gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

24.08.2009 Cemento mori (Miloš Keller)    PDF Tisk Email
Reportáže

Před nějakou dobou jsem dostal demosnímek s několika písničkami skupiny Marien a rychle jsem si z něj oblíbil Memento Mori – mezi ostatními se skladba tyčila nejméně o třídu výše. Hodně jsem písničku hrál v rádiu a zřejmě i na koncertech skupiny tahle skladba fungovala jako hit (jak jsem měl alespoň částečnou možnost i slyšet a vidět). Na zbrusu novém CD skupiny Marien tak tento hit zcela správně podle komerčních i dramaturgických zásad je umístěn jako otvírák, aby byl tím prvním, co potenciální kupující uslyší a co jej naláká, nejen proto, že to zná a pamatuje si to a řekne si „aha, to je ta kapela,co...“, nebo si vzpomene na něco příjemného, co zažil tam, kde písničku slyšel živě (např. na Zahradě), ale taky proto, že je to opravdu silná melodie. Podobně správně dramaturgicky ctí skupina zásadu, že nejsilnější píseň alba podle mínění kapely, tedy ta titulní, Krajina v Tobě, desku uzavírá – zůstane v posluchači nejdéle znít.

No, a mezi ty dvě písně se nacpe nějaká vata , aby to mělo v kraji obvyklý počet kousků (14) i minut (56 – to je ovšem o něco víc, než je zvykem, příjemný aspekt). Marně jsem totiž hledal nějaký další podobně silný hit, jako je Memento mori, abych desku právě takovou písní jako novinku představil. Snad nejblíže k tomu mají hned druhé Hradby. Následující Trhni si jen opakuje a rozmělňuje už známé postupy hudební i textové. Upadající pozornost oživí až sedmá písnička Kluk z Pardubic, vtipně popisující město a jeho charakteristické znaky včetně obyvatel i historických postav, v textu s mírně morbidním humorem („Jan Perner ztratil hlavu kvůli té své dráze“ – znalci první slavnostní jízdy vlaku Olomouc – Praha vědí, jak stavitel zahynul, od té doby jsou na oknech vagónů nápisy „nenahýbejte se...“ nebo verš o stádu koní co se blíží k Taxisu a konstatování, že budou slevy salámů – moc jsem se nasmál, to snad ani romantik Víťa nemohl vymyslet sám) a velmi osvěžující instrumentací (asi nakonec tohle bude „můj“ rozhlasový hit). A pak už to jde zase dolů, a pozvedne to jen závěrečná titulní skladba a trochu i jedenácté Ticho před bouří. Takové jako záchytné patníčky, aby se už už podřimující posluchač probral (schématicky vyjádřeno: 1,2,----7,---11,—14). Christiana má dokonce už jen podobnou melodii Mementu mori.

Paradoxně mě ale právě písnička Kluk z Pardubic svým tak trochu schematicko-systematickým popisným vyjmenováváním dovedla k rozluštění, jak bych skupinu Marien definoval pomocí nějakého přirovnání – a v tom jsem to měl: Kamelot před dvaceti lety! A důvody pro tohle přirovnání se už začaly řadit samy: jeden výhradní autor celého obsahu desky (a zřejmě i celého repertoáru kapely – to sem ale teď nepatří zkoumat to), stejně unylé, mírně rychlé tempo takřka všech písní, prakticky bez výkyvu jedním či druhým směrem – na desce není opravdový ploužák ale ani vypalovačka, výhradní zaměření obsahu textů na vztah on – ona (pokud možno s nějakým vnitřním dramatickým problémem) nebo na řešení základních otázek života pomocí nějakého historického popisu, příkladu či osobnosti – v písních se vyskytne Kipling, Chaplin, Sapfó, Šahrazád, Hamlet, Sofokles, Konstantinopolis, Gíza, používání pompézních slov, slovních spojení a obratů, formální členění písní a veršů v nich. Celek je pak takový dramaticky romantický až vyprsený (kdybych to chtěl shodit, což nechci, použil bych jen ten druhý termín). Ale u publika právě tahle póza spolehlivě zabírá, jak už prokázal Kamelot a nyní zřejmě stejným způsobem (a přejme si, že i nejméně stejnou dobu) bude prokazovat Marien. Přeci jen ale ve srovnání s Romanem Horkým je zatím Víťa Troníček ve zpěvu položen výše, než by se k duchu písní slušelo, ale to se jistě v dalších a dalších deskách srovná. Příjemným osvěžením je zpěvačka - někdy je to jediný rozlišující znak mezi dvěma písněmi za sebou jdoucími, bohužel, protože i když se zpívající mužská část kapely v ostatních skladbách poměrně spravedlivě střídá, nestačí to na rozlišení písní. Mile také působí Zubříkova harmonika, naopak kytarové vyhrávky nejsou dostatečně výrazné a upoutávající. Jako recenzent si nemohu dovolit cokoliv doporučovat, takže námět na rozšíření autorské základny a tím zpestření celkového soundu kapely pro příští album před definitivní editací recenze vymažu. (Nevymazal – pozn. red. FT).

