gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

21.05.2007 Bezefšeho na Žižkove u Cimrmanu (Cimbura)    PDF Tisk Email
Reportáže

čili 1. máj 2007 sefšímfšude

"Sto roků v kopalně žil, sto roků mlčel jsem... Ne, špatně!... Zemřela matka, do hrobu dána... Zase špatně!"... zněl z hlediště, do zcela zhasnutého sálu Žižkovského divadla Járy Cimrmana, hlas Peeterse Beleše. Takto, nečekaně, začínal Prvomájový koncert skupiny Bezefšeho. Třetí pokus se povedl: "Byl pozdní večer, první máj, byl lásky čas..." Do Peetersovy recitace úvodních veršů Máchova eposu se pomalu rozsvěcí scéna a píseň Tak jen pojď otevírá jeden z nejpestrobarevnějších koncertů, který jsem za poslední klubovou sezónu zažil.

Pestrobarevný byl koncert (podobně jako nedávný křest CD skupiny Šantré v Divadle Na prádle) mimo jiné i díky práci osvětlovačů, kteří velice citlivě reagovali na to, co se děje nebo zpívá na jevišti a dokreslovali citlivými změnami iluminace a jejích barev dojem z koncertu. Osvětlovačství je skromné, tiché umění služby scéně a je možné, že si skvělé dílo Mistrů světel

foto: Jiří Šámal st. ©

Bezefšeho ftutochvíli bezPeeterse

foto: Jiří Šámal st. ©

v obou divadlech) mnohý divák příliš neuvědomil. Proto o něm píšu na prvním místě, přesto, že nejdůležitější složkou každého koncertu jsou samozřejmě písničky. A písničky skupiny Bezefšeho, to je rozkvetlá májová louka plná květů, bohatá škála hlasových i nástrojových barev. Žánrové spektrum nedozírně pestré...

Převážnou část repertoáru toho večera představovaly písničky dobře známé z obou dosavadních alb skupiny. V podstatě by tedy skoro nebylo o čem psát, kdyby... (všimli jste si, jak častým jevem je "kdyby" na koncertech Bezefšeha?) ...kdyby kapelník Michal Mikloň Miklánek hned při třetí či čtvřté písničce neuvedl na scénu hosta, klavíristu a hráče na elektrické klávesy Michala Uhlíře, jinak zvukového technika, který zde velmi dobře uplatnil své muzikantské nadání v nejedné z hraných písní. Aranže písní Bezefšeha ale nerozkvetly pouze díky Michalu Uhlířovi. Jejich zvuk se, oproti oběma CD, začal měnit už dřív. Po odchodu Honzy Slováčka - Johna za prací do zahraničí nastoupil na jeho místo fenomenální bubeník Honza Noha. A právě jemu musím věnovat samostatný odstavec. S vědomím, že je to málo, že o tomto na první pohled plachém chlapíkovi by se dala napsat kniha.

Zrovna nedávno jsem v jedné Honzu potkal. V novém, druhém, rozšířeném a doplněném (a žel bohu brožovaném) vydání knihy Mišík, letní rozhovor (atd.) jsem se dozvěděl, co ukončilo Nohovo ani ne roční působení v Etc.: byla to základní vojenská služba! Vykřičník jsem použil proto, že v té době byla Mišíkova kapela už hodně slavná a její členové byli o dost starší a adekvátně zkušenější než Honza. Přesto stál Vladimíru Mišíkovi za angažování, i s vědomím, že jen na krátko... Na folkové scéně se Honza výrazněji objevil před pár lety v Jarretu, ve kterém velmi zdárně působí dodnes. Během loňského léta přijal pozvání k hostování v Bezefšeho, které záhy přerostlo ve stálé členství jež, řekl bych, že posunulo kapelu o kolo dál. Honza je ze vzácného rodu bicistů naslouchajících textu a melodii písně a přemýšlejících o tom, jak dát vyniknout její myšlence, i za cenu upozadění zvuku svého nástroje. Půvab upozadění v Nohově pojetí spočívá v tom, že nepřestává hrát, že jeho paličky, štětičky, štěrchátka a jiný bubenický softver vedou na svém hardveru s písní, s její myšlenkou, s melodií i s textem, takřka neustálý dialog, který se nestydí zajít i k výraznějším zvukům, až po rány kopáku a zvýraznění rytmu tam, kde se to hodí. A kde se co hodí, dokáže Honza odhadnout s neuvěřitelnou přesností. Příčinou této schopnosti může být to, že Honza je i zpěvák. A jaký zpěvák! To, co předvedl jako sólista v premiérovaném spirituálu Synu, když sestoupil od bicích do kapelní zpěvné řady, mi na chvíli vzalo dech. Doposud jsem ho slyšel zpívat pouze sborově. A to mu nedávalo příležitost výrazněji uplatnit svůj hlasově tvůrčí přístup k písničce, svůj osobitý zpěvácký styl. Kdyby Honza nebyl bubeníkem, mohl by možná být mnohem slavnějším zpěvákem. O tom, že dělá co dělat má, mě přesvědčil jeho výkon v tomto koncertu i v Divadle Na prádle - promiňte mi, že se vracím na křest Šantré - kde se skupinou, se kterou pouze nahrál cédéčko, zahrál po jediné zkoušce tak, že na jejích dalších koncertech mi bude chybět... Korunu mému přesvědčení o Honzovi Nohovi, jako o muži na svém místě, pak nasadilo jeho několikaminutové sólo ve známem hitu Bezefšeha, v písni Žízeň, žízeň, které pohltilo celé hlediště.

