|
Když vloni dramaturg Pavel Rada plánoval letošní iFOLK Jam, netušil, že se trefí do období rozvinuté chřipkové epidemie. Postihla kapely Bobova diéta a Voxtet, ale i pravděpodobně i potencionální návštěvníky. O to více prostoru dostala chorobě nepodlehnuvši sedmička účinkujících. Kdy? V sobotu 19. února. Kde? V Divadle za plotem bohnické psychiatrické léčebny. Než se tam podíváme, dovolte mi krátkou úvahu.
IFOLK Jam měl velmi slušnou reklamu. PR článek na iFOLKu shlédlo přes 500 návštěvníků, proběhl on - line rozhovor s tahákem jamu kapelou Bůhví, pozvánky či bannery blikaly na folkových webech i kapelních stránkách účinkujících. Pavel Rada představil program jako host Hudebního kurýra CR, lákal posluchače lahodnými hudebními ochutnávkami, naprosto
 |
|
Šantré vystoupili tentokrát v plné sestavě |
|
foto: Vít Školník Urban © | vyloučil, že by si někoho v Bohnicích po skončení festivalu nechali? a přesto. Přišlo třicet diváků! Vlastně se už většinou vzájemně známe z pravidelných návštěv folkových koncertů v pražských klubech. V hledišti seděli redaktoři a přispěvatelé časopisů (z FT nás bylo asi osm!), členové jiných kapel, zbytek lidi "zvenku". Jeroným Lešner v úloze průvodce programem na scéně opatřené pouze logem FOLKtime.cz pravil, že náš časopis prý převzal nad iFOLK Jamem morální záruku. Inspirovalo jej to k "přejmenování" celé akce na iFOLKtime Jam. Byl to žert. Ale možná by to vůbec žert být nemusel. Ještě se k tomu v závěru dostanu. Pojďme se nyní vrátit k sobotnímu odpoledni a večeru.
Začnu vlastně od konce. Posledním účinkujícím bohnické přehlídky byl v Česku zdomácnělý Angličan, kytarista a pozoruhodný zpěvák James Harries, známý např. z tria s Emilem Viklickým a Petrem Dvorským (kontrabas), autor písniček k filmu Snowborďáci, kterého jsem slyšela na živo prvně. Razance, nasazení, neuvěřitelná síla hlasu, rozsah v polohách od pianissima k fortissimu řadí Harriese ke zpěvákům typu Freddie Mercuryho. Sympatické průvodní slovo v češtině, se kterou si už dovede pohrát, umocnilo celkový dojem z vystoupení. "Celý týden jsem musel zpívat tu písničku, ale nerad. Dnes nemusím, tak ji zazpívám..., protože musím," uvedl s úsměvem jednu z písní, kdy chvílemi zpěv a kytara ve své intenzitě útočily na náš sluchový práh. Zážitek. Opět potěšilo Šantré, tentokrát v kompletní sestavě, tedy i s baskytaristou Pavlem Hlouškem. Dušana Vainera sice opustila struna na kytaře, ale se zapůjčenou Sedláčkovou družkou kytarou Anežkou II. si záhy porozuměl. Nejlepší songy Šantré mohly zaznít v celé své kráse v podání Inky Tognerové, zpěvačky s jasným hlasem a stále rostoucím výrazovým rejstříkem. Vainer si i zaveršoval. Na adresu kolegy T. Pohla:
Nakopu ti Pohle hýždě, jestli kopneš do hlemýždě.
Nezůstalo to bez odezvy, ale o tom za chvíli.
Každé nové setkání s vsetínskými Žambochy přináší zjištění, jak rostou, tedy ne na výšku, ale co se repertoáru a jevištního projevu týká. Honza Žamboch a Stáňa Brahová - ta přesně dávkuje vzácné prvky ženské komiky - nabízejí liché a sudé písně v prazvláštních taktech s vynechávanou dobou a bohatou češtinou. Legrácky s originálními nápady, například v obratlovčí písni o Zívání, ale i v obsahově závažnějších skladbách 1440 minut vzteku, Tři psi, či v alibistické čecháčkovské písni Bezpečné regge. Petr Sedláček je dobrák každým coulem. Žambochům vypomohl tlumočením Plísničky do angličtiny, a pak se postaral, aby oroseným Valachům po jedné z písní nikdo nezatleskal. Vainerovi sice kamarádsky zapůjčil kytaru, ale jeho atak na kolegu Pohla razantně oplatil veršem:
Kde si v lese hajne novic? Na Dušánka Vainerovic.
V Sedláčkově bloku jsme slyšeli starší písně s rozpustilejším obsahem i písně vroucné, milostné, vystihující krásu i složitost oddaného citu. Na elektrickou kytaru jej doprovodil zahraniční host Tomáš Gregor (SR), který vystřídal Marcela Kříže, skvělého, leč podle mne v improvizacích nespoutatelného a někdy až nevyzpytatelného kytaristu. Gregor je ukázněnější, skladby obohatil a dotvářel výsledný dojem, hra nepostrádala i humor. Sedláčkovo odlehčené průvodní slovo typu: "Mám problém seznámit se s osobami druhého pohlaví, zejména pak se ženami", lehce morbidní úvaha o finanční podpoře zemí postižených vlnou tsunami prodejem sušenek - vlnek, či působivá skladba Bohnice blues mě přesvědčily, že jsme se s Petrem ocitli na správném místě. Žamboši i Sedláček předvedli dva celistvé koncertní bloky, které pěkně držely pohromadě.
Bůhví v akustické sestavě s Ondřejem Brzobohatým za klasickým klavírem a Jaromírem Telenským s perkusemi místo bicích lehce pozměnila zavedený zvuk kapely (další změna, blond barva vlasů Martina Hrubého, se na zvuku neprojevila). Spolu s baskytaristou Pavlem Trojanem a trumpetistou Karlem Pičmanem převzali Virtuální notu iFOLKu za rok 2004, a pak v
 |
|
Oddaný pohled Honzy Žambocha |
|
foto: Vítek Školník Urban © | houpavém latinskoamerickém rytmu Na voru i dalšími skladbami z CD a zcela novými divákům v sále kápli do noty. Bohužel se mi zdálo, že jejich blok byl ze všech účinkujících nejkratší. Jolly Band z Plzně na sebe upozornil na loňském Konkursu Zahrady. Po odchodu sólové zpěvačky Ireny Motlíkové Žolíci poprvé a prozatím zahráli jen v trojici - Miloš Šefrna na kontrabas, Lenka Cajthamlová na kytaru a Petr Fanta na elektrické housle. Sólové pěvecké party si přerozdělili, jejich melodicky chytlavé písničky s jazzovými a swingovými názvuky výhradně z vlastní dílny měly příznivý ohlas. Novou zpěvačku už vyhlídnutou mají, na jaře bychom měli slyšet Jolly Band zase v plné síle. Duo Martina Trchová - Karolína Skalníková oceněné loňskými Portami a Krtečkem vnesly na pódium dívčí půvab. Nepřekvapily sice repertoárem, ale určitě zaujaly interpretací. Stále zrajícímu pěveckému projevu Trchové prospívají i syté tóny elektrické kytary, na kterou se výhradně doprovodila. Dívky chystají CD , uvidíme, zda se na něm objeví i silná čtyřka písní z loňského vítězného tažení festivaly (Ode zdi ke zdi, Odnikud nikam, Křížem krážem, A ty se ptáš).
Jestliže jsem vloni psala o talentu Jeronýma Lešnera i v moderování (vloni uváděl IF Jam s Milošem Kellerem), letos mohu s klidem konstatovat, že jsme sledovali výkon moderátora dospělého, dobře připraveného, zcela ve službách celé akce, obdařeného předností příjemné, melodické, intonačně výrazné řeči. Jeho pohotovost a vtip, glosování i dialogy s kapelami v jednotlivých vstupech přispěly jednoznačně k přátelské uvolněné atmosféře celé akce. Přítomní diváci se velmi dobře bavili. Další pochvalu si zaslouží Jarda Horyna, zvukový mistr, který se postaral o bezchybné a rychlé ozvučení bohnického divadla.
A na závěr mi dovolte dokončení krátké úvahy o návštěvnosti. Nedávní vítězové Port a Krtečků, v případě Bůhví i mediálně známí, a další mladí interpreti tentokrát za plot hojnější obecenstvo nepřilákali, ačkoliv jeden jak druhý a všichni dohromady společně s Jeronýmem "udělali" program, který se spokojeným divákům líbil a jistě by byl ozdobou i věhlasnějších přehlídek. Nabízí se otázka, zda by se akce neměla pořádat "v jiném čase na jiném místě", například na letní scéně v areálu léčebny nebo se případně zamyslet nad jinými variantami pořádání jednoho z mála pražských folkových festivalů. Sdílet na...
|
Na to není nikdo zvědavej?
Rok 2025 a my stále posloucháme kundu Zaňákovou, x...
Druhé semifinále Notování – říje...
Řekl jsem si, že jako vtip stačí to Brno, ale vidí...
Druhé semifinále Notování – říje...
Takže znovu k názvu MandalaBanda. Sice už jsem to ...
Hluboké nedorozumění: jsou hraví...
Dušan řekl spoustu mnohem horších věcí
Hluboké nedorozumění: jsou hraví...
Haló... to je omyl... Dušan to rozhodně neřekl o H...
Hluboké nedorozumění: jsou hraví...
Tak Madam v tričku jde za mnou, v tom jsem jako ko...