V bodování FT jsem dal desce 5 hvězdiček, právě pro tu (mimo vyjmenované skladby) monotónnost, ale po mnohonásobném poslechu přiznávám, že bych možná bod přidal – ta deska skutečně funguje i na mě, cynika a antiromantika. Kladem je rozkládací booklet s texty (horší už je jejich čitelnost díky použitému typu písma) a výtvarně pojednanou modrožlutou krajinou v tobě: Na titulní straně krajina z rychlíku, na zadní straně krajina s Kuňkou (Pardubičáci vědí) se prolíná s krajinou těla viděnou asi jako když tělo leží na posteli na zádech a vy u ní klečíte, a uvnitř skládačky je to prolnutí ze zadní strany naopak rozloženo za sebe a spojeno. Nechybí pár „pohozených“ fotografií aktérů desky. Na závěr přidávám pár příkladů nejpozoruhodnějších frází a obratů, odůvodňujících pocit „vyprsenosti“ (v textu by se to jen pletlo): Mám z pocitů skrýš/na srdci slunce/a v kapsách dvě unce snů. Nebo: významnému tichu nikde nikdo netleská. Či: Jde obzorem muž/temný obrys v moři trav/a červánků růž/krášlí nebe bez obav. A taky: Laskavě a s grácií půlnoc přišla k nám. A ještě: Člověk je roztomilý tvor/Když hledá vodu na Marsu/ve světle starých metafor/zní to jak vošoupanej fór/nicotné členství ve vesmírném komparsu. Stačí?

PS: Snad mohu tady prozradit, že zájem o recenzi na tuto desku měl i časopis Folk a country a protože já jsem měl tuto recenzi již takřka dokončenou pro FT, bude v FC z pera některého z mých kolegů – srovnání tedy bude k dispozici zřejmě v říjnovém nebo listopadovém čísle.

 

Marien: Krajina v Tobě, Celkový čas 56:03
Memento mori, Hradby, Trhni si!, Ulice, Šest věrných mužů, Nepospíchám, Kluk z Pardubic, Návrat, Plamen, Hladina, Ticho před bouří, Christiana, Půlnoční session, Krajina v Tobě
Vydává Good day records 2009


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Mirka  - Kuňka   |62.177.72.xxx |24.08.2009 12:56:02
Pardubičáci sice vědí, co je Kuňka, ale na bookletu tohoto CD je Sněžka.
Ostravak   |62.209.192.xxx |24.08.2009 13:08:24
Ten kopeček v levo nebo v pravo ?
Kuba Horák   |Registered |24.08.2009 13:20:51
Miloši, v posledním odstavci recenze uvádíte, že byste jeden bod i přidal, protože ta deska funguje i na Vás. Znamená to, že se Vám i přes vyjmenované slabiny líbí? Co znamená to slovo funguje?