Už vidím ty protažené obličeje: takový dlouhý odstavec o Honzovi, a my jsme vosk, Cimburo? Ale kdepak děvčata! Jen jsem, Radko Geigerová, možná trochu nespravedlivý v tom, že z "tvých" písniček mám nejraději Perivoli a jen těžko ji, pro mne, něčím štípneš. A u tebe, Haničko Jansová, mi tentokrát přišlo líto víc než kdykoli před tím, že nemáš více zpěvných sól. Ale v písni Na popel je. A parádní! ...a víš, že když jsi hrála na akordeon, vypadalo to, že jsi od pasu nahoru jen do něj oblečená? Moc ti to slušelo! A vůbec, obě jste byly obrovsky krásné. Čímž chválím i váš zpěv a hraní, protože zpěvačka, které to nezpívá a muzikantka, které to nehraje, krásná není.

Bezefšeho je kapela, o které se píše nesnadno. Je jich moc a každý z nich je výraznou osobností, která zaslouží, aby o ní padlo slovo. Nestihl jsem se ještě zmínit o zpěváckém a muzikantském nasazení Petra Peeterse Beleše, který navíc dovede být rovnocenným parťákem přirozenému komikovi Zdenálovi Mňukovi, výbornému basistovi, jehož úsměv je pro mnohé logem kapely. Chybí tu ještě poklona Vlastovi Timilovi Marušákovi, dechaři a zpěvákovi, za viditelné potěšení, se kterým zpívá sóla a válí ságo a štěbenec v zapomenutých šlágrech dob minulých (př. Děkuji, bylo to krásné) a nejen v nich... V

foto: Jiří Šámal st. ©

Hanka Jansová v akordeon oděná

foto: Jiří Šámal st. ©

neposlední řadě zde chybí zmínka o samotném kapelníkovi. Nuž: Michala Miklánka si vážím jako člověka, který je mozkem celého, mohutnou energií nabitého, hudebního kvasu Bezefšeho. Proto, aby sbor zpíval a kapela hrála s lehkostí, aby vystoupení neměla vydřená a upocená místa a působila radostně a zcela přirozeně, musí mít celá záležitost pevný vnitřní řád. Dobrovolné udržení řádu celým souborem je především starostí a věcí kapelníka a sbormistra - zde jeho práce nese ovoce zlaté. A navíc, i při této zavazující odpovědnosti je Mikloň nejen zdatným zpěvákem a muzikusem, ale i člověkem disponujícím smyslem pro humor, který mu dovoluje smát se sobě samému, šaškovat a jít i do "bejkáren" jako Komár a pod. Klobouk dolů!

...jest se co obávati, že předchozími odstavci jsem těžce a nezaslouženě předběhl dění před koncertem i během něj. Hned při vstupu do foyeru divadla čekalo diváky milé uvítání dvěma krásnými dívkami, které každého příchozího obšťastnily dvěma dárky. Možná pochopitelným prvomájovým mávátkem a zcela zmatečným pravým jedlým žampiónem. Každému obdarovanému kladla děvčata na srdce, aby oba předměty střežil jako oko v hlavě, že je bude určitě potřebovat. Nelhala!

