gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

07.07.2014 Finálová soutěž Porty 2014 aneb "Koho jste nám to proboha vybrali?" (Honza Komín)    PDF Tisk Email
Reportáže
"Ahoj, nechtěl bys být v porotě letošní Porty v Řevnicích?" zaznělo v telefonátu Aničky Roytové, hlavního guru Porty. Pozvání do poroty národního finále Porty jsem přijal okamžitě. Jednak takováto nabídka se neodmítá a za druhé považoval jsem to za čest a projev obrovské důvěry ze strany organizátorů Porty. Soutěž probíhala ve dvou dnech (v pátek a sobotu) ve čtyřech blocích po zhruba pěti soutěžících mezi vystoupeními hvězdných kapel. V porotě nás bylo sedm - Marcela Voborská, zpěvačka Pacifiku, Radek Tomášek, který kdysi hrál ve skupině Rangers a pak několik desítek let se svojí kapelou či sám, František Linhárek - zakladatel Poutníků a dlouholetý hudební manažer, Honza Dobiáš - hudební publicista a konferenciér, Ondra Paska - výborný hudebník z Vrchlabí, zaskakující občas v Pacifiku, Libor Čenda Cenek z kapely BG styl a já, člen kapely Načas, se kterou jsme se nasoutěžili na Portě až až. Soutěž začala v pátek v šest hodin, porotci dostali krásný barevný blok pro porotce, kam si mohli psát své postřehy. Rovněž jsem si na diktafon pořídil nahrávky kapel, abych si mohl případně ještě něco při nejasnostech doposlechnout. Rád bych se s vámi podělil o postřehy hudební i mimohudební, co mě překvapilo, co zamrzelo, co potěšilo.

Z mých poznámek:
Honza Ombre Blahynka - písničkář to má na takhle velké scéně těžké, musí přijít s něčím neotřelým, jako třeba Xindl X, písničky příjemné, kytaru by si mohl doladit, sympatické uvádění písniček, písničky mi poněkud splývaly.

Rendez - fou - škoda že nedorazil cajonista, hudbě by to hodně pomohlo, skvělá zpěvačka, hezké melodie, bohužel toto duo jsem docenil až druhý den na recitálu.

Potokap - neměli ideální zvuk, kytary ucinkané, celkově přebasované, ale za to kapela nemůže, vokály sezpívané, čisté, ale tak nějak u mě propluli.

Marod - příjemné rodinné muzicírování, Tesák je šikovný kluk, který je velkým příslibem do budoucna, čtvrtá píseň Podzemí je nádherná, se skvělým vícehlasem na konci refrénu. Být takové všechny, byli by u mě hodně vysoko. První dvě písně spíše pro Bránu nebo Dětskou portu.

LoukaBand - sehrané, účelná přesná rytmika, houslistka kapely - něco šokujícího, nikdy jsem nic takového na naší folkové scéně neslyšel a neviděl, excentrické, byl to doslova uragán a její výkon byl strhující. Zpětně musím konstatovat, že právě toto vystoupení mi utkvělo v paměti úplně nejvíc a zásadním způsobem ovlivnilo mé rozhodování, i když nešlo o písničky, které by si normální lidé mohli normálně zazpívat.

CZ - sympatický bigbítek s melodickými písněmi, z čehož píseň o tom, že je třeba občas se ožrat, je vyloženě hitovka. Slyšel jsem je i druhý den ráno na recitálu, sic s unavenými hlasy z předchozího večera a noci, ale líbili se mi. Styl písní je mi blízký.

Trio P.E.S. - proč jen proboha zařadili dvě převzaté písně, když mají dost svých, skvělý zpěv, přirozený projev, dokonce poslouchám i slova, na což se mi u mnohých kapel nedaří soustředit.

Choroši - šla o nich samá chvála, byl jsem na ně zvědavý. Na velké scéně jejich vystoupení vyznělo poněkud mdle. Do textů jsem se nebyl schopen zaposlouchat, moc konkrétní basa a řídké kytary, za což opět kapela nemůže, bylo slyšet dost nepřesností, takový hodný Hop trop.

Disneyband - na to jak skvělí muzikanti v triu hrají, mi toto vystoupení přišlo trochu rozpačité, hezké dvojhlasy, zbytečně dlouhá sóla, čtvrtá píseň pěkná rytmická.

Dunibuch - trochu bez drajvu, hezky sezpívané, za píseň pro Janíčky, která byla věnovaná Janíčkům, děkuji, ještě nikdo mi píseň nevěnoval.