p.s. ještě mě tak napadá, jestli není určitá část hudebního světa pro antiromantika a cynika ztracena již před výlisem. Není takový člověk tím, kterého přemýšlení o písních do hloubky, přemýšlením o obsahu jednotlivých vět apod. de facto otravuje?
MK   |193.179.126.xxx |24.08.2009 15:55:15
Odpovím spíš příkladem. Když mrknete na trpaslíka na zahrádce, řeknete kýč. Když kolem něj budete chodit léta, uznáte, že vymalovat jej taky vlastně dalo práci a ty barvičky jsou jako živý a čepička nakonec vlastně roztomilá.
Myslím že mezi "antiromantikem a cynikem" a "člověkem který nepřemýšlí o písních do hloubky" není naprosto žádná závislost.
Kuba Horák   |Registered |24.08.2009 16:17:50
Díky za odpověď. Já to nebral jako tvrzení. Zajímalo mě, jak to máte. Jsou lidé, kteří odmítají hudbu, která není tvořena vždy a jedině ve velkém nadhledu (a tudíš z mého pohledu tak trochu po povrchu). A taky ti, co tvrdí, že pravý bluesman dá nahlédnout uplně na dřeň svého nitra.
Stráša   |89.235.16.xxx |24.08.2009 23:18:24
Pan Keller si očividně oblíbil slovo "vyprsený", tak ho cpe, kam se dá. Akorát nějak nechápu jeho význam v tomto kontextu. Vždy jsem si myslela, že prsit se znamená něco jako vytahovat se a proto termínu "dramaticky romantický až vyprsený" nějak nerozumím.
Jinak na každém CD se vždy najdou písničky, které nejsou nic moc, proto je CD úžasný vynález, že stačí přepnout a nemusí se přetáčet.)
Konstatování, že Zubrova foukačka zní mile je ovšem taky velice erudované, že. To určitě čtenáře hned navnadí, aby si CD pořídil.
Jinak CD jsem neslyšela, ale dá se pochopit, když jeden člověk tvoří celý repertoár tolit let, že se časem vyčerpá. Zde tedy přirovnání s Kamelotem sedí jak na pr..l záplata
Proto moc neuznávám, když někdo píše za každou cenu, až to nakonec sklouzne k neposlouchatelnosti.(Tady ovšem mluvím v obecné rovině, protože CD Marienu jsem opravdu neslyšela, tak nemůžu posoudit).
Někdo to tam holt má, někdo ne...
Přeju klidný spánek všem a moc se neprste))
Kajmanka   |86.49.10.xxx |25.08.2009 09:24:11
Má babička říkala, že nejí bažanta. Když jsem se zeptal, zda už ho někdy jedla, odpověděla, že ne, ale nejí ho.
drpépé  - obdivuji MK   |62.209.192.xxx |25.08.2009 11:32:24
Kajmanka: praprarodiče babičku málo nutili , dneska se už ví,že dítě si musí na novou chuť zvykat , a je třeba mu nové jídlo předložit alespoň 11x. chyba možná byla,že bažanti jsou sezonní potravina
obdivuji MK ,že zvládl mnohonásobný poslech, já jsem slyšel Memento třikrát a už to víckrát zkoušet nechci /rodiče mne naštěstí nutit nebudou/-jistěže jde o můj čistě a velmi subjektivní názor
VK  - Pro Strášu   |Registered |25.08.2009 11:02:55
Ač mohu být napaden z neobjektivity, neb se s autorem přátelím, nedá mi to. Přirovnání ke Kamelotu nesedí. Vůbec. Víťa se za roky u muziky vypsal ve velmi dobrého textaře, s originálními obraty, zajímavými postřehy a texty, které zhusta zasahují na solar (srovnejte textově s prvními třemi alby Poupat). Kdyby měl ten "klasický" folk více podobných autorů, nevedly by se tlachy o tom, že folk je mrkef. A to zcela pomíjím jeho dar skládat silné melodie. Recenzi ponechávám bez komentáře, protože na díla MK nemá smysl reagovat.
MK   |193.179.126.xxx |25.08.2009 11:22:01
pro VK: Sqěle schizofrenní příspěvek. 1)S kým se přátelíte, aby příspěvek mohl být neobjektivní? 2) Chcete říct, že jistý RH před 20 lety nebyl dobrým textařem, neměl originální obraty, nezajímavé postřehy a texty nezasahující vůbec nikam a neměl dar skládat silné melodie?
Jinak dík za návod, už se těším na recenzi, kde prostě napíšu: Na toto dílo nemá cenu reagovat.
(Jinak zcela správně, reagovat máte na desku, ne na článek).
Stráša  - trochu jinak   |89.235.16.xxx |26.08.2009 00:04:45
To spíš bylo namířeno na Kamelot s tím vyčerpáním se co se textů týče. Tak nějak jsem to z článku pochopila. Tím samozřejmě netvrdím, že sedí přirovnání pana Kellera, neboť CD Marienu jsem fakt neslyšela. Asi jsem to špatně napsala, omlouvám se.