Účel a využití mávátek nám kapela osvětlila brzo. Nápad Bezefšeha, že diváci budou, místo tleskání, mávat mávátky a šum fáborků bude kapele odměnou za její um, se velmi zalíbil. Z hlediště dokonce zazněl slogan "Kdo nešustí s námi, šustí proti nám", ale v praxi se myšlenka neujala. Můžou za to Bezefšeho! Odměnit to, co na scéně předváděli, pouze tichým šustěním mávátek bylo prostě málo. A tak jsme my, diváci, mávátka využili až po závěrečném potlesku. Mávali jsme kapele na rozloučenou a bylo to dojemně krásné...

Před přestávkou nás Mikloň se Zdenálem zasvětili do tradičního prvomájového rituálu líbání žen a dívek pod rozkvetlou větví. Podle jejich pojetí to byli oni dva, kdož, pod vázou plnou kvetoucích haluzí, během přestávky, ve foyeru divadla olíbávali všechny dámy, které si to přály, a vystavovali jim certifikáty o neuschnutelnosti s jednoroční platností. Přestávka se poněkud protáhla: o líbání s umělci a certifikát měly zájem, z přítomných dam, úplně všechny! A navíc i nejmenší z velkých folkových fandů, Karel Třetinový.

Výkřik z hlediště "Zdenál na hrad!" ukončil Mňukovu popřestávkovou, zcela mimoděčnou a divácky velmi úspěšnou, téměř pantomimickou etudu. Program mohl pokračovat podle scénáře, tj. vystoupením hosta. Tím byl písničkář Martin Rous, který, se svojí dokonale hranou kytarou, vydá za kapelu střední velikosti. Úspěch více než deseti písní, které Martin hrál, a diváky vytleskaný přídavek potvrdily, že host byl zvolen velmi šťastně.

Teprve při posledních písničkách Bezefšeha nám bylo prozrazeno tajemství žampiónů: po skončení programu byl naplánován první žampiónový průvod na Žižkově a zbytku světa!  Tento plán byl splněn, po závěrečných přídavcích, více než stoprocentně. Demonstrace lásky k houbám měla několik desítek účastníků mávajících žampióny přizdobenými mávátky. Do jejího čela se postavil Zdenál vybavený obřím polystyrénovým žampiónem na tyči, na způsob prvomájových transparentů. Radost, překvapení i rozpaky jsme četli ve tvářích spoluobčanů, kterým jsme z košíku rozdávali upomínkové žampióny. Hesla, pro zachování nočního hluku v únosných mezích, provolávána nebyla, písně jsme nepěli. Na nedaleké tramvajové zastávce mělo vše končit, leč... Už nás, demonstrantů, zbývalo jen ke dvěma desítkám, když se zrodila myšlenka kladení žampiónů a mávátek před nedalekou redakcí F&C. Od slov ke skutkům chybělo jen pár desítek metrů. Akt kladení byl skvělý! Důstojnější zakončení žampiónového průvodu si nedovedu představit ani ve snu. Howgh!


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Gramatik  - Re: Bezefšeho na Žižkově u Cimrmanů   |85.70.37.xxx |21.05.2007 22:52:00
Já myslel, že slovo bezefšeho je nesklonné, stejne jako v ruštine slovo kofe ci metro. Ale premýšlím nad plurálem. Bezefšeha, Bezefšech, Bezefšehám, Bezefšeha... až po Bezefšehami.
O co lehcí to mají ( gramaticky) Vašek a Eva
Cimbura  - Re: Bezefšeho na Žižkově u Cimrmanů   |89.176.63.xxx |22.05.2007 08:25:00
Nojo, já to taky dríve nesklonoval, až me kdosi upozornil, že bych mel. Ve snaze vyhovet jsem se pri psaní clánku dost opotil a vubec si nejsem jist, že jsem dobre udelal a že jsem dobre sklonoval..
Lucy  - Re: Bezefšeho na Žižkově u Cimrmanů   |62.209.196.xxx |22.05.2007 08:33:00
Já jsem vcera celý den uvažovala, jestli se na to mám zeptat. Gramaticky nevím, možná je to správne, ale trošku mi to nesedí do oka a ucha
Tapi  - Re: Bezefšeho na Žižkově u Cimrmanů   |213.168.161.xxx |22.05.2007 13:32:00
Ach, to byl bájecný clánek! Skvele jsem se pobavila. Dlouho me nic nedonutilo zarvat smíchy, až ted.
Takže mám príspevek ke gramaticky se rozvíjející diskusi:

BEZEFŠEHO se zúcastním podobné akce BEZEFŠEHA. Dík BEZEFŠEHU, že nám ukázalo BEZEFŠEHO v takovém svetle. BEZEFŠEHO, bravo! O BEZEFŠEHU lze ríct: s BEZEFŠEHEM se nenudíte!
Jsou ješte podobná BEZEFŠEHA? Více BEZEFŠEH na naši scénu! Díky takovým BEZEFŠEHUM snad brzy uvidíme nová BEZEFŠEHA rust jako žampióny po dešti. BEZEFŠEHA všech zemí, spojte se! Snad se brzy docteme o dalších BEZEFŠEZECH. S BEZEFŠEHY se dá život vydržet!


Komunistka  - Re: Bezefšeho na Žižkově u Cimrmanů   |212.71.129.xxx |22.05.2007 13:37:00
S BEZEVŠEHY na vecné casy a nikdy jinak!!
Giacomo DiGrassi  - Re: Bezefšeho na Žižkově u Cimrmanů   |84.42.147.xxx |22.05.2007 14:52:00
Já myslím že není až tak duležité sklonování Bezefšeho ale spíš fakt, že Cimbura zamenil Jana Johna Sedlácka za jeho bratra dvojce Felixe TakyJohna Slovácka:o)
Vašýk  - Re: Bezefšeho na Žižkově u Cimrmanů   |82.99.152.xxx |22.05.2007 17:16:00
V zárí si na tebe vzpomenu =o))
Tomáš Pohl  - Re: Bezefšeho na Žižkově u Cimrmanů   |85.70.37.xxx |22.05.2007 18:21:00
Copak bezefšeho, ale co slovo zblo, které se nepochybne sklonuje, když nemám ani zbla pravdy. Zcela jiste má i množné císlo a dokázal by si jej predstavit i jako nadávku : Ty si ale zblo !
Ale kde se zblo vzalo ? Je jeho puvod napríklad ve spojení slov z a blba ? Ceština bláznivá, kdo nám to vysvetlí, Jene Žambochu
Danča  - Re: Bezefšeho na Žižkově u Cimrmanů   |212.47.6.xxx |23.05.2007 13:50:00
Já bych teda sklonovala jinak:
1. pád: Bezefšeho
2. pád: Beze vší
Tomáš Pohl  - Re: Bezefšeho na Žižkově u Cimrmanů   |80.188.72.xxx |23.05.2007 14:55:00
Danco, myslíš, že ef se mení ve vé ? Zajímavé z ceštinského hlediska. Neco jako iks s háckem
Ale se sameckem od vši mel problémy už ucitel ve Švejkovi, který napsal básen o vších a ta koncila: S vší nemeckou se párí, i ten starý všivák rakouský. Nemohl auditorovi vysvetlit, že tím všivákem myslel manžela od vši a ne osobu na rakouském trunu. Vždy dostával odpoved. femininum ta feš, masculinum ten fešák..
Kdepak, Bezefšeho to nezacali...Beze¨fší pochyby
Tapi  - Re: Bezefšeho na Žižkově u Cimrmanů   |213.168.161.xxx |23.05.2007 16:13:00
Když už jsme u toho hmyzu, od detství jsem se divila, proc to má být hodne, když se neco delá VŠÍ silou
Belmondo  - Re: Bezefšeho na Žižkově u Cimrmanů   |84.19.66.xxx |24.05.2007 17:52:00
A to budte rádi, že néste z Brna.
Pak bych to videl ve druhým pádu jako
Bezefšeckýh
M4P  - Re: Bezefšeho na Žižkově u Cimrmanů   |89.102.207.xxx |10.01.2008 10:41:00
Zblo je ze staroceského stblo - stéblo. Není na tom zbla pravdy = není na tom stébla pravdy. Ale v množném císle jsem se se zblem ješte nesetkal

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
15161718192021
22232425
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib