| 03.05.2005 Mezi Lisabonem a Cáslaví (Tomáš Pohl) |
|
|
|
| Reportáže | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
(reportáž z dubnové Krychle)
Dubnový los dramaturga padl na písničkáře Petra Sedláčka. Jenže blížila se osmá hodina a Petr byl v sále reprezentován pouze svou sympatickou ženou a kytarou Anežkou. Petr se totiž vracel z Lisabonu a díky zmatkům ve vzduchu si krátil cestu přes Paříž, ale podle aktuálních informací jej čekal už jen nejtěžší úsek cesty z letiště do Balbínky. Na opačném konci cesty v části Čáslavi zvané Vrcha byl kolem šesté celkem v klidu Marcel Kříž, který měl být rovněž hvězdou večera. Ale mobily vše napravily a Marcel byl na cestě. Stejně jako v úterních Stopách sešlapanejch bot se ukázala síla folkové improvizace. Proto namísto stále nepřítomného Petra na jeviště vešel jako první hodný strýček Michal Knébl oblečený v nedbale elegantním pruhovaném saku lázeňského "táty kolonády". Michal vzal do ruky kytaru a namísto obvyklých delších příběhů, zejména pohádkových, pálil do publika své krátké příběhy. Po něm se vzal ruky kytaru dramaturg lednové Krychle Jirka Zip Suchý. Spustil Holky, Krtka a opět připomněl publiku, že otěhotnět je možné i po telefonu. Je velká škoda, že Jirka nevystupuje častěji. Škoda pro něj i pro publikum. Snad budou někdy mít Suchý písničky své pokračování. Jirku citlivě doprovázel na housle Michal Knébl, byť míra improvizace byla místy poněkud svérázná, ale u Michala tomu nemůže být jinak. Potom se otevřely dveře a mezi nimi unavená, ale usměvavá tvář Petra Sedláčka. Petr sundal kravatu a oblečený jako slušný člověk se šel na jeviště omluvit. Únavu a stres ze zpožděného letu zaháněl několika anekdotami a příběhem o tom, jak urychlil let historkou o koncertu v Praze pod vysokou pokutou za zpoždění. Petr se napil bílého vína, rukou pohladil Anežku, pohledem svou ženu a začal zpívat.Vzduchem létaly krásné slovní hříčky i Petrovo české přebásnění písně Leonarda Cohena. Písně byly jako vždy v pauzách vyplňovány příběhy a anekdotami. Z doby, kdy Petr pracoval pro japonskou firmu, je příběh japonského podnikatele, který ve dvě ráno chtěl v nějakém hotelu v okresním městě telefonicky objednat dva rumy z pokoje 222. Japonec do sluchátka sdělil: Please, two rums to room two two two (zkuste to říci rychle). Z druhé strany se česky ozvalo. Tramtarárá, ty debile! Na závěr březnové Krychle Petr avizoval příběh detektiva Sherlocka Holmese. Po krátké přestávce se na jevišti odehrával příběh dvojice doktor Watson - Sherlock Holmes v Praze. Z hereckých či spíše nehereckých výkonů bych vyzdvihl úvodní slovo Arnošta Frauenberga, který v tom nejlepším bruknerovském duchu (mám na mysli Petra Bruknera z divadla Járy da Cimrmana) přiváděl Sedláčka - Watsona k šílenství Poté, co byl Arnošt vyhnán z jeviště, příběh začal. Nechci příběh rozebírat a krom Arnošta bych chtěl zmínit i fenomenální kreaci Michala Knébla, který s houslemi, vycpaným břichem a v lázeňském saku a převážně na toaletě představoval stěžejní roli nezvěstného. Z scénáře jeho role cituji: "Kurva, puste mě někdo ven!" Po imaginární oponě a děkovačce (zbylí herci nebyli v programu uvedeni, ale představitel role Holmese na mě v rámci role řval) jeviště na chvilku obsadil květnový dramaturg Arnošt Frauenberg. Černovlasý brýlatý Arnošt mě opět dostal svou poetikou. Takový Kominík je lahůdka vzatá ze života, něžná, laskavá a křehká písnička. Arnošta mám zkrátka rád. Jestliže se kdysi mohlo říkat, že Arnošt vycházel z Plíhala, dnes není vyloučeno říkat o někom z mladší generace, že vychází z Arnošta Frauenberga.
Marcel Kříž (nar. 1976) prošel za svůj mladý život různými styly. Jeho výkon v Balbínce bych si troufl označit jako fenomenální. Při přebásněném příběhu Toma Waitse s refrénem o dvaceti devíti dolarech v kabelce z krokodýlí kůže běhá mráz po zádech. Marcelův hlasový projev s "třešňákovským" štychem je vymlouvavý a dravý. Jenže za chvilku přejde Marcel po pár taktech do odlehčené polohy, aby krátce po tom opět přidal dramatičnost. Dlouhé skladby plné kytarových improvizací Marcela a Kovina jsou lahůdkou. Marcel pak vzpomněl své vysoké německé šéfové Marion a v převzaté písni je několik minut důrazně sděloval, že na její farmě už nebude dřít pro ni, ani pro členy její rodiny. Vzápětí Marcel vzdal poctu J. Brelovi a do potlesku zněl přídavek. Než řeknu ještě jednou díky všem účinkujícím, jedna věc mi na dubnové Krychli vadila. Přítomnost podnapilého vtipálka, které v opilecké pýše za každou cenu "baví dámy a pány" kvalitu večera nezlepší a velmi mi vadí. Takže teď už naposledy: Petře a spol, díky za hezký večer. Uvidíme se poslední čtvrtek v květnu. Sdílet na...
Powered by !JoomlaComment 3.26
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||



Než se týdnem s týdnem sešel, byl čtvrtek 28. dubna 2005 a osmá hodina v Balbínově poetické hospůdce znamená jediné: začátek Krychle.
V poslední části večera vystoupil Marcel Kříž s Petrovou Anežkou a občas s foukací harmonikou. Marcela doprovázel na kytaru Pavel "Kovin" Kovačka, muzikant z kapely Janis Joplin Revival.














Na to není nikdo zvědavej?
Rok 2025 a my stále posloucháme kundu Zaňákovou, x...
Druhé semifinále Notování – říje...
Řekl jsem si, že jako vtip stačí to Brno, ale vidí...
Druhé semifinále Notování – říje...
Takže znovu k názvu MandalaBanda. Sice už jsem to ...
Hluboké nedorozumění: jsou hraví...
Dušan řekl spoustu mnohem horších věcí
Hluboké nedorozumění: jsou hraví...
Haló... to je omyl... Dušan to rozhodně neřekl o H...
Hluboké nedorozumění: jsou hraví...
Tak Madam v tričku jde za mnou, v tom jsem jako ko...