Jára Kaláb  - Koprovka   |Registered |26.08.2009 00:57:15
Vařená Kebule, zdravím Vás!
Ve folku se kamarádí všichni se všema (byť jen na oko) - to přece není žádné kritérium pro objektivitu
A já si naopak myslím, že na díla Makových Koláčů by se reagovat mělo. Jen si představte, kdybyste byl například novinářem, a psal do nějakých známých novin, dejme tomu do Blesku nebo do Plzeňského deníku, a Vaše články by každého nechávaly chladným, jakpak byste byl asi spokojený? Aha! 
Zároveň si však myslím, že v diskuzích pod recenzí by se spíš mělo debatovat o recenzovaném díle, než o recenzentově. Mimochodem, nevíte, jestli se nechystá vydání DVD edice? Dal bych jí sousedce k narozeninám. On se jí doma rozbil set top box, tak chodí na televizi ke mně a furt mi to přepíná z golfu na kulturistiku.
Mějte se.
MK   |193.179.126.xxx |25.08.2009 11:18:43
Na to že jste CD neslyšela, Strášo, jste toho napindala docela dost. Nechcete psát recenze?
Stráša   |89.235.16.xxx |26.08.2009 00:10:17
Těžko,já klidně přiznám, že bych určitě nebyla objektivní, protože mně když se něco nelíbí, tak mi dělá problém napsat o tom nezaujatě. A hlavně nejsem tak zběhlá v hudbě, abych si to mohla dovolit.
Stále netuším, pane Kellere, co jste mínil tím "vyprsený"???
Honza R.   |Registered |26.08.2009 09:54:21
CD jsem zatím neslyšel, ale rád si ho poslechnu, až na něj někde narazím, protože se mi Víťovy písničky vždycky líbily (a to nejsem romantik ). Proti recenzi nic nemám, a i kdybych měl, tak bych to tady neventiloval, ale po pravdě řečeno mi stejně jako Stráše vrtá hlavou slovo "vyprsený". Také by mě zajímal smysl tohoto slova. Dík za případnou odpověď.
Lukáš Vořech Pokorný  - Vyprsený   |Registered |26.08.2009 11:38:59
Tak, Miloši, aj já tápu, co to slovo v kontextu s recenzí vlastně znamená. Děkuji.
V.HROZNÝ  - VYPRSENÝ   |213.192.8.xxx |26.08.2009 12:19:17
Měl na mysli určitou formu silikonových implantátů.
Krásný den.
Honza R.   |Registered |29.08.2009 15:52:26
Koukám, že se s těmi silikonovými implantáty budeme muset spokojit
MK   |193.179.126.xxx |25.08.2009 11:31:52
Sorry za off topic:
Z IP adresy 86.49.10.xxx přicházejí komentáře podepsané jako A co babka, Kajmanka a David Pokorný. To jen pro pořádek. Dotaz pro adminy: Jak moc se od výšeuvedené adresy liší adresa 86.49.106.xx ?
End off topic.
Black Bart the P08  - můj názor   |88.101.238.xxx |25.08.2009 11:47:10
Tronda je opravdu skvělý melodik, to se mu musí nechat.
Co se týče alba, tak oproti demu v něm ubylo sborů, což je naškodu, protože vícehlasy jsou marienovskou silnou stránkou (podobně jako tomu bylo u Poupat). Přibyly bicí - ovšem takové nemastné neslané, že nikoho neurazí, ale ani nenadchnou. Sólová kytara je zbytečně upozadněná, já bych si přál víc vyhrávek (ale to je můj "sabdžektiv" dojem, někoho jiného zase dlouhá sóla nudí).
Při anketě výběru skladeb na webu Marienu jsem sice hlasoval pro trochu jiné složení, ale i stávající se mi líbí. Ovšem to, že nezařadili moji oblíbenou Pěčínskou, to Marieňákům nezapomenu!
Lukáš Vořech Pokorný  - Mé hodnocení   |Registered |26.08.2009 11:40:38
Víťa Troníček píše kvalitní písně a ukazuje se jako vyzrálý autor. Na druhé straně se deska nese v jednom tempu a tím pádem koncertně výrazné písně (Půlnoční session, Trhni si, Nepospíchám) zanikají. Dvojnásob vtipně vyzní Kluk z Pardubic, když si porovnám dávnou koncertní verzi (jen v jednom člověku s mandolínou) s pompézní kapelní aranží na desce. Při poslechu Christiany bohužel vzpomínám na Píďův úžasný hlas. Škoda, že nebyl přizván alespoň jako host. Celkově nahrávce chybí, jak to jen říct... šmrnc. Tak jedna z nejlepších kapel na české folkové scéně natočila bohužel průměrnou desku. Žánr: folk. Hodnocení: 6/10.
Petr Rada  - Pro ty, co nevědí kde bere Víťa inspiraci   |Registered |27.08.2009 00:22:43
http://www.youtube.com/watch?v=ezLNxoXb4MM&feature ...
Jára Kaláb   |Registered |27.08.2009 02:54:52
No jasně, známá časová osa Walda – Žalman – Troníček

http://www.youtube.com/watch?v=JIsAf5v0H8Y
http://www.youtube.com/watch?v=higqEkSn7_0&feature=related

Kamarádi, já jsem dneska viděl v televizi Folk Team, jak hráli svý starý pecky Zestárli jsme lásko a Mluvící kůň, a i když to pro nás kdysi byl ten nejfialovější z celýho „fialovýho“ folku, nad kterým jsme u nás v partě ohrnovali nos, dnes mi to přijde jako klasika všech klasik, a moc rád jsem si to s melanchólií sobě vlastní poslechnul.

Tak si tak říkám (při pohledu na výše uvedená videa) – nedělá on ten Víťa vlastně už v tuhle chvíli čistej revival?

Mějte se. Jára
Viktor Janeba   |88.101.190.xxx |28.08.2009 09:24:44
Co je to "fialový folk"... něco s Mňágou?

Jinak Folkteam... to byla ve svý době krucinál progresivní kapela, a podle mě naprosto nedoceněná.
Jak mám poznat dirigenta?
Luboš Stranďa Stráník  - Víťa autor   |Registered |27.08.2009 23:58:27
Jak určitě mnozí víte, je v dnešní době dost těžké napsat harmonii písničky tak, aby někomu něco nepřipomínala, záleží na autorovi, zda chce tu svou novou i tak presentovat. Navíc si myslím, že o tom kolikrát sám ani neví, že už je něčemu podobná.
Víťu řádím do řady autorů, Žalman, Brož, Daněk, Přeslička, Křesťan ... prostě lidí, kteří když napíší písničku, tak i ten, kdo neumí zas až tolik na cokoli hrát, nebo zpívat, má možnost si jejich písničky naučit a nebo si je jen broukat. Jsou to většinou velmi melodické skladby a především se stávají hity ( Všech vandráků múza, Holka od koní, Píseň, co mě učil listopad, Lovci Amorů, Panenka, Má malá zem, Nepospíchám ...)
Od Víti nemůžete čekat, že si vezme víko od popelnice, bude do něj nerytmicky bouchat a vykřikovat svůj názor do světa, nebo, že si stoupne za dídžejovský (nevím jak se to správně píše) pult, což by po čase jistě zvládl taky. Je to výborný muzikant, melodik, skvělý kytarista a zpěvák a věřím, že jeho písničky tady jisto jistě zakoření a budou se zpívat. Přeji mu ještě hodně inspirace a invence. CD se velmi povedlo, je jedním z těch, které mám vložené do rubriky oblíbené, vedle Epy de Mye, Zhasni, GSN, PPM, Simon and Garfunkel, Dylanovky, Newgrass Revival, Tony Rice, B.Dylan,
AG Flek, A - hosté, W.Matuška ... Howgh.
Marek Jonáš   |Registered |28.08.2009 22:28:33
Luboši, já myslím že Víťovo písně se už hrají. A to je moc dobře.
Cd jsem neslyšel, ale některé písně které tam jsou ano, a brzy si ho pořídím.
jan-matej rak  - Milosi, konecne ses dockal:   |89.24.7.xxx |29.08.2009 19:42:26
sdostatek prispevku pod kladnou recensi. Kdyz si to prectu - aniz bych tu desku a nebo vubec Marien v poslednich letech slysel - ziskavam pocit, ze Vita se svou kapelou natocil velmi dobrou desku. Jinak ke zdejsim prispevkum: myslim si, ze termin "vyprseny" je pouzit velmi trefne a - Straso promin - myslim si, ze nepochopeni takhle vystizneho terminu snad ani neni zdravym rozumem a jazykovym citem mozne.
Stráša  - ad.vyprsený   |89.235.16.xxx |30.08.2009 22:19:34
Doufám, že už mi konečně, prosím vás, někdo vysvětlíte, co znamená "dramaticky romantický až vyprsený".
Mně to totiž zní jako" na stromě rostou hrušky až jablka"... Díky. Holt nemám v tom jazyku takový cit.
Marek Jonáš   |Registered |30.08.2009 22:56:03
Strášo, uspokojí tě třeba toto?? Je tak nadšená že stále vypíná svou hruď, neboli své silikonové 6
MK   |193.179.126.xxx |31.08.2009 13:08:06
Já nevim Strášo, hlavně neříkejte pak, že jste si o to nekoledovala.
Nejprve bych opravil Marka J. v druhé části definice: "...neboli své místo, kde by mohly být silikonové 6".
A nebo na to půjdeme z gramatické stránky a pak je to stejné jako stupňování přídavných jmen:
1st. dramatický nebo romantický, 2.st dramaticky romantický nebo romanticky dramatický a 3. stupeń vyprsený!!!
farář   |78.108.97.xxx |31.08.2009 16:56:41
... a mně hned přišlo, že to má něco společnýho s hrudí, která se dme dojetím!
Stráša   |89.235.16.xxx |31.08.2009 17:38:36
Nedme se náhodou hruď pýchou?
Takže celé to na mě dělá dojem, že pan Keller chtěl říci, že CD je vycpané silikonem, tudíž jakoby na povrch je hezké, ale ve skutečnosti falešné. Doufám, že už budu konečně klidně usínat s myšlenkou, že jsem to pochopila.
Marek Jonáš   |Registered |31.08.2009 18:02:25
Kristova noho....
MK   |212.71.128.xxx |08.11.2009 09:49:38
Nedá mi to, abych se sem nevrátil. Čekal jsem, který z kolegů napíše další recenzi na toto album, ale dočkal jsem se zatím jen stručných zhodnocení v rámci Desek na burze v FC. Přesto je zde ocituji, protože jsem měl s Víťou velmi intenzívní diskusi (viz jinde na FT). Tak já dal albu 5 bodů (a v úvodu svého textu přiznávám, že bych možná dal i 6), kolegové 6-7. To zas takový rozdíl není.
A teď ty soudy:
M.Tesař: (Marien)... přes jistou absenci skladatelské originality...
T.Hrubý: ...sladká hudba není vždy silná hudba a mezi povedenými písničkami se skryla hudební i textová klišé...
Pro objektivnost dodávám, že oba autoři uznávají, že jde o výrazný počin, resp. vyčnívá nad průměr.
Prostě Víťo, skutečnost je jiná než si namlouváš. Dobrý den.
Víťa Troníček  - :-)   |88.102.236.xxx |08.11.2009 14:40:10
Ale Miloši, tak zase znova.
Já si přeci vůbec nic NENAMLOUVÁM, o své muzice s tebou nediskutuji - což sis asi nevšiml a nesnaž se mě k tomu vyprovokovat. Pochop, že prostě dělám přesně to, co mě osobně baví (stejně jako každý tvůrce), vím proč, naplňuje mě to a spojuje s lidmi kolem mě a měnit na tom nic nebudu, jen proto, abych zvyšoval uměleckou hodnotu - což je asi ten nejrelativnější pojem co znám, nebo abych nedej bože "obohatil" folkový žánr, což je to poslední, co by mě napadlo, že bych se o to jako měl snažit. Už jsem o tom vedl diskuzi s Tomášem Hrubým – nebudu třeba brát do kapely baskřídlovku nebo fagot, jen aby to znělo zajímavě a inovačně, ale věř mi, že mám dostatečné hudební vzdělání, abych to zaranžoval. O "umělecké úrovni" naší muziky si rozhodně iluzi nedělám, proto se nikam necpeme apod. - což sis asi taky nevšiml. Je to koníček a děláme všechno proto, aby to koníčkem zůstalo, přesto těžko zvládáme hrát ten počet koncertů, které hrajeme. Stejně tak jsme si vyseděli desku k obrazu svému, proto mě nemůžeš ani naštvat, ani motivovat, abych něco dělal jinak, natož diskutovat o její kvalitě Nedělej ze mě ukřivděného autora, to opravdu nejsem.