Nevermore a Kosmonaut - písně mají hlavu a patu, dobře sehrané, umělé bicí, bůhví proč při soutěži použité, zněly často synteticky, poslední písnička Propil jsem slunce je hitovka jako hrom. Kapela si výrazně uškodila mluveným slovem.

Jindřich Černohorský s kapelou - dobře zahrané, ale dost uspávací, druhý den na recitálu vyzněli mnohem lépe, zaujalo mě, jak Jindrovi na malé scéně skvěle hrála kytara.

Paapaa - možná v klubu, ale na amfíku vystoupení vůbec nevyznělo, styl humoru nekoresponduje s mým stylem humoru.

Čáry máry - zdálo se mi, že chybí trochu dravosti, takový folk 80. let, poslední píseň Korále je moc pěkná.

Pocity - měli skvělé reference ze semifinálového vystoupení, u všeho mám napsané "Příjemná píseň, příjemné vokály", ale chtělo se mi při jejich písničkách trochu spát.

Quaoar - holky znám již dlouho a mám jejich hudbu rád, hezké dvojhlasy a skvělá kytaristka, nakonec oceněná porotou. Dle ohlasu lidí byla zřejmě jejich hudba pro portovní posluchače těžká a nestravitelná.

Markéta Zdeňková kvartet - profesionální, hudbě se nedá nic vytknout, ale trochu akademické, poslední píseň byla představena jako přisprostlá, ale byl to jen lehký závan přisprostlosti:-), myslím, že chlapci z CZ by se tématu zhostili poněkud jadrněji.


Kapely hrály vesměs technicky dobře, některé skvěle. Objevilo se poměrně málo písní s nosnou melodií, která se vryje do paměti, za dva dny jsem slyšel celkem čtyři - Podzemí od Marodů, Propil jsem slunce od Kosmonauta a Nevermore, Korále od Čáry máry a Někdy je potřeba se pořádně ožrat od CZ.

Některé kapely jsem měl možnost slyšet druhý den na recitálu. Poznatek, který jsem učinil je, že se často jednalo o dvě nesouměřitelná vystoupení. Kdyby porota hodnotila na malé scéně, dost možná, že by výsledky byly jiné. Výrazně lépe vyznělo na malé scéně vystoupení kapely Rendez-fou, jejíž kvalitu jsem bohužel docenil až po soutěži.

Některé kapely se ve velkém prostoru doslova utopily, těžší to měli především písničkáři a kapely s menším počtem členů a převahou akustických nástrojů. Poznání je to, že jakékoli hodnocení je subjektivní, někdo vyzní více na velkém prostoru, někdo na malém, čím větší je prostor, tím výraznější determinační element musí kapela mít, ať už se jedná o hudební, pohybovou či vizuální stránku.

Z mého působení v porotě jsem si odnesl několik poznatků, z nichž největší je ten, že porotování není vůbec jednoduché.

V neděli jsem po vyhlášení odjížděl z Porty a několikrát vyslechl: "Proboha, koho jste to vybrali?" Trochu mě to zamrzelo, ale pak jsem potkal Balíka a ten pronesl: "Neřeš to. Patnáct let jsem porotoval a je to stále stejné, všem se nikdy nezavděčíš."

Pro ePortýr a Folktime napsal Honza Komín

Sdílet na...
Kam dál?

» Výsledky předkol Porty v Praze ()

» Únorové Notování (Miloš Keller)

» Výsledky Podbrdského kola Porty 2019 ()

» Porta překročila Práh – reportáž z Jihomoravského oblastního kola Porty (Kosmonaut)

» Pražské portování v roce 2015 (Miloš Keller)

Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Pavel Karas  - Díky   |Registered |07.07.2014 17:49:39
Ahoj,

věřím, že být v porodě není vůbec legrace, ne každý je ochoten jít s kůží na trh, takže díky za podrobné rozepsání dojmů.

Za Nevermore & Kosmonaut bych jen chtěl napsat, že jsme si špatně pročetli pravidla, takže použití samplů byla chyba, za kterou si můžeme sami. To, že znějí synteticky, je záměr, protože není naší snahou předstírat, že s námi hraje živý bubeník, když to není pravda.

Jinak bych ale rád vyjádřil svůj názor, že pravidlo o "podpůrných nástrojích" považuji za zbytečné, protože je nesmysl házet do jednoho pytle šikovného kytaristu s looperem (sám občas hraju s looperem a troufám si tvrdit, že je to tak "snadné" jako hrát na dva nástroje naráz), kapelu, která použije sampl na pozadí jedné písničky, a někoho, kdo si pustí z mp3 podklady a do toho jenom zpívá. To jsou totiž tři diametrálně odlišné případy a věřím, že porota je dost zkušená na to, aby to dokázala flexibilně posoudit.

Za kapelu Nevermore & Kosmonaut
zdraví a přeje hodně zdaru
Pavel Karas
Milan Tesař  - elektronické nástroje   |Registered |08.07.2014 15:37:18
Pokud jde o užívání elektronických nástrojů, v podstatě souhlasím s Pavlem. Na jednu stranu to pravidlo chápu. I když je Porta relativně žánrově otevřená, asi nikdy z ní nebude (a neměla by být) soutěž elektronické taneční hudby. Nicméně vkusné použití looperu, samplů nebo i elektronických smyček dnes ve světě k folku neodmyslitelně patří. Ostatně i Hradišťan má na svém nové albu jednu píseň s elektronickými samply, o kapelách jako DVA, Bratři Orffové, Kieslowski apod. ani nemluvím. A to všechno je podle mě folková hudba. Mělo by tedy záležet hlavně na zvážení porot, co a jak budou hodnotit. Milan Tesař (letos předseda jihomoravského oblastního kola Porty)
davy   |Registered |07.07.2014 19:56:46
Díky za článek, ještě bych uvítal podobné zhodnocení semifinalistů.
Není na světě porotce ten, co by se zavděčil lidem všem... Možná by stačilo vyhlašovat větší počet umístěných na nižších pozicích, aby bylo více zřejmé, kteří další účinkující oslovili porotu. Jako byly v minulosti např. malé a zelené porty. Samozřejmě v jihočeském kole s pěti účastníky by to smysl nemělo.
-toh-  - Ušima, ne očima!   |37.188.233.xxx |11.07.2014 15:12:28
Díky za výpis z porotcova notesu, Honzo. Že s "Vašimi" vítězi nesouzním, to víš už z našeho rozhovoru přímo z Řevnic. Víc o tom bude v mé reportáži, kterou ještě píšu (ano, jsem pomalý, jak je mým zvykem). Teď tedy jenom pár řádků k vítězům - nebyli špatní, viděl bych je tak v první třetině. Ale jak se porotci, samá vážená jména, nechali, s prominutím, zblbnout vizuálním vjemem zběsilé houslistky Helén...! Já jsem se s ní potkal kdysi, když jsem seděl v porotě brdského oblastního kola (Trampské?) Porty: odzívl jsem ji, rozhodně mě neokouzlila, přestože mi jí bylo trochu líto, neboť jsem viděl, že jí na úspěchu značně záleží... No, lítosti nebylo třeba, ctižádostivá Helén si své okouzlence našla. Kdybyste chtěli nutně dělat výsledky podle výborných houslistek, tak Ti mohu sdělit, že jste tam jednu měli - z Markéta Zdeňková kvartetu, jméno si bohužel nepamatuji a nemám u sebe Portýr. Asi tak o třídu lepší než Helén. Ale Honzo - porotování opravdu není jednoduché, takže si to nijak zle neber, určitě jsi pracoval poctivě.
Ještě bych se rád připojil k Pavlu Karasovi a Milanu Tesařovi do debaty o "elektronických nástrojích": já vidím hranici trošku jinde. Mám totiž pocit, že jde o to, aby soutěžil skutečně ten písničkář, duo, trio, kapela, které před sebou porota na pódiu vidí. Pokud to tvůrci pravidel Porty viděli jinak, omlouvám se; o tom samozřejmě nic nevím. Ale přijde mi, že z hlediska obecné soutěže by to tak mělo být. Pak ovšem není nutno ostrakizovat uživatele looperu: co si na pódiu vyrobí, to tam má. Všechny překlepy, rytmické nepřesnosti, nenaladěnosti mu budou hrát dlouho, dlouho, dlouho...
Něco úplně jiného z tohoto pohledu jsou samply a myslím, že nemůžeme rozlišovat, jestli se jedná o "magneťák v klávesách", se kterým nějaký zoufalec "hraje" na vánočním večírku, nebo "sampl na pozadí jedné písničky", jak píše Pavel. Z technického hlediska je to totéž, obě krajnosti se bez zjevné hranice prostě někde v půli cesty potkávají a nenechával bych na porotě, komu kde hranici ex post namaluje - z toho by byly maximálně další hořkosti. Vůbec nejde o to, jestli je to dost folk nebo ne, jde o to, že teoreticky vzato za Vás prostě může hrát ze samplu někdo jiný - třeba ten nejlepší na světě. Máte pocit, že by se na mistrovství světa v běhu na 100 m mohly místo opravdického běhu promítat klipy (kde by třeba běžec ještě měl na obličeji škrabošku)? A to, že momentální vývoj (móda?) i v našich žánrech jde trochu tímto směrem, by nemělo být pro soutěž vůbec určující. Maximálně může nějaký boss prohlásit: "Soutěž ruším, protože za současného rozvoje samplů už vůbec nelze spravedlivě soutěžit."
Pavel Karas  - Mistrovství světa v hudbě   |Registered |11.07.2014 17:37:19
Citace:
Máte pocit, že by se na mistrovství světa v běhu na 100 m mohly místo opravdického běhu promítat klipy (kde by třeba běžec ještě měl na obličeji škrabošku)?


