebo už předvádí hotový produkt své invence, v jehož vývoji nás již nečekají razantní zvraty.
Desce dávám v Hodnocení desek "pouze" 9 bodů. Po technické stránce bez negativní kritiky. Taktéž bych zůstal pochvalný i v aranžích. O textech i průrazném novátorství jasně bez diskuse! Ale jako písničkář s akustickou kytarou nabízí na koncertech větší náboj, než je k poslechu na aktuální nahrávce. I přesto je v seznamu desek k hodnocení sakra málo takových, které by dosáhly v této disciplíně alespoň poloviny pomyslného energetického žebříčku.
Dubnové Notování
Ahoj Jano, jasna vec. Na FB jsme jako Kapela HRST ...
Dubnové Notování
Milá Hrsti, jste na FB? Nenašla jsem vás (na první...
Na Jihočeské Portě zvítězila dvo...
To je nádhera, Žíže gratuluji na dálku. Už jsem mě...
Dubnové Notování
Ahoj :) diky, ze jste byli tak vsimavy :) Nastesti...
Dubnové Notování
Každopádně souhlas. Ale nepodcenoval bych diváky, ...
Duben v táborské Univerzitě
Milý Spolektive, chválím tě, že své koncerty zapis...