Já se do tebe opřel jen jako do kritika, protože ve své hádavosti říkáš nesmysly, že za stav našeho žánru může absence kritické kritiky nebo že recenze může psát každý, protože k tomu stačí umět zformulovat vlastní názor...atd.
Recenze by měla být především snahou o pravdivý popis díla, takže absolutně nechápu, dle čeho se domníváš, že v seriózních recenzích je dost prostoru pro osobní názor, nebo ironii, sarkasmus, rádoby vtipné výpady a podobně. Dají se psát čtivé recenze i bez těchto nepatřičností. Druhou kapitolou je tento specifický hudební žánr, ve kterém prostě nelze přísně měřit jen hudebním metrem, protože základem je určitá provázanost se společností, dobou a společenskými událostmi, lidmi – i proto folková = lidová a když kapela v našem žánru začne uvažovat ryze muzikantsky (tzn. vychytávat hudební frekvence, nové rytmy, zvuky, netradiční rýmy a podobně) obvykle naši hudební publicisté sice jásají, ale z hlediska ryze folkového publika je to téměř zaručená cesta do pekla. A protože se o „neobvyklých“ více píše v našich periodikách a díky tomu je pořadatelé festivalů častěji zvou, na druhé straně hudební rejžové v rádiích lámou nad žánrem hůl (protože z jejich hlediska hezkou FC píseň alá Brontosauři, Tučný nebo Nohavica nenacházejí). No a my se pak tady všichni divíme, v jakém stavu je žánr a proč jsou tahákem na festivaly opět jen zas a znovu ty prastaré folkové veličiny a početná posluchačská obec, tvrdící, že má ráda FC hudbu, se vlastně rozpadá.
A nijak to nesouvisí s tím, že ty inovátorské kapely dělají skvělou a hodnotnou muziku, to jsou prostě jablka a hrušky.

Prosím, nesnaž se mě poučovat, nejsem zobák, abych si představoval nebo očekával něco, co tam není a nebude. Už jsem to jednou všechno prošel, s kapelou, která se navíc musela vykousat z dětských plenek. Povíme si to třeba za sedm let, jo? Nic se do té doby samozřejmě nezmění, my budeme hrát pořád stejně, vy budete pořád tvrdit, že to bůhví co není a jedinou hmatatelnou odpovědí a tedy i rozsudkem budou počty diváků, prodaných nosičů nebo písní, které si lidé vezmou za své a budou si je třeba zpívat. A až jich bude dost, objeví se nějaký publicista, který začne náš model zkoumat, jestli na tom vlastně třeba něco uměleckého nakonec není. Takhle to prostě chodí. Proto nemá smysl vést náš dialog.
Víťa Troníček  - druhá půlka   |88.102.236.xxx |08.11.2009 14:41:34
...Druhou kapitolou je tento specifický hudební žánr, ve kterém prostě nelze přísně měřit jen hudebním metrem, protože základem je určitá provázanost se společností, dobou a společenskými událostmi, lidmi – i proto folková = lidová a když kapela v našem žánru začne uvažovat ryze muzikantsky (tzn. vychytávat hudební frekvence, nové rytmy, zvuky, netradiční rýmy a podobně) obvykle naši hudební publicisté sice jásají, ale z hlediska ryze folkového publika je to téměř zaručená cesta do pekla. A protože se o „neobvyklých“ více píše v našich periodikách a díky tomu je pořadatelé festivalů častěji zvou, na druhé straně hudební rejžové v rádiích lámou nad žánrem hůl (protože z jejich hlediska hezkou FC píseň alá Brontosauři, Tučný nebo Nohavica nenacházejí). No a my se pak tady všichni divíme, v jakém stavu je žánr a proč jsou tahákem na festivaly opět jen zas a znovu ty prastaré folkové veličiny a početná posluchačská obec, tvrdící, že má ráda FC hudbu, se vlastně rozpadá.
A nijak to nesouvisí s tím, že ty inovátorské kapely dělají skvělou a hodnotnou muziku, to jsou prostě jablka a hrušky.

Prosím, nesnaž se mě poučovat, nejsem zobák, abych si představoval nebo očekával něco, co tam není a nebude. Už jsem to jednou všechno prošel, s kapelou, která se navíc musela vykousat z dětských plenek. Povíme si to třeba za sedm let, jo? Nic se do té doby samozřejmě nezmění, my budeme hrát pořád stejně, vy budete pořád tvrdit, že to bůhví co není a jedinou hmatatelnou odpovědí a tedy i rozsudkem budou počty diváků, prodaných nosičů nebo písní, které si lidé vezmou za své a budou si je třeba zpívat. A až jich bude dost, objeví se nějaký publicista, který začne náš model zkoumat, jestli na tom vlastně třeba něco uměleckého nakonec není. Takhle to prostě chodí. Proto nemá smysl vést náš dialog.
MK   |212.71.128.xxx |08.11.2009 19:29:33
Takhle se mi Víťo líbíš. Ty si hraj co chceš a já si (o tom) budu psát co chci. A myslím, že až se potkáme, taxe nepopereme ani nepopliveme.
Víťa Troníček   |88.102.236.xxx |08.11.2009 23:28:15
Je fajn, že se Ti takhle líbím, díky, lichotí mi to, ale, promiň, já na to nejsem...
A mezi tím - "hrát si co chci" a "psát si co chci o práci někoho jiného" je docela rozdíl...

Ale jinak samozřejmě jen diskutujeme, přinejmenším proto, že nás to baví a že si myslíme, že se tím něco změní. Takže máme asi dost společného a k pranici není důvod...
MK   |193.179.126.xxx |09.11.2009 12:56:14
Každý se někdy dopustí psaní o práci někoho druhého....

V průchodu kdosi postává
Vyhaslý příběh o pití
Co Nový Prostor prodává
Co Hamlet ví o nebytí?

Emil   |88.146.176.xxx |11.11.2009 16:26:25
Už dědeček Hříbeček říkal "MK, nic jsi nepochopil"!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
15161718192021
22232425
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib