29.06.2005 Letos byli v Dehylove Za vodou! (Dušan Trličík) |
Reportáže | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Letošní třetí ročník třídenního festivalu v Děhylově nesoucí název Za vodou měl více štěstí než ten loňský. Počasí festivalu přálo a atmosféru prohřátou sluníčkem v příjemném rekreační areálu Loděnice narušoval jen občasný nárazový vítr. Tři festivalové dny byly od sebe dramaturgicky odlišné a publikum, které chtělo vidět a slyšet především legendy naší folk a country scény, přijelo v sobotu. Páteční den byl orientován spíše poprockové scéně (Buty, Aneta Langerová, Ivan Hlas) a den nedělní pak spíše mladým různožánrovým nadějím (Alešanka, Douda Band, Kajkery, Jan Matěj Rak, Ivo Cicvárek, 4dohody a další). Mě okolnosti dovolily být na festivalu přítomen v sobotu. Toho dne začala hudební produkce s téměř hodinovým časovým skluzem, způsobeným potížemi s ozvučením neznámého charakteru na hlavním pódiu. Ten se pak snižoval zkrácenými bloky interpretů. Jako první na hlavním podiu vystoupila domácí skupina Old Blues Company, jehož členem je také majitel areálu loděnice a pořadatel festivalu Jiří Zapletal. Po poměrně řízném začátku, kdy se se zvukem ještě pracovalo, na hlavní scéně pokračoval žánrově spřízněný, dnes už přinejmenším v rámci regionu legendární písničkář Pepa Streichl. V té době bylo před hlavním pódiem asi tři stovky
Pak vzalo opět publikum útokem pozice na opačné straně areálu, kde byl připraven Žalman a spol. Nápad s přesuny obecenstva od pódia k pódiu je velmi zajímavý. Na jedné straně obdivuji ty, kteří měli svá místa "pevně zabukované" různými dekami a karimatkami, že jsou ochotni je opustit, na druhé straně je to bezvadné v tom, že člověk "neusne" ale je jaksi pořád ve střehu. Má pocit, že je na stále na nějaké nové akci. Festivalový den se nestane proudem, který nakonec splyne v jedno, a jednotlivé koncerty si tak může lépe vychutnat. Při přesunu samozřejmě může přibrat u stánků nějaké to pivo nebo párek, což pořadatelé vidí také rádi. No a když přesun náhodou nestihne v krátkém časovém intervalu uskutečnit, nevadí, zvuk z obou pódií je slyšet po celém areálu a tak mu vlastně nic neunikne. Po Žalmanovi se z opačné strany ozvaly tóny další legendární kapely, kterým byli Greenhorns s Janem Vyčítalem. Zahráli staré i novější hity, které znají snad všichni vyznavači táborového života a nutno říci že jim to opravdu šlapalo. Muzikanti, zejména pan bubeník dávali najevo, že je hraní opravdu baví a tak se obecenstvo dobře bavilo také i díky tomu, že zvuk byl zde již bez problémů a měl patřičnou šťávu. Na druhé straně se mezitím připravila další pecka, kterou dávají mnozí pořadatelé většinou až do pozdních nočních hodin, Fleret s Jarmilou Šulákovou. To už se na opačnou stranu přesunovala mnohem větší skupina lidí a hlediště bylo již téměř zaplněné. Obecenstvo si spokojeně prozpěvovalo známé hity a Jarmila Šuláková to byla sázka na jistotu. Její hvězda se opět rozzářila a celé vystoupení zakončila svým zpěvem, přičmž jí obecenstvo nadšeně tleskalo vestoje. Mezitím odvrácené pódium zabrala kapela, která ještě minulém roce doprovázela na koncertech zpěvačku Zuzanu Navarovou, Koa. Tito mimořádně nadaní a technicky zdatní muzikanti naplnili prostor latinskoamerickými rytmy a zprostředkovali vzpomínku na nedostižnou zpěvačku, textařku a skladatelku. To už bylo v hledišti docela dost vyznavačů kvalitní současné hudby a někteří už měli své stanoviště takříkajíc na rozhraní, takže při změně pódia mohli zůstat tam kde jsou, jenom se otočit o 180 stupňů. Pokud tak po skončení koncertu KOA učinili, mohli uvidět na podiu tři místní muzikanty, kteří si říkají Fotři. Zahráli tři písničky z repertoáru trampské osady Albatros, které dosud stále provozují po místních hospodách. Po jejich minikoncertu pokračoval bez nutnosti přesunu další lahůdkový blok. Pavla Milcová je hravá písničkářka s milým úsměvem jejíž projev nepostrádá údernost a mnohobarevnost s ozvěnami skotské hudby. Kromě kytary hraje na různé perkusní a pískací nástroje. Peter Binder, který s ní hraje na elektrickou kytaru významným a technicky velmi zdatným způsobem koření zpěvaččin projev, takže se opět jednalo o delikatesu, patřící k nejlepším vystoupením dne.Po zmíněném expresívním vystoupení se na velkém pódiu rozezněly tóny další legendární kapely, kterou snad zná úplně každý a která si i přes okolnostmi vynucené personální změny zachovává svůj vznešeně noblesní projev, Spirituál Kvintetu. P
Na malé scéně se zatím připravili dva další interpreti. Prvním byla "countrymanka" Věra Martinová, která se doprovázela na kytaru. Vystoupila se svou sestrou, která zpívala druhé hlasy. Nekonfliktní, uhlazené a interpretkou přesně definované vystoupení bylo vystřídáno tím, co já osobně považuji za vrchol sobotního dne, vystoupení irského zpěváka a kytaristy Glena Hansarda, známého jako lídra významné a populární irské kapely The Frames. Přivezl si s sebou další muzikanty z Valašského Meziříčí, Markétu Irglovou na elektrický klavír a část kapely Rauš (bicí, baskytara), která jej někdy na koncertech po českých luzích a hájích doprovází. Těžko řící, proč si Glen při svých cestách po celém světě oblíbil právě Valmez, ale faktem je, že to na jeho hudbu vliv asi nemá, přičemž díky této okolnosti jej můžeme vidět a slyšet na u nás častěji, než by tomu bylo jinak. Osobně jsem byl svědkem jeho vystoupení již potřetí a jsem přesvědčen, že neopomenu žádnou další příležitost jej vidět a slyšet. Zahrát písničku (téměř) na jeden akord tak, že obecenstvo přestává dýchat, je přece jenom umění. Strhující, silně emotivní a ničím nefalšovaná čistě hudební šou, tak by se dalo nazvat toto vystoupení, kterého si všichni přítomní užili. Vystoupení, které musíte slyšet a vidět, protože popisovat se to moc nedá. Kromě toho je to jediná možnost jak pochopit, proč má Glenova nejoblíbenější kytara v rezonanční desce mimo ten normální, kulatý ještě dva další, po každém koncertě se zvětšující otvory. Glen ovšem vystupuje zcela neformálně, bez skrupulí a je pánem situace za všech okolností. V jednom okamžiku, kdy nebylo přesně jasné, co budou muzikanti na podiu společně produkovat, povolal operativně mezi diváky blízko podia stojícího Pepu Streichla, pověsil na něj svou kytaru, na hlavu přidal harmoniku, ať teda zatím něco zahraje. Pepa se pokoušel protestovat, že ve stoje neumí hrát, ale nakonec vystřihl jeden blues, během kterého se v zákulisí doladily další podrobnosti vystoupení. Nakonec se tedy ještě objevil na podiu minisbor fanynek, které v půlkruhu před mikrofonem dělali "křoví" do jedné ze závěrečných písní. Odchodem Glena Hansarda z pódia pro mě skončil festivalový den, přestože na hlavním pódiu byl ještě připraven Vladimír Mišík s kapelou. Toho jsem tedy už neslyšel, ale věřím, že to byl promyšlený závěr sobotní dramaturgie plné folkových a rockových legend, mezi kterými se ovšem hezky vyjímaly i ti, kteří se legendami státi mohou. Proč přijet do Děhylova? Třeba pro to pěkné umístění na paloučku u zákrutu tiché a rozvážné říčky Opavy, kde můžete meditovat o stavu českého folku a country. Nebo třeba proto, že to tam máte blíže, než někam jinam. Nebo proto, že každý festival má v sobě něco svého, neopakovatelného, co prožijete jen tam. Nebo třeba proto, že na nedělní program nemusíte platit vstupné. Anebo, anebo? Přijeďte a uvidíte! Sdílet na...
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
Zemřel Vojta Zícha
Je mi to velmi líto.Znala jsem ho osobně z Blatotl...
Zemřel Vojta Zícha
Upřímnou soustrast rodině.Jarda
Zemřel Vojta Zícha
Ale ne, už zase jich tam nahoře jamuje více. Člově...
Folk opět tekl mezi veselskými ř...
Iva Hovorková v JTT nezpívala, nýbrž s Flow tracke...
Koncert kapely Fo3 v Balbínce
Jirka Kyncl nám napsal: Tak mi haxna po pádu z kol...
Dubnové Notování
Ahoj Jano, jasna vec. Na FB jsme jako Kapela HRST ...