16.05.2016 Porta v Plzni (Miloš Keller) |
Reportáže | |||||||||||||||||||
S jistým zpožděním, ale o to raději, zavzpomínám na porotování plzeňského oblastního kola Porty, které se konalo 23. dubna. V porotě kromě mě byli Markéta Čekanová, Milan Čechura, Jiří Kříž a Radim Huml, moderovali Petr Vrobel a Jan Eret a bylo to ve společenském sálu restaurace Roudná. Moderátorům bych možná vytkl jen to, že zdržovali zvučící se soutěžící otázkami, jinak byli dobří, informovaní a pohotoví. Ale na nejednom ze soutěžících bylo znát rozladění z vyrušování. Muzikanti tam nejsou proto, aby mluvili. Příjemné bylo místo, počet soutěžících (11) i doba konání od 11 do 17 hodin i s pauzou na oběd, příjemní byli i návštěvníci, kterých v průběhu dne přibývalo až k naplněnosti sálu. Zvučil Jan Šafařík a já poprvé viděl zvukaře bez mixpultu, chodícího jen s (asi)notebookem po sále a pódiu (Pájo Jindráku, kdy to budeš mít taky?).
Jako první šli G.H.A. – jasně chopili příležitost si zahrát, a nevěřím, že by si mysleli, že kamkoliv postoupí – hráli sice dobře, ale byl to pop nejstřednějšího proudu. Věřím, že to jsou hvězdy večerů, ale ne soutěžních. Ale i na popík to mělo chyby – vše v pomalém, až unylém tempu, pompézně aranžované klávesy, zpěvák ve výškách přecházel k afektovanosti a skladby měly zbytečně dlouhá intra a závěry. I pop lze drobně pilovat. Další na řadě byl Hanzík. Evidentně jsou jeho vzory Michal Prokop a Vladimír Mišík a jeho pěvecký projev vznikl zkřížením slabších stránek obou interpretů. Nefrázoval, neintonoval, měl otevřená O, E, U a ve skladbách byl zbytečně repetitivní. Hrál s vervou a přetrhl hned dvě struny. Filip Koryta předvedl jinou odvrácenou tvář folku – ukňouraně patetická milostná témata, ale technika dobrá – hlasově bez chyb, neobracel přízvuky, frázoval. Chtělo by to, aby si našel kapelu a autory. Dalším soutěžícím byla skupina Straw Hat – výrazná zpěvačka, velmi dobrý houslista, ale málo sebevědomí. Chtělo by to víc zvýraznit sólisty. Trošku se drželi při zdi, hráli bluegrass a ukázalo se, že byli toho dne nejlepší – zvítězili u poroty takřka jednomyslně.
Tady si dovolím malou odbočku – porotoval jsem už leckde, leccos a ve společnosti leckoho, tady jsem nikoho z kolegů jako porotce neznal (a většinu do té doby neznal vůbec) a přesto i tady byla naše shoda takřka jednomyslná na většině interpretů a pořadí. Prostě pokud je muzika dobrá, je takřka jedno, kdo ji hodnotí a jaký má třeba i osobní vkus.
Další byli Hop a Šavani, trochu podobní předchozím, jejich bluegrass osciloval k folku, byli důraznější, ale zpěvačka trochu nedbale vyslovovala (tzv.“líná huba“). Měli bezkonkurenčně nejblbější píseň – Letní období. Ale asi ji snad ani nemysleli vážně. V hlasování poroty byli pátí s minimálním odstupem na prvního. Takže taky dobrý. Jiří Dědek Mucha je ostřílený bard hospodského a táborákového hraní, jeho vystoupení bylo bezprostřední, sympatické i aktuální, odlehčené, ale málo platné – myslím si, že i on sám si přišel zahrát a ne postoupit. Prostě soutěžní pódium chce jiné věci, než ty, které jsou super u ohně. Ale rád bych ho slyšel někde na osadě nebo v hospodě u stolu. Pak nastoupil folkový Jampet a další velmi dobrá a výrazná zpěvačka. K tomu měli i dobré vokály, příjemné melodické skladby se dobře poslouchaly, a skončili u poroty třetí. Krom toho dostali autorskou cenu za Mistra Hanuše a ocenění za instrumentaci.
Po Jampetu následovala přestávka a pak sdružení Zuzana a spol. – v hodnocení poroty skončili čtvrtí. Bohužel zpívali anglicky, a jelikož je to soutěž interpretační, tak angličtina byla interpretována v tzv. Czenglish (čti – čingliš) – prostě i začátečník rozuměl každému slovu, a to není dobře. Ale na druhou stranu, pěvecky to bylo velmi v pořádku a tak Zuzana dostala ocenění poroty za zpěv. Hráli převzatou countryovou klasiku v zajímavých úpravách, ale mohli by se víc odvázat. Duo Filtr bylo v parodiích uvěřitelnější než v místech, kdy neparodovali. Jak to říct – prostě mlátili do kytar a vyli. Za gestikulaci by se nemusel stydět rodilý mluvčí znakové řeči. Dáma s hranostajem potřebuje hranostaje moc a moc trénovat – jinými slovy hrát, hrát a hrát – pak se může stát, že se hudebně a pěvecky sejdou. Poslední byl Faux Pase Fonet – jsou inspirováni Nerezem, instrumentálně velmi zralí a vědí, jak nerezí náladu uchopit. Měli naopak pro mě nejlepší skladbu: Jeřabiny - autorskou cenu ale dostali za Kalhoty a celkově skončili druzí.
Jak už jsem napsal na začátku – příjemné to bylo oblastní kolo, dík všem zúčastněným i organizátorům. Sdílet na...
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
Copyright © 2024 FOLKtime - Vaše brána do světa folku. Všechna práva vyhrazena.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.
Dubnové Notování
Ahoj Jano, jasna vec. Na FB jsme jako Kapela HRST ...
Dubnové Notování
Milá Hrsti, jste na FB? Nenašla jsem vás (na první...
Na Jihočeské Portě zvítězila dvo...
To je nádhera, Žíže gratuluji na dálku. Už jsem mě...
Dubnové Notování
Ahoj :) diky, ze jste byli tak vsimavy :) Nastesti...
Dubnové Notování
Každopádně souhlas. Ale nepodcenoval bych diváky, ...
Duben v táborské Univerzitě
Milý Spolektive, chválím tě, že své koncerty zapis...