Mám pocit, že soutěžit v hudbě, pokud to vůbec jde, není jako běh na 100 m. A pokud ano, tak soutěžme v něčem měřitelném, třeba v tom, kdo zahraje kolik not za minutu. ;-)

Citace:
A to, že momentální vývoj (móda?) i v našich žánrech jde trochu tímto směrem, by nemělo být pro soutěž vůbec určující. Maximálně může nějaký boss prohlásit: "Soutěž ruším, protože za současného rozvoje samplů už vůbec nelze spravedlivě soutěžit."


Jasně, konzervativní přístup je taky legitimní, i když se s ním neztotožňuju. Podle mě je hudba jen jedna a je mi jedno, jestli ji hraje orchestr, jsou v ní naprogramované samply, nebo někdo mlátí fénem do popelnice. To je na širší debatu o směřování Porty a do toho nemám co mluvit, berte to jen jako postřehy někoho zvenčí, kdo k Portě jen tak "přičuchl".
-toh-   |37.188.225.xxx |11.07.2014 22:03:53
Ale tak jistě, diskuse, jestli lze soutěžit v hudbě, je věčná a já mám za docela legitimní říct, že ne a že soutěžit nelze. Ale pokud ano (já bych se k tomu mírně přikláněl, protože to přece jen určité přínosy má), pak je nutno soutěžit spravedlivě. Myslím, že jsem nikde nenaznačil, že jsem konzervativní a hodnotím z tohoto pohledu. Kéž by bylo solidních nesoutěžních folkových přehlídek co nejvíc a pokud na nich budou hrát samé kapely používající samply, tak hurá - pokud to budou dělat vkusně. (Pokud budu mít pocit, že to nedělají vkusně, tak je to samozřejmě jen můj subjektivní pohled, mohu o tom napsat a pak už jen mohu jít poslouchat něco jiného, ovšem.) Ale pokud chci mít soutěžní přehlídku - a Porta by to asi mohla být, když je taková od roku 1967 - tak musí být soutěž férová. Tedy ne že za mě soutěží někdo jiný. A porota by neměla být v pozici, že bude vážit, jestli ti, co stojí na pódiu, interpretují (jedná se o interpretační soutěž) 95 % toho, co zní, nebo jen třeba 5 %. Dobrá, to by zvládli, ale co určit, jestli 45 % nebo 55 %? To ať radši soutěž opravdu není, jestli to nejde bez toho. I ode mne jde samozřejmě o postřeh zvenčí, stejně tak "do toho nemám co mluvit".
Honza Komín   |94.230.150.xxx |12.07.2014 00:15:47
Samply nesamply. Tohle jsem při porotování neřešil. Škatulkování zda je to portovní nebo neportovní už vůbec ne. Kdysi jsem býval ortodoxní tramp, hrával u ohňů Ryvoly a nesnášel bicí, pak mě uchvátili Beatles svým tahem a melodiemi, Beach Boys svými vokály, Mňága a Žďorp svými texty. Vždycky šel po písničce, hlavně tedy melodii. A vidíš, Tomáši, nakonec jsem rozhodoval podle srdce, pocitu, výkonu kapely v danou chvíli na daném místě (o tom nakonec soutěž je ne?). A navíc řevnická Porta je definovaná jako interpretační soutěž. V hudbě můžeš objektivně posoudit, zda to bylo falešné, kulhalo to a nebylo to přesně nafrázované. Všechno ostatní je subjektivní. Možná jsem se nechal houslistkou oblbnout, ale bavilo mě to, byl v tom život. V porotě nás bylo 7, každý si dal pořadí pěti kapel (5 bodů až 1 bod), pak se to sečetlo. Závěrečná debata nad tím co vyšlo. Čtyři kapely měly většinu bodů (krom oceněných to byla ještě kapela Pocity), ostatní paběrkovali. Vítězové zvítězili jednoznačně.
Honza Komín   |94.230.150.xxx |12.07.2014 00:29:29
Pak jsem v rámci recitálu poprvé v životě slyšel loňské a předloňské vítěze Porty Švédovu trojku. Hrozně se mi libili. Bylo to vtipné, písničky melodické, některé hodně chytlavé, skvělé mluvené slovo. Porota loni vybrala dobře. Tak nějak jsem čekal na něco obdobného, ale nikdo takový letos zkrátka nebyl.
MK   |213.195.200.xxx |12.07.2014 12:46:44
HK, CIT:"Vítězové zvítězili jednoznačně"
MK: Ale tak to bývá vždycky, ať je vítěz tradiční nebo netradiční, očekávaný nebo neočekávaný, vyhovující většině nebo nevyhovující. Ve všech reportážích z pražského kola to píšu, že shoda porotců na oceněných byla takřka stoprocentní po celých více jak dvacet let, co to dělám. A že porotci byli často sakra různí a často i tací, se kterými jsem vedl či vedu ostré diskuse na internetu. Ale v hodnocení slyšeného jsme se (někdy i pro mě překvapivě) shodli.
MK   |213.195.200.xxx |12.07.2014 12:50:51
Trošku mě děsí ta diskuse o tom, "že by to všechno měl hrát ten člověk sám". Co kdyby umělec použil ve své písni nějaký ruch - zvuk ulice, kola vlaku a podobně. Je to součást interpretace písně. A my (vy, já ne, já tehle marginální problém nemám a neživím) ho vyřadíme? Místo abychom posoudili, jak ten zvuk využil PŘI INTERPRETACI své písně?
-toh-   |37.188.135.xxx |12.07.2014 18:06:09
Dobrá, řeknu jim to ještě jednou, když je to děsí. Naposled - ne proto, že bych mizel z této diskuze, jako někteří uražení v jiných diskuzích, rád si popovídám, ale nebudu se už dál opakovat - zejména proto, že mě tato záležitost zas tak moc netrápí, jsou horší problémy, jaksi celoplanetárně, ale i v rámci českého folku.
Nicméně: píšou, že umělec může použít nějaký ruch ve své písni. Prima. Co když svou skladbu postaví celou z takovýchto konkrétních zvuků a ruchů? Prostě ambient. Opravdu si myslej, že by měla podobná skladba soutěžit v interpretační soutěži? Co se tam interpretuje?? Jo - autorská soutěž, to by bylo něco jiného. Jistě by se rozběhla debata, jestli chceme "takovéhle skladby na Portě" - já si jí teď nebudu všímat, jen řeknu, že by to nijak neodporovalo elementární logice. Ale interpertační soutěž?? A teď samozřejmě přijde jejich logická námitka "jsme snad my, porota, tak blbí, abychom nepoznali 5 % konkrétních zvuků od 95 % konkrétních zvuků?" Jistěže ne. A znovu se ptám: a 45 % od 55 % porota odliší? Tam by to totiž jednou došlo. A k hořkým debatám, jak to, že skupina Nature Sounds získala keramický nesmysl a já, Venca Čamrda & his Psychadelic Boys jsem byl za obdobnou skladbu vyřazen. Muselo by se přesně stanovit, že 30 % ambientu je ještě O.K., za 31 % už se letí. To je totiž princip soutěží: každý tým může v průběhu zápasu vystřídat tři hráče. Ne že osvícený rozhodčí rozhodne, že tento mančaft by to potřeboval, popřípadě, že to ladí k jejich stylu hry, zatímco soupeř nemůže. Každý tým. Opravdu by jako porotce chtěli počítat, jestli tam toho ambientu je 30 nebo 31 %?
davy   |Registered |12.07.2014 19:14:57
On to trefně popsal Pavel Rada ve svém článku o diskvalifikaci looperisty na jihočeském kole. Onen looperista sice kvalitativně neaspiroval na postup, ale měl by mít nárok na komplexní hodnocení od poroty.
Osobně bych uživatele pouličních zvuků nediskvalifikoval, ale pokud je toto užití příliš samoúčelné, tak by to porotci při závěrečném pohovoru měli označit jako "průkopnictví slepých uliček". Které nikam nevedou, jak by pohotově zazpíval Žalman, pokud by seděl v té porotě. (Snad nehrozí, že by porotci houfně začali podporovat tento styl, aby vypadali jako zastánci moderních trendů.)
Náhled do života porotcova byl pro mě velmi zajímavý, ovšem dosud jsem se domníval, že soutěžící jsou hodnoceni stylem připomínajícím zdejší hodnocení desek. Teď již jsem poučen, že je to jinak.
MK   |213.195.200.xxx |13.07.2014 07:02:03
A právě to určení bych nechal na porotě. Ona porota bejvá soudná a nebejvá blbá. Že nemá často vkus je věc jiná.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
15161718192021
2223
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib